Hieman lisää kertynyt kokemusta aiheesta... Hankin R1200RT-pyörään TRW Lucasin täyskelluvat MST357FS -levyt. Ne olivat parihinnaltaan noin 200 euroa edullisemmat kuin parannetut alkuperäislevyt, joista tässä ketjussa on puhuttu.
Olin ensin lähettänyt TRW:n tehtaalle kyselyn, että ratkaiseeko heidän levynsä BMW:n tyyppiongelman, jonka korjaamiseksi BMW on siis tehnyt oman fiksatun jarrulevynsä. Sain myöntävän vastauksen.
Kuitenkin jo puolentoista tuhannen kilometrin jälkeen alkoi ilmaantua täristämistä jarruttaessa. Otin yhteyttä tehtaaseen ja he olivat tietenkin sitä mieltä, ettei heidän levyissään voi olla mitään vikaa. Levyt lähetin tehtaalle tutkittavaksi. Vika on kuulemma jarrusatuloissani. Kuitenkin sain rahani takaisin, mikä olikin ainoa oikea ratkaisu. Olinhan tehnyt hukkainvestointini nimenomaan TRW:ltä saadun tiedon perusteella.
Tämän jälkeen kokeilin, saisinko alkuperäiset täristävät levyni käyttökelpoiseen kuntoon. Mittasin ensin heitot tähän tapaan:
Eli jarrusatulat irti ja tuollainen ruuviviritys tarkasti levyyn kiinni. Sitten pyöritellään etupyörää ja säädetään ruuvi siten, että se levyn uloimmassa heitossa juuri ja juuri ottaa levyyn kiinni. Sen jälkeen rakotulkin ohuimmalla 0,05 mm liuskalla ja 0,025 mm mellapellin palalla selvitetään, kuinka paljon heittoa eri kohdista löytyy. Tulokset merkkasin tussilla jarrulevyn pintaan.
Tällä tavoin päästään vähintään 0,025 millimetrin tarkkuuteen eli noin kahteen sadasosamilliin. Vanteessa olevien jarrulevyn kiinnityskorvien ja jarrulevyn väliin laitetaan mittauksia vastaavat määrät messinkistä mellapeltiä, jota löytyy esimerkiksi moottorikorjaamoilta. Näin levy saadaan suoristumaan.
Kuitenkin työ osoittautui turhaksi. Täristys jatkui, vaikka olin saanut heiton alle 0,025 mm haarukkaan. Mutta mittaus oli siis tehty levyn ulkopinnalta. En omista mikrometriä, joten en päässyt mittaamaan levyjen paksuusheittoa. Luultavasti ongelma oli juuri paksuusheitossa, joka olisi syntynyt vanteen mittaepätarkkuudesta johtuen. Jos levy ei pyöri suorana, niin tietenkin se kuluu epätasaisesti. Tällaiseen järkeilyyn päädyin.
Ostin siis oem retrofit -levyt. Alkuperäisosan, jota on vuosien varrella parannettu. Aika näyttää, onko niistä apua. Uskon että on.
ebbo.org sivustolle on aivan äsken päivitetty pidemmän ajan kokemuksia retrofit-jarrulevyistä. Pientä täristämistä oli alkanut jälleen ilmaantua noin 30.000 kilometrin jälkeen. Kuitenkin tämä oli johtunut huolimattomasta jarrulevyjen asennuksesta, sillä yksi jarrulevyruuvi oli jäänyt osittain auki ja levy oli kulunut epätasaisesti siitä johtuen.