Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

reissu heitetty. Tosiaan tulimme viimeyönä Madridista, olimme katsomassa jalkapalloa. Kiinnitin huomiota siihen, kuinka monta LoTjaa liikenteessä näkyi.Kaikki olivat vuosimallia 2005 tai uudempia, mutta missään ei ollut lisävarusteita ollenkaan. Näin varmasti 4 LoTjaa illan aikana. Helsingissäkään ei ole tullut vastaan kuin 1 kappale tähänmennessä.

Takaisin valoihin.
Nyt on BMR productsin kiinnikkeet peilien alle. Niihin istuvat täydellisesti joko Hellan FF lamput tai Micro DE lamput.
Nyt herää kysymys.
Mistä olisi järkevintä upottaa lamppujen virtapiuhat muovien alle, kannattaako katteisiin porata reikää peilin alle, vai muoviin bensatankin muoviluukun etupuolelle.

kiitoksia tiedoista
Antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Juu, terveisiä täältä Amerikan ihmemaasta taas. Nyt sattuu olemaan nettiyhteyskin sopivasti saatavilla...

Kun ei ole kokemusta noista BMR:n kiinnikeistä, niin on hieman paha mennä tyrkyttämään mitään spesifistä johtoreittiä. Sanoisin niin, että tee johdotus siten, että katteiden purkaminen onnistuu ilman sivuleikkureita. Eli laita helposti irroitettavat (ja mielellään vedenpitävät) sähköliittimet sinne katteiden taakse, joka on sitten helppo irroittaa ja liittää kun mopoa purat. Sopivia liittimiä on ainakin Motonetissä.

Johonkin niitä johtoja varten tarvitsee reikä porata tai kolo kalvaa...

t. pozo

PS. Tuossa vähän reissutarinaa täältäpäin:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Rullaa vaan aina sivun alareunaan, niin pysyy kronologia...
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Mikäs sitä olisi Amerikoissa ajella. :)
Nyt löytyi lattarautaa, mutta tosin vain 3*20mm,3*30mm tai 5*40mm mittaisina.
Tuo 5*40 olisi varmasti tarvittavan jykevää, mutta tuo 40mm leveys on aika palikka jo. Mietin vain että pilaako se jo ulkonäköäkin. (http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2636)

Mietin myös että, kuinka pitkän pätkän rautaa tarvitsen/kylki, ettei rauta osu pyörän kaatuessa maahan. Rautaa myydän 2 metrin mittaisina pätkinä

Kysymys: Näin kun en metaleja hirveästi tunne. Lattarauta pitää päällystää jollain aineella, että kestää säät eikä ala ruostumaan?. Riittääkö pelkkä maalaus, vai tarvitaanko jotain pohjalle suojaamaan ?

Sopivan hitsaajankin löysin joka mielellään työstää hitsauksen, itse en viiti rautojani pilata kun kokemusta hitsistä ei tosiaan ole kuin joskus vuosia sitten ammattikoulussa.

Terveisin
Antti
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Nyt on sitten edessäkin nuo lednauhat. Laitoin siis lokasuojaan molemmille puolille, toimivat myös vilkkuina. Seuraava projekti on Micro hella FF Pitkien asennus peilien alle. Kolvasin BMR kiinnikkeiden reikiä hieman isommiksi että Hellan kiinnityskompleksi mene kiinni.
Minulla tuo kiinnity on hieman erilainen kuin sinulla. Minulla tuli vain kiinnike, missä on yksi paksu pultti keskellä ja paljasta metallia. Mietin että kestääköhän metalli veden(luulisi kestävän jos autoihin tarkoitettu).
Pitäisi suojata myös johdot, mitä suosittelisit johtojen päälle/ympärille laitettavan?

Nyt myös hitsaus on tuloillaan, että saan sumuvalot alas. Löysin sopivan hitsaajan joka suostuu työn tekemään. Raudoiksi tulee 6*25mm sinkittyä lattarautaa, joihin poraan reiän valojen kiinnikkeitä varten

Antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Jaahas, reissu heitetty ja kotona taas...

Oletkin jo tällä välinsaanut vissiin jo valoraudat paikalleen ja mitä maalauksen tulee, niin omani ovat kyllä pysyneet ihan kunnossa mustan spraymaalin alla. Pyörässä nuo paikat ei ole ihan niin alttiina ruostumiselle kuin autoissa.
Johtojen päällä voi käyttää sellaista autorvikeliikkeistä usein saatavaa muovista johtokanavaa, joka on pitkittäin halkaistu ja sopii siis pujottaa jo valmiiksi asennettuje johtojen päälle.

Toinen, jota olen käyttänyt on Bilteman vulkanoituva teippi. josta tulee myös sangen vedenpitävä suojaus jos johdot sitä kaipaa.

Tuo valoraudan paksuus on ihan OK, pitäisi kyllä kestää värisemättä. Pituuden oletkin kai jo osannut päätellä. Eli sen verran pituutta, että itse valo ei ota kiinni pyörän sivukatteeseen.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Terve, nyt tuli pulma josta en itse selviä.

Asensin hellan micro ff pitkiä pyörään, mutta ongelma tuli. Asensin kaikki kuten ohjeissa sanottiin, mutta releeltä ei virtaa tule valoille ollenkaan, kaikki muut kuten kytkimet toimivat moitteettomasti.

Missähän vika. otin herätteen "TUPAKANSYTYTTIMESTÄ". sekä koitin kaikkia mahdollisia liitäntöjä. mutta virtaa ei releeltä valoille tule millään. pyörä on nyt purettuna tallissa, ja kaipailisin lisätietoja.

Toivottavasti pystyt auttamaan

Terveisin
Antti
ja kiitos
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

niin ja tervetuloa takaisin, oli taas ilo lueskella matkablogia. Tosin siitä kellahtamisesta ei tosin ole koskaan hauska lukea, tärkeintä että ajaja on kunnossa muovia ja metalia saa aina uutta.

Valoraudat tosiaan ovat nyt hitsauksessa, ja päälle maalataan sinkkimaalilla, pitääpähän ainakin veden. vulkanoiva teippi oli hyvä idea .

Harmi vaan että valojen kanssa tuli ongelmaa
toivottavasti pystyt auttamaan:)

terv antti
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Duoda duoda....

nyt kuullostaa hieman erikoiselta kytkennätä tuo "TUPAKANSYTYTIN". Nimittäin, jos kyseessä ovat Hella Micro FF halogeenikaukovalot tulisi niiden kytkentä olla seuraava (näin suusanallisesti kuvattuna:)

Työvirta releelle vaikkapa suoraan akulta tai jos sulla on jo se lisätarvikkeiden sulakerasia niin sitten sieltä. (joka tapauksessa sulake on oltava välissä) Ja sitten muistathan maadoitukset kunnolla. Pyörän runko ei ole maadoituspiste, ellei sitä pistettä ole välittomästi yhdistetty akun miinusnapaan.
Ohjausvirta (herätevirta) releelle pyörän kaukovalosta eli siitä plussasta, joka syöttää pyörän omaa kaukovalopolttimoa. Näin nuo lisäpitkät syttyvät samalla kun pyörän omatkin pitkät valot sieltä vasemman stongan kaukovalonapista. Voit toki laittaa tähän herätevirtapiiriin välille katkaisijan, jos et halua, että nämä kaukovalot syttyy aina omien kaukovalojen kanssa. Mutta pääasia on se, että lisäpitkät palaa vain ja ainoastaan kun olet pyytänyt kaukovaloja päälle. Et varmaankaan halua pimeässä kytkeä kaukovaloja pois KAHDESTA kytkimestä vastaantulijan kohdatessasi. Siltä nimittäin tuo kykentäsi nyt äkkiseltään kuullostaa, jos kerran olet herätevirtaa tupakansytyttimestä hakenut. Siellä on sitä paitsi sähkö aina päällä, joten se ei oo hyvä paikka ohjausvirtojen hakemiselle LT:ssä. Uudemmissa CAN-väyläpyörissä kylläkin, koska sieltä katkeaa virta automaattisesti sammutuksen jälkeen.

Jos tarviit jeesiä lisää, niin soita 0400-483346. On helpompi selostaa puhelimessa...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys pitkästa aikaa.

