Öljynsuodatin tarvikkeena?

R-sarjan pyörät
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Printing made in Austria...
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

jussilampi kirjoitti:
JyrkiJ kirjoitti:
Kurahousu kirjoitti:Ja samalla tavalla BMW valitsee omat suodattimensa, tarjousten pohjalta katsotaan kuka ne saa toimittaa ja laitetaan BMW leima päälle... luultavasti sieltä Intiasta...
'Made in Austria' on tainnut lukea omissa originaalisuodattimissa toistaiseksi.


Vähän lisätietoa tähän suodatinkeskusteluun,Mahle on 1920 Saksassa perustettu,Moottoreita,Sylinterejä, Mäntiä,suodattimia ym.valmistava ympäri mailmaa levittäytynyt konserni,jonka suodattimet on hyväksyneet kaikki auton valmistajat,se miksi BMW moottoripyörissä,käytetään samaa suodatinta kuin joissakin autoissa,on kyllä ihan järkisyillä perusteltua,mutta miksi hinta on viisinkertainen sitä ei voi perustella,sillä nyt ei ole pyöräilykustannuksiin nähden mitään merkitystä,mutta periaatteessa ei kyllä mitään hyötyäkään.

Kävin muuten just ostaan Mahle OC 21 suodattimen Made in Austria ja aukaisuavain passaa kuin sian ottaan,ja tilasin muuten samalla Mann W 712 suodattimen että voi vertailla,maksoi saman 4 euroa,pitäis tulla parin päivän sisällä.
Heh, noinko halvalla noita suteja saa? No, mun Mannissa muuten lukee MW 712(Motorrad W712??), mutta voihan tuo olla ihan samakin? Siebenrockilta nää mun sudit tulee, ja maksan näköjään paaaaljon liikaa! :shock:
Enivei, tarjous on voimassa, jos kuka haluaa noita suteja tutkia.

Mistä sä Jussi ostat nää sudit noin halvalla :?: :?: :?:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
jussilampi
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Heh, noinko halvalla noita suteja saa? No, mun Mannissa muuten lukee MW 712(Motorrad W712??), mutta voihan tuo olla ihan samakin? Siebenrockilta nää mun sudit tulee, ja maksan näköjään paaaaljon liikaa! :shock:
Enivei, tarjous on voimassa, jos kuka haluaa noita suteja tutkia.

Mistä sä Jussi ostat nää sudit noin halvalla :?: :?: :?:[/quote]



Moro!Hain just sen Mann W712 lukee Made in Germany,ulkomitoiltaan samallainen,kuin Mahle OC 21,jota olen käyttänyt ja ,joilla pekkavee ajellut 100000km täyteen,tiivisteen halkaisia sama, mutta eipä passannut tuo mulla oleva avain,oli vähän suurempi kuin Mann suodattimessa tai mulla on vääränkokoinen avain kun sulla ei ollut passannut Campionin suodattimeen,jossa samallainen avain käy kuin mahlessa.Lähetän sulle sen mann W712 ja ostokuitin,niin näät ostopaikan,en viitsi ruveta mainostaan kun en ole suodatin kauppias,mutta varmaan kaikista suomen autotarvikeliikkeistä edellä mainituilla numeroilla,ja kannattaa ostaa se kumpaan oma avain passaa.Kirjoittele oliko erillainen se MW 712
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kiitos ja kuitti, Jussi!

Kun saan sen käsiini, vedän molemmat rautasahalla halki ja kerron vertailutulokset täällä!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
jussilampi
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Ismo Vaara kirjoitti:Kiitos ja kuitti, Jussi!

Kun saan sen käsiini, vedän molemmat rautasahalla halki ja kerron vertailutulokset täällä!

