Kulkuri kirjoitti:
En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.
Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?
Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.
Kulkuri
Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?
Mun pointti asiassa oli se, ettei pelkkä viskositeettiluokka, tai synteettisyys, tee öljystä sen parempaa.
Kyllä bemarit kestää, jopa öljyistä huolimatta. Mun vanhalla LT:llä on ajettu kuulemma jo yli 350tkm ja se on saanut jos jonkinlaisia öljyjä.
Mitenkä mä olen tullut toimeen ilman synteettisiä öljyjä? Yli puolimiljoonaa kilsaa on takana 29 vuoden aikana. Talviajoa Suomessa alle-30 ja Saharassa yli +40. Sama pyörä on vieläkin n. 150tkm ajettuna.[/quote]
Koska Ismo Vaara esittää pitkää kokemusta "ainoan oikean totuuden" tueksi, niin saanen esittää seuraavat faktatiedot oman näkemykseni tueksi:
1.5.1963 sain ajokortin ja laillinen ajo alkoi, ja motoristi ura on jatkunut nyt yli 45 vuotta ilman välivuosia. 18 ensimmäistä vuotta ajoin ympäri vuoden kun ei ollut varaa autoon. Työmatka päivittäin kesät talvet 17 km suuntaansa. Kylmin aamu on ollut -37 c 60 luvulla, olisipa ollut synteettiset niin olisi voinut saada pyörän käymään ilman erityistoimia töihin lähtiessä. Saharassa en ole käynyt mutta Välimeren rannoilla kylläkin ja minulle ihan riittävän lämmintä. Nykyinen pyörä on 12:toista.
Ajokilometrejä on kertynyt 45 vuoden aikana n.863 700 km poislukien keskimääräinen mittarivirhe 3% = 837 789 todellista kilometriä tällä hetkellä. Keskiarvo vuotta kohden vajaa 20 000 km, jonain vuonna enemmän ja jonain vuonna vähemmän. Ei kaiken kaikkinensa niin kovin paljon vuotta kohden.
Nyt "kypsemmällä" iällä ympärivuotinen ajo jatkuu jälleen uuden vakuutussysteemin, ja talliin ilmestyneen enduron myötä. Tosin tuntuu ettei talvea enää ole ainakaan täällä lounaisessa Suomessa joten ajettiin viime tammikuussakin RT:lläkin n. 1500 km. Tällä hetkellä vuosi kilometrit ovat hieman yli 21 000 km per/vuosi.
Olen nyt ajanut Bmw:llä viimeiset 27 vuotta ja jos Luoja suo ja Bemareita ja synteettisiä öljyjä tehdään jatkossakin niin aion jatkaa ainakin yhtä vanhaksi (+80v)ajamista kuin edesmennyt Uuno Muraja.
Joten kokemusta ja näkemystä pitäisi olla, mutta ei millään lailla ylivertaista, tiedän motoristeja jotka ovat ajaneet paljon kauemmin ja paljon enemmän kilometrejä.
Yhtä kaikki, käytän jatkossakin synteettisiä "litkuja" ja jokainen tulkoon "öljyuskossaan" autaaksi.
Kulkuri[/quote]
Kyllä se nyt on itse herra Kulkuri joka esittää "ainoaa oikeaa totuutta" synteettisellään. Jos luet hieman tarkempaan lainaamaasi tekstiäni, sieltä löytyy mm: "Mun pointti asiassa on se ettei pelkkä synteettisyys tai viskositeettiluokka tee öljystä sen parempaa." Korostan tässä nyt sanoja PELKKÄ SYNTEETTISYYS, TAI VISKOSITEETTILUOKKA. Jos tällaisen kommentin ymmärtää "ainoan oikean totuuden" esittämiseksi, kannattaa katsoa peiliin.
Mitä tulee pitkään kokemukseen, Kulkuri esitti tässäkin asiassa ENSIN omat: "250000 km, 17 vuoden aikana..." Tätä ei olisi varmaan saanut kommentoida omilla motskarikilometreilläni mineraaliöljyillä?
Lämpötiloista. Ensin sanoit ettet ole koskaan väittänyt ajaneesi -30 asteessa. Nyt se muisti sitten parani, oikein tarkasti -37 asteeseen...?
Onkohan toi pyörämäärä sitten kovinkaan oleellista öljyistä keskustellessa? Jos se on nyt kerran Kulkurille tärkeää, niin mulla on tällä hetkellä muistaakseni 15 BMW:tä, kahdeksan vuosikymmenen ikähaarukassa. Vanhimmat 30-luvulta ja uusin tältä vuosituhannelta. Vuosienvarrella omistamieni pyörien määrää en pysty muistamaan, pelkkiä bemareita on ollut useita kymmeniä.