Sivu 3/7
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 25 Heinä 2010 11:48
Kirjoittaja pozo izquierdo
Ihan hyvä jos olet tyytyväinen uuteen penkkiisi. Nuo vanhemman mallin penkit eivät yleensäkään ole maailmalla herättäneet samanlaista tyytymättömyyttä kuin faceliftattujen jakkarat. Jenkeissä on moni saanut avun penkkiongelmiinsa jopa pelkästään hankkimalla vanhemman mallin penkin uuden malliin mopoon. Se ei istu ihan heittämällä, mutta pienellä "dremelöinnillä" onnistuu.
Tuulilaseista puheen ollen vielä...Olin ajellut BMW:n originaalimatalalla viimeksi vuonna 2004 ja kun sellainen nyt sattumalta pyöri tuossa tallin nurkassa päätin verestää muistoja ja laitoin sen kiinni yhdelle Lappeenrannan työreissulle. Ilma oli kolmenkympin tietämissä, joten arvelin pärjääväni sillä tuossa kelissä...
Täytyy sanoa, että yli sadantuhannen CeeBaileyn takana istutun kilometrin jälkeen muutos oli melkoinen. Totesin, että hellekelin ikkunanana varmaan ihan OK. Tuuli tuiversi yltympäri kypärää ja Finfonicin korvatulppakajareista sai puskea musiikkiia melkoisella volyymillä, että mitään kuuli sen puhinan ja kohinan yli. Kotiin päästyä ikkuna vaihtui takaisin melko ripeästi...
Mutta...nämä lasihommatkin on aika henk.kohtaisia ja ehkä jopa anatomisia juttuja. Asia ei selvia ennenkuin kokeilee.
t. pozo
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 16 Elo 2010 19:54
Kirjoittaja Vilssi
Tervehdys,
Olen hankkimassa lotjaani lisävaloja eli siis sumuvaloja ja lisä-ajovaloja.
Olen katsellut netistä peilien alle tulevia kiinnikkeitä joihinka saisin lamppuparin kiinni.
Itsellä on nuo hella micro de lamput varastossa käyttämättöminä, joten ajattelin laittaa ne kiinni pyörään ainakin.
Oletko tietoinen saako pyörään muitakin kiinnikkeitä kun peilien alle, tai katteen suojaan etulampun alle (kuten sinullakin näkyi).
Nuo lampuille tekemäsi pidikkeet jotka tulevat sivukatteiden kohdalle ja peilin kiinnikkeisiin ovat mainiot, onko ne sinulla vielä pyörässä kiinni (
http://picasaweb.google.com/pozoizquier ... HTBRACKETS#).
Tarvitsisin myös tankoon paikan katkaisimille kuten esimerkiksi nuo "BMW R 1200 CL Phoenix switch"
Saako katkaisimet suoraan ruuvilla kiinni, vai vaatiiko se modifikaatiota tankoon/muoveihin.
Terveisin
Antti Toivonen
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 16 Elo 2010 21:59
Kirjoittaja pozo izquierdo
Ihan ensimmäinen valonparannus LoTjaan (ja moniin muihinkin pyöriin) on Xenon-poltimon vaihto alkuperäisen halogeenin tilalle. Jos Xenonin ottaa sopivan valkoisena eikä sinisävyisenä ei se herätä turhaa huomiota liikenteessä. Kun omat valot on "Xenonisoitu" kannattaa sitten vasta rynnätä lisävalojen kimppuun.
Ne Hellan Micro DE Xenonit ovatkin ihan ihan laatukamaa (jos siis ovat xenonit) ja niiden kiinnityshän on kuvailtu tuossa:
http://picasaweb.google.fi/pozoizquierd ... STALLATION#
Kiinnikkeen löydät lähiimmästä K-raudasta. Kiinnikettä pitää hieman rälläköidä mutta sitä tuleekin sitten ihan hyvä. Siellä etuhaarukan välissä ei ole liikoja tiloja ja myös etuhaarukan joustovara pitää ottaa huomioon. Siinä mielessä tuo paikka on hyvä, koska valot eivät sieltä alta herätä turhaa huomiota.
Ne sumu- ja halogeenipitkien kiinnikkeet mulla on toki vielä paikallaan, mutta niiden tekeminen vaatii kyllä hieman pioneerihenkeä, koska siinä joutuu sekä hitsaushommiin pyörän apurunkoon että myös katteiden kalvamishommiin.
Valmiita kiinnikkeitä (sinne peilien alle) on kyllä ainakin ollut saatavilla jenkeistä esim:
http://www.sierrabmwonline.com/ezymount ... p-122.html
http://www.just-ride-it-accessories.com/
Se CL:n Phoenix-mallin kytkinrasia menee lähes heittämällä LT:n stongaan. Hieman joutuu dremelöimään toista ohjaustangon peitemuovia lyhyemmäksi. Jos ei ne kaksi orkkiskytkintä riitä, niin siihen saa aika helpolla sopimaan kuusikin.
http://picasaweb.google.fi/pozoizquierdo/ADDINGSWITCHES#
Jos tiedät, että ne kaksi orkkiskytkintä ei riitä ja että aiot modata rasiaa kuudelle kytkimelle, jätä ne BMW-kytkimet ostamatta saman tien ja osta vain ne kuoret. Ne orkkiskytkimet nimittäin maksaa jotain neljäkymppiä kun taas nuo Bilteman tai Motonetin ledeillä varustetut maksaa muistaakseni pari euroa / kpl. Ja kyllä nekin on hyvin ulkoilmaa kestäneet, vanhimmat jo olleet kiinni lähes 100.000 km.
t. pozo
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 17 Elo 2010 00:25
Kirjoittaja Vilssi
Tervehdys,
Minulle riittää ne 2 katkaisinta, eli olisiko tuollainen phoenixin ratkaisu suositeltavin. Nyt vaan pitäisi jostain saada hommattua kyseinen katkaisin.
Osaatko sanoa mistä niitä vielä löytyisi, en tosiaan tarvitse kuin max 2 katkaisijaa joten phoenix riittää vallan mainiosti.
Seuraava kysymys koskee ledivaloja joita olet sivulaukkuihin kiinnittänyt:
http://picasaweb.google.fi/pozoizquierd ... 6676957394
http://www.car-mod-shop.co.uk/Pair%20of ... n%20Signal
Löysin netistä samanlaiset valot/vilkut, enää tarvitsisi tietää mihin liititjohdot kiinni/mistä otit virran niille. tietääkseni niihin saa virran takavalojenkin kautta jotenkin ettei tarvitsisi akkuun asti viritellä erillisen kytkimen kautta. Ajattelin myös laittaa samanlaiset eteen, esimerkiksi kaatumarautojen mustien muovisuojien päälle
Antti
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 17 Elo 2010 14:11
Kirjoittaja pozo izquierdo
No se Phoenix-kytkin löytyy BMW-kauppiaalta tai vaikka Kymäläisen Harrilta 050-5877448.
Hyvä kun löysit nuo ledit, koska niitä myi aikoinaan Biltema, mutta sitten ryökäleet lopettivat noiden kauppaamisen. Mullakin on pari ylimääräistä sarjaa varaosiksi, jotka haalin heidän Ruotsin varaston ylijäämistä.
Sivuvalojen kytkennän voi tehdä periaatteessa kahdella tavalla.
1) Otat ledinauhan tarvitseman plussan vaikkapa takavalojen johtimesta jouttamalla tai laitat sinne takavalojen polttimoiden kantaan Abiko-liittimen ns "ratsastaja"-mallin. Sitten ledin miinuspuoli takavalojen yhteydestä löytyvään maadoitusliittimeen. Tämän seurauksena sivuvalot palaa koko ajan.
2) Ledin plussa kuten edellisessä kohdassa. Maadoitus tehdäänkin siten, että vasemman ledin maadoitus tehdään vasemman vilkun plussaan ja oikean puolen ledi vastaavasti maadoitetaaan oikean vilkun plussaan. Seurauksena on, että sivuvalot palavat normaalisti kaiken aikaa, mutta kun käytät vilkkua, sivuvalon maadoitus katkeaa. Sivuvalo toimii siis "käänteisenä vilkkuna" eli se sammuu kun vilkku syttyy. Tämä on mielestäni fiksumpi tapa kytkeä nuo sivuvaloledit.
Lykkyä projektille...
t. pozo
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 17 Elo 2010 23:36
Kirjoittaja Vilssi
Kiitos näistä tiedoista, osaan varmasti tuon tehdä. Ainoa asia mietityttää etupään valoja, sillä pyöänihän on vuoden 2001 malli, joten en voi liittää etuvilkkuun molempia johtoja.
Minun pitää siis liittää toinen johto (joka ottaa virran) etulamppuun, vaikka parkkivaloon. Onkohan helpoin tapa juottaa piuha kiinni, vai saisikohan etulamppuunkin abiko-liittimellä johdon kiinni.
2005 ja uusimmissahan etuvilkuista saa myös virrat, ainakin riderwestin tietojen mukaan
Antti
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 18 Elo 2010 06:57
Kirjoittaja pozo izquierdo
Itse en ole mikään koulunkäynyt sähkömies, mutta muutaman asian on yritys ja erehdys moposähköistä opettanut:
- tärkeimmät tarvikkeet mp-sähköasennuksissa ovat kolvi, tina ja kutistesukka.
- Abiko-liittimiet sopivat tietyissä tapauksissa esim releiden asennukseen mutta nekin kannattaa lopuksi päällystää kutistesukalla
- autoasennuksissa usein käytettäviä ns puristettavia ryöstäjiä en ole tuonut viittä metriä lähemmäs tähän astisia virityksiäni, joita mopossani on kieltämättä aika paljon (mm. mikroreleitä n. 25 kpl, kytkimiä saman verran, avattavia sähköliittimiä noin kolmekymmentä, sähköjohtoa toista sataa metriä jne)
- eli siis jos liitosta ei tarvitse pyörän purkamisen / huollon takia avata, kannattaa se aina tehdä juottamalla
- MERKKAA KAIKKI LISÄÄMÄSI JOHDOT! Usko tuota, sillä vaikka asentaessasi muistakin sen yhden sinisen ja toisen punaisen johdon niin puolen vuoden päästä et ehkä muistakaan ja huoltomies ei ainakaan sitä tiedä puhumattakaan moposi seuraavasta omistajasta.
Tuon jatkuvan virran saat muuten helpoiten kyllä siitä kojetaulun karttavalosta. Sinne tulee nimittäin plussa virta-avaimen takaa.
Sitten jos on vähänkään "vaaraa" siitä, että tuo mopon varustelu alkaa eskaloitua ja himmeleitä alkaa kertyä vähän enemmän, suosittelen sitten kokonaan mopon sähköistä erillisen sähkönjakelujärjestelmän rakentamista. Pyörän OEM johdoista ryöstely on aika pian kaluttu luu ja taas jokaisen ylimääräisen syötön kiskominen akulta ei myöskään ole järkevää.
Eli lyhykäisesti:
- akulta otetaan yksi ylimääräinen riittävän järeä (6 mm2) plusjohto, joka viedään esim 70 A apureleelle, jonka herätevirta puolestaan otetaan vaikka takapenkin lämmityksen johdosta.
- tuolta uudelta pääreleeltä sitten yksi tai useampi (edelleen reilusti mitoitettu) syöttö SULAKERASIALLE tai useammallekin, jos siltä näyttää. Sulakerasialta sitten virta eteenpäin mieluiten ohjausreleen avulla vaikka lisävaloille tai muille himmeleille mitä nyt sitten ajan oloon keksitkin. Ohjausrele sitä varten, että niille kykimille ei tarvitse vetää ns. "kovaa sähköä" eli esimerkiksi apuvalojen työvirtaa vaan kytkimen kautta menee vain releen ohjaus.
- maadoitusverkko tehdään vähän samaan tapaan eli otetaan riittävän järeä maadoituskaapeli (6 mm2) akun miinuksesta ja viedään se esim mopon keulaan ja toinen perään ja noihin uusiin maadoituspisteisiin sitten tuodaan lisähimmeleiden miinusjohdot. Pyörän runko ei aina takaa kunnollista maadoitusta.
No, meni vähän luennon puolelle, sorry. Johtuu siitä, että itse olen ensin aloittanut lisäämällä "ihan vaan pikkuisen" ja sitten myöhemmin lisää ja lisää ja sitten olen huomannut olevani kaulaani myöten huonosti merkattujen sinne tänne risteilevien piuhojen suossa. Siivous ja merkkaus ja kytkentöjen dokumentointi veikin sitten yhden talven joutoajat täysin...
t. pozo
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 18 Elo 2010 19:01
Kirjoittaja Vilssi
Kiitos näistä tiedoista, Mitä enemmän tekstiä/tietoa on sen parempi. mikäs näitä on lueskellessa, kun mielenkiintoista tekstiä tulee.