Tulossa on Mann,voihan siinä pientä eroakin olla,kun M kirjain puuttuu koodista,mutta jos kaikki autonvalmistajat ovat hyväksyneet Mahlen ja Mann suodattimet merkkeihinsä,en ainakaan uskaltais väittää ettei käy ilman mitään perustetta,varsinkin kun käytännössä toiminut loistavasti,ja HD ja Buell hyväksyneet pyöräpuolella.
Vellu
Viestit: 146
Liittynyt: 26 Helmi 2006 21:18
Moottoripyörän malli: K1200S
Paikkakunta: Kinnula

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Vellu »

BMW on käyttänyt alkuperäissuodattimina ainakin Knecht- ja Purolator-suodattimia.On hyvin todennäköistä että myös Mann ja Mahle valmistavat BMW:lle suodattimia.

Itse kuitenkin ostin K100 RS:ääni Itävallassa valmistetun alkuperäissuodattimen merkkiliikkeestä ja maksoin siitä 15,55 euroa.
BMW K1200S -08
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Ismo Vaara kirjoitti:Kiitos ja kuitti, Jussi!

Kun saan sen käsiini, vedän molemmat rautasahalla halki ja kerron vertailutulokset täällä!
Mulla on kaksi m-filterin suodatinta hyllyssä. Haluatko Ismo toisen halkaistavaksi?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ai täs kävi nyt sitte näin päin! :wink: No, ei se mitään, sahaillaan ja tutkitaan. :idea:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mannin W712 saapui postissa, kiitos siitä!
Ulkoapäin ei olisi juuri eroja, paitsi W712:ssa oli 15 avainvälikoloa ja MW712:ssa 14 ja puolta lyhemmät. Kierrereikään katsottaessa huomaa, että muovinen "välipohja" puuttuu kokonaan W712:sta. MW712 painoi 295g, W712 275g. Parikyt grammaa sieltä puuttuu jotain tavaraa! Paino vastaa jotain viittä A4 arkkia paperia, tai 2,5 euron kolikkoa metallia.
Sahaan filtterit sitten, kun saan eri vaihtoehdot käsiini.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Soitin Mann-maahantuojalle Örumille ja siellä asiakaspalveluun. Vastaus: MISSÄÄN TAPAUKSESSA W 712 ja MW 712 EIVÄT OLE KORVAAVIA TUOTTEITA TOISILLEEN! M-sarjan sudit ovat nimenomaan tarkoitettu moottoripyöriin. Virtausvastukset, venttiilien avautumispaineet... ym, ym ovat eri.
Samaan peltiseen suodatinrunkoon voidaan valmistaa kymmeniä erilaisia versioita.
Onneksi punastuminen ei näy puhelimessa, sen verran yksinkertaisena kaveri tuntui mua pitävän! :oops: :oops: :oops:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Uteliaisuus voitti työhalut... :lol: Sahasin poikki peltikuoret ja suodattimet näyttävät samantapaisilta. MUTTA, MUTTA... W 712:ta puuttuu KOKONAAN jousikuormitteinen paineventtiili. Siinä syy painoeroonkin.
Venttiili on käsittääkseni "ylipainesuoja" joka estää sutia rikkoutumasta painehuippujen kohdalla.
En saa kuvaa tänne, mutta säästän hilppeet, jos kuka on kiinnostunut.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
jussilampi
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Ismo Vaara kirjoitti:Uteliaisuus voitti työhalut... :lol: Sahasin poikki peltikuoret ja suodattimet näyttävät samantapaisilta. MUTTA, MUTTA... W 712:ta puuttuu KOKONAAN jousikuormitteinen paineventtiili. Siinä syy painoeroonkin.
Venttiili on käsittääkseni "ylipainesuoja" joka estää sutia rikkoutumasta painehuippujen kohdalla.
En saa kuvaa tänne, mutta säästän hilppeet, jos kuka on kiinnostunut.

