Sivu 2/2
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 20 Syys 2008 20:05
Kirjoittaja Ismo Vaara
Nnohh! Siperia opettaa!
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 12 Helmi 2009 15:45
Kirjoittaja PETRO
Laitoin aikoinaan GS:n kardaaniin Toyotan ohjausakselin ristikon. Kesti hyvin loppuajan mitä pyörä minulla oli. Ajoin sillä useamman kymppitonnin, ja välillä vedettiin Uralin vaunuakin.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 12 Helmi 2009 18:47
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Kyllä sen kropinankin nyt paikallistaa ihan selvästi sinne vaihteistoon, mutta en vaan olisi sitä halunnu uskoa, kun just talvella se rempattiin. Pitäis varmaan vaihtaa Jaappanialaiseen laatuun
Vai pitäiskö vaihtaa huoltotiimin insinööri, jos just rempattu loota poikii?
Muistitko säätää(säädättää) päittäisvälykset?
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 13 Helmi 2009 21:58
Kirjoittaja Mikki
En "säätänyt", kun teetin omien turhien kiiruitten tähren Suamen parhaalla ammattilaisella, joten syy ei liene asennuksessa, vaan viallisissa osissa?
lisäys: Eli syy ei ole vielä selvillä, keväällä jatketaan "kahvimyllyn" kanssa, kun öljyissä ei kertas näy metalli lastuja.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 11 Touko 2009 23:20
Kirjoittaja ikula
Kyllä noita ristikoita saa vaihreltua, mun tapauksessa käyttövoima pakeni siitä kumivaimentimen peltiholkista läpi. Halkes koko paketti... Meneekö takuuseen 190 tkm jälkeen ??
Miten tähän saa kuvan liitettyä ?
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 31 Tammi 2010 16:09
Kirjoittaja Mikki
Tähän muuten voisi sen verran lisätä, että uusi BMW:n kartaani oli tasapainotukseltaan täysin mettässä: Toiseen päähän hitsattiin kaksi 25mm prikkaa ja toisesta päästä hiottiin pois vielä huomattavasti enempi!
Voisiko K.O. epätasapaino vaikuttaa kropinat! Konehan kiertää n. 7000r/min, viitosen suhde 1.5:1, lienee tarkoittavan sitä, että kartaani kirtää n. 4600 kierrosta minuutissa: Ainakin puuseppänä voin sanoa, että kyllä mun sorvini tärrää moisilla kierroksilla jos kalikka on pielessä!
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 31 Tammi 2010 18:16
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Tähän muuten voisi sen verran lisätä, että uusi BMW:n kartaani oli tasapainotukseltaan täysin mettässä: Toiseen päähän hitsattiin kaksi 25mm prikkaa ja toisesta päästä hiottiin pois vielä huomattavasti enempi!
Voisiko K.O. epätasapaino vaikuttaa kropinat! Konehan kiertää n. 7000r/min, viitosen suhde 1.5:1, lienee tarkoittavan sitä, että kartaani kirtää n. 4600 kierrosta minuutissa: Ainakin puuseppänä voin sanoa, että kyllä mun sorvini tärrää moisilla kierroksilla jos kalikka on pielessä!
Uusi kardaani ja tasapainotus pielessä!? Tarkoitatko korjattu kardaani? Miten kardaani tasapainotetaan hitsaamalla/hiomalla päistä!? Tarkoitat kai kylkiä?
Useita bemarin kardaaneita olen korjannut, mutta koskaan ei ole tarvinnut tasapainottaa.
Jos kardaanisi on vanhasta korjattu, se voi olla kumisesta nykäyksenvaimentimesta kiertynyt vääräksi.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 31 Tammi 2010 19:10
Kirjoittaja Mikki
Ei kyllä se oli ihan uusi, tehtaan paketissa, tai siis ei enää, mutta oli. Paketissa on nyt pikkuvikainen: toisessa ristikossa pienen pieni välys.
Mistä muuten tiedät ettei "tarvinnut tasapainottaa", jos et ole koskaan tarkistuttanut tasapainotusta! Pyöriihän se kuitenkin aika haipakkaa!
Näytin uutta kardaania tasapainottajalle, (sama kuten edellä, jos luet alusta) ja ihmetteli kovasti kun kardaanissa ei näkynyt minkäänlaisia tasapainoitusjälkiä, sanoi että tällaista kahdesta osasta vulkanoitua akselia ei missään nimessä saisi jättää tasapainottamatta!
Ymmärrän kyllä että olen näissä asioissa perin tietämätön (pitäisi varmaan pysytellä vaan niiden katajien seurassa), siksi minun onkin helppoa turvautua ammattilaisiin.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 31 Tammi 2010 19:40
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Ei kyllä se oli ihan uusi, tehtaan paketissa, tai siis ei enää, mutta oli. Paketissa on nyt pikkuvikainen: toisessa ristikossa pienen pieni välys.
Mistä muuten tiedät ettei "tarvinnut tasapainottaa", jos et ole koskaan tarkistuttanut tasapainotusta! Pyöriihän se kuitenkin aika haipakkaa!
Näytin uutta kardaania tasapainottajalle, (sama kuten edellä, jos luet alusta) ja ihmetteli kovasti kun kardaanissa ei näkynyt minkäänlaisia tasapainoitusjälkiä, sanoi että tällaista kahdesta osasta vulkanoitua akselia ei missään nimessä saisi jättää tasapainottamatta!
Tiedän ettei tarvitse tasapainottaa, koska tehtaallakaan ei sitä tehdä(sen vuoksi ei ole uudessa mitään jälkiä tasapainotuksesta) ja kun tarkasti laittaa uuden ristikon keskelle, se on riittävän tasapainossa. Ehkä joskus vielä joudunkin tasapainottamaan, mutta tähän päivään mennessä ei ole tarvinnut...
Pirun huonoja osia tehtaalta tulee, jos heti tarvitsee alkaa uutta osaa modaamaan...