Pemarissa tämän palstan ohjeiden mukaan kokeilin keväällä 20-50 öljyä ja ne valutin pois kahden viileän aamustartin jälkeen
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mikä pyörä ?Ikkala kirjoitti:Mulla tuo nesteen 5-50 öljy on ainakin toiminu hyvin sekä kutsissa että pemarissa. Ei moitittavaa.
Pemarissa tämän palstan ohjeiden mukaan kokeilin keväällä 20-50 öljyä ja ne valutin pois kahden viileän aamustartin jälkeen. Sanotaanko näin että 5w-50 on TARPEEKSI litkua kylmänä.
Koska Ismo Vaara esittää pitkää kokemusta "ainoan oikean totuuden" tueksi, niin saanen esittää seuraavat faktatiedot oman näkemykseni tueksi:Ismo Vaara kirjoitti:Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?Kulkuri kirjoitti:En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.Ismo Vaara kirjoitti:5W-50 on paras öljy olosuhteisiin, kun aamulla starttaa hotellin pihasta on -30 astetta ja keskipäivällä aurinko paahtaa jo yli +40 astetta! Näitä olosuhteita taitaa olla lähinnä Marsissa? Ehkä kannattaa kiinnittää huomio johonkin muuhun öljyn ominaisuuteen, kuin mahdollisimman laajaan käyttölämpötilaskaalaan?
Maailmassa ei olisi muita kuin 5W-50 öljyjä jos ne hakkaisivat muut viskositeettiluokan öljyt kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Kun lisäaineistetaan öljyä johonkin käyttötarkoitukseen, useinmiten joku muu ominaisuus kärsii.
Tää on vähän sama juttu, kun kuvitellaan että yli 300kmh kulkevassa pyörässä olisi myös ehdottomasti parhaat ajo-ominaisuudet 80kmh vauhdissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.
Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?
Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.
Kulkuri
Mun pointti asiassa oli se, ettei pelkkä viskositeettiluokka, tai synteettisyys, tee öljystä sen parempaa.
Kyllä bemarit kestää, jopa öljyistä huolimatta. Mun vanhalla LT:llä on ajettu kuulemma jo yli 350tkm ja se on saanut jos jonkinlaisia öljyjä.
Mitenkä mä olen tullut toimeen ilman synteettisiä öljyjä? Yli puolimiljoonaa kilsaa on takana 29 vuoden aikana. Talviajoa Suomessa alle-30 ja Saharassa yli +40. Sama pyörä on vieläkin n. 150tkm ajettuna.
Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?Kulkuri kirjoitti: En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.
Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?
Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.
Kulkuri
Koska Ismo Vaara esittää pitkää kokemusta "ainoan oikean totuuden" tueksi, niin saanen esittää seuraavat faktatiedot oman näkemykseni tueksi:Ismo Vaara kirjoitti:Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?Kulkuri kirjoitti: En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.
Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?
Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.
Kulkuri
Mun pointti asiassa oli se, ettei pelkkä viskositeettiluokka, tai synteettisyys, tee öljystä sen parempaa.
Kyllä bemarit kestää, jopa öljyistä huolimatta. Mun vanhalla LT:llä on ajettu kuulemma jo yli 350tkm ja se on saanut jos jonkinlaisia öljyjä.
Mitenkä mä olen tullut toimeen ilman synteettisiä öljyjä? Yli puolimiljoonaa kilsaa on takana 29 vuoden aikana. Talviajoa Suomessa alle-30 ja Saharassa yli +40. Sama pyörä on vieläkin n. 150tkm ajettuna.
Tuon takia Kulkuri väitti tarvitsevansa 5W-50 synt.öljyä ja vastasin ajaneeni yli 500tkm mineraaleilla alle -30 yli +40 lämpötiloissa.Kulkuri kirjoitti: 12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni.
Toiseksi en minä ainakaan aloittanut lämtiloilla elvistelemistä, ja keskusteluhan alkoi Pekkaveen väitteestä "litkuista" jolloin kysyin miten niin litkua ja kerroin omat kokemukseni, Herra Ismo Vaara ystävällisesti teilasi kokemukseni täysin.
Kulkuri
Kulkuri kirjoitti:Miten niin liian litkua? Minulla on R1100RT ja moottorissa Neste 1 5W-50. Ajettu nyt 49750 km, ei kuluta, ei savuta eikä kilise. Ainakin minulle on tärkeää varmistaa kunnon voitelu kylmäkäynnistyksessä ja kuumassa ajossa. Synteettinen 5W-50 hoitaa molemmat asiat. Edellisellä K 100 RS 16v ajoin 181000 km ja samat öljyt, eikä mitään ongelmia.Pekkavee kirjoitti:Höh, laita sinne kunnon öljyä.BMWR1100R kirjoitti:Pyörällä ajettu 87000 km, huollettu säännöllisesti, öljynä Mobil 1 RF 5W-50.
Suurimmat kilinät loppuu oitis.
Toi 5W-50 on ihan liian litkua kylmänä.
20W-50 öljy on paras tuohon pyörään.
Nesteeltä löytyy hyvä öljy Neste Special 20W-50 ja
Shelliltä kanssa Shell x100 Super 20W-50 ( Prisma mm. myy )
Noita "vanhan auton" öljyjä on kyllä vähän vaikea löytää kaupoista tai Nesteen asemilta.
Ne on myös halpoja.![]()
![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
Kulkuri
Kyllä se oli nimimerkki BMW R1100 R joka aloitti tämän viestiketjun. Ja nimenomaan mainitsi ko. synt.öljyn. En voi sille mitään, jos otat kommenttini henkilökohtaisesti. En edes tunne nimimerkki Kulkuria, saatikka lainasin kommenttiasi. En lainannut KETÄÄN siinä vaiheessa. Nimimerkki Kurahousukin oli viestiemme välissä, joten välitön vastauskaan ei olisi antanut aihetta liittää sitä omaan kommenttiisi.Kulkuri kirjoitti: Tästä mielipiteen vaihto alkoi Pekan kanssa, eikä tuossa mainita mitään astemääräisiä lämpötiloja, kyllä ne lämtötilat tulivat jostain muualta. Ismo Vaara liittyi keskusteluun ja "mollasi" öljyvalintani, jota sitten kommentoin.
Kohdaltani keskustelu riittää tällä kertaa, kun pitää lähteä 2 viikoksi töihin Norjaan ja nauttia synteettisen öljyn tuomasta huolettomuudesta.
Kulkuri