R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

R-sarjan pyörät
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

motojussi kirjoitti:Vein huoltoon. Sanoin että "vaihtakaa mitä tarvii".
Rohkee mies. Aivan sama kuin pankeiile ilmoittais, että veronmaksajan piikki on nyt auki... :wink:

Tuohon öljysauhuihin veikkaan kampikammion huohotusvikaa. En ole perehtynyt millainen tsydeemi 4v-mallissa on, mutta jonkinlainen on pakko olla 1,1 litran moottorissa, missä kaikki männät menee yht'aikaa.
Jos kampikammiossa ei ole alipainetta, isot männät yhtäaikaa sisäänmennessään painavat väkisin öljysumun männänrenkaiden tai venttiilinvarsien välistä palotilaan.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Ismo Vaara kirjoitti:
motojussi kirjoitti:Vein huoltoon. Sanoin että "vaihtakaa mitä tarvii".
Rohkee mies. Aivan sama kuin pankeiile ilmoittais, että veronmaksajan piikki on nyt auki... :wink:

Tuohon öljysauhuihin veikkaan kampikammion huohotusvikaa. En ole perehtynyt millainen tsydeemi 4v-mallissa on, mutta jonkinlainen on pakko olla 1,1 litran moottorissa, missä kaikki männät menee yht'aikaa.
Jos kampikammiossa ei ole alipainetta, isot männät yhtäaikaa sisäänmennessään painavat väkisin öljysumun männänrenkaiden tai venttiilinvarsien välistä palotilaan.
Äh. Tuo huohotusjuttu on erittäin uskottava. Toivottavasti tsekkaavat huollossa ensin sen...
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

motojussi kirjoitti: Toivottavasti tsekkaavat huollossa ensin sen...
Eivät taatusti tsekkaa sitä ensin, vaan repäisevät kannet ja pytyt auki ekaks.
Soita huoltoon ja pyydä tarkastamaan huohotus ensin, saatat säästää paljon rahaa...

"2V-klinikan 24h puhelinpäivystyksessä", kysymykseen liiasta öljynkulutuksesta, diagnoosi on osunut oikeaan -fifty/sixty- huohotinventtiilin vian ja synteettisen öljyn käytön välillä.
Soveltuvin osin niitä voi käyttää myös 4V-boxereihin.
Kannattaa kysyä Pekkaveeltä tarkemmin, hän kuitenkin tuntee ne vehkeet paremmin.

PS: Miten 4V-boxerin huohotus on järjestetty? Räjäytyskuvista mulle ei ainakaan ihan heti homma avaudu...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Ismo Vaara kirjoitti:
motojussi kirjoitti: Toivottavasti tsekkaavat huollossa ensin sen...
Eivät taatusti tsekkaa sitä ensin, vaan repäisevät kannet ja pytyt auki ekaks.
Soita huoltoon ja pyydä tarkastamaan huohotus ensin, saatat säästää paljon rahaa...
Pistin tekstarin tuonne lentokentän kupeelle notta: "vink vink huohotusjärjestelmä".

Ei ois kyl just nyt liikoja rahoja mutta pakkohan se on baanalle saada ...

MotoJussi
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

motojussi kirjoitti: Ei ois kyl just nyt liikoja rahoja mutta pakkohan se on baanalle saada ...
Bemari kävi eilen kahdella mukilla, mutta tänään kun koitin noutaa sitä, lakkasi toinen muki käymästä. Huollossa hemmetinmoinen kiire ja jonoa, joten:

Roudaan vaikka hinaten GS:n omalle tallille,
kiskon ruiskusuuttimet irti,
vien ruiskusuuttimet ruiskusuutinhuoltoon tarkistettavaksi,
tsekkaan huohotussysteemin toiminnan.

Vaihtoehtona olisi jättää pyörä huoltoon, jossa sille ei viikkoon - pariin tapahtuisi kovinkaan paljoa.

Eli: Tilanne päällä vieläkin :I
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

motojussi kirjoitti:
motojussi kirjoitti: Eli: Tilanne päällä vieläkin :I
Sain GS:n käyntiin ja yhdellä sylinterillä lähdin lentokentän vierestä kohti omaa tallia, sininen savupilvi perässä leuhuen.

Tahmeasti kulki pyörä siiheksi, kunnes yllättäen toinen sylinteri lähti mukaan leikkiin. Savuttaminen ei juuri muuttunut, mutta kulku virkistyi kummasti. Koneen lämpeneminen vähensi savutusta kuitenkin merkittävästi, vaikkei sitä lopettanutkaan.

Pääsin tallille ja tsekkasin silmilläni ruiskujen tuottaman sumun muodon ja ihan OK:lta se näytti, molempien suutinten osalta.

Kiskoin kuitenkin suuttimet irti ja kävin viemässä ne Alppilan Autohuoltoon tarkistettavaksi ja puhdistettavaksi. Yhden suuttimen tsekkaus kustantaa 32 euroa. Uusi suutin on hintaluokkaa 200e / kpl.

Käyntiongelma on lähinnä on/off tyyppinen, vaikka välimuotoakin esiintyy. Ruman mallinen bensasuihku tjsp tuskin sellaista aiheuttaisi.

Harmi vaan, että AA:ssa on viikon työjono.... Mutta meneehän se kesä näinkin, Qinggi ZonerV2 skootterilla ajaen.
Avatar
ollka
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2010 16:01

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja ollka »

En usko vian löytyvän suuttimista, savutus kertoo bensan tulosta mutta kipinän puutteesta.
Lähtisin seuraavaksi purkamaan tankkia pois päästäkseni ECU:n liittimiin kiinni. Moottorinohjaimen liittimissä riittää hapettuman aavistus aiheuttamaan häiriöitä. Sama pätee sytytyksen ohjaukseenkin. Eli liittimiä auki ja puhdistussprayta päälle ja takaisin kiinni.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Taitaa olla ECU sekaisin.
Voitaisiin kokeilla mun ECUlla miten se toimii.
Kai sä asut jossain pääkaupunkiseudulla niin kuin minäkin.

Laita vaikka meiliä niin sovitaan aika jolloin tulen käymään.
Tai soita. Numero löytyy netistä 5 sekunnissa.

pekka.vuorelma( ja se ättä käykerö tähän väliin)gmail.com.

Yksi kaveri oli saanut pyörän kuntoon kummallisten oireiden jälkeen, kun ECU oli sekaisin.
Se pesi sen ECUn ultraäänipesurissa ja kaikki viat häipyivät.
Se on joskus pienestä kiinni, vaikka hapettumasta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

ollka kirjoitti:En usko vian löytyvän suuttimista, savutus kertoo bensan tulosta mutta kipinän puutteesta.
Lähtisin seuraavaksi purkamaan tankkia pois päästäkseni ECU:n liittimiin kiinni. Moottorinohjaimen liittimissä riittää hapettuman aavistus aiheuttamaan häiriöitä. Sama pätee sytytyksen ohjaukseenkin. Eli liittimiä auki ja puhdistussprayta päälle ja takaisin kiinni.
ECU kiskottu irti ja pantu takas ja kiskottu irti ja pantu takas kertaa monta, väliin ohut ruiskautus kontaktispreitä. Ei auttanut.

Hassu vika kun muuttaa muotoaan ihan itteksijään. Tänään kävin kokeilemassa ja pyörähän lähti räyhäkkäästi kahdella sylinterillä, ... kunnes sammahti.

Pekkaveen kanssa tuumailtiin ja tuumittiin että joka tapauksessa savutukselle pitää tehdä jotain eli saada se loppumaan. Perinteisestihän mahdollisuuksia on mäntä/renkaat tai venttiilikoneisto (suojakumit). Oli se vika kumpi vaan tai molemmat, pitää vehjettä purkaa jonkun matkaa.

Mutta nyt on kannet ja sylinterit hivuteltu irti muusta moottoripyörästä. Kannet ja venttiilit on mustat ja karstaiset, samoin mäntien laet sekä sytytystulpat.

Männänrenkaat näyttävät olevan yhtä monena kappaleena kun ne on sinne aikanaan laitettu, eli katkonainen öljyrengas (kertaa kaksi) ei selitä julmettua savuttamista. Kansissa ei näkynyt mitään kummallista, ei myöskään männissä tai sylintereissä.

(Minun) Paras veikkaus tällä hetkellä on että molemmista kansista on samalla kertaa korkannut venttiilivarren kumi, kas kun molempien puolien sisukset ovat ihan saman näköiset eli yhtä mustat ja karstaiset.

Mikä sitten käynnin sotkee, onkin eri asia. Ainakaan se ei ole ruiskusuuttimet, ne kun on nyt tarkastettu ja kelpoisiksi havaittu.

Meneehän tämä kesä näinkin :(
Avatar
ollka
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2010 16:01

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja ollka »

Oletko katsonut miltä ne HALL-anturin johdot näyttävät siellä siivapyörän kupeessa?
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

ollka kirjoitti:Oletko katsonut miltä ne HALL-anturin johdot näyttävät siellä siivapyörän kupeessa?
En.

Olisin yllättynyt jos antureiden johdoilla olisi tekoa asian kanssa, kas kun kone kyllä käy, toinen sylinteri vaan ei ole aina leikissä mukana. sama anturi antaa sytytyssignaalin molempiin mukeihin, samoin ruiskujen suhteen.

Kone pistettiin takaisin nippuun uusilla vent var kumeilla ja tiivisteillä (joskin vanhoilla männänrenkailla). Venttiilit sun muut kilkuttimet olivat ok, samoin ruiskusuuttimet ja pyörän käytös ei muuttunut vaikka siihen vaihdettiin todistettavasti ehjä PekkaV:n ECU.

Myöskään PekkaV:n pyörän käytös ei muuttunut ehjästä risaksi kun sitä koetettiin minun pyöräni ECU:lla.

TPS mitattiin ja järkeväksi havaittiin. Tulpanjohtoja viruteltiin ja vanuteltiin ja vaihdettiin ristiin eikä mikään muuttunut.

Elikkäs:

venttiilit ja kumit OK
ECU OK
ruiskusuuttimet OK
tulpat uudet eli OK

Mietittyäni tilannetta vaihdoin pyörän seisonta-ajalliseen vakuutukseen ja pistin seisomaan pitkäksi aikaa.

Jos en minä eikä palstan gurut (eikä Guy) keksi, mikä pyörää vaivaa, en sitä varmaan seuraavan kuukauden aikana (keskisessä euroopassa autolla matkaillessani) saa korjaantumaan joten asiaan palattaneen joskus ensi talvena.

Tässä bemaria ihmetellessä ehdin ostamaan Honda CBR 600:n ja sehän toimii mainiosti.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Olikos toi kaksoispuola jo tarkastettu? Kylmänä puola voi näyttää täysin oikeita lukemia mitatessa, mutta lämmetessään kipinä hukkuu ja yleensä vain toiselta puolelta.
Siis, jos laitat tulpanjohdot ristiin (et siis vaihda kokonaan keskenään), käytihäiriön pitäisi muuttaa toiseen pyttyyn.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Ismo Vaara kirjoitti:Olikos toi kaksoispuola jo tarkastettu? Kylmänä puola voi näyttää täysin oikeita lukemia mitatessa, mutta lämmetessään kipinä hukkuu ja yleensä vain toiselta puolelta.
Siis, jos laitat tulpanjohdot ristiin (et siis vaihda kokonaan keskenään), käytihäiriön pitäisi muuttaa toiseen pyttyyn.
Käyntiongelmat ilmenivät sekä kylmänä että lämpimänä, milloin mitenkin.

Ristiin laitettiin muttei oikein selvinnyt, siirtyikö häiriö.

Kun löydän taas jostain aikaa ja motivaatiota puuttua bemariin, on hyvä varmasti aloittaa mittaamalla puola ja johdot ja vaihtamalla uusiin, jos vähänkin epäilyttää. Voi olla että se on ihan niistä tai siitä kiinni.

Mutta huomenaamulla lähtee lautta kohti Tallinnaa, kyydissään MotoJussi, vaimo ja kaksi teiniä sekä Fiat Punto. Takas tullaan parin viikon päästä ja sit lähtee MotoJussi, vaimo ja Smart Roadster jonnekin, todennäköisesti Norjaan pariksi viikoksi.

Nyt ei enää tarvi ressata bemarista, kun pistin sen seisomaan. Seuraava motskari mitä katson ja ihmettelen, on MotoGuzzi California jackal, joka ilmentää samankaltaisia oireita kuin tuo hieman haasteellinen BMW.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

motojussi kirjoitti: Nyt ei enää tarvi ressata bemarista, kun pistin sen seisomaan. Seuraava motskari mitä katson ja ihmettelen, on MotoGuzzi California jackal, joka ilmentää samankaltaisia oireita kuin tuo hieman haasteellinen BMW.
Tämä saaga loppui vuosi sitten tähän, eikä muuta ole tapahtunut kuin että ostin uuden akun BMW:hen. Vika päällä vieläkin.

Sain guzzi california toimimaan, ja siinäpä olikin huumoria. ECU paskana, TPS paskana, läppärungot niin väljät että pistävät TPS:n maihin (ja paskaksi). Nyt sitten on uusi ECU, uudet läppärungot, uusi TPS, uusi CPS, uudet sellaiset ja uudet tällaiset. Samalla vaihdettiin imuventtiilit, männänrenkaat ja herratietää mitä kaikkea. Vaan ei asettunut. Piikkiöön vein pakettiautolla, säätivät siellä balanssit ja ilmaruuvit ja alkoi toimia.

Helvetinmoisesti se savutti kun ajoin Piikkiöstä pk-seudulle. Savutusta ihmeteltiin miehissä, mutta lopulta se selvisi: oli jälkiasennettu lisäsytytystulppa (öljytilassa) löysällä. Sen kun kirrasi, alkoi päivä paistaa ja pääsin myymään Honda CBR:n pois.

Vaan tuo BMW pitäisi vielä saada toimimaan :)
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Tervehdys,

Kannattaa kyllä tarkastaa huohottimen toiminta. Sitä minäkin epäilisin savuttamisen syyksi. Koneessa -jossa männät liikkuu tasatahtia- käy melkoinen puhallus huohottimessa. Jos huohotus ei toimi, niin paine pääsee palotilaan männänrenkaitten ohi.

Tuossa vielä räjäytyskuva huohottimesta.
http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... at=11_1875" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin