Sivu 2/3
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 03 Touko 2011 10:26
Kirjoittaja Ismo Vaara
motojussi kirjoitti:Vein huoltoon. Sanoin että "vaihtakaa mitä tarvii".
Rohkee mies. Aivan sama kuin pankeiile ilmoittais, että veronmaksajan piikki on nyt auki...
Tuohon öljysauhuihin veikkaan kampikammion huohotusvikaa. En ole perehtynyt millainen tsydeemi 4v-mallissa on, mutta jonkinlainen on pakko olla 1,1 litran moottorissa, missä kaikki männät menee yht'aikaa.
Jos kampikammiossa ei ole alipainetta, isot männät yhtäaikaa sisäänmennessään painavat väkisin öljysumun männänrenkaiden tai venttiilinvarsien välistä palotilaan.
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 03 Touko 2011 11:59
Kirjoittaja motojussi
Ismo Vaara kirjoitti:motojussi kirjoitti:Vein huoltoon. Sanoin että "vaihtakaa mitä tarvii".
Rohkee mies. Aivan sama kuin pankeiile ilmoittais, että veronmaksajan piikki on nyt auki...
Tuohon öljysauhuihin veikkaan kampikammion huohotusvikaa. En ole perehtynyt millainen tsydeemi 4v-mallissa on, mutta jonkinlainen on pakko olla 1,1 litran moottorissa, missä kaikki männät menee yht'aikaa.
Jos kampikammiossa ei ole alipainetta, isot männät yhtäaikaa sisäänmennessään painavat väkisin öljysumun männänrenkaiden tai venttiilinvarsien välistä palotilaan.
Äh. Tuo huohotusjuttu on erittäin uskottava. Toivottavasti tsekkaavat huollossa ensin sen...
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 03 Touko 2011 14:38
Kirjoittaja Ismo Vaara
motojussi kirjoitti: Toivottavasti tsekkaavat huollossa ensin sen...
Eivät taatusti tsekkaa sitä ensin, vaan repäisevät kannet ja pytyt auki ekaks.
Soita huoltoon ja pyydä tarkastamaan huohotus ensin, saatat säästää paljon rahaa...
"2V-klinikan 24h puhelinpäivystyksessä", kysymykseen liiasta öljynkulutuksesta, diagnoosi on osunut oikeaan -fifty/sixty- huohotinventtiilin vian ja synteettisen öljyn käytön välillä.
Soveltuvin osin niitä voi käyttää myös 4V-boxereihin.
Kannattaa kysyä Pekkaveeltä tarkemmin, hän kuitenkin tuntee ne vehkeet paremmin.
PS: Miten 4V-boxerin huohotus on järjestetty? Räjäytyskuvista mulle ei ainakaan ihan heti homma avaudu...
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 04 Touko 2011 13:31
Kirjoittaja motojussi
Ismo Vaara kirjoitti:motojussi kirjoitti: Toivottavasti tsekkaavat huollossa ensin sen...
Eivät taatusti tsekkaa sitä ensin, vaan repäisevät kannet ja pytyt auki ekaks.
Soita huoltoon ja pyydä tarkastamaan huohotus ensin, saatat säästää paljon rahaa...
Pistin tekstarin tuonne lentokentän kupeelle notta: "vink vink huohotusjärjestelmä".
Ei ois kyl just nyt liikoja rahoja mutta pakkohan se on baanalle saada ...
MotoJussi
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 17 Touko 2011 12:12
Kirjoittaja motojussi
motojussi kirjoitti:
Ei ois kyl just nyt liikoja rahoja mutta pakkohan se on baanalle saada ...
Bemari kävi eilen kahdella mukilla, mutta tänään kun koitin noutaa sitä, lakkasi toinen muki käymästä. Huollossa hemmetinmoinen kiire ja jonoa, joten:
Roudaan vaikka hinaten GS:n omalle tallille,
kiskon ruiskusuuttimet irti,
vien ruiskusuuttimet ruiskusuutinhuoltoon tarkistettavaksi,
tsekkaan huohotussysteemin toiminnan.
Vaihtoehtona olisi jättää pyörä huoltoon, jossa sille ei viikkoon - pariin tapahtuisi kovinkaan paljoa.
Eli: Tilanne päällä vieläkin :I
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 18 Touko 2011 17:14
Kirjoittaja motojussi
motojussi kirjoitti:motojussi kirjoitti:
Eli: Tilanne päällä vieläkin :I
Sain GS:n käyntiin ja yhdellä sylinterillä lähdin lentokentän vierestä kohti omaa tallia, sininen savupilvi perässä leuhuen.
Tahmeasti kulki pyörä siiheksi, kunnes yllättäen toinen sylinteri lähti mukaan leikkiin. Savuttaminen ei juuri muuttunut, mutta kulku virkistyi kummasti. Koneen lämpeneminen vähensi savutusta kuitenkin merkittävästi, vaikkei sitä lopettanutkaan.
Pääsin tallille ja tsekkasin silmilläni ruiskujen tuottaman sumun muodon ja ihan OK:lta se näytti, molempien suutinten osalta.
Kiskoin kuitenkin suuttimet irti ja kävin viemässä ne Alppilan Autohuoltoon tarkistettavaksi ja puhdistettavaksi. Yhden suuttimen tsekkaus kustantaa 32 euroa. Uusi suutin on hintaluokkaa 200e / kpl.
Käyntiongelma on lähinnä on/off tyyppinen, vaikka välimuotoakin esiintyy. Ruman mallinen bensasuihku tjsp tuskin sellaista aiheuttaisi.
Harmi vaan, että AA:ssa on viikon työjono.... Mutta meneehän se kesä näinkin, Qinggi ZonerV2 skootterilla ajaen.
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 18 Touko 2011 22:55
Kirjoittaja ollka
En usko vian löytyvän suuttimista, savutus kertoo bensan tulosta mutta kipinän puutteesta.
Lähtisin seuraavaksi purkamaan tankkia pois päästäkseni ECU:n liittimiin kiinni. Moottorinohjaimen liittimissä riittää hapettuman aavistus aiheuttamaan häiriöitä. Sama pätee sytytyksen ohjaukseenkin. Eli liittimiä auki ja puhdistussprayta päälle ja takaisin kiinni.
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 18 Touko 2011 23:15
Kirjoittaja Pekkavee
Taitaa olla ECU sekaisin.
Voitaisiin kokeilla mun ECUlla miten se toimii.
Kai sä asut jossain pääkaupunkiseudulla niin kuin minäkin.
Laita vaikka meiliä niin sovitaan aika jolloin tulen käymään.
Tai soita. Numero löytyy netistä 5 sekunnissa.
pekka.vuorelma( ja se ättä käykerö tähän väliin)gmail.com.
Yksi kaveri oli saanut pyörän kuntoon kummallisten oireiden jälkeen, kun ECU oli sekaisin.
Se pesi sen ECUn ultraäänipesurissa ja kaikki viat häipyivät.
Se on joskus pienestä kiinni, vaikka hapettumasta.
Pekka
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 29 Touko 2011 17:50
Kirjoittaja motojussi
ollka kirjoitti:En usko vian löytyvän suuttimista, savutus kertoo bensan tulosta mutta kipinän puutteesta.
Lähtisin seuraavaksi purkamaan tankkia pois päästäkseni ECU:n liittimiin kiinni. Moottorinohjaimen liittimissä riittää hapettuman aavistus aiheuttamaan häiriöitä. Sama pätee sytytyksen ohjaukseenkin. Eli liittimiä auki ja puhdistussprayta päälle ja takaisin kiinni.
ECU kiskottu irti ja pantu takas ja kiskottu irti ja pantu takas kertaa monta, väliin ohut ruiskautus kontaktispreitä. Ei auttanut.
Hassu vika kun muuttaa muotoaan ihan itteksijään. Tänään kävin kokeilemassa ja pyörähän lähti räyhäkkäästi kahdella sylinterillä, ... kunnes sammahti.
Pekkaveen kanssa tuumailtiin ja tuumittiin että joka tapauksessa savutukselle pitää tehdä jotain eli saada se loppumaan. Perinteisestihän mahdollisuuksia on mäntä/renkaat tai venttiilikoneisto (suojakumit). Oli se vika kumpi vaan tai molemmat, pitää vehjettä purkaa jonkun matkaa.
Mutta nyt on kannet ja sylinterit hivuteltu irti muusta moottoripyörästä. Kannet ja venttiilit on mustat ja karstaiset, samoin mäntien laet sekä sytytystulpat.
Männänrenkaat näyttävät olevan yhtä monena kappaleena kun ne on sinne aikanaan laitettu, eli katkonainen öljyrengas (kertaa kaksi) ei selitä julmettua savuttamista. Kansissa ei näkynyt mitään kummallista, ei myöskään männissä tai sylintereissä.
(Minun) Paras veikkaus tällä hetkellä on että molemmista kansista on samalla kertaa korkannut venttiilivarren kumi, kas kun molempien puolien sisukset ovat ihan saman näköiset eli yhtä mustat ja karstaiset.
Mikä sitten käynnin sotkee, onkin eri asia. Ainakaan se ei ole ruiskusuuttimet, ne kun on nyt tarkastettu ja kelpoisiksi havaittu.
Meneehän tämä kesä näinkin
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 29 Touko 2011 18:37
Kirjoittaja ollka
Oletko katsonut miltä ne HALL-anturin johdot näyttävät siellä siivapyörän kupeessa?
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 01 Heinä 2011 12:17
Kirjoittaja motojussi
ollka kirjoitti:Oletko katsonut miltä ne HALL-anturin johdot näyttävät siellä siivapyörän kupeessa?
En.
Olisin yllättynyt jos antureiden johdoilla olisi tekoa asian kanssa, kas kun kone kyllä käy, toinen sylinteri vaan ei ole aina leikissä mukana. sama anturi antaa sytytyssignaalin molempiin mukeihin, samoin ruiskujen suhteen.
Kone pistettiin takaisin nippuun uusilla vent var kumeilla ja tiivisteillä (joskin vanhoilla männänrenkailla). Venttiilit sun muut kilkuttimet olivat ok, samoin ruiskusuuttimet ja pyörän käytös ei muuttunut vaikka siihen vaihdettiin todistettavasti ehjä PekkaV:n ECU.
Myöskään PekkaV:n pyörän käytös ei muuttunut ehjästä risaksi kun sitä koetettiin minun pyöräni ECU:lla.
TPS mitattiin ja järkeväksi havaittiin. Tulpanjohtoja viruteltiin ja vanuteltiin ja vaihdettiin ristiin eikä mikään muuttunut.
Elikkäs:
venttiilit ja kumit OK
ECU OK
ruiskusuuttimet OK
tulpat uudet eli OK
Mietittyäni tilannetta vaihdoin pyörän seisonta-ajalliseen vakuutukseen ja pistin seisomaan pitkäksi aikaa.
Jos en minä eikä palstan gurut (eikä Guy) keksi, mikä pyörää vaivaa, en sitä varmaan seuraavan kuukauden aikana (keskisessä euroopassa autolla matkaillessani) saa korjaantumaan joten asiaan palattaneen joskus ensi talvena.
Tässä bemaria ihmetellessä ehdin ostamaan Honda CBR 600:n ja sehän toimii mainiosti.
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 01 Heinä 2011 15:40
Kirjoittaja Ismo Vaara
Olikos toi kaksoispuola jo tarkastettu? Kylmänä puola voi näyttää täysin oikeita lukemia mitatessa, mutta lämmetessään kipinä hukkuu ja yleensä vain toiselta puolelta.
