Jos sitä taas aloittaisi tuon reilun 2 vuotta kestäneen projektin. Muuton takia projekti jäi vähän kesken, mutta nyt on taas autotalli käytössä, joten pystyy jatkamaan. Eli olisi tarkoitus kunnostaa äidin vanha bemari. Historiasta tiedän sen verran, että alkujaan on toiminut poliisipyöränä, jonka jälkeen on ollut toisella omistajalla ennen äitiäni.
Aluksi oli tarkoitus vaan saada toimimaan jotenkin, mutta nyt näin paremmaksi että puran, puunaan ja kokoan koko pyörän uudestaan. Ihan jo pelkästä mielenkiinnosta niin pääsee näkemään mitä kyseinen pyörä on syönyt.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sinänsä ehkä vähän huonot lähtökohdat kun itsellä ei ole juuri mitään kokemusta, eikä asiantuntemusta vanhoista moottoripyöristä, eikä oikein muutenkaan moottoreista yms. Päätin lähteä sillä linjalla, että tekemällä oppii.. Joitakin kirjoja olen vähän tutkinut että voisi ostaa, mutta on vielä jäänyt mietintä asteelle. Joitakin hyviä nettisivuja on tullut vastaan, jossa on vastaavanlaisia laitoksia kunnostettu. Niistä on jotain ihan hyviä vinkkejä löytänyt.
Ajattelinkin, että kirjoittelen tänne edistymistäni ja muutenkin kyselen jos tulee ongelmia eteen. Toivon myös asiantuntevia vinkkejä ja varoituksia miten kannattaa/ei kannata tehdä. Asiantuntemattomuudesta johtuen saatan joskus puhua asioista väärillä nimillä, mutta yritetään pitää se minimissään.
Tällä hetkellä pyörästä on jo melkoisen verran tavaraa purettu.. Eli se mitä sain tuon 2 vuoden aikana tehtyä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Rungossa on kiinni enää moottori, vaihdelaatikko ja kardaani. Moottorista on irronnut jo sylinterit, magneetto ja generaattori. Generaattorin ja magneeton roottorit on vielä paikoillaan kun ei lähtenytkään ihan niin helposti. Ja siitä päästäänkin sitten ensimmäiseen kysymykseen. Pitäisikö noiden roottoreiden lähteä ihan vaan raa'alla voimalla vai onko jotenkin mielenkiintoisesti kiinni jossain. Jostain olin lukevinani, että siihen on olemassa omanlaisensa "työkalu". Jos nyt ymmärsin oikein niin se on pultti jossa on samankokoinen 8mm kierre kuin tuossa alkuperäisessä pultissa mutta sen päässä ei ole kierteitä ja se on pidempi kuin alkuperäinen. Jolloin nuo kierteet puree ainoastaan tuohon roottoriin eikä ota kiinni ollenkaan tuonne moottorinpuolelle. Sillä sitten väännetään niin sen pitäisi pakottaa tuo roottori irti. Kuulostaako yhtään oikealta vai meneekö ihan päin seiniä? Jos pitää paikkaansa niin eikös sen voi tehdä itsekin. Eli vaan tarpeeksi pitkä pultti ja kärjestä hioo kierteet pois niin pitäisi toimia ihan samalla tavalla.
Nyt kuitenkin lähden vielä käymään hakemassa jostakin tuollaisen 36mm hylsyn, että saa tuon kardaanin irti...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)