Sivu 2/2

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 10 Syys 2012 21:25
Kirjoittaja Kulkuri
Pekkavee kirjoitti:
Antsu60 kirjoitti: Bmw 1200 Gs vm09
Molemmat vissiin boxereita.
Miksi siis luulet, että R1100 pyörään pitäisi laittaa samaa öljyä kuin sinun pyörääsi
RTFM
R1100 pyörä on peräisin 1994 vuodesta ja se on aika erilainen moottoriltaan ja välyksiltään, tehoiltaan ja muiltakin rakenteiltaan, vaikka sähköissä, jotka eivät tietysti vaikuta tähän asiaan.

Lukekaa oman pyöränne ohjekirjaa, kaikki. :!: :!: :!:
Niin tiedätte mitä öljyä sinne pitää laittaa.
Nyt puhutaan R1100 pyöristä. Unohda se oma pyöräsi, jos haluat vielä meitä neuvoa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Minulla on 1999 mallia oleva R1100RT, uudesta asti olen käyttänyt Neste 1 5W-50 synteettistä, ei savuta, ei kuluta eikä kilise. Ajettu nyt 107 850 km. Ensimmäinen vika joka pyörässä ilmeni, niin elokuussa Pykeijan reissulla oikean teleskoopin stefa alkoi vuotamaan. Tuskin johtuu moottoriöljyistä joten aion käyttää edelleenkin hyväksi havaitsemaani synteettistä suurista välyksistä huolimatta.
Kulkuri

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 10 Syys 2012 21:28
Kirjoittaja Pekkavee
Antsu60 kirjoitti: Nöyrimmät anteeksipyyntöni, poistun takavasemmalle.
OK, eihän tässä mitään. Saatiin hauska keskustelu aikaan.
Ja lisää tietoa öljyistä.
Ja laitoin YV:täkin.

Tervetuloa foorumille.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 10 Syys 2012 22:11
Kirjoittaja Pekkavee
Kulkuri kirjoitti: Minulla on 1999 mallia oleva R1100RT, uudesta asti olen käyttänyt Neste 1 5W-50 synteettistä, ei savuta, ei kuluta eikä kilise. Ajettu nyt 107 850 km. Ensimmäinen vika joka pyörässä ilmeni, niin elokuussa Pykeijan reissulla oikean teleskoopin stefa alkoi vuotamaan. Tuskin johtuu moottoriöljyistä joten aion käyttää edelleenkin hyväksi havaitsemaani synteettistä suurista välyksistä huolimatta.
Kulkuri
No ei se stefan vuoto ehkä moottoriöljyistä johdu.
Onnea vaan yritykselle.
Siis vaihtaa toi stefa, kun öljyä et kuitenkaan vaihda.
Kai se menee jotenkin noin siinä R1200 RT:ssäkin.
Stefan vaihto

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 10 Syys 2012 22:22
Kirjoittaja Kulkuri
Toisella pyörälläni (K100RS 16v -90) ajettu nyt 207770 km ja samaa öljyä käyttänyt siinäkin alusta asti, ja kone tehtaan jäljiltä avaamaton, joten en todellakaan näe mitään syytä vaihtaa öljylaatua.

Stefat sain eilen, tuon linkin ohjeiden ja tehtaan korjaamokäsikirjan tietojen avulla luulisi onnistuvan. Kiitos linkistä.

Täytyy vain ensin pestä tuo torpan katto neulasista ja muusta töhnästä, on muuten jumalaton työ! Taidan parturoida koko tontin kaikista puista!! Kaikkea riesaa sitä ihmisellä on häiritsemässä tuota moottoriäyöräharrastusta!

Kulkuri

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 11 Syys 2012 22:45
Kirjoittaja kaliffi
Kyllä venttiilikoneisto tuppaa kilisemään niissä(kin) koneissa. Ostin aikoinaan uuden R 1100 RT:n ja kyllä kilisi aikalailla. Ei se vaarallista ole...Olin joskus, aikaa sitten jossakin kokoontumisessa. Oli kesäyö ja hiljaista. Sitten alkoi kuulumaan jostakin kilometrien päästä venttiilikoneiston kilinää. Heristin korviani ja kilinäkin koveni ja sitten kuuluikin jo kahdet kilinät. Pian alkoi kuulumaan kahden pyörän matalat pakoäänet. Sieltähän tuli Guzzi Le Mans ja California 2:n. Molemmat 80-luvun puolenvälin mallia. Koneet niissä kestää mahdottomia määriä, mutta venttiilikoneiston kilinä kuuluu ominaisuuksiin.
Mitä tulee R 1100 kilinöihin, 10w-50 ei mielestäni vaimentanut kilinöitä yhtään. Jos se jotakuta häiritsee, voihan sitä kokeilla 10w-60 öljyä, tai kesäajossa yksiaste 50 öljyä. Ainakin Penzoil tekee sitä vanhempiin Harrikoihin. Ei muuta kuin hanaa!

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 12 Syys 2012 08:11
Kirjoittaja Kopf
Ei taida olla venttiiliääni.. eikös näissä se kiristin ruukaa kolista ihan normaalistikin.. ja onhan niihin se jokin korjaussarjakin olemassa. R1100RS on jo 1992 alkaen muuten ollu markkinoilla... ja pitäähän tämän ikäisten konepyörien ääntääkin niinkuin kuuluukin, tuli vaan mieleen tuosta Pekan kommentista vuoteen 1994 ;) Kyllä se vaan hyvin pelittään normi "classikki" öljyilläkin, sillä mitä ohjekirja suositteleekin. Tuli vielä mieleen yhden vanhemman maanteillä asuvan kollegan kommentti "ajakaa! älkääkä kuunnelko!" :hat:

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 15 Syys 2012 22:56
Kirjoittaja anski
Niin ja eikös se kiristin naputa pelkästään vasemmassa pytyssä kun se on siellä yläpuolella, oikealla on alapuolella. Motorworksilla on ainakin niitä upgrade-osia
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... 0&spPage=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaihto: http://www.youtube.com/watch?v=Bu1-PdWoC6s" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 18 Syys 2012 21:27
Kirjoittaja Pate
anski kirjoitti:Niin ja eikös se kiristin naputa pelkästään vasemmassa pytyssä kun se on siellä yläpuolella, oikealla on alapuolella. Motorworksilla on ainakin niitä upgrade-osia
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... 0&spPage=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaihto: http://www.youtube.com/watch?v=Bu1-PdWoC6s" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti päältä päin näkee tuosta holkin matalammasta kannasta jos muutos on tehty ?
Pitäisi omaan luultavasti vaihtaa kiristin kun vasemmalta kuuluu tuo "naputus" .

Edit:Tarkastin omasta ja näyttää että siinä on tuollainen matalampi kanta.Joten purkamatta ei osaa sanoa onko muutos tehty.

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Lähetetty: 20 Syys 2012 14:48
Kirjoittaja Pate
anski kirjoitti:Niin ja eikös se kiristin naputa pelkästään vasemmassa pytyssä kun se on siellä yläpuolella, oikealla on alapuolella. Motorworksilla on ainakin niitä upgrade-osia
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... 0&spPage=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaihto: http://www.youtube.com/watch?v=Bu1-PdWoC6s" onclick="window.open(this.href);return false;
Kävin eilen, Oulussa, EMC:llä ja kysäisin samalla varaosissa noista ketjunkiristimistä.
Tuntui olevan aivan uusi asia heille.Eivät tienneet mitään tuollaisesta päivityksestä.
Mietin itse tuota kiristimen ääntä että johtuisiko se liian notkeista öljyistä.
Ehkä tuo 20w-50 öljy on kuumanakin niin jäykkää että kiristäjä pysyy tarpeeksi tiukalla.
Kylmänä ei minunkaan pyörä naputa.