Sivu 5/6

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 21 Huhti 2014 13:59
Kirjoittaja C-A-D
Noihin motiiveihin, mielipiteisiin ja niiden esittämistapoihin liittyen vielä: Jokainen, joka on kuukautta pidempään seurannut muutamaa auto- tai MP-foorumia, tietää että uskonnon ja politiikan lisäksi öljyt ja niiden paremmuus on aihe josta käytävään keskusteluun ei kannata oikeastaan heittäytyä mukaan kuin ostamalla popcorn-pussin. Jokaisella on noista mielipiteensä, kokemuksensa ja ennenkaikkea uskomuksensa. Toiset vannovat synteettisten perään, toiset "parhaiden merkkiöljyjen" (mitä nuo sitten ovatkaan) - toiset puolestaan valmistajan luokitusvaatimukset täyttävien edullisten. Jokainen HIFIstelkööt omalla kukkarollaan ihan niin paljon kuin haluaa. Jotenkin mua vaan jyrsii nää uskomukset joita näihin asioihin liittyy. Myös kärkkäät väitteet, että "uudempi, isomman aakkosen sen S:n perässä omaava on aina parempi kuin vaikkapa SG- tai SH-tason öljy".

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 21 Huhti 2014 17:13
Kirjoittaja TuuttiK1
Onkohan Suomessa yhtään henkilöä jolla olis kokemusperäistä omaa tietoa öljyjen eroista? Siis niin että olis ostanut uutena monta samanlaista ajokkia ja käyttänyt erimerkkisiä öljyjä niin kauan kuin moottorit on ajettu loppuun. Sitten vasta vois lausua jotain "omana tietona". Iso kuljetusliike vois tehdä niin mutta niillä on aina käytetty samaa öljyä joka autossa uskoakseni.

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 21 Huhti 2014 19:52
Kirjoittaja ilmari
R100gspd kirjoitti: Vai olisinko saanut paremman reissun matkustamalla Kälviälle,sehän on selvästi halvempi reissu joten pakko olla parempi.Toivottavasti siellä on edes leipäjono jotta saa laadukkainta ruokaa.
Tossahan se Käläviä on kymmenen kilometrin päässä. Kiintoisimpana kohteena voisin mainita vissiin Suomen ainoan autopurkaamon, joka on museoitu. Ymmärtääkseni sinne järkätään vain ryhmäkäyntejä, että jos keski-pohjanmaan bemaristeja kiinnostaa niin sinne vaan.

"Kävi niin kuin Käläviällä"

-Ile-

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 21 Huhti 2014 23:16
Kirjoittaja kardaani
TuuttiK1 kirjoitti:Onkohan Suomessa yhtään henkilöä jolla olis kokemusperäistä omaa tietoa öljyjen eroista?
Minulla oli tilaisuus seurata 1980-luvun lopussa Shell TMO:n ja Mobil 1:n käyttöä VAG-konsernin autoissa. Silloin eroa oli oikeasti ja sitä oli paljon. Jos moottorilla oli ajettu yli 100 tkm ja oli käytetty huolto-ohjelman mukaista öljynvaihtoväliä esim. MH-tyypin moottorissa (mm. Golf), niin Shell TMO:ta käyttäneen moottorin öljykanavat olivat käytännössä tukkeutuneet ruskeasta möhnästä. Mobil 1 -moottori oli puolestaan aivan puhdas.

Tiedän tapauksen, jossa Shell maksoi vähin äänin moottorin vaihdon, koska tapaus oli niin selvä.

Puhuttiin "TMO-moottorista": kun öljykorkista kurkisti sisään, ruskea kaiken peittävä paksu töhnä paljasti käytetyn öljymerkin.

En tiedä onko tällaista eroa millään öljyillä enää. Toivottavasti ei. Ainakin Pekkaveen kehuma edullinen Motox 20w50 tuntuu toimivan bokserissa loistavasti.

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 22 Huhti 2014 08:24
Kirjoittaja C-A-D
TuuttiK1 kirjoitti:Onkohan Suomessa yhtään henkilöä jolla olis kokemusperäistä omaa tietoa öljyjen eroista? Siis niin että olis ostanut uutena monta samanlaista ajokkia ja käyttänyt erimerkkisiä öljyjä niin kauan kuin moottorit on ajettu loppuun. Sitten vasta vois lausua jotain "omana tietona". Iso kuljetusliike vois tehdä niin mutta niillä on aina käytetty samaa öljyä joka autossa uskoakseni.
Tuo "kokemusperäisyyskin" on helppo kyseenalaistaa. Kuinka autoja on ajettu? Kaikki kuljettajat ajaneet kaikkia autoja, samoissa sääolosuhteissa? Huollot tehty taatusti samoin välein / periaattein? jne, jne...

