Sivu 2/2
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 18 Helmi 2009 10:56
Kirjoittaja Ismo Vaara
kaliffi kirjoitti:On sen verran että yleensä kun käynnistää kylmän nelitahtikoneen niin venttiilikoneiston äänet ja naputus on pienenpää. Sitten kun kone lämpiää naputus lisääntyy. Tästä voinemme tehdä johtopäätöksen että välys kasvaa. En ole tähän ikään tavannut ensimmäistäkään moottorityyppiä jossa ei kävisi näin. Nyt on puhe siis koneista missä ei ole hydraulista säätöä.
Niin kuin totesin, itse en hätäilisi em. välyksistä. Pakopuoli on aina kriittisempi mutta kylmästä koneesta 2-kymppiä siihen riittää.Tehdas on antanut tiettyjä arvoja ja näissä arvoissa on varmasti pelivaraa ja varmuuden maksimointia. Olihan 70-luvun muutamissa ilmajäähdytetyissä Hondissa välykset vain 0,05 milliä ja hyvin meni.
Mitä pienemmät välykset sen paremmin kone antaa tehoa. Kun välys suurenee, venttiilin ajoitus laimenee ja niin muodoin myös kaasujen vaihto...Isolla venttiilin välyksellä venttiilin lautasesta lämpö siirtyy kanteen paremmin siitä yksinkertaisesta syystä koska venttiili on kiinni kannessa pitemmän aikaa...
Saahan välyksiä omasta koneesta säädellä tietenkin milloin vain, mutta Euro-kossun lupaan jos K-koneesta palaa venttiilit 10:n ja 20:n välyksillä.
Venttiilin välykset johtuvat lämpölaajenemiskertoimista eri metalleilla. Tässä tapauksessa teräksisen venttiilin ja alumiinisen sylinterikannen. Alumiini laajenee enemmän kuin teräs, joten tällä perusteella väittämäsi on pätevä. Mutta... venttiili on lämpötilaltaan moninkertainen moottorin käydessä vesijäähdytettyyn kanteen verrattuna, joten asia kääntyy päälaelleen.
Naputukset johtuu öljyn ohenemisesta lämpimässä moottorissa.
Ei kannata verrata eri moottoreita ja merkkejä keskenään. Noissa Krauserin neliventtiilikansissakin välykset säädetään nollaan moottorin ollessa kuuma! Vakiokansilla välykset on aivan muuta.
Paljonkohan saat takapyörältä enemmän tehoa, kun säädat venttiilit 0,05mm pienemmälle välykselle!!!
Kyllä nokka-akselit on tehtaalla laskettu juuri sopiviksi oikeilla venttiilivälyksillä. Äärimmilleen viritetyt kisakoneet on eri juttu, mutta ne ovatkin taiteenlaji erikseen.
Saanko kossun, jos todistan K-mallin(useita) venttiileiden palaneen vakiovälyksilläkin? Toisaalta toi Saksalainen kuiva Riesling kävis mun makuun paremmin, nam!
PS: Mulla on myytävänä peruskorjatut(venttiilit, stefat, oikaisu) kannet, sekä 8-,että 16 venttiiliseen koneeseen. 8v kansi on jopa nokka-akseleilla varustettu ja siten myös valmiiksi säädetty. 16v kansi käy sekä 1000cc, että 1100cc koneeseen.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 18 Helmi 2009 12:31
Kirjoittaja kaliffi
Saanko kossun, jos todistan K-mallin(useita) venttiileiden palaneen vakiovälyksilläkin? Toisaalta toi Saksalainen kuiva Riesling kävis mun makuun paremmin, nam!
