Sivu 5/6

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 30 Elo 2008 17:40
Kirjoittaja MustaRS
Oikea tyyppi R 1100 pyöriin on Mahle OC 91, Saksalaisesta BMW huollosta ostettu,laatikossa päällä lukee passend fyr BMW. R1100 , xx (= kulunut pois) Motorräder. Made in Austria

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 09 Tammi 2009 09:03
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mielenkiinnosta ostin Biltemasta bemarin öljysudit, sekä 2vR:n, että K- ja 4vR:n.
Halvat hinnat, 4,49€ ja 7,69€.
Hämmästyttävää, että Biltema tarjoaa lyhyttä yksiosaista sutia jokaiseen 2v boxeriin, huolimatta siitä, onko pyörässä lauhdutin vai ei! :roll:
4vR ja K-mallin suodatin ei taas sovi suodatinavaimeen, kulmia oli yksi liikaa. Venttiili tosin löytyy!
Jos valmistajan/markkinoijan tiedot pelkästään ulkoisista vaatimuksista on tätä luokkaa, voi vain kuvitella, mitä ne on muista vaadittavista ominaisuuksista.

Saa tulla ilmaiseksi hakemaan, jos kenelle kelpaa! Postissa lähetän vain muun tilauksen yhteydessä, vaikka C&M-sarjiksen kaupantekijäisenä! Tuotevastuuta en suodattimista ota!

www.finnbike.com/boxer

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 09 Tammi 2009 21:49
Kirjoittaja Pekkavee
Joo tuota kulmien lukumäärää minäkin ihmettelin siinä suodattimessa. Yhden ostin.
Kyselin meilillä Biltemasta, että löytyykö avainta moiseen.
Vastausta ei ole koskaan tullut.

Pitää vaan ostaa noita muita tarvikesuodattimia.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 10 Tammi 2009 10:34
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kuinkahan moni pohjoismaissa on jo laittanut 2v boxeriinsa liian lyhyen Bilteman suodattimen? Bilteman suodatin ei TODELLAKAAN sovi niihin malleihin joissa on öljynlauhdutin. Öljy kiertää kokonaan suodattamatta! Bilteman soveltuvuustaulukon mukaan ko. suti käy kaikkiin 2v boxereihin vuodesta -70 eteenpäin.

Tämän päivän HS:ssä on juttua käytettyjen öljyjen värieroista. Siinä kerrotaan myös ohivirtaus- ja läpivirtaussuodatuksesta. Ehkä viimeinenkin luupää tajuaa miksi bemarin suodattimessa se venttiili pitää olla!?

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 10 Tammi 2009 15:42
Kirjoittaja Heimari
Tuli mieleen.. Kuinka paljon loppuviimeksi vaikkapa vanhan bokserin koneen elinikä lyhenisi jos jättäisi suodattimen kokonaan pois ja vaihtaisi öljyt normaalisti 2500 km välein :shock: 3%? 5%?
Emme tietenkään niin tee, mutta jos..
T: Heimari

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 11 Tammi 2009 07:12
Kirjoittaja cake
Laittakaapa öljynsyylärillä varustettuun 2v-koneeseen lyhyt filtteri, niin pienin ongelma ei ole öljyn kiertäminen suodattamatta.
Kone nimittäin imaisee kannen o-renkaat hyvin äkkiä öljynkiertoon ja tulos on ainakin kauniin sininen kampiakseli ja muutakin rahanarvoista katseltavaa.
cake

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 11 Tammi 2009 07:42
Kirjoittaja HeikkiL
Pekkavee kirjoitti:Pitää vaan ostaa noita muita tarvikesuodattimia.
Paljonkos tuolla säästää vaikkapa viidessä vuodessa verrattuna siihen, että ostelisi suodattimet pemarikauppiaan tiskiltä?..

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 11 Tammi 2009 11:21
Kirjoittaja Ismo Vaara
Heimari kirjoitti:Tuli mieleen.. Kuinka paljon loppuviimeksi vaikkapa vanhan bokserin koneen elinikä lyhenisi jos jättäisi suodattimen kokonaan pois ja vaihtaisi öljyt normaalisti 2500 km välein :shock: 3%? 5%?
Emme tietenkään niin tee, mutta jos..
T: Heimari
Luulen, että elinikä lyhenisi enemmän. Perusteluna väitteelleni on, että vaikka vuoden -69 ja vanhemmissa ei ollut öljynsuodatinta, niiden kampiakseleissa oli "keskipakoislingot" molemmissa päissä, jotka putsasivat öljyä.

