Ismo Vaara kirjoitti:Täytyy sanoa, että vaikka mies itse uskoo olevansa kaikkien ajoaikanormien ulottumattomissa, niin minä en usko. Uskon mielummin tutkittuun tietoon, alan ammattilaisilta
Ajoaikanormit on tehty sillä ajatuksella että niistä selviää miten tahtoo, oli väsynyt tai ei.
Tarkoituksena suojella poloista kuljettajaa riistokapitalistisika-liikennöitsijän kohtuuttomilta vaatimuksilta.
Sinänsä kyseiset normit eivät miltään osin sivua harrastemoottoripyöräilyä vaan koskevat ammattimaista tilausliikennettä.
Tutkittu alan ammattilaisten tarjoama tieto - mitä se on kun puhutaan moottoripyöräilystä?
Monessakin tutkimuksessa on todennettu eri aloilla ihmisen vireystilan säilyvän hyvinkin pitkään korkealla tasolla kun tarjolla on koko ajan vaihtelua ja virikkeitä.
Moottoriradalla vuorokauden ajaminen on helposti rinnastettavissa liukuhihnatyöhön - virikkeet on ihan loppu ennen lounasta.
Joillekin jo tunnin yhtäjaksoinen ajo- tai muu työrupeama on maksimaalinen kun toisille 4-5 tuntia tauotta on edelleen vireätä ja mielekästä.
Ammattilaiset ovat tutkimuksissaan todenneet kotona työskentelyn olevan epäsuotuisaa ihmisen psyykkeelle koska ei synny työstä kotiin pääsemisen mielikuvaa.
Kuitenkin lukuisat ihmiset haluaisivat työskennellä kotona.
Tutkimustuloksia voidaan lukea niin monella tavalla kuin halutaan.
Tein itse aikanaan projektiluontoisia töitä. Suurimpaan tulostehokkuuteen pääsin tehdessäni 25-30 tuntia yhtäjaksoisesti. Verrokkina en pystynyt samaan tulokseen normaalissa työviikossa projektin katketessa päivittäin.
Mikäli et itse suoriudu jostakin asiasta, ei se tarkoita että asia on yleisesti sellainen.
P.S. Ameriikassa ajavat parhaillaan kilpailuluontoisesti 11/11 ajoa. Jos se olisi niin vaarallista kuin haluat ymmärtää, oletan että sen järjestäminen olisi kielletty.