Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 20 Touko 2008 17:03
Printing made in Austria...
Keskustelua BMW moottoripyöristä
https://www.bmwmc.fi:443/palsta/
Heh, noinko halvalla noita suteja saa? No, mun Mannissa muuten lukee MW 712(Motorrad W712??), mutta voihan tuo olla ihan samakin? Siebenrockilta nää mun sudit tulee, ja maksan näköjään paaaaljon liikaa!jussilampi kirjoitti:JyrkiJ kirjoitti:'Made in Austria' on tainnut lukea omissa originaalisuodattimissa toistaiseksi.Kurahousu kirjoitti:Ja samalla tavalla BMW valitsee omat suodattimensa, tarjousten pohjalta katsotaan kuka ne saa toimittaa ja laitetaan BMW leima päälle... luultavasti sieltä Intiasta...
Vähän lisätietoa tähän suodatinkeskusteluun,Mahle on 1920 Saksassa perustettu,Moottoreita,Sylinterejä, Mäntiä,suodattimia ym.valmistava ympäri mailmaa levittäytynyt konserni,jonka suodattimet on hyväksyneet kaikki auton valmistajat,se miksi BMW moottoripyörissä,käytetään samaa suodatinta kuin joissakin autoissa,on kyllä ihan järkisyillä perusteltua,mutta miksi hinta on viisinkertainen sitä ei voi perustella,sillä nyt ei ole pyöräilykustannuksiin nähden mitään merkitystä,mutta periaatteessa ei kyllä mitään hyötyäkään.
Kävin muuten just ostaan Mahle OC 21 suodattimen Made in Austria ja aukaisuavain passaa kuin sian ottaan,ja tilasin muuten samalla Mann W 712 suodattimen että voi vertailla,maksoi saman 4 euroa,pitäis tulla parin päivän sisällä.
Ismo Vaara kirjoitti:Kiitos ja kuitti, Jussi!
Kun saan sen käsiini, vedän molemmat rautasahalla halki ja kerron vertailutulokset täällä!
Mulla on kaksi m-filterin suodatinta hyllyssä. Haluatko Ismo toisen halkaistavaksi?Ismo Vaara kirjoitti:Kiitos ja kuitti, Jussi!
Kun saan sen käsiini, vedän molemmat rautasahalla halki ja kerron vertailutulokset täällä!
Ismo Vaara kirjoitti:Uteliaisuus voitti työhalut... Sahasin poikki peltikuoret ja suodattimet näyttävät samantapaisilta. MUTTA, MUTTA... W 712:ta puuttuu KOKONAAN jousikuormitteinen paineventtiili. Siinä syy painoeroonkin.
Venttiili on käsittääkseni "ylipainesuoja" joka estää sutia rikkoutumasta painehuippujen kohdalla.
En saa kuvaa tänne, mutta säästän hilppeet, jos kuka on kiinnostunut.
Jos tuollainen paperifiltteri menee tukkoon ja siihen painetaan öljyä 5,5 bar, mitä luulet että tapahtuu??? KLABAM!! Sen jälkeen paperi- ja paskaroju tukkii öljykanavat ja uudestaan KLABAM! Siihen kului säästöt vilkunlaseihin! Jollette muuten usko niin laitetaan paineventtiilittömään sutiin vaikka SAE 50 öljyä ja paineilmaa perään!jussilampi kirjoitti:Ismo Vaara kirjoitti:Uteliaisuus voitti työhalut... Sahasin poikki peltikuoret ja suodattimet näyttävät samantapaisilta. MUTTA, MUTTA... W 712:ta puuttuu KOKONAAN jousikuormitteinen paineventtiili. Siinä syy painoeroonkin.
Venttiili on käsittääkseni "ylipainesuoja" joka estää sutia rikkoutumasta painehuippujen kohdalla.
En saa kuvaa tänne, mutta säästän hilppeet, jos kuka on kiinnostunut.
Joo tuo venttiili,vois olla sen takia jos ajetaan suodatin tukkoon,niin se venttiili päästää kuitenkin öljyn sitä kautta kiertoon,ja tämä halvempi versio lopettaa koko öljyn kierron tukkeutuessa,puuttuukohan tuo siitä, mahle OC 21,ois kyllä mukava tietää,kun HD ja Buell sen hyväksyneet,varmaan viisainta käyttää niitä kalliimpia 15-20euron suteja niin ei ainakaan korkkaa koko kone.