Jakoketjun kiristin R1100R

R-sarjan pyörät
Avatar
Ikkala
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Nurmo/Alavus

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Ikkala »

Mulla tuo nesteen 5-50 öljy on ainakin toiminu hyvin sekä kutsissa että pemarissa. Ei moitittavaa.
Pemarissa tämän palstan ohjeiden mukaan kokeilin keväällä 20-50 öljyä ja ne valutin pois kahden viileän aamustartin jälkeen :roll: . Sanotaanko näin että 5w-50 on TARPEEKSI litkua kylmänä.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ikkala kirjoitti:Mulla tuo nesteen 5-50 öljy on ainakin toiminu hyvin sekä kutsissa että pemarissa. Ei moitittavaa.
Pemarissa tämän palstan ohjeiden mukaan kokeilin keväällä 20-50 öljyä ja ne valutin pois kahden viileän aamustartin jälkeen :roll: . Sanotaanko näin että 5w-50 on TARPEEKSI litkua kylmänä.
Mikä pyörä ?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Ismo Vaara kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:5W-50 on paras öljy olosuhteisiin, kun aamulla starttaa hotellin pihasta on -30 astetta ja keskipäivällä aurinko paahtaa jo yli +40 astetta! Näitä olosuhteita taitaa olla lähinnä Marsissa? Ehkä kannattaa kiinnittää huomio johonkin muuhun öljyn ominaisuuteen, kuin mahdollisimman laajaan käyttölämpötilaskaalaan?
Maailmassa ei olisi muita kuin 5W-50 öljyjä jos ne hakkaisivat muut viskositeettiluokan öljyt kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Kun lisäaineistetaan öljyä johonkin käyttötarkoitukseen, useinmiten joku muu ominaisuus kärsii.
Tää on vähän sama juttu, kun kuvitellaan että yli 300kmh kulkevassa pyörässä olisi myös ehdottomasti parhaat ajo-ominaisuudet 80kmh vauhdissa. :wink:
En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.

Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?

Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.

Kulkuri
Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?
Mun pointti asiassa oli se, ettei pelkkä viskositeettiluokka, tai synteettisyys, tee öljystä sen parempaa.

Kyllä bemarit kestää, jopa öljyistä huolimatta. Mun vanhalla LT:llä on ajettu kuulemma jo yli 350tkm ja se on saanut jos jonkinlaisia öljyjä.
Mitenkä mä olen tullut toimeen ilman synteettisiä öljyjä? Yli puolimiljoonaa kilsaa on takana 29 vuoden aikana. Talviajoa Suomessa alle-30 ja Saharassa yli +40. Sama pyörä on vieläkin n. 150tkm ajettuna.
Koska Ismo Vaara esittää pitkää kokemusta "ainoan oikean totuuden" tueksi, niin saanen esittää seuraavat faktatiedot oman näkemykseni tueksi:
1.5.1963 sain ajokortin ja laillinen ajo alkoi, ja motoristi ura on jatkunut nyt yli 45 vuotta ilman välivuosia. 18 ensimmäistä vuotta ajoin ympäri vuoden kun ei ollut varaa autoon. Työmatka päivittäin kesät talvet 17 km suuntaansa. Kylmin aamu on ollut -37 c 60 luvulla, olisipa ollut synteettiset niin olisi voinut saada pyörän käymään ilman erityistoimia töihin lähtiessä. Saharassa en ole käynyt mutta Välimeren rannoilla kylläkin ja minulle ihan riittävän lämmintä. Nykyinen pyörä on 12:toista.

Ajokilometrejä on kertynyt 45 vuoden aikana n.863 700 km poislukien keskimääräinen mittarivirhe 3% = 837 789 todellista kilometriä tällä hetkellä. Keskiarvo vuotta kohden vajaa 20 000 km, jonain vuonna enemmän ja jonain vuonna vähemmän. Ei kaiken kaikkinensa niin kovin paljon vuotta kohden.
Nyt "kypsemmällä" iällä ympärivuotinen ajo jatkuu jälleen uuden vakuutussysteemin, ja talliin ilmestyneen enduron myötä. Tosin tuntuu ettei talvea enää ole ainakaan täällä lounaisessa Suomessa joten ajettiin viime tammikuussakin RT:lläkin n. 1500 km. Tällä hetkellä vuosi kilometrit ovat hieman yli 21 000 km per/vuosi.
Olen nyt ajanut Bmw:llä viimeiset 27 vuotta ja jos Luoja suo ja Bemareita ja synteettisiä öljyjä tehdään jatkossakin niin aion jatkaa ainakin yhtä vanhaksi (+80v)ajamista kuin edesmennyt Uuno Muraja.
Joten kokemusta ja näkemystä pitäisi olla, mutta ei millään lailla ylivertaista, tiedän motoristeja jotka ovat ajaneet paljon kauemmin ja paljon enemmän kilometrejä.
Yhtä kaikki, käytän jatkossakin synteettisiä "litkuja" ja jokainen tulkoon "öljyuskossaan" autaaksi.
Kulkuri
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