Kuinkahan pitkä noiden "wanhojen hywien" koneiden elinikä olisikaan ollut, jos "linkojen" ja 2500km:n öljynvaihtovälin lisäksi olisi ollut käytössä paperisuodattimet ja nykyaikaiset öljyt! 8)
Aivan kuten nykyään raskaassa kalustossa.
Pitkät öljyjen vaihtovälit uusissa isoissa dieseleissä johtuu osittain "harhasta". Öljytilavuus on usein moninkertaistettu vanhoihin verrattuna ja tästä johtuu, em. lisäksi, myös hurjat vaihtovälit.

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 11 Tammi 2009 14:45
Kirjoittaja Heimari
Juuri näin
Jos vanhoissa linkopuhdistimisissa koneissa käytetään huippuöljyä niin tuskinpa kitkan vähenemisen vuoksi paljonkaan metallia kóneesta irtoaa kiertoon.
Ennen oli toisin kun öljyt olivat mitä sattuu. Silloin paperisuodattimet vasta tärkeitä olisivat olleetkin, eivät niinkään nykyään.
T: Heimari

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 20 Tammi 2009 21:31
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Tuli ostettua HF:n suodin. Jospa se toimisi tässä mopossa Delvacin kaverina kuten aikaisemmissa Japanilaisissakin.

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 16 Huhti 2009 12:47
Kirjoittaja jukkap
Öljynjäähdyttimellä varustettuihin boksereihin pitää todellakin laittaa se pitkä öljynsuodatin ja varmistaa että kaikki tiivisteet tulevat paikalleen. Oma R 100 RS 2V imaisi tiivisteen öljykanavaan ja kiertokangen laakeri leikkasi kiinni. Suodattimen olin ostanut BMW kauppiaalta, mutta en tajunnut silloin sen olevan väärä malli omaan pyörääni. Aikaa tapauksesta on jo noin 20 vuotta ja tuli silloin maksamaan noin 5000mk plus paljon järjestelyjä ja harmia. Sattui meinaan Saksan baanalla. Joten varmistakaa aina suodattimen sopivuus ja turha leikkiä jollain halppis tuotteilla.

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 05 Touko 2009 20:41
Kirjoittaja MustaRS
Onks tää BMW niin kallis harrastus, että pitää ostaa halvimmat suotimet, moottoriöljyt ja vaihteisto/peräöjyt. Ei minusta ole. Voitelun ammattilaisena ostan parasta, en halvinta. Säästän eniten! Bemarini varmuus on huippuluokkaa! Ajan sen yhden turhan kahvipaikan ohi! Varmasti! Voin sitten juoda Kahvit Vaikka XXX asemallakin. Jos bensiini on halpaa!

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 05 Touko 2009 20:51
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
MustaRS kirjoitti:Onks tää BMW niin kallis harrastus, että pitää ostaa halvimmat suotimet, moottoriöljyt ja vaihteisto/peräöjyt. Ei minusta ole.
Kysymys ei ehkä ole tuotteiden hinnasta vaan siitä mitä on saatavilla ja millä on merkitystä, sillä me kaikki painotamme asioita ja niiden tärkeyttä toistensa suhteen pääsääntöisesti eri tavalla. Se sallittakoon jokaiselle itselleen.

Myönnän kyllä, että ei ole järkevää käyttää sellaisia osia jotka väistämättä aiheuttavat vaurioita.

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 30 Syys 2009 16:01
Kirjoittaja Ismo Vaara
Onpa hiljaista. Täytyy kait kaivaa taas vanha kunnon putsariväittely esiin! :D
En löytänyt mistään 4v moottorin öljypumpun tehoa, mutta 2v moottorissa se on 1400 litraa tunnissa, kierrosten ollessa 6000rpm. Tuskin uudemmassa moottorissa on ainakaan tätä vähemmän.
Laskekaahan montako litraa öljyä kulkee suodattimen läpi öljynvaihtovälillä!
Väitän, että tuo venttiili putsarissa on muutakin kuin vain tukkeutuneen suodattimen hätävara.
Elikkäs kaikkea öljyä ei suodateta joka kierroksella, vaan osa öljystä täytyy päästa ohi suodattimen.

Re: Öljynsuodatin tarvikkeena?

Lähetetty: 30 Syys 2009 18:46
Kirjoittaja Heimari
Olisikohan nuo arvot pumpatessa vapaaseen tilaan eli nollapaineella. Öljykanavien pitäisi olla aika isot jotta niistä kulkisi 3 desiä sekunnissa :shock: