Sivu 3/6
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 27 Touko 2008 15:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Tossa oli käytetyssä moottorilohkossa kiinni Original BMW-teile öljynputsari. Varaosanumero kyljessä, ei valmistajan merkintöjä, made in Austria. Siinä on juuri sama paineventtiilirakenne kuin myymissäni Mann MW712 sudissa(14€).
Jätän senkin nähtäville jos asiasta kiinnostuneita ilmenee.
Jos hintaeroa paineventtiilittömiin suteihin tulee YKSI TUHANNESOSA €/km, kyllä kai riskinotto kannattaa?
Ei tarvikeputsareissa mitään vikaa ole, myynhän itsekin niitä. Tarkastakaa kuitenkin rakenne! Se ei riitä että jengat sopii!
Ja kerran tässä sahailemaan alettiin, lähettäkää lisää ja eri merkkejä, niin saadaan kattavampi vertailu!
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 27 Touko 2008 16:20
Kirjoittaja jussilampi
Ismo Vaara kirjoitti:Tossa oli käytetyssä moottorilohkossa kiinni Original BMW-teile öljynputsari. Varaosanumero kyljessä, ei valmistajan merkintöjä, made in Austria. Siinä on juuri sama paineventtiilirakenne kuin myymissäni Mann MW712 sudissa(14€).
Jätän senkin nähtäville jos asiasta kiinnostuneita ilmenee.
Jos hintaeroa paineventtiilittömiin suteihin tulee YKSI TUHANNESOSA €/km, kyllä kai riskinotto kannattaa?
Ei tarvikeputsareissa mitään vikaa ole, myynhän itsekin niitä. Tarkastakaa kuitenkin rakenne! Se ei riitä että jengat sopii!
Ja kerran tässä sahailemaan alettiin, lähettäkää lisää ja eri merkkejä, niin saadaan kattavampi vertailu!
No me pekkaveen kanssa toimitaan tässä vapaaehtoisena Mahle OC21 testikuljettajina ja ilmoitellaan heti jos jotain vakavaa ilmenee,pitää kysyä jos Mahle antaisi ilmaiseksi ne sutit kun ollaan niinkuin Mahlen tehdas kuskeja.Moro!!!
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 27 Touko 2008 18:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kävin kierroksen asiantuntijoiden luona näyttämässä sahauksiani: Kilpakalustoa rakentava moottorikoneistamo, varaosaliike, autokorjaamo. Kaikissa sama vastaus: ei näitä suodattimia saa käyttää ilman moottoriin rakennettua erillistä ohivirtausöljykanavaa. Varaosaliikkeestä löytyi muitakin epäsopivia malleja, Mann W712:n lisäksi: Bosch P2056, Fram PH 966B, sekä Mahle OC-21. Kaikki sopivat bemarin jengoihin, mutta on niitä varmasti myös monia muitakin. Hinnat noissa edellämainituissa n.4,50€ kpl.
Jotka käyttävät näitä "halpissuteja", oletteko tutkineet onko ylipaineen aiheuttamia repeämiä paperissa? Ylimääräisiä vuotoja? Tutkikaa ja kertokaa.
Bemareihin tuli öljyfiltterit vasta /5-sarjan myötä. Koneet kestivät ennenkin, öljyt vaihdettiin tosin useammin ja paineet olivat toiset.
Tarvikeliikkeen kaveri muuten huomasi tosta mun Mann MW712:pahvilaatikon alareunasta 2mm pitkän mp-symbolin ja sen perässä yhtä pienellä tekstin BMW.
Tuossa aiemmin joku viittasi HD:n ja Buellin käyttävän noita "halpissuteja". Nyt vasta tajusin, nehän on KUIVASUMPPUKONEITA, mitä BMW:t eivät koskaan ole olleet(paitsi Rotax 652, mutta sen sudissa ei olekaan paineventiiliä)(niin ja näistä uusista Husqvarnoista en tiedä)!
