Sivu 3/3

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 26 Elo 2012 21:10
Kirjoittaja Pekkavee
kardaani kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Yhden kunnon mokankin tein. Naapurin kanssa irrotettiin takaosa yhdessä ja siinä hässäkässä unohdin irrotella kardaaniakselia vaihteistosta. Sitä pitää auttaa irti koko ajan samalla, kun takapäätä vedetään erilleen muusta pyörästä.

Ohjeessa varoitellaan: "If the universal shaft is pulled too far out of the cardan tunnel, it will slip off the splines of the rear-wheel drive input shaft. If this happens the rear-wheel drive will have to be disassembled in order to permit reinstallation of the universal shaft."

Minulle kävi juuri näin; kardaaniakseli pyörii nyt irrallisena tunnelissaan.
Toisin kuin huoltoromppu sanoo, ei sitä perää tarvitse purkaa, vaikka kardaaniakseli tulisi vahingossa vedettyä irti urituksestaan.

Ongelmahan on siinä, että holtittomasti kääntyilevä irrallinen ristinivel on mahdoton työntää takaisin perän vastakappaleeseen, joka on miltei puolen metrin päässä kardaanitunnelin uumenissa. Siispä ristinivel pitää saada lukittua suoraksi! Ei ole ehkä ihan saksalaisinsinöörin vakaumukseksen mukaista käyttää tarkoitukseen maalarinteippiä, mutta toimivaa se on. Teippasin nivelen ympäri pari kierrosta leveää maalarinteipiä. Näin sain ristinivelen paikoilleen muutaman yrityksen jälkeen. Muutaman minuutin työ ja huoltoromppu ehdotti koko perän purkamista! Pieni määrä paperiteippiä ei haittaa ristinivelen elämää millään tavalla.
Tuo on ihan mainio kikka. Maalarin teippi on tosiaan hyvä tuohon.
Itse tein saman joskus yhteen LT Bemariin. Käytin kyllä roudarin teippiä, mutta taittelin sen niin, että sen voi vetää pois sieltä peräpäästä asennuksen onnistuttua.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 08 Loka 2012 08:40
Kirjoittaja kardaani
Tapauksesta on juttu uusimmassa Rikastimessa (2/2012).
"Kun korjaamon työ epäonnistuu"

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 08 Loka 2012 10:59
Kirjoittaja Pate
Pekkavee kirjoitti:
kardaani kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Yhden kunnon mokankin tein. Naapurin kanssa irrotettiin takaosa yhdessä ja siinä hässäkässä unohdin irrotella kardaaniakselia vaihteistosta. Sitä pitää auttaa irti koko ajan samalla, kun takapäätä vedetään erilleen muusta pyörästä.

Ohjeessa varoitellaan: "If the universal shaft is pulled too far out of the cardan tunnel, it will slip off the splines of the rear-wheel drive input shaft. If this happens the rear-wheel drive will have to be disassembled in order to permit reinstallation of the universal shaft."

Minulle kävi juuri näin; kardaaniakseli pyörii nyt irrallisena tunnelissaan.
Toisin kuin huoltoromppu sanoo, ei sitä perää tarvitse purkaa, vaikka kardaaniakseli tulisi vahingossa vedettyä irti urituksestaan.

Ongelmahan on siinä, että holtittomasti kääntyilevä irrallinen ristinivel on mahdoton työntää takaisin perän vastakappaleeseen, joka on miltei puolen metrin päässä kardaanitunnelin uumenissa. Siispä ristinivel pitää saada lukittua suoraksi! Ei ole ehkä ihan saksalaisinsinöörin vakaumukseksen mukaista käyttää tarkoitukseen maalarinteippiä, mutta toimivaa se on. Teippasin nivelen ympäri pari kierrosta leveää maalarinteipiä. Näin sain ristinivelen paikoilleen muutaman yrityksen jälkeen. Muutaman minuutin työ ja huoltoromppu ehdotti koko perän purkamista! Pieni määrä paperiteippiä ei haittaa ristinivelen elämää millään tavalla.
Tuo on ihan mainio kikka. Maalarin teippi on tosiaan hyvä tuohon.
Itse tein saman joskus yhteen LT Bemariin. Käytin kyllä roudarin teippiä, mutta taittelin sen niin, että sen voi vetää pois sieltä peräpäästä asennuksen onnistuttua.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Katsoin tuota Pekan huoltoromppua ja vanhemman gessun kykinremontissa ei kardaania
katkaista vaan otetaan vaihteiston mukana koko takapää irti.
Pitääkö tuossa 1200GS mallissa katkaista heti vaihteiston jälkeen?
Kumpi lienee helpompi tapa tehdä kytkin remppa?

