Sivu 2/4
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 07 Joulu 2009 19:30
Kirjoittaja Pate
Luulisin että se on kaksihuulinen eli estää öljyn pääsyn ulos ja pölyn sisään.
Ja kaikissa uudemmissa R-sarjalaisissa näyttää olevan sama koko.
Tarkennusta noihin tiiviste merkintöihin.Eli DCY on tuplatiiviste
http://www.simritna.com/catalog/FNGPpro ... _Grp=Other
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 07 Joulu 2009 19:51
Kirjoittaja Kopf
Pate kirjoitti:Luulisin että se on kaksihuulinen eli estää öljyn pääsyn ulos ja pölyn sisään.
Ja kaikissa uudemmissa R-sarjalaisissa näyttää olevan sama koko.
Tarkennusta noihin tiiviste merkintöihin.Eli DCY on tuplatiiviste
http://www.simritna.com/catalog/FNGPpro ... _Grp=Other
Jee, tämä oli hyvä linkki
Kyllähän ne esim tasannolla löytää sen näillä tiedoilla. Mä voisin oikeastaan laittaa kyselyn meilitse. Laitan sitten tulokset tänne.
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 07 Joulu 2009 19:56
Kirjoittaja Pate
Kopf kirjoitti:Pate kirjoitti:Luulisin että se on kaksihuulinen eli estää öljyn pääsyn ulos ja pölyn sisään.
Ja kaikissa uudemmissa R-sarjalaisissa näyttää olevan sama koko.
Tarkennusta noihin tiiviste merkintöihin.Eli DCY on tuplatiiviste
http://www.simritna.com/catalog/FNGPpro ... _Grp=Other
Jee, tämä oli hyvä linkki
Kyllähän ne esim tasannolla löytää sen näillä tiedoilla. Mä voisin oikeastaan laittaa kyselyn meilitse. Laitan sitten tulokset tänne.
Nuo voisi talven aikana vaihtaa.Minullakin -97 pyörä eikä varmaan ole koskaan vaihdettu.
Samalla uudet öljyt putkiin niin ei tule sitten kesällä noiden suhteen mitään yllätyksiä.
Öljy vaikuttaisi olevan viskositeetiltaan 10W öljyä ja tilavuus 0,47 l/putki.
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=31056
Stefat näyttää maksavan esim. EMC:llä 2 euroa kappale.
Motorex öljy 10W on Storm:illa 16 euroa litra.
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 07 Joulu 2009 20:23
Kirjoittaja Kopf
Pate kirjoitti:Kopf kirjoitti:Pate kirjoitti:Luulisin että se on kaksihuulinen eli estää öljyn pääsyn ulos ja pölyn sisään.
Ja kaikissa uudemmissa R-sarjalaisissa näyttää olevan sama koko.
Tarkennusta noihin tiiviste merkintöihin.Eli DCY on tuplatiiviste
http://www.simritna.com/catalog/FNGPpro ... _Grp=Other
Jee, tämä oli hyvä linkki
Kyllähän ne esim tasannolla löytää sen näillä tiedoilla. Mä voisin oikeastaan laittaa kyselyn meilitse. Laitan sitten tulokset tänne.
Nuo voisi talven aikana vaihtaa.Minullakin -97 pyörä eikä varmaan ole koskaan vaihdettu.
Samalla uudet öljyt putkiin niin ei tule sitten kesällä noiden suhteen mitään yllätyksiä.
Kyllä ne öljyt kannattaa vaihtaa aina välillä, tuleehan sinnekin kondessivettä ajanmyötä ja ruoste raiskaa sitten. Teleskooppien öljyllähän ei oikeastaa ole muuta kuin voitelu tehtävä ku ei tarvi vaimentaa
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 28 Joulu 2009 19:10
Kirjoittaja Kopf
Nonnii.
Lomareissulla kävin ja nyt vois taas jatkaa pyörän särkemistä. Ei tuntenu Tasanto tiivisteen tyyppiä, tilasin alkuperäset. (ovh 14€) Samalla laiton tilaukseen kaikkea muutakin tiiviste tavaraa jota katsoin tarvivani vielä huolto hommissa.
Oli vissiin heikko hetki kun sitten kuitenkin tilasin senkin laturin hihnan, no kakskymppiä siitä että tietää milloin se on vaihdettu ei oo kovin kova hinta...
Päätän tämän täältä tähän.
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 19 Tammi 2010 07:57
Kirjoittaja Kopf
No nii, pitkästä aikaa pääsin talliin piiloon illaksi ja tulihan siellä vähän ropattua.
Asensin lisävirtapistokkeen vasemmalle katkaisijoiden viereen. Virrat vedin hälyttimelle varatusta pistokkeesta siitä alapuolelta. Jos sitä joskun vaikka navia käyttäis jollain reissulla, saas nähdä tarviiko.
Purin jarrusylinterin joka kusi viimevuoden puolella allensa...
sylkky oli niin syöpynyt että taitaa mennä uusiksi. Vaihtakaa jarrunesteitä
nuin siinä sitten käy.
Otin silloin sen vaihtamani jarrunesteen limpparipulloon ja nyt sen pullon pohjalla on noin kaksi senttiä paksulta sitä mustaa mönjää... Oiskohan nuita sylkkyjä purkaamoilla, tahtoo vaan olla että ojasta allikkoon kun ryhtyy tuollaisia tekohengittämään purkuosilla. Tunnettuahan on että tämä harrastus maksaa
Pitänee tunnustaa yksi moka. Venoja säätäessäni vedin yhden venttiilikopan pultin kierteet psksi....
ainakin luulen niin, eipä se paljo kiinni ottanu että olikohan valmiiksi ja meikä veti rennolla ranteella loput. Eipä siinä muuta ku helicoil sarjan ostin ja aika näppärästi tuli uudet kierteet.
Vahingosta viisastuneena ostin varalle momenttiavaimen.
Lisäys:
http://beemerboneyard.com/oilheadparts.html
Tuolta löytyy pääsylinteri hintaan 187€ kotiin tuotuna vs 372€ suomessa liikkeestä haettuna... arvatkaa saako suomen liike rosentteja
Pistin heti tilaukseen... kunhan ei vaan joudu lunastamaan "oritkarin myymälästä"... on se sittenkin vielä halvempi.
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 19 Tammi 2010 13:45
Kirjoittaja Pekkavee
Aika huima on hinta Suomessa.
Kyllä kannattaa vähän haeskella osia ulkomailtakin.
Motorworks on nykyään osahankinnoissa myös aika edullinen puntansa takia
http://www.motorworks.co.uk/
Sieltä saa erilaisia korjaussarjojakin moneen hommaan.
Pekka
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 19 Tammi 2010 15:18
Kirjoittaja Kopf
"Tuolta löytyy pääsylinteri hintaan 187€ kotiin tuotuna vs 372€ suomessa liikkeestä haettuna... arvatkaa saako suomen liike rosentteja Pistin heti tilaukseen... kunhan ei vaan joudu lunastamaan "oritkarin myymälästä"... on se sittenkin vielä halvempi."
Sen verran tarkennan tätä että tuo 372 on noin hinta joka löytyy yhdestä varaosaluettelosta, suomen hinnat ovat olleet aika lailla linjassa sen kanssa. Tarkaa en siis ole kysyny.
Juu, kyllä nettikaupaa alkaa olla köyhän kaveri, kun nämä hinnat alkaa melkein puolittua.
kas... motorworksilla ois voinu olla halvempikin... tai tuo 187 on kotiin tuotuna, mikähän motorworksin toimituskulu on.
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 26 Tammi 2010 21:02
Kirjoittaja Kopf
Sinnehän se tulliin meni
no eipä siinä mittää maksetaan valmisteveroa 3,7% ja alvit niin ollaan valtion kans sujut, jään silti voitolle vaikka vähän oppirahoja maksetaankin. Onneksi on talvi ja on aikaa asioida tullin kanssa
kesällä ois voinu tympästäkkin.
Huoltohommia jatkoin sitten. Pitkään jo mietin että laittasko bensasuodattimen tankin ulkopuolelle ettei tarvis tankkia aina purkaa sitä varten. No homma oli kuitenkin sen verran simppeli ja onha sinne tankin allekin aina välillä hyvä kurkata, niin vaihdoin suodattimen sinne tankkiin sitten. Ja eihän se mikään komistus olis tuossa koneen kyljessä kun ei oo katteitakaan.
Merkkiliikkeestä tilaamani venttilikopantiivisteet oil näemmä tullu 1200:sen mallia, pakkauksessa on kuitenkin oikea varaosa nro, eli väärin kerätty jossain. Pitää käydä vaihtamassa.
Laturin hihnan vaihdoin myös. No sinne kiristinpultille oli täys mahdottomuus saada avainta. Jostain luin että homman voi tehdä niinkin että siihen pultin etupuolelle, josta se säätö löysätään vedetään kaksois mutteri ja kiritään siitä
paljo helpompi, suosittelen.
Kyllä tuo momenttiavain on näemmä tässä hommassa ehdoton... miten esim kiris muuten tankivarusteen oikeaan tiukkuuteen muoviin kiinni. Tai laturin pultteja alumiini kannakkeeseen, puhumattakaan hihnan kiristämisestä.
Tässä jännään sitä että miten tuon etujarrupääsylkyn saa vaihdettua etten päästä ilmoja absin yksikköön
pitää vähän tuumailla miten kikkailis.
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 01 Helmi 2010 20:11
Kirjoittaja Kopf
Eilen illalla innoistuin alkaa vaihtamaan sen jarrupääsylinterin.
Kahvan purkaminen on aika työläs, lämmitetyine tuppeineen; eihän sitä kahvalämmittimen pistoketta saanut ilman liitintyökalua purkautumaan, eli sivarit töihin ja piuhaa poikki
Yllätys oli peilin vääränkätinen kierre, ohjeitahan ei lueta niin tarkkaan vaikka kirjakin on ostettu, liekkö siellä neuvottu.
Sain sitten sylkyn paikoilleen ja mietin miten ilmat pois. Ekaksi työntelin etupalat pohjaan (no sen mitä siitä raoista sai) sen verran että öljy nousi säiliöön. Sitten painelin ruiskulla alakautta lisää öljyä menemään... ja reilusti. Ilmaa ei näkyny eikä kuulunu. Kahva tuntuu suht ookoolta, nyt sitten on vaikea sanoa kun sitä eilisen illan kummissaan puristelin että mikä nyt on enään normaali, kokeillaan keväällä että jos ajossa tuntuu ookoolta niin homma ok. Jos ilmaa tuntuu olevan niin sitten täytyy alkaa kattelemaan mihin veis ilmattavaksi. aikaa meni tuuskatessa ja ihmetellessä kuus tuntia (ainahan se kotiolot voittaa
)
Tänään kävin jo kyselemässä tilattuja venakopan tiivisteitä ja ei ollu tullu vielä, viikko se taitaa mennä osia tilatessa. Kesällä voi ahistaa jos viikon kestää joka risaus.
Kerran löysin netistä sellasen ABS yksikön putsaus ohjeen jossa purettiin yksikön venttiilit ja männät ulos ja putsattiin ja tuli mieleen että pitäskö tuollainen tehdä vaikka ens talvena ajan kuluksi, ei varmaan ois kiroilua. Onko kukaan tehnyt moista ennakkohuoltoa ?
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 02 Helmi 2010 22:10
Kirjoittaja Pekkavee
Kopf kirjoitti:Kerran löysin netistä sellasen ABS yksikön putsaus ohjeen jossa purettiin yksikön venttiilit ja männät ulos ja putsattiin ja tuli mieleen että pitäskö tuollainen tehdä vaikka ens talvena ajan kuluksi, ei varmaan ois kiroilua. Onko kukaan tehnyt moista ennakkohuoltoa ?
Ei tuolle ABS yksikön putsaamiselle pitäisi olla mitään tarvetta, jos se kerran toimii.
Ja sehän toimii jos sitä käyttää eli antaa sille hommia.
Pyörät kunnolla "lukkoon" ainakin kerran viikossa niin saa ABS voimistelua eikä paikat tahmaannu.
Vaihda kuitenkin jarrunesteet ABS jarruihin parin vuoden välein.
IIWDFI on ihan hyvä ohje.
Ai mikä?
If It Works Don't Fix It
Itse korjasin yhden ABS yksikön kyllä putsaamalla, kun se oli mennyt jo jumiin.
Saattoi olla minun ohjeeni, jonka löysit netistä.
Pekka
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 03 Helmi 2010 20:46
Kirjoittaja Kopf
Pekkavee kirjoitti:Kopf kirjoitti:Kerran löysin netistä sellasen ABS yksikön putsaus ohjeen jossa purettiin yksikön venttiilit ja männät ulos ja putsattiin ja tuli mieleen että pitäskö tuollainen tehdä vaikka ens talvena ajan kuluksi, ei varmaan ois kiroilua. Onko kukaan tehnyt moista ennakkohuoltoa ?
Ei tuolle ABS yksikön putsaamiselle pitäisi olla mitään tarvetta, jos se kerran toimii.
Ja sehän toimii jos sitä käyttää eli antaa sille hommia.
Pyörät kunnolla "lukkoon" ainakin kerran viikossa niin saa ABS voimistelua eikä paikat tahmaannu.
Vaihda kuitenkin jarrunesteet ABS jarruihin parin vuoden välein.
IIWDFI on ihan hyvä ohje.
Ai mikä?
If It Works Don't Fix It
Itse korjasin yhden ABS yksikön kyllä putsaamalla, kun se oli mennyt jo jumiin.
Saattoi olla minun ohjeeni, jonka löysit netistä.
Pekka
Näin saattaa olla paras, varsinkin tällaisen ABSin yksikön kanssa. Ropataan sitten kun valot jää palamaan
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 19 Helmi 2010 20:45
Kirjoittaja Kopf
Pitänee vähän päivittää kuulumisia.
Karmiva pakkanen tunkeutuu talliin ja ei viitti sähköllä lämmittää niin paljoa että siellä viittis paljain näpein tehdä mitään.
Ei siinä oikeastaan ois enään muuta kuin renkaat kun tilaan ens viikolla niin sitten vaihdan kaikki palat ja teleskooppien stefat.
Siinä kait ne alkas olla.... nii ja sitten pääsee säätämään kun lämpeis sen verran. Ja sitten ajatellin eka ajojen päälle vaihtaa perä ja vaihteistoöölit.
Ku tulis se kevät
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 07 Maalis 2010 10:25
Kirjoittaja Kopf
Nonnii.. Jo alkaa tallissakin tarkenemaan
Vaihdoin kolmatta kuukautta sitten tilatut venttiilikopantiivisteet ja sain lopultakin kopat kiinni.
Sitten vaihdoin ne teleskoopin tiivisteet, sehän oli helpompaa kuin kaurapuuron syönti,
ei kyllä kannata katella valuvia teleskooppeja tuon homman takia. en kyllä aikaa ottanu mutta kolmen jälkeen tulin kotiin ja kuudelta olin jo syömässä kaiken tämän suunnittelun jälkeen...
Teleskooppien öljyn vaihdon päätin jättää siihen kun vaihdan renkaat niin samalla pudottaa ne alapäässtä ulos. Kun rengas on siinä stefan vaihdossa paikoillaan niin teleskooppi pakettia on mielestäni helpompi hallita. Mielessä on vähän kummitellu teleskooppien suojien laitto, sellaisten rumien palkeiden... nehän ei näkyis sieltä mihinkään... Saattais stefojen elämä jatkua puolella jos sellaiset ois olemassa.
Sitten rupesin jo suunnittelemaan katteita ja tankkia paikoillee...
no onneksi huomasin, kahvalämppärin poistokkeelta oli karannu kaksi johtoa irti. Katsoin parhaaksi purkaa koko pistokkeen pois, oli nääs sen verran haperon näköistä tavaraa. Puristelin apikot piuhoihin ja kokeilemaan... vasen kahva ei sitten lämpiä
ja kun tarkemmin aattelee niin ei tainnu lämmetä syksylläkään.. pitää vielä vähän mittailla että missä vika. Tympeä vaan taas jo korjaantuu vain euroilla.
Nyt pitäs jo pikasesti saada renkaat tilaukseen niin pääsee vaihtamaan nekin. Samalla aattelin toisaan laittaa uudet jarrupalat... Norjan reissu on suunnitelmissa ja siellä taitaa tarvia kaasun lisäksi jarrujakin
Re: Huoltohommia
Lähetetty: 07 Maalis 2010 11:45
Kirjoittaja Kurahousu
Kopf kirjoitti:
no onneksi huomasin, kahvalämppärin poistokkeelta oli karannu kaksi johtoa irti. Katsoin parhaaksi purkaa koko pistokkeen pois, oli nääs sen verran haperon näköistä tavaraa. Puristelin apikot piuhoihin ja kokeilemaan... vasen kahva ei sitten lämpiä
ja kun tarkemmin aattelee niin ei tainnu lämmetä syksylläkään.. pitää vielä vähän mittailla että missä vika.
Tupesta lähtee johdot helposti irti kun niitä irrottelee, varsinkin kaasun puolelta kun johdot joutuu liikkumaan kaasuttelun mukana ja kuluu. Omasta meni irtipoikki mutta pikkasen kun tupen kumia nostin irti lämpöelementistä sain juotettua takaisin kiinni ja tuli parempi kuin uutena... mutta kannaatta siis olla varovainen kun niitä tuppeja irrottelee ja antaa löysää johtoa ohjaustangon sisään samalla kun katsoo että johdot seuraa hyvin tuppea irrottaessa.