R1100 ja R1150 pyöriin on saatavissa parempi jakoketjun kiristin.

Tuolla R1100 huoltoketjussa on asiasta tietoa ja asennusohjeita.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... &start=412

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kulkuri kirjoitti: En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.

Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?

Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.

Kulkuri
Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?
Mun pointti asiassa oli se, ettei pelkkä viskositeettiluokka, tai synteettisyys, tee öljystä sen parempaa.

Kyllä bemarit kestää, jopa öljyistä huolimatta. Mun vanhalla LT:llä on ajettu kuulemma jo yli 350tkm ja se on saanut jos jonkinlaisia öljyjä.
Mitenkä mä olen tullut toimeen ilman synteettisiä öljyjä? Yli puolimiljoonaa kilsaa on takana 29 vuoden aikana. Talviajoa Suomessa alle-30 ja Saharassa yli +40. Sama pyörä on vieläkin n. 150tkm ajettuna.[/quote]

Koska Ismo Vaara esittää pitkää kokemusta "ainoan oikean totuuden" tueksi, niin saanen esittää seuraavat faktatiedot oman näkemykseni tueksi:
1.5.1963 sain ajokortin ja laillinen ajo alkoi, ja motoristi ura on jatkunut nyt yli 45 vuotta ilman välivuosia. 18 ensimmäistä vuotta ajoin ympäri vuoden kun ei ollut varaa autoon. Työmatka päivittäin kesät talvet 17 km suuntaansa. Kylmin aamu on ollut -37 c 60 luvulla, olisipa ollut synteettiset niin olisi voinut saada pyörän käymään ilman erityistoimia töihin lähtiessä. Saharassa en ole käynyt mutta Välimeren rannoilla kylläkin ja minulle ihan riittävän lämmintä. Nykyinen pyörä on 12:toista.

Ajokilometrejä on kertynyt 45 vuoden aikana n.863 700 km poislukien keskimääräinen mittarivirhe 3% = 837 789 todellista kilometriä tällä hetkellä. Keskiarvo vuotta kohden vajaa 20 000 km, jonain vuonna enemmän ja jonain vuonna vähemmän. Ei kaiken kaikkinensa niin kovin paljon vuotta kohden.
Nyt "kypsemmällä" iällä ympärivuotinen ajo jatkuu jälleen uuden vakuutussysteemin, ja talliin ilmestyneen enduron myötä. Tosin tuntuu ettei talvea enää ole ainakaan täällä lounaisessa Suomessa joten ajettiin viime tammikuussakin RT:lläkin n. 1500 km. Tällä hetkellä vuosi kilometrit ovat hieman yli 21 000 km per/vuosi.
Olen nyt ajanut Bmw:llä viimeiset 27 vuotta ja jos Luoja suo ja Bemareita ja synteettisiä öljyjä tehdään jatkossakin niin aion jatkaa ainakin yhtä vanhaksi (+80v)ajamista kuin edesmennyt Uuno Muraja.
Joten kokemusta ja näkemystä pitäisi olla, mutta ei millään lailla ylivertaista, tiedän motoristeja jotka ovat ajaneet paljon kauemmin ja paljon enemmän kilometrejä.
Yhtä kaikki, käytän jatkossakin synteettisiä "litkuja" ja jokainen tulkoon "öljyuskossaan" autaaksi.
Kulkuri[/quote]

Kyllä se nyt on itse herra Kulkuri joka esittää "ainoaa oikeaa totuutta" synteettisellään. Jos luet hieman tarkempaan lainaamaasi tekstiäni, sieltä löytyy mm: "Mun pointti asiassa on se ettei pelkkä synteettisyys tai viskositeettiluokka tee öljystä sen parempaa." Korostan tässä nyt sanoja PELKKÄ SYNTEETTISYYS, TAI VISKOSITEETTILUOKKA. Jos tällaisen kommentin ymmärtää "ainoan oikean totuuden" esittämiseksi, kannattaa katsoa peiliin.