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 08 Loka 2012 21:47
Kirjoittaja Pekkavee
Pate kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti: Katsoin tuota Pekan huoltoromppua ja vanhemman gessun kykinremontissa ei kardaania
katkaista vaan otetaan vaihteiston mukana koko takapää irti.
Pitääkö tuossa 1200GS mallissa katkaista heti vaihteiston jälkeen?
Kumpi lienee helpompi tapa tehdä kytkin remppa?
Tuo R1200GS pyörä katkeaa ihan kätevästi tuosta vaihdelaatikon takaa.
Pitää vaan muistaa kammeta sitä kardaania irti siitä vaihdelaatikosta niin ei käy kuten tässä kävi.
Noi uudet R1200 pyörät ovat aika erilaisia tuossa suhteessa vanhoihin pyöriin.
Tuolla on siitä tarinaa ja valokuvia.
Linkki:R1200GS laatikkkoremontti
Laatikon voi sitten irroittaa ja pääsee kytkimeen käsiksi.
Tuo linkki löytyy myös sieltä huoltorompultani tiedostosta "nettilinkkejä.xls"

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 08 Loka 2012 22:07
Kirjoittaja Pekkavee
Pekkavee kirjoitti: Tuo on ihan mainio kikka. Maalarin teippi on tosiaan hyvä tuohon.
Itse tein saman joskus yhteen LT Bemariin. Käytin kyllä roudarin teippiä, mutta taittelin sen niin, että sen voi vetää pois sieltä peräpäästä asennuksen onnistuttua.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Tuo vaatii nyt kyllä vähän selvennystä minulta.
Laitoin siis siihen LT:n kardaaniin roudarinteippiä sinne etupäähän, koska se oli irronnut laatikosta.
Tuossa Kardaanin R1200GS tapauksessahan kävi päinvastoin eli kardaani irtosi peräpäästä.
No idea ja ratkaisu on sama ja hyvin toimii. Toi maalarinteippi on varmaan kanssa elegantimpi ratkaisu.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 08 Loka 2012 22:17
Kirjoittaja Pekkavee
kardaani kirjoitti:Tapauksesta on juttu uusimmassa Rikastimessa (2/2012).
"Kun korjaamon työ epäonnistuu"
Hyvä juttu siinä Rikastimessa.
Kiitos. :P :P :P
Ja minutkin mainittiin, ihan tässä punastuu. :oops: :oops: :oops:

Ja kuvat oli kanssa laadukkaita. Sulla on varmaan hyvä kamera.
Ja oli muuten tosi siistit remonttitilat. Teitkö tuon ehkä olohuoneessa?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 09 Loka 2012 01:05
Kirjoittaja Pate
Pekkavee kirjoitti:
Pate kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti: Katsoin tuota Pekan huoltoromppua ja vanhemman gessun kykinremontissa ei kardaania
katkaista vaan otetaan vaihteiston mukana koko takapää irti.
Pitääkö tuossa 1200GS mallissa katkaista heti vaihteiston jälkeen?
Kumpi lienee helpompi tapa tehdä kytkin remppa?
Tuo R1200GS pyörä katkeaa ihan kätevästi tuosta vaihdelaatikon takaa.
Pitää vaan muistaa kammeta sitä kardaania irti siitä vaihdelaatikosta niin ei käy kuten tässä kävi.
Noi uudet R1200 pyörät ovat aika erilaisia tuossa suhteessa vanhoihin pyöriin.
Tuolla on siitä tarinaa ja valokuvia.
Linkki:R1200GS laatikkkoremontti
Laatikon voi sitten irroittaa ja pääsee kytkimeen käsiksi.
Tuo linkki löytyy myös sieltä huoltorompultani tiedostosta "nettilinkkejä.xls"

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kiitos tiedoista.
Onkohan tuo minun huoltoromppu vanhempaa painosta kun en löytänyt sieltä tuota linkkiä?

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 09 Loka 2012 14:07
Kirjoittaja kardaani
Pekkavee kirjoitti:Ja oli muuten tosi siistit remonttitilat. Teitkö tuon ehkä olohuoneessa?
:lol: Ei kun mun tallissa on kaikkea kierrätyskamaa. Siellä on tosiaan entinen olohuoneen mattokin, sen päällä oli kivempi rempata kuin paljaalla betonilattialla. Kaapit on keittiöstä ja avohylly vaatehuoneesta.

Re: Kytkin lakkasi kokonaan toimimasta R1200RT:ssä, mitä kum

Lähetetty: 09 Loka 2012 14:50
Kirjoittaja aspi
Saisikohan mistään tuota rikastimen juttua luettavaksi? Kiitos