Moro vaan, Mahlen tehdaskuskit, sponssina voitte saada Mahlelta ihan sopiviakin suteja!
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 27 Touko 2008 19:22
Kirjoittaja jussilampi
Ismo Vaara kirjoitti:Kävin kierroksen asiantuntijoiden luona näyttämässä sahauksiani: Kilpakalustoa rakentava moottorikoneistamo, varaosaliike, autokorjaamo. Kaikissa sama vastaus: ei näitä suodattimia saa käyttää ilman moottoriin rakennettua erillistä ohivirtausöljykanavaa. Varaosaliikkeestä löytyi muitakin epäsopivia malleja, Mann W712:n lisäksi: Bosch P2056, Fram PH 966B, sekä Mahle OC-21. Kaikki sopivat bemarin jengoihin, mutta on niitä varmasti myös monia muitakin. Hinnat noissa edellämainituissa n.4,50€ kpl.
Jotka käyttävät näitä "halpissuteja", oletteko tutkineet onko ylipaineen aiheuttamia repeämiä paperissa? Ylimääräisiä vuotoja? Tutkikaa ja kertokaa.
Bemareihin tuli öljyfiltterit vasta /5-sarjan myötä. Koneet kestivät ennenkin, öljyt vaihdettiin tosin useammin ja paineet olivat toiset.
Tarvikeliikkeen kaveri muuten huomasi tosta mun Mann MW712:pahvilaatikon alareunasta 2mm pitkän mp-symbolin ja sen perässä yhtä pienellä tekstin BMW.
Mielenkiintoista ja varmaan hyödyllistä tietoa,onko nyt niin että paineen jostain syystä äkillisesti noustessa tuo jousi kuormitteinen venttiili päästää läpi suodattamatonta öljyä,ja estää sutin repeämisen,näissä halpa suodattimissa menee kaikki öljy ilmeisesti läpi,ja nyt siis epäillään että pahvi repeää?Varmaan se MW712 on Bemarin hyväksymä jos siinä lukee BMW,ja kyllä siinä joku järki täytyy olla jos sellainen venttiili laitetaan,jos ei nyt ole varmuuden maksimointia,sen takia laitettu että joku ajaa 100000 samoilla öljyillä ja puhdistajalla.
Varmaan nyt järkeä ostaa se Mann MW712,kun siinä on tuollainen rakenne ero,joka puoltaa sen käyttöä,koska pyöräilykustannuksiin sillä ei ole mitään merkitystä.Kiitos Ismo! Talkoo tutkimuksesta,joihin minäkin osallistuin 10eurolla. Moro !!!!
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 27 Touko 2008 19:50
Kirjoittaja Ismo Vaara
jussilampi kirjoitti:Mielenkiintoista ja varmaan hyödyllistä tietoa,onko nyt niin että paineen jostain syystä äkillisesti noustessa tuo jousi kuormitteinen venttiili päästää läpi suodattamatonta öljyä,ja estää sutin repeämisen,näissä halpa suodattimissa menee kaikki öljy ilmeisesti läpi,ja nyt siis epäillään että pahvi repeää?Varmaan se MW712 on Bemarin hyväksymä jos siinä lukee BMW,ja kyllä siinä joku järki täytyy olla jos sellainen venttiili laitetaan,jos ei nyt ole varmuuden maksimointia,sen takia laitettu että joku ajaa 100000 samoilla öljyillä ja puhdistajalla.
Varmaan nyt järkeä ostaa se Mann MW712,kun siinä on tuollainen rakenne ero,joka puoltaa sen käyttöä,koska pyöräilykustannuksiin sillä ei ole mitään merkitystä.Kiitos Ismo! Talkoo tutkimuksesta,joihin minäkin osallistuin 10eurolla. Moro !!!!
Ei kun just toisinpäin. Näissä paineventtiileillä varustetuilla suodattimissa kaikki öljy menee läpi, mutta juuri se sudin sisäänrakennettu ylipaineventtiili estää sen repeämisen ylipainepiikissä. Moottorit joihin nämä halvemmat sudit käyvät, on ohivirtauskanava erikseen.