Ilman muuta saat mutta joudut todistamaan myös että koneen seokset oli OK...Nimittäin vanha kunnon jetronic saattoi olla hyvinkin laihalla mutta ajossa sitä ei huomannut millään lailla muusta kuin pakoputken väristä. Silloinhan ajeltiin lyijyllisellä bensalla.. .Aikoinaan omassa -84 K 100:ssa, jonka ostin käytettynä, panin heti merkille vitivalkoisen pakoputken pään. Ajoin pian tavalliseen Bosch-ruiskulaitteiden huoltoon. Vähän he nikottelivat moottoripyörää mutta kun kerroin asiani asentaja tuikkasi anturin pakariin ja totta tosiaan. Kone kävi niin laihalla että asentajakin jo ihmetteli. Sitten hän arveli että ilmaboxissa pitäisi olla säätö ja sieltähän se löytyi. Kumitulppa pois ja kuusiokoloavain reikään ja kierto. HC-arvo saatiin normaaliksi eikä homma kestänyt kuin muutaman minuutin. Pakoputken värikin muuttui harmaaseen päin joten homma tuli korjattua.
Eihän sitä tiedä vaikka siitäkin olisi palanut joku venttiili koska seokset olivat vaarallisen laihalla. Jos kone käy laihalla, suuri happimäärä nostaa palotapahtuman lämpötilaa rajusti ja lisäksi palotapahtuma kestää kauemmin. 2-tahti vehkeissä se on vielä turmiollisempaa...
Mielenkiintoinen tuo Krauserin 0-välys. Veikkaisin että sillä on osaltaan haettu maximaalista kaasujenvaihtoa.
Motronic-järjestelmissä ei muistaakseni ole minkään valtakunnan mekaanista säätöä, ei edes tyhjäkäyntiä voi säätää vaan compuutteri tekee säätöä koko ajan. Näin muistelen ja korjaan kunhan tarkastan asian.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 18 Helmi 2009 14:03
Kirjoittaja Ismo Vaara
kaliffi kirjoitti:Saanko kossun, jos todistan K-mallin(useita) venttiileiden palaneen vakiovälyksilläkin? Toisaalta toi Saksalainen kuiva Riesling kävis mun makuun paremmin, nam!
Ilman muuta saat mutta joudut todistamaan myös että koneen seokset oli OK...
Mielenkiintoinen tuo Krauserin 0-välys. Veikkaisin että sillä on osaltaan haettu maximaalista kaasujenvaihtoa.
Motronic-järjestelmissä ei muistaakseni ole minkään valtakunnan mekaanista säätöä, ei edes tyhjäkäyntiä voi säätää vaan compuutteri tekee säätöä koko ajan. Näin muistelen ja korjaan kunhan tarkastan asian.
Namnam!
Mä ostin pari vuotta sitten poliisin tekniikkakeskuksen varaosavarastoa ja sieltä tuli paljon 16venasen venttiileitä. Ihmettelin, miksi niitä oli paljon(mulla on niitä vieläkin 18kpltta jäljellä) hyllyssä poliisilla. Heillä oli aikamoinen venttiilien palamisongelma, -90 luvulla, varsinkin K1100 RS:ien kanssa. Kuten tunnettua, poliisin pyorät ovat "ylihuollettuja" ja varmasti vakiosäädöissä.
Tämän tarinan voit tarkistaa poliisin teknikkakeskuksesta, huoltopäällikkö Johanssonilta.
Krauserin 4v kansien venttiilinvälysten arpominen ei johdu tehojen hausta, vaan kyse on nokka-akselin kestävyydestä. Ko.kannet ovat kuuluisat "nokka-akselinsyöjät" johtuen voimakkaista venttiilinjousista ja epäsuhtaisista keinuvipujen mitoituksesta. 0-säädöillä vakionokka kestää parhaiten!(erikoisnokkia Kr.kansille on myös olemassa) Venttiilit eivät kuitenkaan kanna 0-säädöilläkään joten... Välitys nokalta keinuvivuille on kansissa kolmessa palassa ja lievässä "Z"-kulmassa, ehkä se antaa kierroksilla sopivasti periksi ja kantoa ei tapahdu(oma veikkaus)?
Motronicissa on tismalleen samanlainen säätö kuin Jetronicissa, ne messinkiset ruuvit jokaisessa ruiskurungossa erikseen. Niistä säätyy myös tyhjäkäynti.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 18 Helmi 2009 18:08
Kirjoittaja kaliffi
Namnam!
Mä ostin pari vuotta sitten poliisin tekniikkakeskuksen varaosavarastoa ja sieltä tuli paljon 16venasen venttiileitä. Ihmettelin, miksi niitä oli paljon(mulla on niitä vieläkin 18kpltta jäljellä) hyllyssä poliisilla. Heillä oli aikamoinen venttiilien palamisongelma, -90 luvulla, varsinkin K1100 RS:ien kanssa. Kuten tunnettua, poliisin pyorät ovat "ylihuollettuja" ja varmasti vakiosäädöissä.
Tämän tarinan voit tarkistaa poliisin teknikkakeskuksesta, huoltopäällikkö Johanssonilta.
Motronicissa on tismalleen samanlainen säätö kuin Jetronicissa, ne messinkiset ruuvit jokaisessa ruiskurungossa erikseen. Niistä säätyy myös tyhjäkäynti.[/quote]
Niin näkyy olevan näissä vanhemmissa Motroniceissa. Muistelin K 1200:ää. Omassa ko. pyörässä oli kuumalla ilmalla huono ja alhainen tyhjäkäynti. Tilasin ajan että nostaavat tyhjäkäyntiä mutta siellä selvisi että sitä ei voi muuttaa. Vikakoodia ei ilmennyt ja annoin asian olla.
Lieneekö poliisien pyörät saaneet vain sitä kuuluisaa valohoitoa ja huoltokohteet on jäänyt tekemättä? Tunnettuahan on että valtion ja julkishallinnon vehkeet hoidetaan huonosti. Lasku kyllä kirjoitetaan raskaimman mukaan. Käyttäjiä ei paljoa kiinnosta miten työt tehdään koska joku muu maksaa. Onhan autopuolella esim. TM tehnyt aika lailla huoltotestejä ja kerta toisensa jälkeen tulokset ovat ala-arvoiset. Mikään ei muutu. Onhan noita testejä jo tehty MP-puolellakin ja taas onneton tulos. Joissakin tapauksissa voisi epäillä petoksesta... Minulle ei kyllä ole osunut silmiin K-mallien venttiilinpalamis juttuja ei netissä eikä muuallakaan. Jos netissä on asiasta linkki niin voisiko joku linkittää.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 18 Helmi 2009 21:08
Kirjoittaja Ismo Vaara
kaliffi kirjoitti:Motronicissa on tismalleen samanlainen säätö kuin Jetronicissa, ne messinkiset ruuvit jokaisessa ruiskurungossa erikseen. Niistä säätyy myös tyhjäkäynti.
Niin näkyy olevan näissä vanhemmissa Motroniceissa. Muistelin K 1200:ää. Omassa ko. pyörässä oli kuumalla ilmalla huono ja alhainen tyhjäkäynti. Tilasin ajan että nostaavat tyhjäkäyntiä mutta siellä selvisi että sitä ei voi muuttaa. Vikakoodia ei ilmennyt ja annoin asian olla.
Lieneekö poliisien pyörät saaneet vain sitä kuuluisaa valohoitoa ja huoltokohteet on jäänyt tekemättä? Tunnettuahan on että valtion ja julkishallinnon vehkeet hoidetaan huonosti. Lasku kyllä kirjoitetaan raskaimman mukaan. Käyttäjiä ei paljoa kiinnosta miten työt tehdään koska joku muu maksaa. Onhan autopuolella esim. TM tehnyt aika lailla huoltotestejä ja kerta toisensa jälkeen tulokset ovat ala-arvoiset. Mikään ei muutu. Onhan noita testejä jo tehty MP-puolellakin ja taas onneton tulos. Joissakin tapauksissa voisi epäillä petoksesta... Minulle ei kyllä ole osunut silmiin K-mallien venttiilinpalamis juttuja ei netissä eikä muuallakaan. Jos netissä on asiasta linkki niin voisiko joku linkittää.[/quote]
Samanlaiset ruiskurungot näyttää olevan myös K1200:ssa. On vain laitettu suojatulpat säätöruuvien päälle, ettei asiaa tuntemattomat keksis mennä roplaamaan.