Siis, jos laitat tulpanjohdot ristiin (et siis vaihda kokonaan keskenään), käytihäiriön pitäisi muuttaa toiseen pyttyyn.
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 01 Heinä 2011 15:57
Kirjoittaja motojussi
Ismo Vaara kirjoitti:Olikos toi kaksoispuola jo tarkastettu? Kylmänä puola voi näyttää täysin oikeita lukemia mitatessa, mutta lämmetessään kipinä hukkuu ja yleensä vain toiselta puolelta.
Siis, jos laitat tulpanjohdot ristiin (et siis vaihda kokonaan keskenään), käytihäiriön pitäisi muuttaa toiseen pyttyyn.
Käyntiongelmat ilmenivät sekä kylmänä että lämpimänä, milloin mitenkin.
Ristiin laitettiin muttei oikein selvinnyt, siirtyikö häiriö.
Kun löydän taas jostain aikaa ja motivaatiota puuttua bemariin, on hyvä varmasti aloittaa mittaamalla puola ja johdot ja vaihtamalla uusiin, jos vähänkin epäilyttää. Voi olla että se on ihan niistä tai siitä kiinni.
Mutta huomenaamulla lähtee lautta kohti Tallinnaa, kyydissään MotoJussi, vaimo ja kaksi teiniä sekä Fiat Punto. Takas tullaan parin viikon päästä ja sit lähtee MotoJussi, vaimo ja Smart Roadster jonnekin, todennäköisesti Norjaan pariksi viikoksi.
Nyt ei enää tarvi ressata bemarista, kun pistin sen seisomaan. Seuraava motskari mitä katson ja ihmettelen, on MotoGuzzi California jackal, joka ilmentää samankaltaisia oireita kuin tuo hieman haasteellinen BMW.
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 31 Touko 2012 12:53
Kirjoittaja motojussi
motojussi kirjoitti:
Nyt ei enää tarvi ressata bemarista, kun pistin sen seisomaan. Seuraava motskari mitä katson ja ihmettelen, on MotoGuzzi California jackal, joka ilmentää samankaltaisia oireita kuin tuo hieman haasteellinen BMW.
Tämä saaga loppui vuosi sitten tähän, eikä muuta ole tapahtunut kuin että ostin uuden akun BMW:hen. Vika päällä vieläkin.
Sain guzzi california toimimaan, ja siinäpä olikin huumoria. ECU paskana, TPS paskana, läppärungot niin väljät että pistävät TPS:n maihin (ja paskaksi). Nyt sitten on uusi ECU, uudet läppärungot, uusi TPS, uusi CPS, uudet sellaiset ja uudet tällaiset. Samalla vaihdettiin imuventtiilit, männänrenkaat ja herratietää mitä kaikkea. Vaan ei asettunut. Piikkiöön vein pakettiautolla, säätivät siellä balanssit ja ilmaruuvit ja alkoi toimia.
Helvetinmoisesti se savutti kun ajoin Piikkiöstä pk-seudulle. Savutusta ihmeteltiin miehissä, mutta lopulta se selvisi: oli jälkiasennettu lisäsytytystulppa (öljytilassa) löysällä. Sen kun kirrasi, alkoi päivä paistaa ja pääsin myymään Honda CBR:n pois.
Vaan tuo BMW pitäisi vielä saada toimimaan
Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu
Lähetetty: 31 Touko 2012 19:42
Kirjoittaja Ossi Viita-aho
Tervehdys,
Kannattaa kyllä tarkastaa huohottimen toiminta. Sitä minäkin epäilisin savuttamisen syyksi. Koneessa -jossa männät liikkuu tasatahtia- käy melkoinen puhallus huohottimessa. Jos huohotus ei toimi, niin paine pääsee palotilaan männänrenkaitten ohi.
Tuossa vielä räjäytyskuva huohottimesta.
http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... at=11_1875" onclick="window.open(this.href);return false;