Tosiaan ensimmäisenävaihdan xenonit vakiovalojen tilalle, ja sitten laitan lisävalot. Joko nuo hella micro de lamput tai hella micro ff lamput kuten sinulla.
Saako nuo Hella micro ff lamput liitettyä suoraan pyörän "pitkiin" kiinni vai tarvitseeko lamput isompaa virtaa jostain muualta. Kyseessä on siis lisäpitkät, eikä sumuvalot.
Antti
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 18 Elo 2010 19:52
Kirjoittaja pozo izquierdo
Vilssi kirjoitti:
Saako nuo Hella micro ff lamput liitettyä suoraan pyörän "pitkiin" kiinni vai tarvitseeko lamput isompaa virtaa jostain muualta. Kyseessä on siis lisäpitkät, eikä sumuvalot.
Antti
Viittaan edelliseen vastaukseeni.
Eli ei missään tapauksessa ruveta ryöstelemään pyörän omista kaukovalojohdoista mitään muuta kuin erillisten lisäpitkien releen ohjausjännite. Ns "työsähkö" halogeeneille tuodaan mieluiten aiemmin kuvaamallani tavalla.
Homma tuntuu tietysti vaivalloiselta ja houkutus olisi suuri tempaista lisäpitkät palamaan siitä vaan alkuperäisvalojen johdosta. Tämä saattaa jopa hetken toimiakin, mutta takaan, että ongelmia tulee aika pian. Pyörän oman kaukovalon johdon poikkipinta ei (sulakkeesta puhumattakaan) missään tapauksessa ole mitoitettu ylimääräiselle 100 W teholle, jonka nuo kaksi Micro FF-valoa imee. Eli sulake palaa saman tien ja sitten kun sitä suurentaa kärvähtää seuraavaksi sähköjohto.
Xenonin ballastille (muuntajalle) voi syöttösähkön ottaa alkuperäisestä puoli / kaukovalon lampun kannasta suoraan, vaikka tuotakin aika monet maailmalla vierastavat. Toisaalta yhtä monet tekevät niin ja homma toimii. Xenonhan vie palaessaan tehoa vain noin 35 W verran eli vähemmän kuin halogeeni. Sen sijaan sen muuntajan sytysvirta voi sytytysvaiheessa jonkun millisekunnin ajaksi nousta todella korkealle mutta yleensä sulake sen kestää. Jos ei kestä niin tuohon voi sulakkeen vaihtaa astetta tanakammaksi, koska kysymys on vain hetkellisestä virtapiikistä, joka putoaa heti kun polttimo on syttynyt.
Itse Xenonpolttimoillehan menee sitten muuntajasta semmoinen paksulla eristeellä varustettu erikoispiuha, jossa jännitettä kulkee jopa 20.000 V. Sitä ei katkota tai jatketa...
t. pozo
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 22 Elo 2010 21:47
Kirjoittaja Vilssi
Tervehdys,
Sain viikonlopun aikana kytkettyä Xenonit ajovaloiksi ohjeidesi mukaan.
Ei ollut loppujenlopuksi iso urakka, valoteho parantui huomattavasti.
Lauantain vastaisena yönä kävin yöllä ajamassa, ulkona tihutti vettä ja tien pinnat olivat litimärät, huomasin että valot valaisevat paremmin kuin alkuperäiset lamput, mutta silti valotehoa olisi voinut olla enemmän, joutui aika hiljalleen ajaa ettei ajaisi pieneen kuoppaan tai eläimiin joita meilläpäin liikkuu öisin aika paljonkin. Katuvalotkin olivat suhteellisen puutteelliset tieosuuksilla joilla ajoin.
Seuraavaksi siis rupean tekemään projektia, missä vedän akulta järeät piuhat.
Piuhoihin sitten liitän lisävermeet, releet ja muut.
Nyt siis tarkoituksena laittaa molemmat lamppuparit jotka löytyvät, eli Hella micro DE kaukovalot, ja hella micro FF sumuvalot. Kaukovalot ajattelin laittaa peilien alle tuleviin BMR productsin kiinnikkeisiin.
Sumuvalojen kiinnitykset vielä hieman mietytyttää. Yksi vaihtoehto olisi laittaa Ram-telineillä kiinni J-pegejen kaatumarautoihin. Tulisivat siis kiinni putkityyppisella liittimellä (
http://www.yepnet.fi/epages/Kaupat.sf/f ... 01-C-231ZU)
Ajattelin porata siis tarvittavankokoiset reiät suojamuoveihin ja kiinnikkeet siis tulisivat yläpuolelle kiinni, ja lyhdyt sitten kiinnikkeiden päähän.
En ole vielä päättänyt kuinka siis saisin nuo sumuvalot kiinni, jos ehdotuksia niin otan ilomielin vastaan.
Sain tosiaan myös ne lisäledivalohässäkät briteistä. Postitus taisi kestää jopa 2 päivää, eli nopeasti tuli. Toisen parin laitoin takalaukkujen heijastinten paikalle, ja toimivat nyt äärivaloina sekä lkäänteisinä vilkkuina. Eteen pitäisi vielä laittaa, kunhan keksin hyvän paikan niille.
Kaatumarautojen mustaien muovisuojien reuna oli hieman kapeahko joten en luultavasti laitakaan niitä siihen kiinni.
Terv.
Antti
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 22 Elo 2010 22:39
Kirjoittaja pozo izquierdo
Sitähän on oltu ahkeria! Onneksi olkoon vaan...
Niistä sumuvalojen asennuksesta sen verran, että kannattaa ottaa huomioon sellainenkin tilanne, että mopo kellahtaa kumoon. Sitähän ei kukaan suunnittele tekevänsä, mutta joskus tuollainenkin vahinko saattaa käydä. Siinä vaiheessa olisi tietysti somaa, että vahingot olisivat lähinnä henkisiä.
Oma moponi on huilannut kaikkiaan viisi kertaa ajetun 120 tkm kuluessa. Eka kerta oli jo 50 km kaupasta noudon jälkeen...Mitään ei ole onneksi hajonnut, muovipuskureihin tietysti vähän naarmuja, mutta nekin säilyy nykyään kun J-Pegit toimii "kaatumarautoina".
Nyt onkin jo neljäs kaatamaton kausi menossa. Sitä ehkä vähitellen oppii.
Kun vedät niitä paksumpia virta- ja maapiuhoja akulta kohti pyörän keulaa paras ja varmin reitti löytyy bensatankin alla asijaitsevasta "solasta", jossa pyörän omatkin piuhat kulkevat. Samalla kun asennat siihen solaan niitä johtoja, niin tulevaisuuden varalle sinne kannataa asentaa muutama ylimääräinenkin, jotta ei joka kerta tarvitse pyörää niin perusteellisesti riisua.
Itse asensin sinne vanhanmallisen tietokoneen printterikaapelin, jossa oli muistaakseni jotain 40 värikoodattua johdinta. Johtojen poikkipinta sopii hyvin releiden ohjaukseen ja erilaisille merkkivaloille. Nyt ei oo enää yhtään ylimääräistä johtoa käytettävissä...
Täytynee ensi talvena vissiin asentaa taas uusi kimppu.
t. pozo
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 22 Elo 2010 23:17
Kirjoittaja Vilssi
Juu,
KerraN olen jo itsekin kaatanut mopon, tosin onneksi vain parkkipaikalla, kun epähuomiossa jalka jäi hieman vajaaseen asentoon. siinä sitten muistelin oppeja että miten saa pyörän pystyyn, joskus netistä katselin videota kun mies nostaa kultasiipeänsä ylös, eli perse satulanjuureen ja jaloillatyöntämällä kampeaa pyörää ylös.
Ihmetyksekseni ja onnekseni sain pyörän muutaman yrittämän jälkeen ylös, mutta jälkeenpäin tuntuihin käsissä ja jaloissa että jotain painavaa oltiin käsitelty.
Tosiaan yritän sovitella ram kiinnikkeitä siten että lamput olisivat edes vähän suojassa kaatumarautojen tasalla.
Mutta tosiaan jos on parempia ehdotuksia kuinka sumuvalot saan kiinnitettyä kaatumarautojen läheisyyteen niin olen kiitollinen. Hitsaamaan en mielelläni rupeaisi
Antti
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 23 Elo 2010 19:04
Kirjoittaja pozo izquierdo
Vilssi kirjoitti:
Mutta tosiaan jos on parempia ehdotuksia kuinka sumuvalot saan kiinnitettyä kaatumarautojen läheisyyteen niin olen kiitollinen. Hitsaamaan en mielelläni rupeaisi
Antti
No ei oikein ole noita hitsattavia rautoja kummempia ideoita tullut mieleen. Nuo omat sumarikiinnikkeet on toimineet kyllä hyvin jo toistasataa tuhatta km ja kestäneet (eli siis ei osuneet maahan) kaikki tähän astiset kaadotkin.
Sitä hitsausta ei kyllä sinällään tarvitse kauheasti pelätä, sillä homma tehdään siihen pyörän helposti irroitettavaan apurunkoon kuten tuossa on kuvattu
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo/FOGLIGHTS#
Itselläni sattui tuolloin löytymään hieman turhan hoikkaa lattarautaa ( 3 tai 4 x 25 mm) ja sen vuoksi jouduin hitsaamaan siihen tuon jäykisteen alapuolelle. Jos löydät vaikkapa viisimillistä on se jo riittävän jäykkää ilman apulastoitusta.
Eli voit valmistella palaset ja esiasetella ne ja jos hitsausta itse vierastat, niin sitten vaan palaset kainalossa oikean hitsarin pakeille. Koko pyörää ei tarvitse mukana raahata.
Ja jos tuohon kiinnikkeen hitsaukseen kaiksesta huolimatta innostut, niin sitten kannattaa samoilla tulilla hoitaa tuokin:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo/JPEGSTOPPER#
Tuo on nimittäin painonsa arvoinen kullassa sinä hetkenä kun seuraavan kerran kumoat moposi. Se J-Pegin (terävä) pää nimittäin painuu lähes aina kaatotilanteessa mopon alakatteesta läpi, ja sitten seuraavaksi suunnitellaankin katteiden paikkausta ynnä maalaamista. (Ihan kehittäviä hommia nekin, jollei satu olemaan muuta tekemistä...
)
Onnea taas jatkoasennuksille!
t. pozo
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 23 Elo 2010 21:17
Kirjoittaja Vilssi
Selvä. Tuo hitsaaminen tuntuu kyllä oikealta ratkaisulta, ainakin pysyvät kunnolla kiinni, eikä tarvitse olla kokoaikaa kiristelemässä ram telinettä. Vielä hieman kysyttävää aiheesta: Saako apurungon irroitettua pelkästään ottamalla sivupaneelit irti, vai pitääkö pohjalevy/kate (siis se vaalea) myös irti.
Sekä tarviiko kromiseen suojamuoviin tehdä reikää raudalle, vai tuleeko reikä sitten alakatteeseen?
Kiitoksia taas näistä tiedoista, käyn hakemassa tarpeeksi jykevää rautaa ja vien osat hitsaajalle kunhan sellaisen jostain löydän
Antti
Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä
Lähetetty: 23 Elo 2010 22:40
Kirjoittaja pozo izquierdo
Sen apurungon taitaa kyllä (muistaakseni) saada irti pelkän sivukatteen irroittamalla, mutta kyllä se alakatekin kannattaa tuossa rytäkässä irroittaa. Eihän se ole kuin kymmenkunta torxia irti lisää...
Itselläni se sumuvalon teline tulee ulos juuri ylä- ja alakatteen saumasta sen kromilistan alareunan kohdalta. Kromilistaan ei tarvitse puhkoa reikää vaan sen alareunaan dremelöidään pitkänomainen kolo eli syvennys, jonka tarkoituksena on helpottaa listan paikalleenlaittoa. Sivukatteita irrottaessani ruuvaan sumuvalon kiinnikkeen poikittaisruuvin (sen 8 mm kuusiokolopultin) irti ja jätän sumarin roikkumaan johtonsa varaan. Eli rauta ei ahista sen enempää huoltohommia.
Toistan vielä sen tyrkytykseni J-Pegin stopparin tekemisestä samoilla hitsauksilla. Voit jopa ajatella sitä tuottavana investointina siltäkin kannalta, että noista J-pegeistä tuleekin sulle uudet kaatumapuskurit. Näin ollen ne muoviset BMW:n suojamuovit pysyvät naarmuttomina vaikka pyöräsi päättäisi ryhtyä huilaamaan. Niihin on hyvä viritellä vaikka upotettuja ledejä tms ilman pelkoa, että ne sitten ekassa kippamisessa tärvääntyy pilalle.
t. pozo