Ennenkuin etsit vastausta TM:stä tai vertaat moottorikonstruktiota Hondan vastaavaan, ehdotan soittoa poliisin tekniikkakeskukseen ja kysyt asiasta. Muistini mukaan BMW:n tehtaalta kävi hemmo ihmettelemässä Suomessa venttiilivaurioita.
PS: Paremmin huollettuja pyöriä kuin Suomen poliisilta saa hakea. Mulla on ollut myös poliisibemareita Espanjasta 30kpl, Britanniasta 2kpl, Ruotsista 2kpl ja yksi Katastrofenshutzin(tai jotain...) Saksasta.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 18 Helmi 2009 22:31
Kirjoittaja kaliffi
No ei osannut merkkiliikkeen asentaja tehdä hommaansa kun sanoi ettei K 1200-pyörästä voi säätää tyhjäkäyntiä...Tosipuheessa väitän ettei siitä voi säätää tyhjäkäyntiä, ellei sitten yksinkertaisesti kiristä vaijeria. Perhosten säätö eli balanssi on tietenkin. Ihmetyttää toinen asia miksi Motronicilla varustetuissa BMW-autoissa ei ole perhostensäätöä eikä mitään mekaanista säätöä ruiskuihin? No tämäkin juttu laajeni sinne tänne mutta jos tosiaankin jossakin on juttua K-mallien venttiilinpalamisista niin linkkiä tänne.
PS. Jos tosiaankin BMW-tehtaalta asti lähdetään Suomeen ihmettelemään poliisipyörien venttiilinpalamista niin asia on aivan poikkeuksellinen...Olisi mukava tietää selvisikö jotakin. Jos joku on kiinnostunut K-malleista kannattaa hommata Mick Walkerin & Peter Dobsonin kirja "BMW K-series motorcycles". Tämä 247 sivuinen opus kertoo pyörästä kaiken tietämisen arvoisen. Ainakaan siinä ei mainita sanallakaan venttiiliongelmista. Kaikki muu alkaen pyörän kehittämisestä sen ominaisuuksiin ja heikkouksiin kyllä selostetaan laajasti.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 19 Helmi 2009 06:44
Kirjoittaja cake
offtopic:
[quote]
Ismo:
Krauserin 4v kansien venttiilinvälysten arpominen ei johdu tehojen hausta, vaan kyse on nokka-akselin kestävyydestä. Ko.kannet ovat kuuluisat "nokka-akselinsyöjät" johtuen voimakkaista venttiilinjousista ja epäsuhtaisista keinuvipujen mitoituksesta. 0-säädöillä vakionokka kestää parhaiten!(erikoisnokkia Kr.kansille on myös olemassa) Venttiilit eivät kuitenkaan kanna 0-säädöilläkään joten... Välitys nokalta keinuvivuille on kansissa kolmessa palassa ja lievässä "Z"-kulmassa, ehkä se antaa kierroksilla sopivasti periksi ja kantoa ei tapahdu(oma veikkaus)?
[quote]
Olis kiva tietää Krauserin välykset kylmänä (utelias)
Välykset nolliin ja on vähemmän vastakkain hakkaavaa liikettä.
Eikä passaa unohtaa reilusti kasvaneita liikuvia massoja, (teräksistä osaa työntötangossa yms)
jotka vaatii niitä kovia venttiilinjousia.
Muistaakseni Krauserit on tuhonneet myös nostimia (pinta pois) joka sitten tekee selvää nokasta
Virtauksiltaan hyvät kannet, vaan se mekaniikka!
cake
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 19 Helmi 2009 09:36
Kirjoittaja Ismo Vaara
cake kirjoitti:offtopic:
Olis kiva tietää Krauserin välykset kylmänä (utelias)
Välykset nolliin ja on vähemmän vastakkain hakkaavaa liikettä.
Eikä passaa unohtaa reilusti kasvaneita liikuvia massoja, (teräksistä osaa työntötangossa yms)
jotka vaatii niitä kovia venttiilinjousia.
