Kyllä sijoittajan tuoton maksimointi on viimekädessä yrityksen perusajatus, jokaisen joka aikoo kasvaa ja elää!PS: JKU, mikä on NYKYÄÄN yleinen liikkeenjohtoajatus? Mielestäni se on: "tuotetaan mahdollisimman paljon hyötyä osakkeenomistajille, sillä hehän ovat rahansa meihin sijoittaneet ja siten pystyneet jatkamaan toimintaamme".
Ydinkysymys on: millä aikavälillä!
Lyhyelläkö huonoa laatua tekemällä (neljännesvuosi eli pörssikvarttaali) vai pitkällä aikavälillä neljännesvuosisata)?
Uskoisin BMW:n olevan kiinnostunut tuosta jälkimmäisestä! Ainakin sen suuromistajan eli Quandtin perheen, joiden isoisä pani yhtiön kuntoon 50-luvulla!
SAAB menee konkurssiin, koska se tuottaa tappiota. Minulla oli muinoin kaksikin SAAB 9000 peräkkäin ja se oli todella aikansa parhaimmistoa. Mutta SAAB 9000 ei saatu koskaan voitolle. Kukaan sijoittaja ei ole valmis syytämään rahaa kankkulan kaivoon, joten Wallenbergit tekivät omat päätöksensä myydä SAAB!Saab menee konkurssiin koska sijoittajat kaikkoavat. En usko, että Saab on maailman huonoin auto.
Kuten sanoin, tuotteen pitää tuottaa voittoa ja luoda menestyvä brandi, joka siten luo pörssikurssille nousua.Tuotteesta ei ole enää nykyään väliä, vaan niiden markkinoille tähdätystä OLETUSARVOSTA sijoittajille.
Mielenkiintoista seurata Nokiaa, miten sen käy, kun yhden liikevaihdolliseti marginaalisen tuotteen menestys on huono!
Samanaikaiseti on yhtiön tuotto pudonnut lähelle nollaa!
Joten tuotteen toimivuus ja yhtiön tuotto kulkevat peräkkäin, sitten tulee pörssikurssi eli sijoitajan etu!