Joo tuo venttiili,vois olla sen takia jos ajetaan suodatin tukkoon,niin se venttiili päästää kuitenkin öljyn sitä kautta kiertoon,ja tämä halvempi versio lopettaa koko öljyn kierron tukkeutuessa,puuttuukohan tuo siitä, mahle OC 21,ois kyllä mukava tietää,kun HD ja Buell sen hyväksyneet,varmaan viisainta käyttää niitä kalliimpia 15-20euron suteja niin ei ainakaan korkkaa koko kone.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

jussilampi kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:Uteliaisuus voitti työhalut... :lol: Sahasin poikki peltikuoret ja suodattimet näyttävät samantapaisilta. MUTTA, MUTTA... W 712:ta puuttuu KOKONAAN jousikuormitteinen paineventtiili. Siinä syy painoeroonkin.
Venttiili on käsittääkseni "ylipainesuoja" joka estää sutia rikkoutumasta painehuippujen kohdalla.
En saa kuvaa tänne, mutta säästän hilppeet, jos kuka on kiinnostunut.

Joo tuo venttiili,vois olla sen takia jos ajetaan suodatin tukkoon,niin se venttiili päästää kuitenkin öljyn sitä kautta kiertoon,ja tämä halvempi versio lopettaa koko öljyn kierron tukkeutuessa,puuttuukohan tuo siitä, mahle OC 21,ois kyllä mukava tietää,kun HD ja Buell sen hyväksyneet,varmaan viisainta käyttää niitä kalliimpia 15-20euron suteja niin ei ainakaan korkkaa koko kone.
Jos tuollainen paperifiltteri menee tukkoon ja siihen painetaan öljyä 5,5 bar, mitä luulet että tapahtuu??? KLABAM!! Sen jälkeen paperi- ja paskaroju tukkii öljykanavat ja uudestaan KLABAM! Siihen kului säästöt vilkunlaseihin! :roll: Jollette muuten usko niin laitetaan paineventtiilittömään sutiin vaikka SAE 50 öljyä ja paineilmaa perään!
Nuo paineventtiilittömät sudit on tarkoitettu öljyjärjestelmään, jossa vain osa kiertävästä öljystä suodatetaan joka kierroksella. Ohivirtaus huolehtii suodattimen kestävyydestä.

Jos nyt kuka on vielä niiden 4€ sutien perään, sahatkaa ainakin se ensimmäinen auki, tarkastaaksenne edes paineventtiilin olemassaolo. Sen jälkeen tietysti on vielä läpivirtausvastukset...jne.
Onks toi öljynsuodatin just se oikea paikka säästää :?: Voishan vaikka jarrupaloja voidella, ettei ne kuluis niin paljon! :lol: :lol: :lol:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
jussilampi
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Huhti 2006 10:30

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Jos tuollainen paperifiltteri menee tukkoon ja siihen painetaan öljyä 5,5 bar, mitä luulet että tapahtuu??? KLABAM!! Sen jälkeen paperi- ja paskaroju tukkii öljykanavat ja uudestaan KLABAM! Siihen kului säästöt vilkunlaseihin! :roll: Jollette muuten usko niin laitetaan paineventtiilittömään sutiin vaikka SAE 50 öljyä ja paineilmaa perään!
Nuo paineventtiilittömät sudit on tarkoitettu öljyjärjestelmään, jossa vain osa kiertävästä öljystä suodatetaan joka kierroksella. Ohivirtaus huolehtii suodattimen kestävyydestä.