Mitä tulee pitkään kokemukseen, Kulkuri esitti tässäkin asiassa ENSIN omat: "250000 km, 17 vuoden aikana..." Tätä ei olisi varmaan saanut kommentoida omilla motskarikilometreilläni mineraaliöljyillä?

Lämpötiloista. Ensin sanoit ettet ole koskaan väittänyt ajaneesi -30 asteessa. Nyt se muisti sitten parani, oikein tarkasti -37 asteeseen...? :wink:

Onkohan toi pyörämäärä sitten kovinkaan oleellista öljyistä keskustellessa? Jos se on nyt kerran Kulkurille tärkeää, niin mulla on tällä hetkellä muistaakseni 15 BMW:tä, kahdeksan vuosikymmenen ikähaarukassa. Vanhimmat 30-luvulta ja uusin tältä vuosituhannelta. Vuosienvarrella omistamieni pyörien määrää en pysty muistamaan, pelkkiä bemareita on ollut useita kymmeniä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Ismo Vaara kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti: En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.

Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?

Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.

Kulkuri
Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?
Mun pointti asiassa oli se, ettei pelkkä viskositeettiluokka, tai synteettisyys, tee öljystä sen parempaa.

Kyllä bemarit kestää, jopa öljyistä huolimatta. Mun vanhalla LT:llä on ajettu kuulemma jo yli 350tkm ja se on saanut jos jonkinlaisia öljyjä.
Mitenkä mä olen tullut toimeen ilman synteettisiä öljyjä? Yli puolimiljoonaa kilsaa on takana 29 vuoden aikana. Talviajoa Suomessa alle-30 ja Saharassa yli +40. Sama pyörä on vieläkin n. 150tkm ajettuna.
Koska Ismo Vaara esittää pitkää kokemusta "ainoan oikean totuuden" tueksi, niin saanen esittää seuraavat faktatiedot oman näkemykseni tueksi:
1.5.1963 sain ajokortin ja laillinen ajo alkoi, ja motoristi ura on jatkunut nyt yli 45 vuotta ilman välivuosia. 18 ensimmäistä vuotta ajoin ympäri vuoden kun ei ollut varaa autoon. Työmatka päivittäin kesät talvet 17 km suuntaansa. Kylmin aamu on ollut -37 c 60 luvulla, olisipa ollut synteettiset niin olisi voinut saada pyörän käymään ilman erityistoimia töihin lähtiessä. Saharassa en ole käynyt mutta Välimeren rannoilla kylläkin ja minulle ihan riittävän lämmintä. Nykyinen pyörä on 12:toista.

Ajokilometrejä on kertynyt 45 vuoden aikana n.863 700 km poislukien keskimääräinen mittarivirhe 3% = 837 789 todellista kilometriä tällä hetkellä. Keskiarvo vuotta kohden vajaa 20 000 km, jonain vuonna enemmän ja jonain vuonna vähemmän. Ei kaiken kaikkinensa niin kovin paljon vuotta kohden.
Nyt "kypsemmällä" iällä ympärivuotinen ajo jatkuu jälleen uuden vakuutussysteemin, ja talliin ilmestyneen enduron myötä. Tosin tuntuu ettei talvea enää ole ainakaan täällä lounaisessa Suomessa joten ajettiin viime tammikuussakin RT:lläkin n. 1500 km. Tällä hetkellä vuosi kilometrit ovat hieman yli 21 000 km per/vuosi.
Olen nyt ajanut Bmw:llä viimeiset 27 vuotta ja jos Luoja suo ja Bemareita ja synteettisiä öljyjä tehdään jatkossakin niin aion jatkaa ainakin yhtä vanhaksi (+80v)ajamista kuin edesmennyt Uuno Muraja.
Joten kokemusta ja näkemystä pitäisi olla, mutta ei millään lailla ylivertaista, tiedän motoristeja jotka ovat ajaneet paljon kauemmin ja paljon enemmän kilometrejä.
Yhtä kaikki, käytän jatkossakin synteettisiä "litkuja" ja jokainen tulkoon "öljyuskossaan" autaaksi.
Kulkuri[/quote]

Kyllä se nyt on itse herra Kulkuri joka esittää "ainoaa oikeaa totuutta" synteettisellään. Jos luet hieman tarkempaan lainaamaasi tekstiäni, sieltä löytyy mm: "Mun pointti asiassa on se ettei pelkkä synteettisyys tai viskositeettiluokka tee öljystä sen parempaa." Korostan tässä nyt sanoja PELKKÄ SYNTEETTISYYS, TAI VISKOSITEETTILUOKKA. Jos tällaisen kommentin ymmärtää "ainoan oikean totuuden" esittämiseksi, kannattaa katsoa peiliin.

