Sivu 2/2

Re: Turkulaisen Motomarketin tyylittömyys

Lähetetty: 18 Elo 2011 23:15
Kirjoittaja JKU
Lienee niin yksinkertaista että ensimmäinen asiakas ilmoitti haluavansa pyörän kunhan saa rahoituksen selville, kuten myöhemmin sitten kävikin.

Jälkimmäinen asiakas ilmaisi mielenkiintonsa pyörään muttei sanonut sitä ostavansa vaan jahkailee vaihtolaitteensa kanssa.
Ihan vain näin akateeminen kysymys: mikä ero tuossa on?
Molemmat jahkailivat, toinen rahan kanssa, toinen vaihtopyörän!
Ei se rahakaan tai sen puute ole mikään kummempi syy, kuin vaihtopyörä, joka juuri ei ole kaupan pihassa!


Mutta "kaliffin" olisi tietysti pitänyt hypätä heti saman päivänä vaihtopyöränsä selkään ja ajaa arvioituttamaan sen arvo.
Aina tosiedulliset tavarat löytävät nopeati ostajan!

Toinen kysymys on mikä on kaupalle edullisin raktaisu!
Yksi hyvä kauppa, vai pitkä asiakasuhde.
Minulle sattui pari vuotta sitten mielenkiintoinen tapaus autokaupassa.
Ostin vaimolle Audia.
Hyvinkäälä oli 10tkm ajettu koeajossa ollut auto.
Lahdesa saman firman toisesa liikkeessä samanlainen, muta heiman enemmän ajettu ja muutaman tonnin halvempi.
Siinä saman liikeen miehet kilpalivat keskenään ja kun sanoin Hyvinkään miehelle, että taidan päätyä Lahden liikkeen autoon, hän pudotti hintaansa ja sai kaupan. Toki hän ensin tarkisti tietokoneeltaan, että sellaine auto oli heillä Lahdessa myynnissä.

Tässä tilanteessa firma hävisi muutaman tonnin, mutta sai varmasti pysyvän asiakkaan.
Asiakkaalle jäi tunne, että on tärkeä ja myyjät kilpailevat asiakkasta.
Samalla ko autofirma pitää yllä kilpailua, vaikkakin heillä on varmasti kymmeniä autoliikkeitä ympäri Suomea.
Ei siis mitään lyhytnäköistä kartellia.

Re: Turkulaisen Motomarketin tyylittömyys

Lähetetty: 19 Elo 2011 09:00
Kirjoittaja Ismo Vaara
JKU kirjoitti:Mutta Ismon mainitsemaan käsirahaan:
Jos varataan, maksetaan sisään esim. 100€, joka annetaan takaisin kaupan kariuduttua, tai hyvitetään kauppasummassa.
Jos myyjä peruua kaupan, ei riitä, että raha palautetaan! Myyjän on maksettava sama summa vahingonkorvausta ostajalle!
Siis 100 euron käsirahassa, jos kauppa purkautuu myyjästä johtuvasta syystä, palautettava summa on 200 euroa!
Onhan kauppiaallakin oltava jokin vastuu, sentään vielä tänäpäivänäkin!
Usein nämä kauppiaat muistavat säännöt hieman omia etujaan "mukaillen"!
Missä kohtaa mä sanoin ETTEI noin pitäisi tehdä? Kauppiaan puolelta rikottua varaussopimusta määrittelee ensikädessä kuluttaja-asiamies ja mikäli tarvetta sen jälkeen eri oikeusasteet. Varausrahahan on sitä varten, että kauppias tietää ettei varannut asiakas vain "katoa" ja toisaalta asiakas voi luottaa, että pyörä säilyy myymättä hetken. Molemminpuolinen hyöty.
Kaupan kariutumisella tarkoitin sitä, ettei myyntihinnasta/välirahasta päästä yhteisymmärrykseen. Sopimusrikkomukset on aina asia erikseen.