Nyt on vihdoin kaikki kiinni ja toimii. sumuvalot, lisävalot, xenonit ja muut.

Selvitin että pyörääni saa cd-vaihtajan, kunhan vain ostaa adapteripiuhan bemarilta. mutta piuha ja vaihtaja on melkein 1000e luokkaa. joten päätin etsiä halvempaa ratkaisua

Olen lueskellut hieman audiolaitteen päivityksestä nykyaikaan.
Neo prolink http://www.neocaraudio.com/product_info ... ts_id=1038

Tuommoinen siis kiikarissa.



Ymmärsin niin että minun kasetti/radioon ei saa sitä suoraan liitettyä vaan tämä kuuluisi liittää cd-vaihtajan paikalle sivulaukkuun.
Lueskelin hieman bmwklt palstoja ja ymmärsin että jos ostaisin adapteripiuhan( siis piuhan joka johtaa kasetti/radiosta takalaukulle ja cd vaihtajalle) saisin prolinkin kiinnitettyä cd-vaihtajan piuhaan cd vaihtajan paikalle. ei siis tarvitsisi ostaa koko cd-vaihtajaa vaan tuo piuha ja prolink.

Onko sinulla mahdollisesti tietoa kyseisistä laitteista?
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Niih...noita CD-vaihtajia saattaa löytyä kyllä yhden sun toisenkin tallin nurkista, mikäli jostakin syystä sellaiseen sattuisit ihastumaan..
Eli ei kyllä kannattane, sen verran se rohmuaa sivulaukun tavaratiloja.

Sitten se CD-vaihtajan johtosarja. Sellaisia tiedän joidenkin hommanneen tuollaista Dicen tai IcarKit:in iPodmokkuloita varten. Johtosarja lienee jonkin verran arvokas, mutta jos sellaisen haluaa, niin sitten se varmaan on sopivan hintainen. Ainakin sen kautta saa nimenomaan VANHEMMAN polven Ipodin kiinni ja pelittämään pyörän omien hanikoiden komentamana. Radion näytölle saa jopa kappaleiden nimetkin.

Eli tuolla vanhemmalla Ipodilla tarkoitan niitä versioita, joissa vielä on FireWire-latausmahdollisuus. Näissä uusimmissa sitä ei enää jostain käsittämättömästä syystä ole (ainoastaan pelkkä USB-liitäntä enää mahdollinen), joten tuo Applen tempaus teki kerralla makulatuuria isosta osasta iPodin oheislaitteita, joita itse kullekin on nurkkiin (ja käyttöön) kertynyt.

Monet on kytkeneet ipodeja suoraan BMW-radion Aux-liitäntään, jolloin operaatio on paljon halvempi kuin tuo CD-johtosarjan ja Dicen, Prolinkin tms. hankinta. Haittapuolena on se, että ipodia ei voi komentaa stongasta eikä myöskään lataudu ajossa, mutta tuo ei nyt välttämättä kaikille ole mikään ratkaiseva handikappi.

Eli jos hankit sitä Prolinkia, niin varmista myyjältä tukeeko se myös uusimpia iPodeja. Jos itselläsi on vanhempi eli myös FireWiren salliva iPod, silloin ei ongelmaa ole ja tuo Prolink varmasti pelittää. (Onglema voi tulla vasta silloin jos iPodisi hajoaa ja korvaat sen uudella.)

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Kiitos taas tästä valaisusta.

Ensimmäisenä mieleeni juolahti kyllä tuo cd-vaihtaja, mutta kun kyselin bemarilta nin vastasivat että vaihtaja ei tunnista esimerkiksi lwvyjä jotka sisältävät mp3-tiedostoja.
En siis voisi edes polttaa levylle haluamaani musiikkia, joten jo siinä kohtaa suljin cd-hässäkän ulos laskuista.
Myös se että vaihtaja vie runsaasti tilaa laukussa on iso miinus.

Bemarin mukaan cd-vaihtajan ja radion välille ei tarvita kuin yksi piuha (adapteripiuha 61122305968 38€), ja tähän saisin kuuleman perusteella prolinkin kiinni. Jotkut kuitenkin väittävät että siihen tarvittaisiin 2 piuhaa että saisin prolinkin kiinni.
Se toinen piuha on taas hurjan kallis joten en ainakaan vielä osta sitä, ennenkuin tiedän että se on pakollinen.

