1970 r50/5 sytytysennakko.

R-sarjan pyörät
antti.hakamaa
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2011 20:15
Moottoripyörän malli: r50/5
Paikkakunta: urjala

1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Nyt on ihmetyksen aiheena kun koetin kynällä laittaa sytytyksen kohdilleen (s):sän päällä olevaan viivaan, niin ajoitus lampulla käydessä katsottuna se menee selvästi liian aikaselle.

ennakon säätimen jouset ja katkojan kärjet ovat uudet. mikäs tuon voisi aiheuttaa vai onko tosiaan noin että koetin lampulla ei sytytystä tästä saa ihan kohdalleen?
BMW R50/5 1970
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Meneekö myös strobolla säädetty sytytys myös sitten vastaavasti sähkökynällä myöhäiselle? Ja toimiiko ennakonsäädin normaalisti eri kierroksilla? Onko kärkiväli oikea?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JarmoKorvenranta
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Maalis 2008 21:58

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja JarmoKorvenranta »

Et varmaan tee näin mutta kysyn kuitenkin: Pyöritätkö kynällä säätäessä ja säätökohtaa hakiessasi konetta vain käyntisuuntaan eli edestäpäin katsoen myötäpäivään? Et ota pakkia kun merkki meni ohi ja säädä siihen?
antti.hakamaa
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2011 20:15
Moottoripyörän malli: r50/5
Paikkakunta: urjala

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kokeiltu on kynän kanssa myötä päivään ja vasta päivään tulee aina samaan kohtaan.

kärkiväli on oikea eli 0,35-0,40.

stropolla kun sääättää niin kynällä katsottuna on tosiaa myöhäsellä.

Eilen päädyin kuitenkin säätämään sytytyksen stropolla kohdilleen ja käynti on tuolloin hyvän kuuloinen ja (f) merkki tulee kohdille noin 3200 r/min kohdilla joten tuo tuntuisi olevan aikas lähellä oikeaa.

kierroslukumittari tosin pyörässäni ei ole ihan viimeiseen päälle tarkka, että on todellisuudessa merkki tulee noin kolmen tuhannen tietämissä.
BMW R50/5 1970
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

antti.hakamaa kirjoitti:kokeiltu on kynän kanssa myötä päivään ja vasta päivään tulee aina samaan kohtaan.
Kun syttymerkit on kampiakselilla ja kärjet nokka-akselilla, ei voi suositella säätämistä vastoin pyörimissuuntaa. Näin siksi, että nokkaketjun välys tulee silloin väärälle puolelle.

Ainoa mahdollisuus on, että vauhtipyöräsi pultit on löystyneet ja pulttien reijät väljistyneet. Tämä on joskus aiheuttanut ongelmia, koska pultteja vahvistettiin, kahteenkin otteeseen, myöhemmin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
antti.hakamaa
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2011 20:15
Moottoripyörän malli: r50/5
Paikkakunta: urjala

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kiitos vinkistä. täytyykin vauhtipyörän kiiinnitys tutkia onko kunnossa.
BMW R50/5 1970
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos irroitat vauhtipyörän, muista että pultit ovat kertakäyttöisiä "venytyspultteja". Kytkintä purkaessa merkitse osien asennot, ettei tasapainotus kärsi. Tarkasta samalla myös öljypumpunkannenpulttien kireys, niillä kun on tapana löystyä myös.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuli tässä mieleen, kun teidän juttuja luki niin mistäs toi s merkki tulee.
Saksaa kun en kovin osaa, niin muistaakseni sytytys on jotain Zundung tai jotain.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Pekkavee kirjoitti:Tuli tässä mieleen, kun teidän juttuja luki niin mistäs toi s merkki tulee.
Saksaa kun en kovin osaa, niin muistaakseni sytytys on jotain Zundung tai jotain.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Schwungradmarke, joka härmäksi tarkoittaa vauhtipyöränmerkkiä, tai siis ajoitusmerkkiä vauhtipyörällä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.

Viesti Kirjoittaja Raffe »

Ismo Vaara kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:Tuli tässä mieleen, kun teidän juttuja luki niin mistäs toi s merkki tulee.
Saksaa kun en kovin osaa, niin muistaakseni sytytys on jotain Zundung tai jotain.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Schwungradmarke, joka härmäksi tarkoittaa vauhtipyöränmerkkiä, tai siis ajoitusmerkkiä vauhtipyörällä.
"Tyhjäkäyntikierroksilla tulee vauhtipyörämerkintä (Schwungradmarkierung) "S"( Spätzündung ) näkyä keskellä tarkastusaukkoa".(Vapaasti G/Sn käsikirjasta käänn.) "spät" on "myöhäinen,myöhään" ja "zündung" niinkuin Pekka jo totesi "sytytys".
Vastaa Viestiin