Varmuuden maksimointia minusta sutien erilaisuus ei ole, vaan kyseessä on moottorien tekninen erilaisuus. Toinen suodatin sopii toiseen ja toinen toiseen.
Ei kestä kiittää, kun tulet itse hakemaan, lyön sulle uuden MW712 sudin käteen, ihan ilman!
Niin tai vaikka lähetän, jos siltä tuntuu. Laita sähköpöstissa osoite.
www.finnbike.com/boxer
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 27 Touko 2008 20:33
Kirjoittaja jussilampi
Ismo Vaara kirjoitti:jussilampi kirjoitti:Mielenkiintoista ja varmaan hyödyllistä tietoa,onko nyt niin että paineen jostain syystä äkillisesti noustessa tuo jousi kuormitteinen venttiili päästää läpi suodattamatonta öljyä,ja estää sutin repeämisen,näissä halpa suodattimissa menee kaikki öljy ilmeisesti läpi,ja nyt siis epäillään että pahvi repeää?Varmaan se MW712 on Bemarin hyväksymä jos siinä lukee BMW,ja kyllä siinä joku järki täytyy olla jos sellainen venttiili laitetaan,jos ei nyt ole varmuuden maksimointia,sen takia laitettu että joku ajaa 100000 samoilla öljyillä ja puhdistajalla.
Varmaan nyt järkeä ostaa se Mann MW712,kun siinä on tuollainen rakenne ero,joka puoltaa sen käyttöä,koska pyöräilykustannuksiin sillä ei ole mitään merkitystä.Kiitos Ismo! Talkoo tutkimuksesta,joihin minäkin osallistuin 10eurolla. Moro !!!!
Ei kun just toisinpäin. Näissä paineventtiileillä varustetuilla suodattimissa kaikki öljy menee läpi, mutta juuri se sudin sisäänrakennettu ylipaineventtiili estää sen repeämisen ylipainepiikissä. Moottorit joihin nämä halvemmat sudit käyvät, on ohivirtauskanava erikseen.
Varmuuden maksimointia minusta sutien erilaisuus ei ole, vaan kyseessä on moottorien tekninen erilaisuus. Toinen suodatin sopii toiseen ja toinen toiseen.
Ei kestä kiittää, kun tulet itse hakemaan, lyön sulle uuden MW712 sudin käteen, ihan ilman!
Niin tai vaikka lähetän, jos siltä tuntuu. Laita sähköpöstissa osoite.
http://www.finnbike.com/boxer
Moro! Hyvä että tuokin selvis,eihän asiat monesti selviä kuin tutkimalla,tutkijat on vaan niin harvassa,että Ismokin yritti löytää tutkijaa mutta joutui itse hommiin .Hyvinhän nuo on halpasuodattimet on suodatuksen hoitanu,tai ainakin on hyvä niin luulla,vaikkei sitä onko pahvi poikki ole ikinä tullut tutkittua.Kiitos tarjouksesta, jos haluat,niin osoite Jussi Lampi,Jalustintie 2,90540 Oulu.Voi ainakin ulkoapäin verrata tuohon mahleen,ja jos viittis purkaa sen 6000km ajetun,Champpionin C103 mikä nyt paikalla,niin sais ainakin ittensä rasvattua ja näkis onko pahvi poikki mistään.
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 28 Touko 2008 16:25
Kirjoittaja jussilampi
[quote="jussilampi"][quote="Ismo Vaara"][quote="jussilampi"]Mielenkiintoista ja varmaan hyödyllistä tietoa,onko nyt niin että paineen jostain syystä äkillisesti noustessa tuo jousi kuormitteinen venttiili päästää läpi suodattamatonta öljyä,ja estää sutin repeämisen,näissä halpa suodattimissa menee kaikki öljy ilmeisesti läpi,ja nyt siis epäillään että pahvi repeää?Varmaan se MW712 on Bemarin hyväksymä jos siinä lukee BMW,ja kyllä siinä joku järki täytyy olla jos sellainen venttiili laitetaan,jos ei nyt ole varmuuden maksimointia,sen takia laitettu että joku ajaa 100000 samoilla öljyillä ja puhdistajalla.
