Projekti

Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Onhan mulla jonkunlainen. ja jonkin verran tietoa on saatu jo haalittua mistä löytyy.

Heikkokuntoisia osia ovat:
- kaikki missä on ollut kromia mm. ohjaustanko
- lokasuojat
- etulampun kehys,lasi ja mahd. heijastin
- jarrukengät edessä ja takana
- renkaat

Rikki tai puuttuu:
- pakoputki täydellisenä (löytyy ebaysta saksasta ~170e plus pk)
- valokatkaisin,tööttinappi,sytkänsäätökahva (runko löytyy, mutta olisi hyvä haalia jostain ehkä parempaa valua oleva täydellisenä (~80e saksasta)
- perän rattaat sökönä
- kaasuttimen pohja antanu periks. Saa ehkä korjattua.
- Alkuperäinen takaistuin (ns.heittoistuin)
- perän laakerointi, eli kaikki laakerit uusiks
- ohjausakselin kiristin (nuppi halkes irrotettaessa) ja kitkapinnat pitäisi kans jostain taikoa sinne.
- kaasukahvasysteemi jostain täydellisenä. Mulla on osa osista, mutta ei mitään havaintoa miten koko systeemi toimii
- ohjaustankoon tupit

Lisää havainnollistaa nuo ottamani kuvat, joihin löytyy linkkiä tuolla ylempänä.

Kuvista puuttuvat ehjät osat: bmw-merkit, tyyppikilpi, takajalkatelineet, takavalo (rek.kilven telinettä ei taida olla), jalkakumit tankin sivuilla ja pumppu. Lisäksi löytyy jemmasta vielä uudet kärjet, akku sekä kytkinlevypinnat.
kipi
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:42

Viesti Kirjoittaja kipi »

Hommaa riittää sinullakin.
Tulostan tuon listan ja pidän mukana osametsästyksen aikana!

Tuolta osoitteesta näet minun projektin ennen purkua.
Kuva
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Kyllä sitä riittää. Tänään sain ensimmäisen paikan tehtyä lokasuojaan. Vielä pitää näyttää hiontalaikkaa ja pajavasaraa perään ni saa sen lopulliseen muotoonsa. Jäljellä ois vielä neljä paikkaa lisää, mutta eiköhän se siitä. Jos ei riitä vasarointi, niin joutuu varmaan vielä koritinan kanssa ruveta läträämään. En oo aikasemmin ollenkaan käyttäny koritinaa mut kaippa se onnistuu kun oikeesti on tarvetta.
kipi
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:42

Viesti Kirjoittaja kipi »

Mä aloitin eilen poistamaan tankista vanhoja maaleja ja aikas helposti tuntui lähtevän. Tasaiset pinnat "neekerintukalla" ja pahat paikat maalinpoisto aineella. Koritinaa ajattelin minäkin laittaa pariin lommoon, jotka tankista löytyy.
Viikonloppuna ajattelin aloittaa moottorin purkamisen, niin sais viedä sen koneistamolle, saas nähdä mitä kone on syönyt!
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Koneen kanssa ei täällä pidetä kiirettä. Se kun pyörii ongelmitta ja sisällä on ollut koko seisonnan ajan tuoreet öljyt (ei ole ajettu ollenkaan siis näillä öljyillä). Korityöt näyttelee suurempaa osaa näissä. Tekniikkaa on suht nopea ropata kuntoon :)
kipi
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:42

Viesti Kirjoittaja kipi »

En sitten aloittanutkaan moottorin purkua vielä. Vierähti koko viikonloppu
tuon bensatankin tinailussa. Sain tuon tankin kuitenkin ihan hyvälle mallille!
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Mä en oo edistyny mitenkään. On ollut koulun kanssa kiireitä ja on tullut hoidettua myös muita tehtäviä tuon Jokelan koulujupakan takia lähinnä juttelemalla nuorten kanssa ja yrittämällä hauskuuttaa heitä. Siinä se puol viikkoa mukavasti meni.
kipi
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:42

Viesti Kirjoittaja kipi »

Ja eikun bensatankin hieromiseen meni taas koko viimeviikonloppu.
Kävin jo ostamassa pohjavärit pyörään, ja ajattelin tuon tankin vetäistä väriin pikapuoliin, jotta ei rupea osat sitä mukaan ruostumaan kun saa ne kuntoon.
Satutko muuten tietämään mikä on tuon mustan värin nimi tai koodi, jota
on vm.-49 bemarissa käytetty?
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Tarkemmin en tiedä värikoodia enkä löytänyt sitä edes sivustoilta jossa aiheesta oli juttua (bmw:n värikoodeista ylipäätänsä). Pyörä kun on sen verran vanha. Kokeile kuitenkin kysellä maalikaupasta "vanha kiiltävä musta" nimikkeellä maalia. Jos ei mistään löydy, niin sitten ihan vaan perus kiiltävällä mustalla maalilla maalaten. Vanha musta on hieman eri sävyinen musta ja se on hieman pehmeämpi musta kuin tuo tavallinen.

Itse en ole saanut aikaiseksi mitään pariin viikkoon koulukiireiden takia, joita jatkuu vuodenvaihteeseen asti täydellä tohinalla. Siihen kun lisätään vielä työssäkäynti opiskelun ohella joulun alla, niin pääsen tekemään pyörää kunnolla vasta kevätpuolella. Äkkiähän sitä saa aikaiseksi kun rupeaa oikeasti tekemään :)
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Homma on ollut koko ajan seis. Tänään saatiin edistystä koko touhuun. Otettiin faijan kanssa nimittäin yhteyksiä Wauhtikone Oy:hyn ja laitettiin tarvittava osalista eteenpäin. Hinnoista ei vielä puhuttu mitään, mutta kaikki osat löytyvät lähes suoraan hyllystä. Ainoa mikä jäi auki osalistalta oli pakoputki täydellisenä. Eli muun muassa perän rattaat ja stefat löytyy suoraan yms.

Hinnat tulee tietoon tän viikon torstaina. Kait siitä jotain könttää kuitenkin lasketaan kun tilaukseen menee hirvee läjä nippeliä.

Eli otappa yhteyttä wauhtikone oy:hyn osien osalta. Yritys toimii Vammalassa ja kaverilla on parhaillaan entisöinnissä -47 ja -49 r35. Palikkaa löytyy ja riittää joka lähtöön. Kaikki ilmeisesti uustuotantoa.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Edistystä täällä suunnassa lähinnä osien puhdistuksen osalta. Perä tuli puhdistettua seuraavanlaisella reseptillä kotikonstein. Pahimmat liat ensin result pyykkisuovalla ja sen jälkeen patapataa. Pahimmat pinttymät otin dremelillä metalliharjan avulla. On kyllä kätevä värkki tämmösissä. Ei jättänyt naarmuja ja puhdisti hyvin hapettumia.

Wauhtikoneen mies ehdotti, että hankitaan perään kaikki nippelit ja nappulat (lue laakerit) ennen kaikkien osien hakemista. Perän välykset täytyy säätää tarkasti ja mies tarjosi ystävällisesti perän niputtamista paikan päällä oikeiden välysten saamiseksi. Huomenissa laakeriliikkeeseen ostamaan/tilaamaan uudet perän laakerit. Vanhat ovat saaneet rikkoutuneen perän vuoksi kaikenlaista roskaa itseensä ja ovat vaihtokunnossa. Tämän jälkeen uudet kiinnityspinnapultit vielä ja perä on valmis niputettavaksi uusilla osilla heti kun lähdemme käymään Vammalassa.

Muutamia projektia helpottavia päätöksiä on tehty myös tällä välillä: Etulokaria ei ruveta kunnostamaan, koska sekin saadaan reilusti parempikuntoisena Wauhtikoneelta, kaikki kromiosat hankitaan uutena, pakoputki tilataan vain ja ainoastaan hinnan (ja laadun) vuoksi suoraan Saksasta ja kaasuttimen runko vaihdetaan uuteen eikä edes yritetä kunnostaa vanhaa. Valu on niin heikkolaatuista, että on parempi käyttää uustuotanto-osia. Penkki viedään heti parsimisen jälkeen nahkaverhoilijalle kunnolliseen entisöintiin. Se kun on väriä lukuunottamatta hyvässä hapessa.

Konetta ei ruveta aukaisemaan, sillä se pyörii ja sylinteri/mäntä on uusi. Irroitetaan pelkästään öljypohja ja puhdistetaan se sekä uusitaan etu ja takapäähän stefat, mikäli siihen on tarvetta. Näin kokeillaan saada kone pyörimään ja katsotaan miten se sitten toimii. Kone tietenkin puhdistetaan ennen käyttöönottoa. Onhan se tuolla seissyt kuitenkin pidemmän tovin.

Näillä eteenpäin sitten. Katsotaan mitä tulee ja missä vaiheessa saadaan runko ja muut maalia kaipaavat osat maaliin. Tärkeintä oman inspiraation kannalta olisi tässä vaiheessa saada ensin kaikki osat haettua Vammalasta, niin on paljon mukavampaa pyöritellä koritöitä kuntoon sen jälkeen.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Tänään meni pyörä sitten aivan palasiksi. Keula irroitettiin ja moottorikin saatiin pienen kikkailun jälkeen irti aivan kokonaisena. Hieman kyllä joutui pyörittelemään ennen kun koneen sai irti, mutta kyllä se sieltä lähti.

Seuraava vaihe on hyvinkin ilmeisesti rungon ulkopintojen jynssääminen pellille ja jossain vaiheessa pitäs viedä puhallukseenkin, että saadaan sisäpinnat kuntoon. Sisäpinnoille ei nimittäin mahdu mikään kone niin, että kaiken maalin sais pois ja vieläpä kokonaan. Osia lähdetään ilmeisesti tässä parin viikon sisällä myös hakemaan, kun nyt pikkuhiljaa rupeaa olemaan kaikki tarpeellinen kartoitettu.

Mainitsemani hajonnut kaasutin osottautui aivan tohjoksi kaasuttimeksi. Käyttökelpoisiksi osiksi taisivat jäädä luisti, säätöruuvit sekä suuttimet ja suodatin. Runko-osat ovat monesta kohtaa halki ja käyttökelvottomia.

Laakereita kävin hakemassa tänään perään ja lakruille tuli yhtä laakeria lukuunottamatta (jonka haen huomenna) 43e. Perään tuleva tuplalaakeri meni tilaustavaraksi, mutta sen tosiaan saa jo huomenna.

Keulaa purettaessa kävi ilmi, ettei keulassa ainakaan tällä hetkellä ollut öljyjä. Kysymys kuuluukin, että kuuluuko siellä edes olla öljyä? Kaikki lähti hyvin irti eikä tällä kertaa tullut enää vastaan irroitettaessa hajoavia osia.

Tämän päivän aikaansaannoksista kuvia huomenissa mikäli kerkeän.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

No nyt niitä kuvia sain laiteltua. Muutamia kuvia hionnasta, moottorista, kaasuttimesta yms. http://s16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/BMW%20R35/

Huomenissa soittelen hieman tuosta rungosta jos joku firma sais siitä kaikki maalit irti. Aivan _ruokottoman_ lujassa maalit ruostekohtia lukuunottamatta. Kun noita osia pikkuhiljaa saa maaliin, niin hommakin rupeaa sujumaan. Tällä viikolla faija on nykinyt rikkinäisiä pinnapultteja irti perästä, jotta saadaan sinne uudet tilalle. Kierre on muuten erikoinen, eli 8mm pultti millin nousulla. Samaa käytetään mm. fillarin akseleissa ja päätimmekin jo yksimielisesti hankkia tuohon kuppimutterit, niin näyttää komeelta senkin perän kiinnitys.

Mainitsemani erikoislaakeri maksoi huikeat 67 euroa (ovh. 89e), eli lakruille tuli hinnaksi noin 100e. Niillä saadaan sitten perä nippuun heti kun pinnapultit on laitettu ja ollaan otettu suunnaks Vammala. Rahaa palaa isosti, mutta kyllä nyt yhdelle vanhukselle pitää uusi elämä saada :)
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Eipä päässyt vielä viemään runkoa ja muita nippeleitä puhallukseen, mutta maanantaina pyysivät tuomaan osat. Samalla niihin tulee sitten pohjamaalit. Toimenpiteelle kertyi hinta-arviota 50-60e, johon on mukaanluettuna runko ja seisontatuki. Lisäksi puran tuolta vielä muutamat muut nippelit mukaan, niin katotaan mikä se viimenen hinta sitten on. Totesin kyllä samointein, että itse ei kannata ruveta jynssäämään jos esimerkiksi laskee 10e/h työlle hintaa.


Tänään on purettu tarakka/takalokasuoja-yhdistelmä ja todettu tarakka hyväksi ja lokasuoja entiseksi. Lokasuojan sisällä kulkeva tukipanta on ollut joskus muinoin kiinni ilmeisesti pistehitseillä. Niistä on jäljellä enää yläosan pisteet ja muista kohdista lokasuoja on lahonnut. Lisäksi taka-alareuna vaatii samankaltaista toimenpidettä kuin etulokarikin olisi vaatinut ellen olisi Wauhtikoneesta sitäkin parempikuntoisena kysynyt. Pikkasen on siis vaakakupissa, että jaksaako ruveta hitsailemaan, tinailemaan, oikomaan, vääntämään ja kääntämään koko takalokasuojaa.

Homma jatkuu taas maanantaina. Saattaa olla, että jotain tulee tehtyä viikonloppunakin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Toisaalla valitit, ettei tällä palstalla kommentoida riittävästi projektiasi. Voisiko syy olla (osittain)se, ettei BMW:n tehdas ole koskaan hyväksynyt sodanjälkeisiä 350cc pyöriä (kaikki tehty ilman lupaa "neuvostolisenssillä") omikseen. Niistä ei kertakaikkiaan löydy tietoja BMW:n sivustoilta.
Erilaisilta itäpyöräsivustoilta löytyy asiasta paljonkin! :wink:
Vastaa Viestiin