Sivu 2/2

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 27 Loka 2013 23:58
Kirjoittaja kitula55
Moro! Startatessa ei kuulunut mitään ääntä. Valojen todellakin pitää palaa ja sammua starttauksen ajaksi. Nyppii tällaiset viat kun pyörä istuu hanskaan tosi hyvin, on loistava maantiellä ja muotoilukin on mieleen.
Teukka

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 28 Loka 2013 08:03
Kirjoittaja JKU
Ainahan viat ottaa aivoon, tekniikan kun kuuluisi pelata!
Hyvä puoli tässä viassa on, että se esiintyy aina.
Pahimpia on sellaiset, jotka esiintyvät vain ajoittain (esim kontaktihäiriöt).
Oletko kokeillut tarkentaa ongelmaa?
Siis kun vilkut ei toimi, toimivatko muut sähköt, kuten ajovalot?
Vai rajoittuuko ko vika ainoastaan vilkkuihin?

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 28 Loka 2013 10:41
Kirjoittaja Timo S
Jos 2000 kierrosta on raja, joka vaikuttaa vilkkujen toimintaan, kannattaa miettiä, mitä tuossa kohdassa tapahtuu. Ainakin vanhemmissa K-sarjalaisissa moottorin ohjausyksikkö alkaa syöttää tyhjäkäyntiannosta vaikka kaasu olisi kiinni, kun moottorijarrutuksessa kierrokset laskevat alle juuri tuon 2000 kierroksen rajan. En tiedä, toimivatko uudemmat pyörät näin, ja voi olla muutenkin kaukaa haettua, että juuri tuo voisi vaikuttaa vilkkuihin, vaikka ei sitä koskaan tiedä. Voisiko olla niin, että vilkun rele saa maata tuon piirin kautta, mutta ei enää, kun ohjausyksikölle virtaa päästävä kytkin on auki. Eli varsinainen vika olisi vilkkupiirin maadoituksissa. Sähkön tiet voivat olla mutkikkaita.

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 28 Loka 2013 11:16
Kirjoittaja JKU
Kyllähän to on mahdollista!
Kerran kävin yhden K 100 :n sähköjä (vm-92) läpi, siinä oli Motronic-yksiköllä oma maadoistusruuvinsa.
Siihen tulee jopa kolme maadoitusjohtoa Motronicilta, kaksi ohjauselektroniikalta, kolmas ruiskujen ohjauspiiristä (joka ottaa isohkoa pulssimaista virtaa).
Virransyöttönsä Motronic saa oman sulakkeen ja releen kautta.
Ruiskut savat virtansa polttoainepumpun releen kautta ja niitä ohjaa Mortonic-yksikkö miinuksen kautta.
Siis ainakin tuossa vanhemmassa mallissa.

Mutta ensin kannattaa tarkistaa ne polttimot, sitten kokeilla vaihtaa relettä.

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 28 Loka 2013 11:25
Kirjoittaja kitula55
Moro!
Kaikki muut sähköhommat toimii eli vika rajoittuu vain vilkkuihin.
Teukka

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 29 Loka 2013 11:14
Kirjoittaja JKU
Eilen juttelin yhden ajokaverin kanssa, jolla on K 100 RT.
Pari vuotta sitten hänellä oli ongelmia sähköjen kanssa; valot vilkkuivat ja vikut olivat pimeänä.
Syy löytyi huonosta maadoituksesta: startin kiinnikeruuvin alle tulevien maadoitusjohtojen liittimet olivat hapettuneet eivätkä antaneet kunnon kontaktia. Liitimet putsaamalla ja kiristämällä ongemat hävisivät.
Erona tähän sinun juttuusi oli, että kaikki valot olivat häiriössä!

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 29 Loka 2013 12:12
Kirjoittaja kitula55
Moro!
Startin tutkiminen vaatii kuulemma lähes puolen pyörän purkamisen. Kokeilen ensin helpompia kohteita ellen jostain löydy identtistä ennakkotapausta/ratkaisua.
Teukka

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Lähetetty: 29 Loka 2013 23:23
Kirjoittaja JKU
Bemarin vilkkureleen testausta.
Tuossa näyttää olavan sama mikropiiri (rengastettu punaisella), kuin tuolla edellä olevassa linkissä (vain eri valmistajan tyyppi nro).
BMW:n releessä näytää olevan parikin lisäpiiriä, lienevät hätävilkun ja vilkun pysäytystä varten.
http://www.youtube.com/watch?v=WT5DXKB2zfE" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos haluat hakea vastaavaa vikaa/kokemusta, niin kirjoita VMPK:n palstalle kysymys.
Siellä on DIY-porukkaa ja vilkkaampaa.
http://www.vmpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
ja sieltä "foorumi".