Latauksen puutetta

R-sarjan pyörät
joukoo
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Syys 2008 18:55
Moottoripyörän malli: BMW r80

Latauksen puutetta

Viesti Kirjoittaja joukoo »

Miten regulaattorin tai tasasuuntauksen kunto voidaan todeta. Nyt ilman valoja akulle tuleva jännite on hivenen yli 13v. Valojen kanssa putoaa jonnekin 12,7 v seutuville ajokierroksilla. Akku on uusi, mutta kennojännite alentunut. Jaksaa kuitenkin normaalisti käynnistyä. Pyörä on r80.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Latauksen puutetta

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

joukoo kirjoitti:Miten regulaattorin tai tasasuuntauksen kunto voidaan todeta. Nyt ilman valoja akulle tuleva jännite on hivenen yli 13v. Valojen kanssa putoaa jonnekin 12,7 v seutuville ajokierroksilla. Akku on uusi, mutta kennojännite alentunut. Jaksaa kuitenkin normaalisti käynnistyä. Pyörä on r80.
Mikä on ongelma?

Eikös toi yli 13V ole ihan hyvä arvo.
Kennojännite alentunut, mitä toi tarkoittaa?
Eikös se kokonaisjännite ole tärkeintä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
joukoo
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Syys 2008 18:55
Moottoripyörän malli: BMW r80

Re: Latauksen puutetta

Viesti Kirjoittaja joukoo »

Täällä oli joskus keskustelua latauksen testaustavasta, en nyt sitä löytänyt. Käsittääkseni latausjännitteen pitää olla lähempänä 14v. Nyt kaupunkiajossa meinaa akun kapasiteetti hävitä liikennevaloissa seisoessa, lataus loppuu kokonaan, kun kierrokset laskee alle 2000 :n. Ilmajäähdytteisen boxerin pitäminen kierroksilla ei ole mukavaa. Varmaan syy on laturissa tai säätimessä.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Latauksen puutetta

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kuten Kunkku sanoi, ei tuo 12,7 V enää anna virtaa akkuun, mutta ei purakkaan akkua.
Kuitenkin jänitteen pitäsi olla siellä 14V paikkeilla, jos pyörässä ei ole mitään ylimääräisiä virtalaitteita kuormittamassa laturia.
Jos virtaa otetaan enemmän (lisäkuorma), kuin laturi pystyy tuottamaan, alenee jännite "luonnollisesti" (=vaihtovirtalaturin taajuus nousee kierroksien mukaan ja käämin reaktanssi kasvaa ja siten rajoittaa virtaa, ettei laturi pala).
Vika saattaa olla säätiemessä, mutta veikkaisin, että tasasuuntausillan diodeista yksi on palanut poikki.
Myös tasasuuntaajan liitokset voivat aiheuttaa saman ongeman. Varsinkinse lähtöpuolen leveä lattaliitin (jos on löysä).
En osaa sanoa miten tuota voisi testata, muuten kuin vaihtamalla uusi silta.
Akkulikkiessä on latauksen testerit, joilla virtapiiriä voi kuormittaa ja samalla näkee latausjännitteen.
Mutta ei silläkään näe missä vika on.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: Latauksen puutetta

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Omassa R80 latausongelmassa auttoi laturin hiilien vaihto. Tasasuuntaajan diodien kunto on helpppo todeta yleismittarilla jos puolijohteiden perusmittaustekniikka on hallussa. Remontin jälkeen latausjännite oli 14.0 V.
Hiilet kuluvat niin kauan kuin jousi jaksaa painaa hiiltä ja sen jälkeen alkaa sähköt hiipua. Kannattaa vaihtaa myös vanhat väsyneet jouset samalla. Varsin helppo remontti.
-Kaitsu-
K1600GTL
joukoo
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Syys 2008 18:55
Moottoripyörän malli: BMW r80

Re: Latauksen puutetta

Viesti Kirjoittaja joukoo »

Hiilien pituus oli vielä 12mm ja diodit saan mitattua. Uskon näillä eväillä saavani pyörän kuntoon ennen pitkää reissua. Kiitokset kaikille.
Vastaa Viestiin