Sivu 2/2

Lähetetty: 03 Kesä 2006 12:26
Kirjoittaja Pekkavee
Jos se kelpaa Buelliin, niin kyllä se Mahle OC21 kelpaa myös mun Bemariin.

http://www.level-xxx.de/cgi-bin/yabb/Ya ... 1122429186

Opel 650.400 (kurze Ausführung wie original)
Opel 650.379 (Langversion für leicht verbesserte Kühlung). Achtung: Die Nummern müssen stimmen, da nur diese Ausführungen Zollgewinde haben.
Weiter gibt es:
Motorcraft FL-1A filter
PureONE PL10241
Purolator L10241
AC PF53 /ACDelco UPF53
Fram PH361
Motorcraft FL-793
Napa 1348
Wix 51348
Bosch 3430
Und dann gibt es noch diese:
FIAAM: FT 4531A (schwarz glänzend ,länger als Mahle)
Mahle: OC21 (schwarz matt, etwas kürzer als FIAAM)
Motorcraft: ELF27 und ELF89
AC: SD
Opel: 90027778
für Austin Allegro, Metro und Mini


Tossa listassa oli muunkin merkkisiä sopivia suodattimia siihen pyörään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 05 Kesä 2006 22:16
Kirjoittaja ossy-57
Sorry Pekka mutta kyllä ton sopivuuslistan perusteella täytyy toistaa se vanha juttu: kyllä laadukas ON hyvää, ei 3 miljoonaa kärpästä voi olla väärässä.......

öljynsuodatin

Lähetetty: 06 Kesä 2006 14:31
Kirjoittaja Tuomas
K-sarjan pyörässä öljynsuodatin on öljytilassa jolloin suodattimen ulkopinnassa oleva maali saattaa liueta ja tukkia paikat. Siksi K-sarjalaisten suodatin on maalaamaton. Jos suodatin on ulkopuolella niin asialla ei kai väliä.
Läpivirtauksista en tiedä, mieluiten kysyn Repalta mielipidettä kuin kokeilen.

Lähetetty: 09 Kesä 2006 15:19
Kirjoittaja jussilampi
Pekkavee puhuu asiaa,Mahle OC 21 öljynsuodatin käy R1100 ,samoin
Champion C103,ja maksaa 4 Euroa.Täysin identtisiä suodattimia,ja tunnettujen valmistajien merkkejä,joten läpivirtaus vastus mahdollisimman pieni,ja kiintoaineen suodatuskyky varmasti huippuluokkaa.mm Opel ja Ford käyttää kyseisiä suodattimia,ja varmasti toimii puimurissa.

Diagnoosi saatu

Lähetetty: 29 Kesä 2006 17:58
Kirjoittaja BMWcowboy
No niin diagnoosi saatu, kaikki oli kunnossa mutta käytetty liian hyvää öljyä. Suositeltiin käyttämään mineraaliöljyä viskositeetiltään 15W50.

Kertokaas kokeneet bemaristit onko homma näin. Olen kyllä valmis uskomaan selityksen, tiedän auto puolella monasti öljyllä olleen suuri merkitys kulutukseen.

Lähetetty: 30 Kesä 2006 10:06
Kirjoittaja jussilampi
Kyllähan se tosi on, että halvinmatkin mineraaliöljyt 10euroa 4litraa, täyttävät BMW-vaatimukset API-SF,SGjaSH ja kun pyörällä ei ajeta pakkasessa varmasti toimii,ja onhan tuota vara lisätä vaikka vähän kuluttaakin.ja tiedän kyllä vannoutuneita Bokseri kuskeja jotka tätä käyttää.
Kuitenkin kerran TM testasi öljyjä,ja sen testin mukaan 10000ajettu täyssynteettinen oli parempi kuin uusi mineraaliöljy,ilmeisesti viskositeetin mukaan.Sen takia mainoksen uhrina käytän. täyssynteettistä normaalia autoon tarkoitettua öljyä.Eikä tarvi lisätä 10000 välillä,enkä oikein usko että öljyn merkillä on vaikutusta kulutukseen.kyllä poikkeuksellisen suuri kulutus on jo vika konepuolella. Audi A4 Kulutti,uudesta asti noin 0,5l tuhannelle ja oli kuulemma ihan normaalia.

Lähetetty: 30 Kesä 2006 22:52
Kirjoittaja Pekkavee
Heippa

Täällä

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 4;hl=ärrän

oli juttua ärrän öljynkulutuksesta.

Itse olen sitä mieltä, että tossa vanhanaikaisessa moottorissa liian hienot synteettiset tms. öljyt on liian litkuja kylmänä. Pari lusikallista hulahtaa kylmäkäynnistyksessä männänrenkaiden ohi ja palaa savuna ilmaan. Siksi niissä öljynkulutuskin on iso.

Itse käytän Neste Super Motor Oil 20W-50 öljyä, joka maksaa Nesteen huoltoasemalla 9.60 euroa 4 litraa. Se on ihan BMW:n suosittelema öljy. Ei tarvitse öljyä lisätä 10.000 km öljynvaihtovälillä. Eikä savua. Ajettu 73.000 km R1100GS.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 01 Heinä 2006 01:10
Kirjoittaja Pekkavee
ossy-57 kirjoitti:Sorry Pekka mutta kyllä ton sopivuuslistan perusteella täytyy toistaa se vanha juttu: kyllä laadukas ON hyvää, ei 3 miljoonaa kärpästä voi olla väärässä.......
No Mahle ei ainakaan tee paskaa. Ei kärpäset ole kiinnostuneita Mahlen öljysuodattimista.

Ei mua voi tolla asialla pelotella. Uskon edelleen, että se 4.- euron Mahle suodatin on yhtä hyvä tai parempi kuin se BMW:n oma 18.- euron "alkuperäinen".

Pekka
' :shock: :shock:

Lähetetty: 01 Heinä 2006 15:15
Kirjoittaja Pekkavee
Sininen savu oli tän ketjun ensimmäinen kysymys ja ajatus.

Sininen ( tai harmaa ) savu tulee öljystä, musta savu tulee bensasta.

Joten öljyä on joutunut palotilaan, ohi männänrenkaiden tai venttiiliohjureista.
Veikkaan männänrenkaita, eli liian ohutta öljyä, joka käynnistyshetkellä kylmässä moottorissa sujahtaa sinne palotilaan.
Joten pysyn kannassani: 20W-50 öljy ei kulu ja toimii mainiosti noissa ärräbemareissa, eikä sujahtele turhaan sinne palotilaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 01 Heinä 2006 16:11
Kirjoittaja jussilampi
En sano että öljynjalostuksessa on menty eteenpäin, mutta on ainakin syytä epäillä,että samallaista kehitystä on tapahtunu kuin kännyköissä.Eli metallin kitkakertoimia on nyky öljyillä saatu pienennettyä,ja näin moottorin kulumista vähennettyä.Eikä pyörä joka ei kuluta mineraaliöjyä,kuluta myöskään täyssynteettistä,eikä se ole sen ohuempaa,sama viskositeetti.Paa Pekka seuraavankerran kokeeksi ,täyssynteettiset koneeseen ei ne kunnossa olevasta pyörästä, mihkään katoa,eikä lusikka tolkulla männän ohi hurahtele.
Sitä onko siitä mitään käytännön hyötyä,en kyllä osaa sanoa muuta kun että lompsa ohenee,mutta on hyvä kun luulee, että kone kuluu vähemmän.

Lähetetty: 12 Heinä 2006 22:20
Kirjoittaja Pekkavee
Saaks jostain 20w-50 täyssynteettistä öljyä.
Toi 20 kertoo sen mikä sen viskositeetti on kylmänä.
Siitähän tossa mun ajatuksessa oli kysymys.

Liian litkut öljyt valuu pois sieltä pinnoilta ja hurahtaa sitten siitä männänrenkaiden ohi sinne palotilaan käynnistettäessa että humps vaan.

Pitää kokeilla jos löytyy.
Hinta vaan on varmaan monikertainen tohon mun Neste 20W-50 öljyyn.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 13 Heinä 2006 16:07
Kirjoittaja jussilampi
Kyllä se SAE 5W-50,täyttää 20W-50 vaatimuksen,eikä huoneenlämmössä ole sen ohuempaa,sensijaan se ei jäykisty -30 pakkasessa,ja tulee vielä purkista ulos,jota 20W-50 ei tee.Viskositeetti mitataan 100 asteessa ja molempien öljyjen viskositeetti on sama,kylmäviskositeetissä,joka ilmoitetaan ennen W-kirjainta,jossa huomioidaan myös alin pumpattavuus on synteettisessä parempi eli pienempi. Mutta pyörää ei käytetä pakkasella,joten se ei vaadi niin alhaista viskositeettiä,mutta ei siitä ole mitään haittaakaan. BMW huoltokirjan mukainen öljy ulkolämpötilavälillä
-30 +30 Celssiusta on SAE 5W-50,mutta välillä -10 +30 riittää SAE 20W-50.ja siitä että 10000ajettu täyssynteettinen,on parempi kuin ajamaton mineraaliöljy on tutkimus tuloksia.
Mercedes-Benz Actros kuormaautossa ,vaihdetaan öljy huoltonäytön mukaan,ja ensimmöinen öljynvaihto oli ajankohtainen 103600km jälkeen,vaikka auto raskaassa puutavaraajossa,mutta on täysin selvää ettei mineraali öljyillä ajeta tälläisia kilommetrejä.

Lähetetty: 21 Heinä 2006 19:51
Kirjoittaja Vellu
Vaimon R65 -91:ssä on moottorissa 20W-50 öljyt ja perässä,vaihteistossa & kardaanissa 80W-90.Muuta en osaa sanoa kuin että mitään ei tunnu juuri kuluttavan eikä sinisiä pilviä leijaile pakoputkista.