Jos nyt kuka on vielä niiden 4€ sutien perään, sahatkaa ainakin se ensimmäinen auki, tarkastaaksenne edes paineventtiilin olemassaolo. Sen jälkeen tietysti on vielä läpivirtausvastukset...jne.
Onks toi öljynsuodatin just se oikea paikka säästää :?: Voishan vaikka jarrupaloja voidella, ettei ne kuluis niin paljon! :lol: :lol: :lol:[/quote]


Ei se suodatin varmaan ,oikealla öljynvaihtovälillä 10000km,ikinä tukkoon mene,ja jos öljynpaine on 5,5bar,on se pahvin toisellakinpuolen virtausvastuksesta riippuen varmaan 5,45bar ettei siihen käytännössä kohdistu juuri mitään painetta,Autoklaavissa steriloitava neste lasipullossa, kestää sen sterilointilämpötilan 121 astetta ja sen aiheuttaman paineen n,2kp sen takia kun pullon ulkopuolella pidetään sama paine.eli tuossa sutissa on sama asia.
Ei tässä niin persaukisia olla ettei,sitä orkisleimalla varustettua suodatinta sais irti,kun autonarvokin tippuu 10000 vuodessa,onneksi ei ole pyöräpuolella sama juttu,mutta kun tuo Mahle OC21 on hyvin pelannut,ja joilla pekkaveekin ajellu 100000täyteen,en näe mitään syytä vaihtaa.Mahle on osavalmistajana tunnetumpi,ja liikevaihdoltaan paljon suurempi kuin BMW-moottoripyörillä,etten usko että sen tarvii mitään paskaa tehdä,varmaa suurin osa Formuloistakin köyttää mahlen osia.
Onneksi jokainen saa suomessa vapaasti valita mitä osia käyttää,ja on varma ettei Ismokaan uskalla antaa sellaista lausuntoa ettei, käy Mahle OC21 R-Bemariin kun käy HD ja Buell:iin ja hyväksytty kaikkien automerkkien suodatin valmistajaksi.
Sen Mannin ostin sen takia kun sinä sitä käytät,että voit katsoa onko eroavaisuuksia kun mallissa m-kirjaimen puutos, ja näytti olevan.
Ei tässä ihan apukoulupohjalta olla,ettei ainakaan minua pysty tuommoisilla KLABAM !! jutuilla pelotteleen,mutten ole suodatinkauppias että mun puolesta saa käyttää mitä itse haluaa.
Moro!!!
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Minä en alun alkaen uskonut tuohon tukkeutumisteoriaan, kyllä sen esittäjä oli jussilampi. Esimerkilläni tahdoin vain havannoida, että TUKKEUTUNUT paperisuodatin(mitä nämä kaikki ovat peltikuorista huolimatta) ei kestäisi 5,5 barin painetta jonka bemarin pumppu varsinaista öljynpaineventtiiliä vasten painaa. Nyt kun esittämässäsi tukkeutumisteoriassa öljy lähtee pumpulta putsarille, öljynpaine ei kohoaisi putsarin toisella puolella, koska putsarihan on tukossa. Kuvitteellisessa todellisuudessa öljynpaine kohoasi yli 5,5 barin vakiopaineen, pumpun painaessa pelkkää tukkeutunutta suodatinta vastaan, eikä varsinainen koneen öljynpaineventtiilille, joka rajoittaisi öljynpaineen vakio 5,5 bariin. Kun tukkeutuneen suodattimen taakse ei pääsisi muodostumaan vastapainetta, minun vastaukseni tähän teoriaan on: KLABAM!

Mutta aikuisten oikeesti, miksi toisiin suodattimiin laitetaan paineventiili ja toisiin ei?? Paljastan sen nyt! :shock: Eihän sillä ole MITÄÄN TEKEMISTÄ moottorin voitelun kanssa. Vaan tietysti siksi, että se on suodatintehtaiden -maahantuojien ja -kauppiaiden katala juoni BMW-motoristeja vastaan! :mrgreen:

PS: On ne BMW:n insinööritkin TOSI TYHMIÄ, että lankeavat samaan vipuun, vaikka suomimotoristikin tietää paremmin!

PPS: Mahlen ym. putsareista en voi sanoa mitään, koska en ole avannut niitä, enkä tiedä niiden rakenteesta. Sen vuoksi juuri taannoin kehoitinkin avaamaan ekan, jos käyttää tuntemattomia tarvikkeita.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin