K1100RS vm 1995 KULKEE JA EI KULJE...

K-sarjan pyörät
T50MKN
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2006 12:42

Viesti Kirjoittaja T50MKN »

Kokeiluja ja uudempia oireita.
Kävin silmämäääisesti johtoja ja liittimiä (kontaktisuihke ).
Mototronikilta ruiskusuuttimille tulevan johdon maadoitin runkoon merkkilamppukynän välityksellä. Virtaa tulee johtoa pitkin, vaikka kone sammuu ja samoin startatessa vaikka kone ei käynnisty.Liekö maadoituksen tai jonkin muun ansiota aamuisin yhtenäinen ajomatka on noin 45 km. Sitten alkavat uudet oireet. Moottori varoittaa oireista hetkeä aikaisemmin vedon hetkellisenä loppumisena, mutta palutuu vielä normaaliksi. Kone ei sammu, mutta käy röpöttäen vajaa 2000 kierrosta, eikä kestä kaasun lisäystä, mutta nykiminen on ankaraa.
Tätä kestää muutama sata metriä (vaide jo 1:ssä ). Seuraavassa vaiheessa kone kiertää vajaa 4000 kierrosta (nykii edelleen ) ja taas hetken kulutta pelaa normaalisti, ankara ryntäys kun kaasu vastaa kunnolla. Iltapäivisin ko oireet ilmenevät jo 5 km ajon jälkeen.
Kulutuskin on kohtuullinen, noin 10 l / 100 km
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tule kokeilemaan toisella boxilla pelaako. Yksi käytetty ehjä löytyy hyllystä.
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ihan heittona omasta kokemuksesta. Irroita vaihdelaatikossa olevan vaihteennäyttäjän anturin johto pikaliittimestään, löytynee siitä pyörän oikealta puolelta akun seutuvilta. Itselläni (K100RS-85) tapahtui kerran sadekelillä aivan outoja vikoja, ykkösellä kone toimi mutta muilla vaihteilla ei, toimi vain muutamalla sylinterillä jne. Aukaisin ko. liittimen ja ongelmat loppuivat siihen. Ilmeisestikin jostain pääsi hituvirtoja kulkemaan vääriin paikkoihin.
Syy ongelmiin voi olla ihan missä tahansa, tuo Vaaran Ismon ehdotus on hyvä, sillä saa ainakin varmuuden boxin toiminnasta.
Ei muuta kuin tsemppiä!
Tuomas P.
indu900
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Helmi 2006 21:21

Sammahtelu

Viesti Kirjoittaja indu900 »

Tervehdys. Kokeile laittaa CRC:tä virtalukkoon, tarkista tappokytkin, onko sisällä oleva jousi kuoleentunut, puhdista kaikki moninapa liittimet, ei tarvitse olla juuri minkään verran hapettumia kun vaikuttaa käyntiin mainetsemallasi tavalla. Tiedän kolme tapausta joissa joku näistä mainitsemistani jutuista aiheutti samoja oireita. Kannattaa kokeilla.
vihaan salasanoja
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Helmi 2006 20:10

Re: K1100RS vm 1995 KULKEE JA EI KULJE...

Viesti Kirjoittaja vihaan salasanoja »

T50MKN kirjoitti:Hyvät neuvot olisivat tarpeen, huoltoaika saatu vasta heinäkuussa viikolla 28.
Ongelmana on moottorin sammuminen ajossa. Käynnistyy hyvin ja kulkee loistavasti n. 20 - 40 km. Kone sammuu ajaessa, pikku stoppi . Kone ei käynnisty heti uudestaan vaan vaatii muutaman minuutin tauon, jonka jälkeen kulkee taas kuin ei mitään. Uusi koneen sammuminen jälleen 1 - 5 km:n ajon jälkeen.
Polttoainesuodatin on vaihdettu ja bensiinipumpun kuulee käynnistyvän kun koneen sammumisen jälkeen kääntää virta-avaimesta virran pois ja uudestaan päälle.
eräällä tutullani oli samantyyppinen vika ... joka ilmeni sammumisena, k110rs käy laihoista seoksista johtuen kuumina päivinä liian kuumana, ja hänellä polttoaine kuumeni niin paljon tankissa että pumppu "haukkaa" ilmaa jolloin kone tietysti sammuu. asia korjaantui asentamalla tankin alle eristyslevy. aamulla kun on viileätä ajat pidempään ja iltapäivällä sään ollessa lämpimämpää ajat vähemmän. milä lamppu siellä taulussa oikein palaa??

åke
Markus
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Elo 2006 11:50

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tässäpä yksi ehdotus vian lähteeksi. Vinkki tulee kyllä mieheltä joka ei K-sarjan konetta tunne, mutta itselläni vastaavat oireet aiheutti R65:ssä muutama vuosi sitten Hall-anturin vikaantuminen. Uskoisin vastaavan kapineen löytyvän K-sarjalaisestakin. Pyöräni saattoi toimia moitteetta useita kilometrejä, ja sitten sammahtaa kuin seinään. Muutaman minuutin jäähdyttelyn/starttailun jälkeen toimi taas jonkun aikaa hyvin, kunnes vika toistui. Eipä herättänyt luottamusta pitemmän matkan tekoon. Tuli vaihdettua tulpat ja johtimet, sytytyksensäätöyksikkö, ja edellinen omistaja oli uusinut puolankin - todennäköisesti tästä viasta selvitäkseen. Todellinen vika kuitenkin korjaantui Hall-anturin vaihdolla.
vihaan salasanoja
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Helmi 2006 20:10

Viesti Kirjoittaja vihaan salasanoja »

T50MKN kirjoitti:Käytiin tänään tohtorilla lukemassa mototronikin vikailmoituksia.
Ei onnistunut lukea, antoi aluksi jotain virhekoodeja , mutta sulkeitui sitten. ABS puolelta tiedot kyllä löytyi, oli kunnossa. Tohtorit olivat sitaä mieltä että boksi on kunnossa, vaikkakin vikakoodien luku ei onnistunut ja hakivat syytä moiseen käytökseen johdosta / liittimestä...
Itse olen antanut pyörälle kutsumanimen, HARMI
Taas uudelleen, sanoit että joku varoitusvalo palaa. MIKÄ VALO PALAA KOJETAULUSSA, jos se on lämmön varoitusvalo, se sijaitsee mittaritaulussa alimmaisena oikealla, niin sitten pääsemme eteenpäin, alkaa haisemaan siltä että moottorin lämpötilan anturi olisi alkanut kiukutella, se sijaitsee tosi helvetillisessä paikassa jäähdyttimen alla alimmaisena moottorin päällä. Se boxi muuten ei hajoa ikinä. soita 040-5415939. moottorin lämmön anturi ohjaa ainakin seuraavia asioita
1. ryyppy / tyhjäkäynnin CO.:t imuilman anturin kanssa yhteistyössä
2. flektin käynnistymistä ja sammumista
3. moottorin lämmön varoitusvaloa

itselläni oli saman anturin kanssa ongelmia ja asensin rinnan sen kanssa säätöpotikan, johan alkoi laite toimimaan.

milloin olet muuten säätänyt kaasuläppien asentoa ilmaisevan potikan???????????????? ja oletko resetoinut boxin ja ovatko kaasuläpät synkronoitu??

Voit kokeilla onko syy ongelmiin ko. anturissa seuraavasti.
-irroita vasemman puoleinen katteen peitelevy
-irroita vasempaan runkoputkeen kiinnitetty lämpöanturista tuleva liitin
-jos lamppu kojetaulussa sammuu, se vika löytyi
-aja ja kokeile mite se laite toimii
-CO:t ovat nyt todella alhaalla ja kone voi moottoritiellä hajota mutta se kestä testaamista, sen voit tilapäisesti korjata irroittamalla oikeanpuoleisen katteen suojapahvin alla olevan ilmasuodatinkotelossa sijaitsevan anturin pistokkeen jolloin boxi säätää imuilman lämpötilakorjauksen muuttuneen oletusarvon johdosta johdosta CO:t hieman korkeammalle.
-oletko mitannut CO:t tyhjäkäynnillä, sitä voi säädellä tankin alla sijaitsevan mustan laatikon alle sijoitetusta ruuvista.
- onko pakoputken pää jatkuvasti noessa

monia kysymyksiä, ja olisi hieno juttu päästä asiassa eteenpäin

åke
Hra1150
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Kesä 2006 23:31

Viesti Kirjoittaja Hra1150 »