Muistaakseni Krauserit on tuhonneet myös nostimia (pinta pois) joka sitten tekee selvää nokasta
Virtauksiltaan hyvät kannet, vaan se mekaniikka!
cake
Alkuperäiset välykset olivat 0,1mm kumpaankin venttiiliin kylmänä. Valmistaja on sen jälkeen antanut moneen otteeseen uusia säätöarvoja, viimeisin on siis 0 kuumana.
Joo, tottakai aina nostajatkin paskaks menee, kun ne hieroontuu risoja nokkia vasten.
Kannet on muuten suunnitellut ammattiparturi(en muista nyt nimeä)! Sama hemmo suunnitteli speedway-Jawan 4v kannen.
Kisakäyttöönhän noi on alunperin suunniteltukin, mutta tiedän itsekin tapauksen, että kansilla on ajettu yli 100tkm huolettomasti! Ja mun "Porsche Special" on ollut matkakäytössä jo parikyt vuotta!
Saisihan niitä rullanostajiakin, vaan ovat rasvaisissa hinnoissa...
Tulkaas kattomaan Lahteen Classic Motor Showhun, siellä MKM:ä näytillä toukokuussa!
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 19 Helmi 2009 10:02
Kirjoittaja Ismo Vaara
kaliffi kirjoitti:No ei osannut merkkiliikkeen asentaja tehdä hommaansa kun sanoi ettei K 1200-pyörästä voi säätää tyhjäkäyntiä...Tosipuheessa väitän ettei siitä voi säätää tyhjäkäyntiä, ellei sitten yksinkertaisesti kiristä vaijeria. Perhosten säätö eli balanssi on tietenkin. Ihmetyttää toinen asia miksi Motronicilla varustetuissa BMW-autoissa ei ole perhostensäätöä eikä mitään mekaanista säätöä ruiskuihin? No tämäkin juttu laajeni sinne tänne mutta jos tosiaankin jossakin on juttua K-mallien venttiilinpalamisista niin linkkiä tänne.
PS. Jos tosiaankin BMW-tehtaalta asti lähdetään Suomeen ihmettelemään poliisipyörien venttiilinpalamista niin asia on aivan poikkeuksellinen...Olisi mukava tietää selvisikö jotakin. Jos joku on kiinnostunut K-malleista kannattaa hommata Mick Walkerin & Peter Dobsonin kirja "BMW K-series motorcycles". Tämä 247 sivuinen opus kertoo pyörästä kaiken tietämisen arvoisen. Ainakaan siinä ei mainita sanallakaan venttiiliongelmista. Kaikki muu alkaen pyörän kehittämisestä sen ominaisuuksiin ja heikkouksiin kyllä selostetaan laajasti.
"Perhosilla" tarkoitat ilmeisesti ilmaläppiä? Niiden tehdasasetuksiin EI SAA KOSKEA. Sen vuoksi niissä on sitä sinistä lakkaa ruuvinkannoissa. Balanssi ja tyhjäkäynti säädetään alipainemittareilla ja "ilmaruuveja" kääntämällä. Kuvissa 12satasessa ilmaruuvit on peitetty suojatulpalla.
Syy ei kai oikein selvinnyt, mutta useimmin venttiilit paloivat kolmospytystä.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 19 Helmi 2009 11:09
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ismo Vaara kirjoitti:Samanlaiset ruiskurungot näyttää olevan myös K1200:ssa. On vain laitettu suojatulpat säätöruuvien päälle, ettei asiaa tuntemattomat keksis mennä roplaamaan.
Korjaanpas hieman omaa juttuani. Kuva josta asiaa tarkistin on niin pirun pieni! Suojatulppa on sittenkin alipainemittarin putkea varten ja säätöruuvi on siis paljaana, aivan kuin muissakin Motroniceissa.
Säätämiseen ko. asia ei siis vaikuta.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 21 Helmi 2009 15:37
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
kaliffi kirjoitti:Tunnettuahan on että valtion ja julkishallinnon vehkeet hoidetaan huonosti.
