Olen joskus tämän tehnytkin ja tarvittavat työkalutkin "heittokelloon" olen teettänyt. Muisti vaan pätkii!
Kysymys onkin tuosta Hall-anturista. Miten siitä mitattiin yleismittarilla sytytyskohta? Pitikö virran alkaa kulkemaan vai katketa oikealla hetkellä? Ja aina parempi, jos joku muistaa johtojen värit minkä välillä, kun värit ovat: musta, punainen ja vihreä.
PS: Voi kun olis sytytysmerkit, ettei tarttis männänpäästä mitata, prkl!!
K100:n sytytyksen säätö
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
K100:n sytytyksen säätö
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: K100:n sytytyksen säätö
Pystyykö tuota edes yleismittarilla testaamaan.
Eikös se tarvitse virtaa toimiakseen.
Tuolla on ohjeet yksinkertaisen testerin tekemiseen.
Hall anturin korjaus
Diodiksi käy vaikka Bilteman merkkidiodi nro 43043. Hinta huimat 1.99 euroa.
Siinä on etuvastus jo mukana.
Paristoksi esim. 9V paristo.
Tuolla vehkeellä kun testaa, niin oikea kohta on siinä, kun diodi sammuu.
Pekka
Edit
PS. Lueskelin vielä tuota Hall-anturi ohjetta.
Olihan siellä myös konsti millä sytytyksen voi testata yleismittarilla:
To test with a volt meter, plug the sensor plate in to the bike and switch on the ignition. Put the negative clip to a good earth on the frame and the positive probe to the Orange wire in the coupler (upper sensor). Watch the meter as you slowly turn the engine clockwise (viewed from the front).
Timing is correct when the voltage drops to zero and the line below the OT mark (TDC) is showing central in the window,
Tuossa Hall anturissa se vihreä johto on toi signaalijohto, jota pitää mitata.
Eikös se tarvitse virtaa toimiakseen.
Tuolla on ohjeet yksinkertaisen testerin tekemiseen.
Hall anturin korjaus
Diodiksi käy vaikka Bilteman merkkidiodi nro 43043. Hinta huimat 1.99 euroa.
Siinä on etuvastus jo mukana.
Paristoksi esim. 9V paristo.
Tuolla vehkeellä kun testaa, niin oikea kohta on siinä, kun diodi sammuu.
Pekka
Edit
PS. Lueskelin vielä tuota Hall-anturi ohjetta.
Olihan siellä myös konsti millä sytytyksen voi testata yleismittarilla:
To test with a volt meter, plug the sensor plate in to the bike and switch on the ignition. Put the negative clip to a good earth on the frame and the positive probe to the Orange wire in the coupler (upper sensor). Watch the meter as you slowly turn the engine clockwise (viewed from the front).
Timing is correct when the voltage drops to zero and the line below the OT mark (TDC) is showing central in the window,
Tuossa Hall anturissa se vihreä johto on toi signaalijohto, jota pitää mitata.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100:n sytytyksen säätö
Riippuu tietysti yleismittarista, mutta Fluke 10-mittarilla voi lähettää toisesta piuhasta virtaa ja se ilmoittaa "piii.."äänellä milloin virta saavuttaa toisen piuhan, sekä vastaavasti katkaisee sen kontaktin kadottua.
Eli se on sitten niin päin milloin virranjuoksu(maadoitus) katkeaa.
Tää olisikin ollut helppo rasti muuten, mutta kun 4-pyttyisessä on kaksi anturia ja molemmissa tietysti samanväriset johdot. Kummat niistä olisi 1- ja 4-pytyn johdot? Vastauksesi selvitti kumpi antureista sammuttaa, edes suurin piirtein, oikeassa kohdassa virran juoksun ja saan siten pääteltyä oikean anturin.
Vielä on hakusessa kolmesta johdosta ne kaksi, joiden välillä tuo virrankulun katkeaminen tapahtuu, mutta se kai onnistuu jo kokeilemalla?
Miksi muuten kolme johtoa/anturi? Esim. F650 GS:n anturissa on vain kaksi. Miksi 4v-boxerissa on kaksi anturia?
Dementia on kai tulossa, kun tehtyjä töitä ei enää muista?
Eli se on sitten niin päin milloin virranjuoksu(maadoitus) katkeaa.
Tää olisikin ollut helppo rasti muuten, mutta kun 4-pyttyisessä on kaksi anturia ja molemmissa tietysti samanväriset johdot. Kummat niistä olisi 1- ja 4-pytyn johdot? Vastauksesi selvitti kumpi antureista sammuttaa, edes suurin piirtein, oikeassa kohdassa virran juoksun ja saan siten pääteltyä oikean anturin.
Vielä on hakusessa kolmesta johdosta ne kaksi, joiden välillä tuo virrankulun katkeaminen tapahtuu, mutta se kai onnistuu jo kokeilemalla?
Miksi muuten kolme johtoa/anturi? Esim. F650 GS:n anturissa on vain kaksi. Miksi 4v-boxerissa on kaksi anturia?
Dementia on kai tulossa, kun tehtyjä töitä ei enää muista?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: K100:n sytytyksen säätö
Toi jännitteen mittaus olisi kai helpointa ( editoin sitä ekaa viestiäni yleismittarin suhteen ). Ei tarvita kuin yksi johto siihen mitattavaksi.Ismo Vaara kirjoitti: Vielä on hakusessa kolmesta johdosta ne kaksi, joiden välillä tuo virrankulun katkeaminen tapahtuu, mutta se kai onnistuu jo kokeilemalla?
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100:n sytytyksen säätö
Jahas, niinkösenytoli!? KIITOS!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-