Vanha XJ-750, joka minulla kerran oli oli aivan erilainen pyörä kuin K1100. Oireet olivat kuitenkin lähes samat kuin tässä tapauksessa. Pyörä sammui milloin vaan. Virrat pois ja käynnistys, taas mentiin. Joskus jopa pelkkä tappokytkimen napsautus vauhdissa antoi uudet kipinät.

Kävin ihan kaikki "tavalliset" kohteet eli kytkimet, liittimet, johdot jne. läpi. Ei apuja. Vika oli ihan selvästi kipinässä, koska aina vähän ennen sammumista pyörä päästi bensanhajua, jonka havaitsi takana ajanut.

Lopulta vika paikantui siihen pieneen mustaan boksiin, joka ohjasi sytytyspuolta. Vian olisin suonut löytyvän jostain muualta Transistoriboksia vanhaan xj-750:een ei enää mistään saanut. Eräällä keskustelupalstalla yhytin sitten Ismo -nimisen henkilön Vesilahdelta, joka pyysi lähettämään paksin hänelle. Tein työtä käsekttyä.

Unitti oli vanhaa teknologiaa eli piirilevy, mihin oli juotettu erinäisiä silmällä havaittavia komponentteja. Hemmo purki laatikon, siivosi piirilevyn, vaihtoi huonot konkat parempiin, tinaili aikansa ja lakkasi hökötyksen umpeen. Boksi pyörään kiinni ja vot, Ymaha pelasi taas kuin enkeli.

Vanhat kondensaattorit eivät olleet enää pitäneet jännitettä ja muutenkin hapero oli laatikon sisältö.

Kysyin hintaa. Mies Vesilahdelta sanoi: anna ny neljäkymppiä...
T50MKN
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Kesä 2006 12:42

Viesti Kirjoittaja T50MKN »

Tervehdys kaikille luotettavan moottoripyörän ystäville, BMW :lla huolettomia kilometreja....
Kiitos vinkeistä kaikille osallistuneille ja mahdollisesti myötuntoisille lukijoille.
Ja tarina jatkuu.
Elokuun alussa vien pyörän pajalle, kun kone ei enään käynnistynyt ollenkaan. Pajalla avattiin ruiskusuuttimet, puhdistus, ruiskupaineen mittaus, kaikki OK. Kipinä tulpissa oli heikohko.Hall generaattorin silmämääräinen tarkistus, korjarin silmän mukaan johto saattoi olla puristuksissa. Uudet tulpat ja kone kävi hyvin...
Ajonautintoa kesti pari viikkoa, mukaanlukien 900 km pikku retken.
Koneessa ei ongelmia kuumanakaan.
Sitten jälleen tuttu tilanne, aamulla ei ongelmia, mutta kun ilapäivällä lähti työmaan pihalta käyntiinlähtö vaivalloista ja muutaman kilometrin kone kävi huonosti , mutta korjautui normaaliksi. Viimen koitti päivä jolloin kone ei käynnistynyt iltapäivällä ollenkaan. Tuli sahattua sen verran, että pistin akun lataukseen ( 2 viikkoa( saattoi v... )
Kun pistin akun paikalle ja yritin käynnistää, niin benspumppu piti vain korinaa ( kuulosti tiukalta pierulta ). Vaihdoin polttoainepumpun ja töötän releitä keskenään ( näytti olevan sama numero ), mutta releenvaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan. Kone ei myöskään käynnistynyt kuten arvaa.
Kuitenkin kun irrottaa painepuolen letkun ruiskusuuttimien rimasta, siellä on painetta , mutta bensaa ei tule paljonkaan ( enempi ilmaa ).
Onneksi menneenä kesänä ajokelit eivät olleet häävit, syksystä puhumattakaan....
eizzi
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Onko tämä pyörä jo kunnossa vai jatkuuko vian etsintä keväällä??
Vastaa Viestiin