Mitä tulee pitkään kokemukseen, Kulkuri esitti tässäkin asiassa ENSIN omat: "250000 km, 17 vuoden aikana..." Tätä ei olisi varmaan saanut kommentoida omilla motskarikilometreilläni mineraaliöljyillä?

Lämpötiloista. Ensin sanoit ettet ole koskaan väittänyt ajaneesi -30 asteessa. Nyt se muisti sitten parani, oikein tarkasti -37 asteeseen...? :wink:

Onkohan toi pyörämäärä sitten kovinkaan oleellista öljyistä keskustellessa? Jos se on nyt kerran Kulkurille tärkeää, niin mulla on tällä hetkellä muistaakseni 15 BMW:tä, kahdeksan vuosikymmenen ikähaarukassa. Vanhimmat 30-luvulta ja uusin tältä vuosituhannelta. Vuosienvarrella omistamieni pyörien määrää en pysty muistamaan, pelkkiä bemareita on ollut useita kymmeniä.[/quote]

Ensinnäkin: En ole Bmw:llä väittänyt ajaneeni -30 asteessa ,MZ:llä kylläkin parhaimmillaan tuo -37 työmatkoilla, koska ei ollut varaa muuhun kuin MZ 175:seen ja töihin oli mentävä. Talvella -1965 ja 1966 ainakin meillä oli noita pakkasia useina tammi- ja helmikuun päivinä. Ja se tarkkuus on tietenkin mittarivirheen puitteissa. Kaikilla ei ole varaa ostaa useita kymmeniä pyöriä eikä aina ole haluakaan.
Toiseksi en minä ainakaan aloittanut lämtiloilla elvistelemistä, ja keskusteluhan alkoi Pekkaveen väitteestä "litkuista" jolloin kysyin miten niin litkua ja kerroin omat kokemukseni, Herra Ismo Vaara ystävällisesti teilasi kokemukseni täysin.
Kulkuri
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kulkuri kirjoitti: 12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni.

Toiseksi en minä ainakaan aloittanut lämtiloilla elvistelemistä, ja keskusteluhan alkoi Pekkaveen väitteestä "litkuista" jolloin kysyin miten niin litkua ja kerroin omat kokemukseni, Herra Ismo Vaara ystävällisesti teilasi kokemukseni täysin.
Kulkuri
Tuon takia Kulkuri väitti tarvitsevansa 5W-50 synt.öljyä ja vastasin ajaneeni yli 500tkm mineraaleilla alle -30 yli +40 lämpötiloissa.
Mutta ilmeisesti kaikki mikä menee yli Kulkurin kokemusten on sitten ELVISTELYÄ!
Se, että sanoin aiemmin tuollaisia lämpötilaeroja olevan ehkä vain Marsissa pitää paikkansa. Vai tietääkö kukaan maan päällä olevan yli 70 asteen lämpötilaeroja samana päivänä? Tuo Kulkurin esimerkkikin on vain n.30 asteen erolla, jonka myös jopa BMW:kin suosittelema SAE30 yksiasteöljykin kestää(suositus 0-+30 astetta). Jos sitten saivarrellaan ettei se kestä, kun laitetaan kone kerran käyntiin -4 tai -7 asteessa, niin väitän, että kyllä kestää. Ei lähdetä täysillä heti revittämään, vaan annetaan koneen hieman lämmetä ensin ennen liikkeelle lähtöä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Kulkuri kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
BMWR1100R kirjoitti:Pyörällä ajettu 87000 km, huollettu säännöllisesti, öljynä Mobil 1 RF 5W-50.
Höh, laita sinne kunnon öljyä.
Suurimmat kilinät loppuu oitis.
Toi 5W-50 on ihan liian litkua kylmänä.