Perustelu olisi paikallaan.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 21 Helmi 2009 18:38
Kirjoittaja kaliffi
Teppo Ronkainen kirjoitti:kaliffi kirjoitti:Tunnettuahan on että valtion ja julkishallinnon vehkeet hoidetaan huonosti.
Perustelu olisi paikallaan.
Kun on laitteita joita ei kukaan "omista" eli varsinkin valtion vehkeet niin niiden hoito on retuperällä. Ei paljoa vaikuta vaikka ne muka huoletaan ja korjataan yksityispuolella. Valtio on varma maksaja eikä hallinnonalan kamreerit kyseenalaista mitään. Maksu lähtee vaikka homma saattaisi olla tekemättäkin. Kyllä se näyttäisi siltä että kun ihminen on ahne, laiska ja epäluotettava niin se mahdollistaa mitä tahansa. Miksihän juuri julkishallinnon rakennukset ovat homeessa? Ketään ei kiinnosta miten ne tehdään koska maksaja on valtio, eli kusetus sallitaan.
Sitä en tiedä enkä voi todistaa kuinka valtion autot ja moottoripyörät huolletaan mutta itse valtion virkamiehenä olen nähnyt yhtä ja toista.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 21 Helmi 2009 19:38
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
kaliffi kirjoitti:Teppo Ronkainen kirjoitti:kaliffi kirjoitti:Tunnettuahan on että valtion ja julkishallinnon vehkeet hoidetaan huonosti.
Perustelu olisi paikallaan.
Kun on laitteita joita ei kukaan "omista" eli varsinkin valtion vehkeet niin niiden hoito on retuperällä. Ei paljoa vaikuta vaikka ne muka huoletaan ja korjataan yksityispuolella. Valtio on varma maksaja eikä hallinnonalan kamreerit kyseenalaista mitään. Maksu lähtee vaikka homma saattaisi olla tekemättäkin. Kyllä se näyttäisi siltä että kun ihminen on ahne, laiska ja epäluotettava niin se mahdollistaa mitä tahansa. Miksihän juuri julkishallinnon rakennukset ovat homeessa? Ketään ei kiinnosta miten ne tehdään koska maksaja on valtio, eli kusetus sallitaan.
Sitä en tiedä enkä voi todistaa kuinka valtion autot ja moottoripyörät huolletaan mutta itse valtion virkamiehenä olen nähnyt yhtä ja toista.
Meillä on siis sama virkanimike. Kyllä näitä vehkeitä pidetään kunnossa ainakin meillä, mutta käyttö on sen verran raakaa että se jättää väistämättä jälkensä.
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 27 Helmi 2009 19:48
Kirjoittaja okie
Tänään viimein pääsin mittailemaan K100sen säätöpaloja. Puolet niistä mitattu, kaikki palat 2,51-2,53mm.
Ennenkuin jatkan mittailua, kysäisen teiltä tietävämmiltä voiko kaikki palat olla noin samanpaksuisia esim. "tehdasasetuksina"? Minkälaisin paksuusvälein säätöpaloja on saatavilla?
Re: 16-venttiilisen venttiilien tarkistus/säätö
Lähetetty: 28 Helmi 2009 05:41
Kirjoittaja Ismo Vaara
okie kirjoitti:Tänään viimein pääsin mittailemaan K100sen säätöpaloja. Puolet niistä mitattu, kaikki palat 2,51-2,53mm.
Ennenkuin jatkan mittailua, kysäisen teiltä tietävämmiltä voiko kaikki palat olla noin samanpaksuisia esim. "tehdasasetuksina"? Minkälaisin paksuusvälein säätöpaloja on saatavilla?
Säädä mikrometrisi! Palat ovat joko 2,50mm tai 2,55mm, ei mitään siltä väliltä.
Kannet pyritään valmistamaan 2,50mm säätöpalamittaan.
Säätöpaloja saa 2,00mm-3,00mm, 0,05mm välein.
Kannattaa tehdä "säätöpalakartta", mistä näet suoraan, seuraavalla kerralla mitatessasi välyksiä, millaista palaa mahdollisesti tarvitset.
Säätöpala maksaa uutena n.4€, 1300cc Kawasakissa sama pala on 18€!