Myös hieman mietityttää, kuinka suuri projekti onkaan irroittaa mankka, ja liittää piuha. mietin että meneekö piuha suoraan mankan taakse kiinni, vai pitääkö mankka avata ja liittää johtoihin kiinni.
katteiden ja radio-konsolin irroitus on tullut tutuksi monesti, mutta en ole älynnyt katsoa samalla kuinka radion saisi irroitettua.

Jos satut tietämään tarvitsenko myös toisen piuhan mankkaan ja että kuinka iso projekti on (kasetti)soittimen irroitus pyörästä niin olisin taas kiitollinen tiedoista

Terveisin
Antti
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

selvitin myös kauppiaalta että tämä tukee vanhempia soittimia. saa siis ladattua sekä pitäisi toimia händlebar namiskat
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Tuo Prolink tai Dice kytketään nimenomaan alkuperäisen CD-vaihtajan johtosarjaan. Tällöin siellä sivulaukussa ( tai voihan sen asentaa toki muuallekin) pitää olla ne alkuperäiset KAKSI liitintä.

Tuossa tarinaa omani asennuksesta:
http://picasaweb.google.com/pozoizquier ... stallation#

Kuvista näet, että siinä Prolinkin kaapelin toisessa päässä on nimenomaan kaksi eri liitintä, joille pitää löytyä vastakappaleet pyörän puolelta. Ja tuo on sitten se ilmeisen kallis varaosa, osaisin kuvitella...

Olettaisin, että uusi kaapeli kytkeytyy suoraan radion/mankan persiiseen ja korvaa aiemman. Radioon käsiksi pääsy on helppoa sen jälkeen kun sulla on radiorausku selällään pöydällä. Irroittelet vain noin kahdeksan torx-ruuvia ja radiokotelon pohja irtoaa ja sitten kaikki onkin jo esillä.

Toistan vielä ehdotukseni siitä pyörän radion oman aux-liitännän käytöstä vaihtoehtona tuolle aika kalliille kytkennälle, jota nyt suunnittelet. Tuo orkkis CD-vaihtajan puute nimittäin tuo tähän uimahyppyyn aika paljon lisää kierrettä ja taittoa...lähinnä siis rahankulun muodossa.

Itse en osaa enempää avittaa tuon iPodin aux-liitännän kanssa, mutta jos haluat aiheesta lisää valaisua niin mene moottoripyöra.org -sivustolle ja sen "haku"-osioon. Laita hakusanaksi aux ja haettavaksi osastoksi "BMW-talk" niin löydät juuri tuota aihetta sivuavia kirjoituksia parin kolmen vuoden takaa.
Siellä on ainakin toverit "iaj" sekä "Hande-X" käsittääkseni toteuttaneet tämän kevyemmän kytkennän. Laita noille vaikka YV:ä jos asia jää epäselväksi, molemmat jeesaavat kyllä mielellään.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tervehdys,

Ja kiitoksia taas avusta, löysin ebaysta sen kalliin piuhan jossa toisessa päässä KAKSI liitintä, mutta ongelma on siinä että: piuha on revitty vuoden 1999 LoTjasta ja pyöräni malli on 2001.

Jos saisin jostain tietooni että 1999 vuosimallin pyörästä irroitettu piuha sopii myös 2001 malliini niin voisin tilata piuhan. Bemarilla piuha maksaa reilusti yli 100euroa, enkä viitsisi pulittaa niin paljoa.

löytyykö jostain sopivuustaulukkoa pyörän vuosimalleille ja osille?

Terveisin
Antti
Vilssi
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Kesä 2010 02:12
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 LT

Re: Koriste/lisävalot moottoripyörässä

Viesti Kirjoittaja Vilssi »

Tuommoisen siis löysin:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0236522510

Jos käy pyörääni ja on juuri se piuha mitä tarkoitit niin voisihan tuon tilata, ei paha hinta verrattaen uuteen

Antti
Vastaa Viestiin