20W-50 öljy on paras tuohon pyörään.
Nesteeltä löytyy hyvä öljy Neste Special 20W-50 ja
Shelliltä kanssa Shell x100 Super 20W-50 ( Prisma mm. myy )
Noita "vanhan auton" öljyjä on kyllä vähän vaikea löytää kaupoista tai Nesteen asemilta.
Ne on myös halpoja. :) :) :)

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Miten niin liian litkua? Minulla on R1100RT ja moottorissa Neste 1 5W-50. Ajettu nyt 49750 km, ei kuluta, ei savuta eikä kilise. Ainakin minulle on tärkeää varmistaa kunnon voitelu kylmäkäynnistyksessä ja kuumassa ajossa. Synteettinen 5W-50 hoitaa molemmat asiat. Edellisellä K 100 RS 16v ajoin 181000 km ja samat öljyt, eikä mitään ongelmia.
Kulkuri

Tästä mielipiteen vaihto alkoi Pekan kanssa, eikä tuossa mainita mitään astemääräisiä lämpötiloja, kyllä ne lämtötilat tulivat jostain muualta. Ismo Vaara liittyi keskusteluun ja "mollasi" öljyvalintani, jota sitten kommentoin.
Kohdaltani keskustelu riittää tällä kertaa, kun pitää lähteä 2 viikoksi töihin Norjaan ja nauttia synteettisen öljyn tuomasta huolettomuudesta.
Kulkuri
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Kannattaa muistaa että mineraaliöljyjä on monenlaisia. Kalliimmat mineraalipohjaiset ovat erittäin hyvin lisäaineistettuja ja käyvät vehkeeseen kuin vehkeeseen. Laatuluokka kyllä riittää. Sitten on näitä halpisöljyjä joissa purkin mukaan viskositeetti voi olla esim. 20w-50 mutta API/ACEA-luokka vaatimattomampi. Näitä en itse harrastaisi. Ääriolosuhteissa eli kylmässä tai huippu kuumassa öljy saattaa pettää. Pitkästi yli sadan asteen öljylämpötilat eli tuollaiset 130 lukemat ovat liikaa huonoimmille mineraaliöljyille. Öljytestit ovat kyllä kerta toisensa jälkeen osoittaneet että ne eivät rasituksessa välttämättä pysy luokissaan.

Synteettisten öljyjen huono ominaisuus pitkässä juoksussa on se että ne eivät tykkää moottorin kumi/muovi tiivisteistä. Pitkä juoksu tarkoittaa vuosia ja taas vuosia. On yksi synteettinen jolla tätä huonoa ominaisuutta ei ole. Ne ovat Motulin esteripohjaiset synteettiset. Hintaa on n. tuplasti verrattuna muihin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kulkuri kirjoitti: Tästä mielipiteen vaihto alkoi Pekan kanssa, eikä tuossa mainita mitään astemääräisiä lämpötiloja, kyllä ne lämtötilat tulivat jostain muualta. Ismo Vaara liittyi keskusteluun ja "mollasi" öljyvalintani, jota sitten kommentoin.
Kohdaltani keskustelu riittää tällä kertaa, kun pitää lähteä 2 viikoksi töihin Norjaan ja nauttia synteettisen öljyn tuomasta huolettomuudesta.
Kulkuri
Kyllä se oli nimimerkki BMW R1100 R joka aloitti tämän viestiketjun. Ja nimenomaan mainitsi ko. synt.öljyn. En voi sille mitään, jos otat kommenttini henkilökohtaisesti. En edes tunne nimimerkki Kulkuria, saatikka lainasin kommenttiasi. En lainannut KETÄÄN siinä vaiheessa. Nimimerkki Kurahousukin oli viestiemme välissä, joten välitön vastauskaan ei olisi antanut aihetta liittää sitä omaan kommenttiisi.
Kulkuri itse lainasi ensin kommenttiani astemääristä ja liitti itsensä niihin, en suinkaan minä.
Kai se on edelleen niin, että "se koira koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa"?

PS: Miten muuten synteettiset öljyt olisivat vaikuttaneet 2-tahtisen mitzin käynnistyvyyteen -60 luvulla? Moottoriöljyhän 175 mitzissä sekoitetaan bensaan! :roll:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Oli oikein mielenkiintoinen keskustelu litkun öljyn aiheesta.
Kiitos osallistujille.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin