Sivu 2/2

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 04 Huhti 2026 09:27
Kirjoittaja HiTec
Kyllä tuo boxeri ja varsinkin tässä ST:n rungossa vaatii niin erilaisen kieroutuman tuolla korvien välissä, etten yhtään ihmettele jos tämäkään ei mikään myyntimenestys ollut. Tuossa just ruuvatiin eilen vaimon veljen FZ6S kiinni tuollainen Leovincen sliparikaksikko ja johan muuten muuttui tuonkin pyörän luonne ihan kummasti. Siitä tuli just sellainen kireä kierrosherkkä pärisijä millaisena moni moottoripyörät nimenomaan käsittää (ja haluaa?) - ja sitten ollaan me boomerit jotka ei moisista wingutteluista välitä tuon taivaallista :lol:

No mutta siis punaraja jo 8k kohdalla ja 100km/h tarkoittaa vain tuollaisia 3.2k rundeja. Sehän on jo ihan kuin autoissa! No ei sillä, aika "auto" tuo on tekniikaltaan muutenkin kuivakytkimineen ja kardaaneineen. Pikkasen vaan vaatii tottumusta esim. tuo pienemmälle vaihtaminenkin, kun ensin pyörä vääntää perää vasemmalle ja heti kohta jo oikealle jos ei osannutkaan ns. ottaa kaasulla vastaan sitä kytkimen päästämistä. Muuttorijarrutuskin on tosiaan se jarrutus huomattavasti voimakkaampana kuin mitä aikaisemmissa 4-mukisissani. Ja vielä ei puhuttu tuosta äänimaailmasta mitään, kuinka matalan mukavaa murinaa se onkaan.

Noin ergonomisesti tuo kaponen perä leveine jakkaroineen sopii omalle ahterille todella hienosti, huomattavasti paremmin kuin esim. ex. Banditissa. Tuo iso tourin-tuulilasi suojaa koko kropan ajoviimalta todella hienosti, eikä sormillekaan tule juuri puhallusta ja sen vähäisenkin saa helposti kompensoitua näppigrilleillä. Eipä ole koskaan aikaisemmissa pyörissäni ollutkaan oikeasti toimivia kahvalämppäreitä, nyt jo se 1-teho riitti lämpöiseen tuntumaan jopa noiden hiukka paksumpienkin tumppujen läpi. Ja nuo boxerin kuupathan puolestaan lämmittää nilkat hienosti, ettei saappaita juurikaan tartte. Vaihdevipu on melkoinen nysä tälläiselle allekirjoittaneenkin koon 47 popolle ja jalkajarru käytännössä hyödytön, sillä ei sitä tossua saa tuolle nysälle kun jo se tilanne on ohi, mutta onneksi kahvakin jo ottaa molemiin päihin, niin tuskin tuolle polkimelle juuri tarvetta olisikaan.

Muotoilullisesti muutenkin nimenomaan tuo ST on perältään todella siro ja kaponen, takavalokin kaponen pystysuikku ja vilkut varsin lähellä toisiaan. Mutta sitten tankin kohdalta onkin jo niin leveä möykky että toista saa hakea. Todellakin juuri sitä muotoa mistä allekirjoittanut tykkää, vaikkakin tuo pyörän madallus hankaloittaakin melkoisesti keskijalan käyttöä, pyörä kun pitää punnertaa varsin alhaalta ylös ja tuon jalan vipuvarsi ei vielä pääse täyteen toimintaansa. Ja kun pyörän lopulta saa nostettua keskijalalle, niin takarenkaan alla on sitä ilmaa varsin reilusti - joka taasen tuon perän pudottamisen kohdalla oli varsin näpsä kun tuo tyhjä tila riitti jopa kardaanin irrottamiseen. No pitänee vaan opetella enempi tuon sivujalan käyttöön, vaikka se hiukan hankalassa paikassa tuolle ison kengän kantapäälle onkin ja pyörä myöskin jää yhä melko pystyyn tuolla sivujalalla ollessaan.

No mutta tälläistä opettelua, totuttelua ja tunteiden sekalaista virtaa tämä nyt on näin ensialkuun tämän uuden tuttavuuden kanssa. Ja varsinkin tällä kertaa kun tuo on oikeasti niin erilainen kaikkiin aikaisempiin pyöriini vrt. Ei en todellakaan sano että jotenkin huonompi tms. vaan pikemminkin juuri päinvastoin ja ainahan minulla on mahdollisuus palauttaa pyörää yhä enempi alkup. kuntoonsa kun on ne pyörän mukana tulleet alkup. osat jo tallissa jemmassa, niin vieterit kuin tuulilasikin. Pitää varmaan noista etuiskareista hörpätä madalluksen vuoksi pikkasen öljyistä pois, tuolla vakion 650ml täytöllä kun tuntuisi olevan jopa liian täysi ja suuremmissa pateissa painavan öljyjä jopa stefoista läpi. Toki noi piti ensin ilmata kunnolla, ilmaruuvit irti, istutaan pyörän päälle ja vasta sitten ilmaruuvit takaisin kiinni. Näin sitä öljyä pääsi sinne yläputkienkin sisään jo kunnolla kuten kuuluukin, eikä sinne jäänyt liian suurta ilmakuplaa putkien sisään vaimentimeksi. Mutta kuten sanoin, kokemusten kautta opetteluahan tämä on, vaan niin pirun mukavaa sellaista :)

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 09 Huhti 2026 08:45
Kirjoittaja HiTec
Eilen vielä sellaista pikku nykertelyä, USB-laturille sähköt takajousen vas.puolella olevasta tyhjästä liittimestä, liekkö penkkilämppärin tms. liitin alunperin. Samaten takalaukun kiinnitystä hiukan tukevoitettiin, tuo muovinen alusta kun oli vain 2x pultilla kiinni ja nyt on 4x niin eipähän letkuile enää. Keulaan vielä pari niparia noihin bensaletkuihin, jotka unehtui laittaa pyörää kootessa ja nyt nekin sai taiteltua nätisti tuonne katteiden alle piiloon pois näkyvistä. Näin tuo olisi oikeastaan enää vain ajoa vaille ja mitä tuossa PK-seudun sääennusteitakin tiirailen, niin eiköhän tuokin puoli tässä jo starttaa ihan tosissaan, päivälämpötilat kun aletaan taas kirjoittelemaan 2 numerolla.

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 13 Huhti 2026 08:56
Kirjoittaja HiTec
On se vaan yhtä juhlaa tuolla Bimmerillä cruisailla. Eilen illalla oli kelit suorastaan loistavat piipahtaa Porvoossa ja vielä kuninkaantien kautta niin tuli pikkasen sitä mutkikkaampaakin tietä kokeiltua miten tämä kaunotar niihin oikein kääntyykään. Näin on edes jo vähän jotain kokemusta alla osallistua newbiena tuohon torstain BMW kokoontumiseenkin, vaikka ex. fillareilla erilaisissa letkoissa olenkin jo tässä vuosien aikana ajellut. Vielä jos saisi tuota keulaa pehmosemmaksi ja sivujalkaa lyhkäsemmäksi, niin... Keskijallalle nostamiseen jo keksinkin ottaa matkustajan kahvasta kiinni ja näin tuo ylöspunnerrus on huomattavasti helpompaa kuin tuosta sivukahvasta, tätä kun joutuu tosiaan punnertamaan madallettuna todella alhaalta ja siten tuon jalan vipuvarsi ei oikein ole enää kohillaan.

Kuva

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 13 Huhti 2026 18:44
Kirjoittaja HiTec
Keulaputkista olikin varsin helppo vähentää öljyä 650ml => 550ml, joskos se siitä hiukka pehmenisi. Mutta siis tunkilla pieni tuki moottorin alta, ilmaruuvit putkien päistä auki, cliparit irti, yläkolmio löysälle ja näin yläputket saikin jo vetää pois, noissa kun ei ole mitään sisällä. Isolla ruiskulla hörps desi pois molemmista alaputkista ja ei kun kasaamaan.

Sivujalan ongelmaa lähdin ratkaisemaan tilaamalla Aliexpressistä halvan, pari senttiä lyhkäsemmän tarvikkeen. Jos ei muuta, niin tuossa ainakin on sitten aihoita, jota voi lähteä työstämään ja näin tuo alkup. säilyy koskemattomassa kunnossaan, joskos joskus vaikka palauttaisinkin tuon pyörän takaisin alkup. korkeuteensa. Ei kyllä tällä hetkellä näytä kovinkaan tod.näk. mutta onpahan tuokin optio kuitenkin olemassa.

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 17 Huhti 2026 16:08
Kirjoittaja HiTec
Siellähän sitä oli allekirjoittanutkin, kerhon tämän kevään aloituspätkällä. Ei kun :hat: päästä porukan vetäjälle, tuollainen 25 pyörän letka vaihtelevan tasoisine kuljettajineen ja kalustoineen on melkoinen urakka hinata läpi mutkateiden.

Kuva

Vaan omatoiminen paluu Porvoosta öljytien kautta ... no ei ehkä ihan se paras sadekelin vaihtoehto. Tuossa hiekkamonttujen kohdalla oli tie aivan liejussa ja piiiitkän matkaa, joten sitä on nyt sitten ajopukukin polvista alaspäin aivan ravassa ja pesuhommiin tässä pikimiten työpäivän päätteeksi ryhdyttävä :(

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 26 Huhti 2026 11:10
Kirjoittaja HiTec
Eipä tuo kännyteline ja USB-laturi oikein noissa peilivarsissa toimineet, kun ei uskaltanut korkkauksen pelossa ruuveja vetää riittävän tiukkaan. Joten bongasin sitten noista clipareiden sisäpäistä M10 kierretappien pätkät, joille en oikein järkevää käyttötarkoitustakaan keksinyt, miksi ne on siinä ihan valmistajan toimesta. No mutta tappien päissä olevista 6-koloista niitä hiukan ylemmäs, tellingin jalka väliin ja rosterinen kupumutteri päälle. Näin sai nuo lisälaitteiden jalat tiukattua kunnolla kiinni ja enää ei tartte peilienkään suhteen epäröidä kääntyilevätkö pikkuhiljaa ajossa. No myönnetään, tuo virtalukon ympäristö meni nyt hiukan ahtaaksi, vaan eiköhän tuon kanssa tule toimeen.

Niin ja hälärinkin ohjelmoin vinkasemaan aina päälle/pois laitettaessa, niin saapahan itsekin selkeän signaalin kaukkarin käskyjen perillemenosta, eikä tartte enää vain vilkkuja kyttäillä.

Kuva

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 26 Huhti 2026 15:23
Kirjoittaja HeikkiL
HiTec kirjoitti: 17 Huhti 2026 16:08 Kuva
Paljonko tuota ST:tä lie kaikkineen madalletukaan, kun on tontissa melkein kuin kiihdytyspyörä?

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 27 Huhti 2026 09:17
Kirjoittaja HiTec
HeikkiL kirjoitti: 26 Huhti 2026 15:23 Paljonko tuota ST:tä lie kaikkineen madalletukaan, kun on tontissa melkein kuin kiihdytyspyörä?
Jaa-a. Olen noista vietereiden Wilbers-paffilaatikoistakin yrittänyt jotain kooditietoa tms. hakea asian selvittämiseksi, mutta eipä ole vielä silmään osunut, vaan eipähän tartte tälläisen pitkäkoipisen 196cm kaverin ainakaan pysähtyessä juurikaan maanpintaa varvastella kun tuntuu että ruokapöydänkin tuolissa istutaan jo korkeammalla :lol:

Kävin nyt Wilbersin sivuilta noita katselemassa, niin -40mm Road-setistä vaikuttaisi olevan kyse sinisillä vietereillä :o
https://www.wilbers.de/shop/en/Motorcyc ... ?year=2005

Edessä:
Kuva

Takana:
Kuva

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 04 Touko 2026 10:16
Kirjoittaja HiTec
HiTec kirjoitti: 13 Huhti 2026 18:44 Sivujalan ongelmaa lähdin ratkaisemaan tilaamalla Aliexpressistä halvan, pari senttiä lyhkäsemmän tarvikkeen. Jos ei muuta, niin tuossa ainakin on sitten aihoita, jota voi lähteä työstämään ja näin tuo alkup. säilyy koskemattomassa kunnossaan, joskos joskus vaikka palauttaisinkin tuon pyörän takaisin alkup. korkeuteensa. Ei kyllä tällä hetkellä näytä kovinkaan tod.näk. mutta onpahan tuokin optio kuitenkin olemassa.
Ja vi...ks män :( Eihän tuo tarvike sopinut alkuunkaan tähän Bimmerin kiinnityspisteeseen, jossa se sisäpuolinen reikä on suurempi, siellä lisänä irtoholkki, ulkoreiän kaulassa kierteet tappia varten ja vielä tuolle jalan anturillekin se oma reikänsä. No onneksi ei montaa euroa maksanutkaan, niin menköön.

Tilasin sitten käytetyn orkkiksen https://globalmotoparts.com/Home-fi niin tuo nyt ainakin sitten sopii paikalleen ja siitä voi sen -20mm tms. ihan huoletta pätkästä pois, itsellä kun löytyy niin rälläkkä kuin kemppi-liimakonekin jo tallista. Upottaa jalan vielä ferrex-purkkiin ja luulisi kestävän ruskistumatikin. Niin ja samallahan sitä fixaa tuon jalkaa vastaanottavan kumitatinkin, nyt kun tuo koipi kolahtaa varsin pahasti tuohon alas laskettuun jalkatappiin eikä sinne kumitallaansa, niin tuohon jousen juureen kun heftaa vielä jonkun mutterin tahi pari kiinni ja johan alkaa gummikin vastaamaan jalkaan kuten kuuluukin.

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 04 Kesä 2026 13:22
Kirjoittaja HiTec
Yep, koiven lyhennys toimii kuin ajatus, nyt ST jo lepäilee selvästi paremmin tuota sivujalkaansa vasten, vaikka olisihan tuossa vielä vara hiukka lisääkin ottaa, vielä ei tule jalkatappikaan vastaan, ihan niin paljoa tuota ei ole vielä lyhennetty. Ja tuota jalan nostaminen kolausta varten tosiaan heftasin pienen pultin pätkän koiven alkup. levennykseen, joka nyt ottaa pyörässä olevaan alkup. kumitattiin kiinni tuon pelkän levennyksen sijaan ja näin sekin tuli tosiaan tässä samalla sitten kuntoon, ei koipi kolahda enää 8)

No maanantaina olisi sitten Uudenmaan Rundi 3 tiedossa kohti Pukkilaa, joten eipä muuta kuin taas tankki täyteen ja naatiskelemaan nyt kun tuli jo ihan virallisestikin liityttyä tämän BMW-kerhon jäseneksi ja kerhotarrakin löysi sen oman paikkansa pyörästä :D

Kuva

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 10 Kesä 2026 08:24
Kirjoittaja HiTec
No Pukkilassa käytiin ja kelikin oli mitä loistavin! Kiitosta vaan jälleen kerran vetäjille :hat:

Kuva

Re: BMW R1200ST -05

Lähetetty: 10 Kesä 2026 15:01
Kirjoittaja HiTec
Kappas! Nyt vasta hokasin, että pyörässänihän on myös korotetut cliparit :D

Eli alkuperäisessä kun noi cliparit on tuolla yläkolmion alla (kuvassa kytkinkahva), niin mulla ne on yläkolmion päällä (kuvassa kaasukahva) ja koska tällöin tuon cliparin pyörähdyksenestoruuvi (joihin itse asensin tuolla aikaisemmin jo noi USB-laturin ja phonetelineen) ei enää pysty tehtäväänsä, on tuossa kuvan setissä tuo pieni "klemmari" tuon yläkolmion reunan yli ja näin tuo clipari ei pääse esim. paniikkijarrutuksessa pyörähtämään vahingossakaan eteenpäin, koska tuossa klemmarissa on tuolla yläkolmion alla ihan vastaava lukitusruuvi. No omassani ei noita "klemmareita" kuitenkaan ole, vaan on tuo poikittainen, ohkanen lisälaiterauta tms, joka ottaa kiinni noihin clipareihin s.e. se hoitaa vastaavan pyörähdykseneston. Elikkäs ihan tarpeellinen rauta siis sekin, vaikka siinä ei itselläni mitään lisälaitteita kiinni olekaan. Olenkin jo ihmetellyt kun noita clipareita varten on tankissa kuopat ja nämä omat kahvani huitelee sen verran korkealla ettei ne tosiaankaan moisia syvennyksiä tartte. Kuulemma jopa +60mm tulisi näin noihin kahvoihin korotusta, joten ilmankos tuo tuntuu niin käteen sopivalta, mukavalta taittaa pidempääkin siivua näin lähes 2m pitkälläkin kuskilla :)

Kuva