Mulla ei mennyt jakeluun se jousikuormitteinen venttiili,ja otin yhteyttä suodattimen valmistajaan,ja kyllä se on nimen omaan sen takia mitä epäilinkin,että jos suodatin ajetaan tukkoon! Ohessa Suomalaisen suodatinvalmistajan M-filtterin laatupäälikön vastaus,BMW-moottoripyörään valmistetun suodattimen jousikuormitetusta venttiilistä.
Hyvä ettei meikäläisen koulutus ole mennyt ihan hukkaan!
Terve !
Kyllä MH 3377 vastaa alkuperäistä suodatinta suodatusominaisuuksiltaan.
Suodattimen pohjassa oleva venttiili on nimeltään ohitusventtiili ja se aukeaa silloin kun varsinainen suodatinosa menee tukkoon.( Meidänkin suodattimessa on tämä)
Tämä estää koneen rikkoutumisen, koska jos suodatinosa on täysin tukossa, niin paine nousee ja avaa tämän venttiilin mitä kautta öljy alkaa kiertämään.
(tosin se ei suodata öljyä, mutta estää öljynkierron loppumisen kokonaan)
Suodattimen tukkeutuminen näin paljon on kyllä tosi harvinaista, mutta sellainen varaventtiili se on.
Toivottavasti vastauksestani oli hyötyä sinulle.
Terveisin
OY M-FILTER AB
Pentti Karhunpesä
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 28 Touko 2008 20:57
Kirjoittaja Ismo Vaara
Noh, ensinnäkään en ole saanut käsiini MH 3377 suodatinta tutkiakseni sitä, joten en voi kommentoida. Hyvä, jos venttiili löytyy.
Löytyykö M-filtteriltä edes molempia malleja?
Toisaalta kaikki kehuvat omiaan.
Mann sudin maahantuojalta tuli jyrkkä ei, kahden heidän valmistaman suodattimen välillä!?
Sormella painaen tuntuu kovin kevyeltä, jos tuo venttiili kestäisi 5,5 bar.
Taytynee testata vielä tuo venttiilin avautumiskynnys. Töitä teettää, mutta...
Ja laitan niihin venttiilittömiin 5,5 baria ja katsotaan kuinka käy!
Tuloksia on turha heti odottaa... töitäkin täytyy yrittäjän joskus tehdä.
Lähettäiskös laatupäällikkö yhden tai kaks noita suteja testattavaks? Puolueeton testilaitos mulla ei ole, mutta voin siirtyä parempiin ja edullisimpiin tuotteisiin, mikäli aiheellista!
Mikä on muuten ovh noille MH 3377 suodattimille? Onko se edelleen 4€?
Mihinkähän hintaan niitä tukusta sais, hmm...?
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 28 Touko 2008 22:28
Kirjoittaja Ismo Vaara
jummila kirjoitti:Ismo Vaara kirjoitti:K(paitsi Rotax 652, mutta sen sudissa ei olekaan paineventiiliä)(niin ja näistä uusista Husqvarnoista en tiedä)!
Just eilen vaihdoin rotaksiin (CS) öljyt ja suodattimen. Kyllä siinä suodattimessa (vanha ja uusi) on joku jousikuormitteinen venttiili.
Jepjep, onhan siinä. Täytyi oikein käydä hyllystä tarkastamassa. Joku pirulainen oli laittanut Yamaha FJ 1200 sudin F650:sten päälle. Oli tullut mulle nääs pollliisin huutokaupasta, halavallla nääs!
Sorry!
Yamahan suti ja kolme Yamahan tunnistamatonta orkkis stefaa 10€! Hyvään kotiin vitosella, jos noudetaan!
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 29 Touko 2008 16:50
Kirjoittaja jussilampi
Ismo Vaara kirjoitti:Noh, ensinnäkään en ole saanut käsiini MH 3377 suodatinta tutkiakseni sitä, joten en voi kommentoida. Hyvä, jos venttiili löytyy.
Löytyykö M-filtteriltä edes molempia malleja?
Toisaalta kaikki kehuvat omiaan.
Mann sudin maahantuojalta tuli jyrkkä ei, kahden heidän valmistaman suodattimen välillä!?
Sormella painaen tuntuu kovin kevyeltä, jos tuo venttiili kestäisi 5,5 bar.
Taytynee testata vielä tuo venttiilin avautumiskynnys. Töitä teettää, mutta...
Ja laitan niihin venttiilittömiin 5,5 baria ja katsotaan kuinka käy!
Tuloksia on turha heti odottaa... töitäkin täytyy yrittäjän joskus tehdä.
Lähettäiskös laatupäällikkö yhden tai kaks noita suteja testattavaks? Puolueeton testilaitos mulla ei ole, mutta voin siirtyä parempiin ja edullisimpiin tuotteisiin, mikäli aiheellista!
Mikä on muuten ovh noille MH 3377 suodattimille? Onko se edelleen 4€ Mihinkähän hintaan niitä tukusta sais, hmm...?
Hieman taas selvitetty lisätietoja,asioihin!
Ei sen tarvitse kestääkkään kuin 2,5kp,se nimittäin aukeaa jos suodattimeen tulevan ja pahvin toisellapuolen olevan,öljynpaineen ero on 2,5kp,se milloin tällainen tilanne olisi mahdollinen,on että suodatin ajettu tukkoon,vaihtamatta suodatinta ja öljyjä tai joku moottorivaurio josta lähtee kiertoon paljon metallia,tai jos joku Endurokuski ei pysy talvella pois sarvista,ja lähtee ajeleen 20 asteen pakkasella,30W kesäöljyt sisällä,niin silloin kun on ylitetty öljyn samepiste,niin siitä kiteytyvä paraffiini,voisi tukkia suodattimen,ja avata varoventtiilin,eli käytännössä jos ajellaan kesällä ja huolletaan pyörä normaalisti,ja käytetään vielä synteettisiä huippuöljyjä,ei varoventtiili aukea ikinä.Mutta jos haluaa että tällainen varoventtiili siinä pitää olla,niin Tuo suomalainen M-filtterin MH-3377,maksaa Oulussa 6,00 euroa eli se varoventtiili nostaa hintaa 2 euroa,ja isommissa erissä hinta tietenkin vähän tippuu,Ismonhan kannattaa kysyä niitä näyte filttereitä suoraan valmistajalta,itse tilasin nyt tutkimustyön kannalta tärkeän Mann-filtterin,koska epäilen että se on sama kuin Ismon lähettämä filtteri,(kiitos muuten siitä)
Minäkin taidan lopetella tämän filtteri tutkimuksen,kun pitäis välillä tehdä töitäkin,niinkuin Ismo sanoi,muttei mua edelleenkään huoleta vaikkei sitä varoventtiiliä olekkaan,ja tuskin enään Ismoakaan niin kauhiasti,Moro !!!!
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 31 Touko 2008 12:23
Kirjoittaja Hanski
Oho, Täällähän on tarina edennyt hienosti!!
Laitoin Ismo toissapäivänä sulle tuon M-filtterin tulemaan. Halkaise, jos jaksat, tai ruuvaa omaan mopoon.
Se maksoi vajaat 5€ Pirkkalan HonKongissa, joten taloudellinen menetys ei ollut suuri. Pahoittelen, että sen lähetys vähän venähti.
Edellisessä viestissä oli hyvää tarinaa tuosta ohivirtausventtiilistä, mutta se että aukeaako tuo venttiili käytön aikana on varmasti meille kaikille arvoitus.. Ihan
mutu pohjalta voisin epäillä, että sen toiminta on vastaavaa kuin hydrauliikan suodattimilla - ohivirtausventtiili toimii, kun öljy on jäykkää tai suodatin on tukossa
ja tilavuusvirta on suuri. Eli voisin kuvitella tilannetta, kun kylmillä öljyillä kierrätetään konetta tarpeettomasti. Ei siitä ole mitään haittaa, että öljy kiertää tuon ohivirtausventtiilin kautta, tuo määrä öljyä jää vain sillä kerralla suodattumatta. Ei suodattimenkaan tarkoitus ole suodattaa yhdellä suodatuskerralla 100% öljyn epäpuhtauksista, vaan suodatus perustuu siihen, että sama öljy kiertää suodattimen läpi useita kertoja, ja yksittäinen likapartikkeli jää ensimmäisellä, toisella tai kolmannella kerralla loukkuun suodattimeen.
-> Itse en ostaisi suodatinta, jossa tätä venttiiliä ei ole muutaman euron säästön vuoksi.
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 31 Touko 2008 15:20
Kirjoittaja jussilampi
Hanski kirjoitti:Oho, Täällähän on tarina edennyt hienosti!!
Laitoin Ismo toissapäivänä sulle tuon M-filtterin tulemaan. Halkaise, jos jaksat, tai ruuvaa omaan mopoon.
Se maksoi vajaat 5€ Pirkkalan HonKongissa, joten taloudellinen menetys ei ollut suuri. Pahoittelen, että sen lähetys vähän venähti.
Edellisessä viestissä oli hyvää tarinaa tuosta ohivirtausventtiilistä, mutta se että aukeaako tuo venttiili käytön aikana on varmasti meille kaikille arvoitus.. Ihan
mutu pohjalta voisin epäillä, että sen toiminta on vastaavaa kuin hydrauliikan suodattimilla - ohivirtausventtiili toimii, kun öljy on jäykkää tai suodatin on tukossa
ja tilavuusvirta on suuri. Eli voisin kuvitella tilannetta, kun kylmillä öljyillä kierrätetään konetta tarpeettomasti. Ei siitä ole mitään haittaa, että öljy kiertää tuon ohivirtausventtiilin kautta, tuo määrä öljyä jää vain sillä kerralla suodattumatta. Ei suodattimenkaan tarkoitus ole suodattaa yhdellä suodatuskerralla 100% öljyn epäpuhtauksista, vaan suodatus perustuu siihen, että sama öljy kiertää suodattimen läpi useita kertoja, ja yksittäinen likapartikkeli jää ensimmäisellä, toisella tai kolmannella kerralla loukkuun suodattimeen.
-> Itse en ostaisi suodatinta, jossa tätä venttiiliä ei ole muutaman euron säästön vuoksi.
Kyllä se suodattimen tarkoitus nimeen omaan,on aina poistaa öljyssä oleva kiintoaine,eli tilanne että varoventtiili avautuisi milloin sattuu,olisi moottorin kannalta erittäin vaarallista.Moottorihan kuluu,ja metallia irtoaa moottorin koosta riippuen litran koneesta n.0,001 gramma/km ja tämä irtoava metalli pitää suodattimen ottaa kiinni,ja se missä varoventtiili aukeaa vaatii 2,5kp paine eron suodattimen tulo ja menopuolella,joka ei ole normaali olosuhteissa mahdollinen,muuten kuin aikaisemmissa viesteissä mainitsemissani tilanteissa.
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 31 Touko 2008 20:18
Kirjoittaja Pekkavee
jussilampi kirjoitti:
Kyllä se suodattimen tarkoitus nimeen omaan,on aina poistaa öljyssä oleva kiintoaine,eli tilanne että varoventtiili avautuisi milloin sattuu,olisi moottorin kannalta erittäin vaarallista.Moottorihan kuluu,ja metallia irtoaa moottorin koosta riippuen litran koneesta n.0,001 gramma/km ja tämä irtoava metalli pitää suodattimen ottaa kiinni,ja se missä varoventtiili aukeaa vaatii 2,5kp paine eron suodattimen tulo ja menopuolella,joka ei ole normaali olosuhteissa mahdollinen,muuten kuin aikaisemmissa viesteissä mainitsemissani tilanteissa.
Olen Jussin kanssa täysin samaa mieltä varoventtiiliasiasta ja jatkan vaan Mahlen OC21 suodattimen käyttöä. Se suodattaa niin kuin pitääkin ja maksaa sen 4.- egee.. Ja vaihdan sen kymppitonnin välein, niin ei mene ikinä tukkoon.
Tuota kyllä hieman ihmettelen, että mistä on hävinnyt 100 grammaa mun moottorista 100.000 kilometrin aikana ( "koosta riippuen litran koneesta n.0,001 gramma/km" ).
Pekka
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 01 Kesä 2008 00:08
Kirjoittaja jussilampi
Olen Jussin kanssa täysin samaa mieltä varoventtiiliasiasta ja jatkan vaan Mahlen OC21 suodattimen käyttöä. Se suodattaa niin kuin pitääkin ja maksaa sen 4.- egee.. Ja vaihdan sen kymppitonnin välein, niin ei mene ikinä tukkoon.
Tuota kyllä hieman ihmettelen, että mistä on hävinnyt 100 grammaa mun moottorista 100.000 kilometrin aikana ( "koosta riippuen litran koneesta n.0,001 gramma/km" ).
Pekka
[/quote]
Pekka jos joku tietää mistä,vitsin taisit heittää.Sylinterit ,männät ,männänrenkaat,kiertokanget,kampiakselit ,liukulaakerit,nokkaakselit,venttiilit,öljypumppu,ja kaikki liikkuva,ja kun otat metallin ominaispainon mukaan se 100g on tosi vähän,ja nykyisillä huippuöljyillä on päästy jopa puolta pienempiin painon kevennyksiin,johtuen kylmäkäynnistyssimulaation pienenemiseen parhailla synteettisillä öljyillä jopa alle 5000,kun se parhailla mineraaliöljyillä on jotain 15000 luokkaa,ei sais mainostaa mutta lipsahti,Mobill 1 jaTeboil Diamont,Muuten aikoinaan,lähti Talbot petrosta 50000km kestotestissä mittausten mukaan rautaa toista kiloa,että se oli kyllä ihan loppu.Moro !!!!
Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?
Lähetetty: 01 Kesä 2008 22:04
Kirjoittaja Hanski
jussilampi kirjoitti:
Kyllä se suodattimen tarkoitus nimeen omaan,on aina poistaa öljyssä oleva kiintoaine,eli tilanne että varoventtiili avautuisi milloin sattuu,olisi moottorin kannalta erittäin vaarallista.
Kannattaa lukea TM:n testi:
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Kannattaa erityisesti lukea kohta "tärkeä ohivirtausventtiili" ja katsella käppyrä "suodatustehokkuus". Mielenkiintoinen artikkeli kaikenkaikkiaan.
Mutta joo, PekkaVee on hyväksi todennut myös tuon Mahlen suodattimen, eli onkelmata ei noin yhtäkkiseltään tuntuisi olevan normaaleilla vaihtoväleillä. Tietysti jos lähdetään spekuloimaan, että joku kaataa esim. öljyntäyttöön multaa tahi jokin laakeri alkaa nopeasti kulua, voi suodatin olla aika nopeasti tukossa (ja kone ehkä muutenkin finaalissa) jolloin suodatin tukkeutuu ja repeää tai öljynvoitelu heikkenee. Mutta kuka tietää minkälaisissa olosuhteissa saksalaisinsinööri on ajatellut tuon ohivirtauksen toimivan...?
EDIT: On tuo M-Filterin suodatustehokkuus aika kehno..