Tarkoitat varmaankin, että jos toinen tulpanhattu irtoaa tai tulee muullatavoin katokos suurjännitepiiriin?
Silloin toisiojännite nousee n 20kV:n paikkeille, jos missään ei tapahdu läpilyöntiä.
Tällöin enisöjännite "kärjillä" nousee n 250V:ii. Sen kestää ja vaimentaa konkka kärjellisissä järjestelmissä, kärjettömissä kärkien paikalla oleva puoijohdekytkin (FET tms ja kai senkin rinnalal on em konkka luomassa LC- värähtelypiirin).
Joten suurin vahinko voi tapahtua toisiopiirissä, eli puolan toisio lyö läpi.
R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Juu, tuollainen tilanne oli mielessä. Mää oon aina vaan aatellut, että vaarana on läpilyönti toisiopuolelta ensiöpuolelle. Siinä tappauksessa taitas olla moottorinohjaus kaput. Puola itsessään on noissa täysin eristetty köntti, joten toisiopuolen läpilyönti suoraan maihin on aika epätodennäköinen.
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Jos toisiosta suurjännite löisi läpi ensiöön, niin siinä on ensin kärjet ja konkka vastassa.
Sitten akku.
Jos suurjännite pääsisi lyömään ohjausboksin piuhoihin, niin silloin tietysti tulee tuhoja.
Tässä ajattelen vanhanaikaista puolaa, joka perustuu itseinduktioon, eli kipinä syntyy, kun kärjet avautuvat ja puolan rautasydämen magneettikenttä purkautuu synnyttäen suurjännitteen.
Tulppakohtainen "puola" on oikeastaan muuntaja, jonka ensiöön tuodaan noin 200V jännite (akkujännite nostetaan elektronisella hakkurilla), joka tulppakohtaisella muuntajalla sitten nostetaan satakertaiseksi. Tässä järjestelmässä tosiojännite syntyy, kun "kärjet" menevät kiinni (vrt tyristorisytytys). Tätä muuntajatoimintoa sanotaan keskinäisinduktioksi.
Tässä suurjännite esiintyy siis vain tulpanhatussa.
Sitten akku.
Jos suurjännite pääsisi lyömään ohjausboksin piuhoihin, niin silloin tietysti tulee tuhoja.
Tässä ajattelen vanhanaikaista puolaa, joka perustuu itseinduktioon, eli kipinä syntyy, kun kärjet avautuvat ja puolan rautasydämen magneettikenttä purkautuu synnyttäen suurjännitteen.
Tulppakohtainen "puola" on oikeastaan muuntaja, jonka ensiöön tuodaan noin 200V jännite (akkujännite nostetaan elektronisella hakkurilla), joka tulppakohtaisella muuntajalla sitten nostetaan satakertaiseksi. Tässä järjestelmässä tosiojännite syntyy, kun "kärjet" menevät kiinni (vrt tyristorisytytys). Tätä muuntajatoimintoa sanotaan keskinäisinduktioksi.
Tässä suurjännite esiintyy siis vain tulpanhatussa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: R1100 nykii pikku kaatumisen jälkeen
Ei tainnut tämäkään mysteeri selvitä? Itselläni kävi rt kylellään ja moottori alkoi röpeltämään. Totesin, ettei sivujalan tappokytkin toimi kunnolla. Kytkimen ohitus hyppyjohdolla poisti moottorin käyntihäiriöt..