Sivu 2/2

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 01 Kesä 2012 08:34
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti:SLS on ilmaputki takiskuventtiilillä, jolla johdetaan ilmaa putsarista pakoaukon juureen. Virallisesti pakokaasut saa lisähappea puhtaampaan palamiseen, mutta todellisuudessa sillä vain laimennetaan pakokaasuja, jotta ne ovat mittarin mukaan puhtaampia.
Motorradin testeissä SLS vei muistaakseni noin 4% tehoa. Kannattaa ottaa pois. Myös kaasarin säädöt suuttimineen pitää silloin vaihtaa.

Keksintoä on käytetty ensin jenkkiautoissa, jotta ne saatiin menemään tiukentuneista saastemääräyksistä läpi. Joissain oli oikein sähköpumput putkistoon. Täyttä huijausta se oli, kertoi jenkkiautoja maahantuonut kaverini.
Kiitos selvityksestä.
Kaikkea se saksalainen keksii, vai oliko amerikkalainen.

Pekka
:roll: :roll: :roll:

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 01 Kesä 2012 21:35
Kirjoittaja Mikki
Hei.
Kiinnostaa vieläkin, että MITKÄ suuttimet ja säädöt ovat K.O. mopottimissa erilaiset???
Siis ilman- ja SLS -systeemillä!!!

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 02 Kesä 2012 07:54
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Hei.
Kiinnostaa vieläkin, että MITKÄ suuttimet ja säädöt ovat K.O. mopottimissa erilaiset???
Siis ilman- ja SLS -systeemillä!!!
10 vuotta sitten otin viimeksi yhdestä R80 GS:stä SLS:n veks, niin pääsuutin meni vaihtoon ja neulankorkeutta muutettiin "normimoottorin" säätöihin.
SLS ei toiminut alppien korkeuksissa sitten yhtään, röpötti vain pahasti rikkaalla. Kotona sitten poistin sen, niin pyörä alkoi toimimaan huomattavasti paremmin ja kulutti vähemmän. En tosin päässyt enää testaamaan sitä pyörää "korkeuksissa".

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 02 Kesä 2012 11:11
Kirjoittaja Mikki
Täytyypä sitten vielä tarkistaa ne uudestaan, mutta mielestäni neulan korkeuskin oli sama. Tosin jos taas koetin katsella ilman silmälaseja...

Jotakin kummaa tossa uudemmassa kuitenkin on, koska se tuntuu selvästi tehottomammalta ja kuluttaakin 0,5 litraa sadalla enempi. Samoilta oireet kuulostaa...

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 24 Kesä 2012 09:40
Kirjoittaja mclean
Nyt on uudet käytetyt kannet hankittu ja niihin on painettu uudet venttiilinohjuriholkit.

Minkälaiseen väljyyteen holkit olisi hyvä sovittaa? Venttiilit ovat nyt hyvin tarkalla sovituksella eli liikkuvat nahkeasti holkeissa. Välys lienee siis kylmänä n. 0. Jos laitan koneen käymään noilla 0-välyksillä, tarttuuko venttiilit kiinni kuumassa koneessa?
Siis oikeat välysarvot kiinnostaa. Työkalut ko. sovitukseen ja mittauksiin on kunnossa.

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Lähetetty: 29 Kesä 2012 21:11
Kirjoittaja Ismo Vaara
mclean kirjoitti:Nyt on uudet käytetyt kannet hankittu ja niihin on painettu uudet venttiilinohjuriholkit.

Minkälaiseen väljyyteen holkit olisi hyvä sovittaa? Venttiilit ovat nyt hyvin tarkalla sovituksella eli liikkuvat nahkeasti holkeissa. Välys lienee siis kylmänä n. 0. Jos laitan koneen käymään noilla 0-välyksillä, tarttuuko venttiilit kiinni kuumassa koneessa?
Siis oikeat välysarvot kiinnostaa. Työkalut ko. sovitukseen ja mittauksiin on kunnossa.
Inlet and exhaust valve stem/guide maximum permissible clearance - measured at top of guide: 0,15 mm

Ja pikkubemuissa R45-R65: 0.10 mm.