Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

jepjep, jos tiskikone ja kahvimasiina löytyisi niin sittenhän pyörä olisi jo kaksipyöräinen avo-asuntoauto :D. Oletko liittänyt kylmäboxin pyörän sähköihin, onko kiinni virran ulos-otossa vai oletko vetänt johdot suoraan akulle.
Itsellenikin kylmäboksi olisi tarpeellinen koska teen nyt kesälläkin matkaa, ruoat mukana.
Eikä ruoat pysy kylminä jos vähän pitempää matkaa taittaa.
Oletko tehnyt ihan custom boxin, vai oletko ostanut laukuun sopivan kylmälaukun?

Vielä noista leputustapeista... onkohan kaatumarautojen tilalle tulevat raudat yhtä lujaa tekoa kuin pyörän alkuperäiset.
Alkuperäiset raudat ainakin kantavat pyörän painon, jos pyörä kellahtaa, tämä ollaan kokeiltu kaverin vanhalla lotjalla, tosin vain laskemalla pyörä toiselle raudalleen :)

J-pegit kyllä kiinnostavat, ja pitää nyt harkita isomman plexin ja tappejen hommaamista. Tilaan kyllä sinunkauttasi jos ostan tapit :)

Terveisin
Antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Tuossahan tuo kylmäboksi näkyy: http://picasaweb.google.fi/pozoizquierd ... 7651158466

Sähköt sille on oman releen ja kytkimen kautta. Noita lisäreleitä on kaikkiaan noin 25 kpl. Hermostuin jossain vaiheessa alkuperäisiin harakanpesä-mallisiin lisäsähköktykentöihini ja siivosin ne sellaisikis, että niistä löytyy kytkentäkaaviot, johto- ja laiteluettelot sekä kunnon kenttämerkinnät. Olihan melkoinen homma...Tuossa jotakin aiheesta: http://picasaweb.google.fi/pozoizquierd ... LECTRICALS#

Nuo J-Pegin kaatumaraudat ovat jykevämmät kuin alkeperäiset, ne kyllä kestää. Sen sijaan J-Pegien taakse voisi olla hyvä hitsata pikku stopparit tuohon malliin: http://picasaweb.google.fi/pozoizquierdo/JPEGSTOPPER#

CeeBaileyn laseja sekä jalkatappien madallussarjojakin löytyy Hyvinkäältä, jos tarvetta ilmenee...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys,

Katselin hieman lotjan orkkis-kaatumarautoja,otin rautojen muovikuoret irti (mustat ja kromatut).
En oikein ymmärrä mistäkohtaa raudat irtoavat pyörästä, sillä jos lepuutustapit hommaan niin orkkisraudathan vaihdetaan uusiin.
Huomasin raudoissa saumakohdan about pyörän katteiden tasaolla, ja etupuolella raudassa on kiinni 1 kuusiokoloruuvi, pitäisikö raudat lähteä irti saumakohdista ihan vetämällä, vai minkälainen projekti on irroittaa raudat ja vaihtaa ne j-pegejen rautoihin`?

Kiitos taas
Antti
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Pate »

Vilssi kirjoitti:Tervehdys,

Katselin hieman lotjan orkkis-kaatumarautoja,otin rautojen muovikuoret irti (mustat ja kromatut).
En oikein ymmärrä mistäkohtaa raudat irtoavat pyörästä, sillä jos lepuutustapit hommaan niin orkkisraudathan vaihdetaan uusiin.
Huomasin raudoissa saumakohdan about pyörän katteiden tasaolla, ja etupuolella raudassa on kiinni 1 kuusiokoloruuvi, pitäisikö raudat lähteä irti saumakohdista ihan vetämällä, vai minkälainen projekti on irroittaa raudat ja vaihtaa ne j-pegejen rautoihin`?

Kiitos taas
Antti
Olisko tästä kuvasta apua?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=70
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Pate kirjoitti:
Vilssi kirjoitti:Tervehdys,

Katselin hieman lotjan orkkis-kaatumarautoja,otin rautojen muovikuoret irti (mustat ja kromatut).
En oikein ymmärrä mistäkohtaa raudat irtoavat pyörästä, sillä jos lepuutustapit hommaan niin orkkisraudathan vaihdetaan uusiin.
Huomasin raudoissa saumakohdan about pyörän katteiden tasaolla, ja etupuolella raudassa on kiinni 1 kuusiokoloruuvi, pitäisikö raudat lähteä irti saumakohdista ihan vetämällä, vai minkälainen projekti on irroittaa raudat ja vaihtaa ne j-pegejen rautoihin`?

Kiitos taas
Antti
Olisko tästä kuvasta apua?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=70


Kiitos, selvisi
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Joo siitä saumasta ne irtoaa pikkuisen vasaralla kilauttamalla (ja se stopruuvi auki tietysti ensiksi). Sivukatteet pitää ottaa pois, jotta niihin rautoihin pääsee paremmin käsiksi.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys taasen,

Nyt menee jo aivan ohi aiheesta mutta:
Olisiko sinulla Pozo ideaa, että miten saisin Tomtom rider navigaattoriini väsättyä auronkosuojan.
Muihin naveihin kuten garminiin saa lisävarusteena ostettua muoviseoksesta valmistetun aurinkosuojan.
Tietääkseni tomtomiin ei saa lisä-aurinkosuojaa koska riderissä on integroitu arskasuoja, joka tosin ei suojaa laitetta ollenkaan auringolta, myös valmistaja bäittää että näyttö on kirkar pahimmassakin auringonvalossa joka myöskään ei pidä paikkaansa.

Ongelmaksi on siis muodostunut se, etten nää näytöstä hölkäsen pöläystä edes puolipilvisellä säällä, ja olisi mahtavaa saada suojaa auringolta kuitenkin niin että pystyn ajon aikana käyttämään laitetta.

Tomtomini on siis second edition rider

T:
Antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

No kokemusta ei ole moisesta projektista, mutta jos sitä nyt yhtäkkiä pitäisi ryhtyä ideoimaan niin varmaan käyttäisin jotain sopivaa ohutta muovilevyä, jota ehkä muotoilisin leikkaamalla ja tarvittaessa kuumailmapuhaltimella. Kiinnitys Tompaan esim Velcrolla, jollei sitä raaski ihan pysyvästi vetää kiinni liimalla.
Muovilevyn sijaan saattaisi toimia jokin muukin taipuisa tavara (esim talorempasta ylijäänyt muovimaton pala) jonka voisi joko maalata spraymaalilla haluamaansa sävyyn tai yksinkertaisimmillaan päällystää (Biltemasta saatavalla) mustalla leveällä teipillä.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys,

Tein tomtomin aurinkosuojan kevyestä muovilevystä jota muovailin kuumailmapuhaltimen avulla muotoon.

Ajaa asiansa täydellisesti, kiinnityksessä käytin velcroa vahvempaa, itseensä kiinnittyvää "tarrateippiä", päällystin suojan vielä mustalla teipillä from biltema.
Kiitos vinkeistä.

Seuraavaksi projektiksi on muodostumassa Fahnen stammlerin lipputangot, lipputangot sopivat mainiosti pyörään, mutta tangot ovat vain 41cm korkeita, joten lippu ei ylety edes takalaukun "tarakan" päälle.

Tankoja pitaisi siis nyt pidentää. Yksi vaihtoehto lienee jatkopalan hitsaaminen? mutta minulla ei ole hitsipelejä, enkä tiedä kuinka saisin pidennyksen tehtyä ilman tangon pilaamista,hitsaustaitoja kun käytin viimeksi koulussa ja siitähän on jo vuosia aikaa.

Tilasin nyt myös takalaukun kromi"kahvan" joka on vm 2004 ja uudemmissa. kahva tulee kiinni ilmeisestä kahdella popniitillä takalaukun kanteen.
Satutko tietämään, saako takalaukun luukun sisäkuorta irti mitenkään, alakuori/pohjahan lähtee helposti?
Kiitos

Terveisin
Antti Toivonen
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

No hyvä jos oli ideoista apuja...

Se lipputangon pidennys on kyllä syytä jättää ammattilaisen hoteisiin, jollet itse satu olemaan sellainen. Muutenkin siinä pidennyksessä kannattaa olla tarkkana. Ensinnäkin, tangossa väpättävä lippu aiheuttaa aikamoisen vastuksen / väännön siihen tankoon, joten kannattaa olla maltillinen sen pidennyksen kanssa. Selvitä myös mitä materiaalia se orkkistanko on (onko rosteria vai vain kromattua mustaa) , jotta sen jatkon liitoksen saa sitten onnistumaan (ja myös pintakäsittely pitäisi huomioida, jottei ala ruostua.)

Siitä takalaukun kahvasta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta eräs saksalaistoveri selvensi seuraavaa:
Hän oli irroittanut -09-mallisesta sen kromi kahvan ja sai sen irti neljänä palasena (eli se särkyi...). Kahvan pohjaosa on hänen mukaansa joillakin "sokeilla" pulteilla (ovatko popniittejä ehkä?) kiinni laukun kannessa ja se kromi ilmeisesti liimalla tms taas kiinni pohjaosassa. Hän ei ole yrittänyt purkaa kannen kerroksia toisistaan ja itsekin olen sitä mieltä, että ne on kiinnitetty toisiinsa pysyvästi. Eli älä ala repiä niitä irti toisistaan vaan koeta funtsia sopiva tapa saada se kromihantaaki kiinni vaihtoehtoisella menettelyllä.

(Jos ihmettelet miksi tuo saksalainen sen alkuperäisen repi irti, niin syynä oli se, että hänellä oli vielä hienompi käsin tehty rst- kahva, joka oli jo hänen vanhemmassa (alunperin kahvattomassa) LT:ssään ja se sama piti saada kiinni myös uuteen...)

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys

Päätin antaa tankojen olla, ja pureutua cb-antennin asennukseen. Tilasin kaikki tarvittavat osat asennukseen paitsi piuhan, paketisssa tuli myös kallis osa antennin pohjaan (coil) joka on erilainen kuin radio antennissa, antenni(piiska) tulee siis hieman eritavalla kiinni asennustelineeseen. Osille tuli yhteishintaa huimat 305euroa joka on aika karvas hinta pelkästä valeantennista

Muistatko kun asensit "valepiiskaa" lotjaasi, pitikö purkaan paljon ennenkuin saa takalaukun alla olevan muovilevyn irti johon pitää sahata/leikata aukko antennin kiinnitysjalkaa varten. Takalaukun olen muutamaan kertaan irroittanut ja se ei tuota ongelmia, mutta en muista kuinka se alalevy on kiinni pyörässä. Minulla on kuviosaha ja ajattelin sillä leikata kyseisen aukon. Vai olisiko sinulla parempia ehdotuksia, kuinka sen itse teit.

Kiitoksia taas neuvoista


Antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Joo se "coil" oli se varoittelemani kallis osa, jonka olisi voinut korvata kupariputken pätkällä, epoksiliimalla ja putkimiehen ns. "helmiliittimellä", mutta nythän sun ei tarvitse voimistella ja haeskella noita korvaavia palikoita sen enempää.

Se muovinen alalevy on kiinni neljällä samanlaisella pultilla kuin millä takalaukkukin on. Lisäksi levyn etureunassa siellä sivulaukkujen kannen alle jää pari torx-ruuvia. Ihan simppeli juttu. Siihen muovilevyyn on muuten tekovaiheessa jätetty "kaava" sitä toista antenninkoloa varten, ei ihan irtoa taittamalla mutta esim mattoveitsellä kylläkin.

Olet vissiin huomannut, että sen takalaukun voit sitten asentaa kolmisen senttiä taaemmaksikin kun vaihdat niiden muovilevyä kiinni pitävien pulttien paikat etummaisiin reikiin, jolloin takalaukulle jää sitten ne taaemmat reikelit...Repsikka saattaa arvostaa noita muutamia lisäsenttejä.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Terve,

Juu ostin tuon coilinkin ihan vain sitävarten, että jos joskus haluaa oikeasti tuon cb-radion asennettua niin onpahan sitten oikeaa osaa välissä.
Olisi erittäin hienoa jos sen kolon saisi tosiaan mattoveitsellä veistettyä, ei tarvitsisi ruveta sahailemaan, ja tarkempaa jälkeäkin saa veitsellä. Loput voi sitten viilalla ja hiomapaperilla viimeistellä jos tarkka haluaa olla.

Tosiaan huomasin myös että takalaukun saa siirrettyä hieman taaksepäin, ja tein sen samalla kun ensimmäistä kertaa takalaukkua irroittelin. Itse en ole vielä päässyt pyöräni kyytiin mutta matkustaja on kyllä sanonut että se parikin senttiä jo tuntuu paljolta, varsinkin kun minullakin on selkänoja mallia backup backrest. Takalaukun siirto vain hieman muuttaa pyörän linjoja takaalta pituussuunnassa, mutta eihän sitä muut edes huomaa jos ei mainitse.

Olen myös hankkinut soft touch satulat ja matkustajan selkänojan, ovat paljon mukavampia kuin orkkis-satulat. Enää puuttuisi korkeampi plexi, pitänee nyt vielä harkita sen hankkimista.

Hienoa että tältä palstalta löytyi ihminen joka todellakin tietää kyseisestä pyörämallista ja sen tuunaamisesta :)

Kiitoksia taas tiedoista
Laittelen muutaman kuvan tänne kun saan antenninkin kiinni, menee varmasti ensiviikkoon.

Antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Hankitkos ne soft touch penkit bemariliikkeestä vai mistä? Tää nyt on nimittäin aika ilkeetä jälkiviisautta, mutta nuo LT:n penkit (erityisesti -04 tehdyn faceliftin jälkeen) ovat maailmalla ihan vitsi, oli sitten soft touch tai tavallinen. Niillä jos oikeasti lähtee pitkälle reissulle, niin apinanperseilmiö tulee ihan vääjäämättä. Vanhemmassa mallissa on leveämpi satula ja se on selkeästi parempi, mutta lyhyiden kuskien painostuksesta uudistuksessa penkkiä mentiin muotoilemaan kapeammaksi ja silloin mentiinkin sananmukaisesti päin persettä.
Verhoomo Riihiluoma on täällä kotisuomessa opetellut tekemään tosihienoja LT:n penkkejä (mun kalifornianpenkki oli hänellä mallina) mutta hänellä on kyllä töitä aika paljon.

Ennekuin menet ostamaan sitä korkeampaa BMW-lasia, niin koeta saada kokeilluksi esim CeeBaileyn ikkunaa. Ero on melkoinen...Niitä BMW-laseja saat kyllä käytettyinäkin jos ihan välttämättä sellaisen haluat. Tiedän muutaman kaverin, joilla semmoinen pyörii nurkissa. (Mullakin olisi yksi matala + pari CB:tä.)

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys pitkästa aikaa,

Oltiin mökkeilemässä savitaipaleella lotjan mukana. Mutta siis joo, satulat ovat bemarin "soft touch" ja malliltaan nuo leveämmät satulat, ihan mukavalta tuntui ajella tuo reilu 400 kilometriä putkeen, kun kierreltiin vähän paikkakuntia. Ei matkustajallakaan moitteen sijaa.

Matkalla napsahti joku iso ötökkä suoraan oikean peilin etukulmaan särkien yhden kolmesta kiinnikkeestä, loppumatka mentiinkin sitten hieman hiljempaa vauhtia ettei vaan peili putoaisi matkalla, väsäsin myös nippusiteestä "narun" siltävaralta että peili sattuisi irtoamaan matkalla.
Näinollen peili olisi siis jäänyt vain roikkumaan nippusitteen varaan eikä koko älyttömän kallis peili menisi säpäleiksi asvalttiin.

Tilasin uuden kiinnikkeen ja se tulikin ruotsista onneksi parissa päivässä, nyt on peili paikallaan ja pysyy. Tuli myös ostettua tuohon takalaukkuun se krominen kahva mikä löytyy uudemmista malleista, en ole vielä asentanut kahvaa mutta ohjeet kyllä tulivat ja olivat niin selkeät että niillä pystyn kiinnittämään kahvan ongelmitta. Takalaukun kannen takaseinään pitää siis porata 2 reikää ja kahva kiinnittyy kahdella popniitillä.

Myös lipputangot tulivat vihdoin saksasta. ainoa ongelma joka kiinnityksessä muodostui oli se, että cb-antennin jalka oli muutaman millin paksumpi kuin radio antennin juuri johon tangot kiinnittyivät. Sain kuitenkin myös oikealle puolelle tangon kiinni kun laitoin hieman rasvaa ja käytin kumivasaraa apuna :)

Huomasin että liput eivät tuppaa kiertyä tankojen ympärille, vaikka pyörteitä pyörä muodostaakin. jopa 130 km/h vauhdissa liput liehuvat tyylikkäästi perässä, kovempaa vauhtia liput eivät ole vielä saaneet.

Sain myös j-pegi tapit kaverilta, joka oli myynyt lotjansa pois. en ole vielä asentanut kuit j-pegien kaatumaraudat, mutta ensiviikolla asennan tapitkin paikoilleen.
Rautojen asennuksessa oli hieman ongelmaista se että, jouduin leventämään pyörän alkuperäisiä reikiä joihin raudat tulivat kiinni (stoppari-ruuvit).

Kuvia : http://www.motot.net/galleria/showgallery.php?cat=60873. lisää tulee kunhan saan loputkin osat kiinni

Terveisin
Antti
Vastaa Viestiin