Tilastollista / oikeaa kritiikkiä kestävää vertailua voidaan saada aikaan vain laboratorioissa. Tuo TMO-esimerkki oli varmaankin äärimmäinen ja moisessa toki voi puhua kokemuksen opetuksesta. Saman tyylinen tarina tai oma kokemus on monilla siirtymisessä "pesevien" Diesel-öljyjen käyttöön. Siitä riippuen, millä öljyillä pyörää on aiemmin ajettu, parissa ensimmäisessä vaihtovälissä öljyt mustuvat parin sadan kilometrin ajon jälkeen.

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 23 Huhti 2014 06:33
Kirjoittaja Ismo Vaara
Monta K75-1100 asiakasta olen "pelastanut" remontilta, kun olen neuvonut käyttämään dieselöljyä ainakin yhden vaihtovälin.
Tämä liittyy startin vapaapyörähdysmekanismin toimintaan, kun startti pyörii, mutta ei "nappaa kiinni". Pesevää dieselöljyä käyttämällä kylmähyhmä mekanismista irtoaa ja startti toimii kuin ennenkin.
Puhdistus muulla tavalla olisi vaatinut pyörän katkaisun kytkimen kohdalta ja kytkimen purun, sekä kytkimen edessä(ajosuunnassa) olevan kopan avauksen.

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 23 Huhti 2014 21:58
Kirjoittaja Pekkavee
Pekkavee kirjoitti: En ole koskaan väittänyt missään, että Motox olisi laadultaan parasta.
Se on parasta ja itseasiassa erinomaista hinta/laatusuhteeltaan.
Siinä on ilmeisesti käytetty myös kierrätysöljyä (kertoo huhu HMPK-kerhomme Delvac mieheltä), mikä on myös luonnon kannalta parempi juttu.
Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kyselin siltä kerhomme Delvac mieheltä, mistä tuo huhu oli tullut.

Hän kertoi, että Lassila&Tikanojan öljynkeräilyauton kuski oli näin kertonut.
L&T tulee imuriautollaan hakemaan meidän kerholta aina silloin tällöin 200 litran jäteöljytynnyrin öljyt.
Eikä maksa kerholle mitään. Aika hyvä systeemi.

Tiedä sitten miten tosi toi autokuskin juttu on? :?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 23 Huhti 2014 22:32
Kirjoittaja Pate
Lainaus tuolta toiselta foorumilta:

"Motonet ei ole panostanut oman tuonnin öljyjen tuotekehetilleyyn penniäkään seuraavasta syystä:
Nuo MOTOX 10w40 sekä synt. että mineraali pohjainen ovat molemmat Shellin valmistamia öljyjä. Kun noita "halvempia" öljyjä ostelee niin kannattaa tarkistaa purkitusmaa. Kyseisissä öljyissä se on Hollanti jossa VAIN shellillä on purkitus jalostamo toisinsanoen aivan samaa öljyä kuin Shell VSX 4t. Motoxilla täysin samat luokitukset ja soveltuu myös märkäkytkimelle. Offtopiccina mainittakoon että shell on kehittänyt kyseisen öljyn Ducatin kanssa yhteistyössä ja omaankin Monsteriin tuota öljyä suositellaan. Älkää siis pelätkö noita halpamerkkejä, jos niissä on selvästi maininta luokituksista ja ennekaikkea soveltuuko se sinun pyöräsi kytkimelle."

Toisella foorumilla väittivät että Eurol Hollannissa valmistaa Motox öljyt joten olisikohan tämä alla oleva tuota Motox 20w-50 öljyä.
http://www.eurol.com/en/37-products/759 ... 0w-50.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 24 Huhti 2014 06:28
Kirjoittaja Pekkavee
Tuolla EcoStream yrityksellä saattaa olla jotain tekemistä sen Motox öljyn kanssa.
EcoStream
L&T:n omistama yritys, joka jalostaa käytettyjä voiteluaineita uusiokäyttöön.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 25 Huhti 2014 09:24
Kirjoittaja R100gspd
No niin , loma on ohi. Terveisiä vaan kaikille. Brassailusta ei ollut viestissäni kyse, matkustelu on meille ihan arkipäiväistä joten siitä puhuminenkin on ihan normaalia.
Tuo ismon mainitsema moottorin puhdistustarve on kyllä ihan tosiasia ja se hoituu hyvin dieselmoottoriöljyllä. Tosin kaikki ns nykyöljyt ovat peseviä ja kykenevät liuottamaan,hajottamaan ja neutraloimaan mottoriin kertyvät epäpuhtaudet siten että ne poistuvat moottorista öljynvaihdon yhteydessä. Nämä( kin) ominaisuudet ovat hyvin puutteellisia alkupään api luokkien öljyissä.

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 25 Huhti 2014 13:37
Kirjoittaja Pate
Pekkavee kirjoitti:Tuolla EcoStream yrityksellä saattaa olla jotain tekemistä sen Motox öljyn kanssa.
EcoStream
L&T:n omistama yritys, joka jalostaa käytettyjä voiteluaineita uusiokäyttöön.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Väärää tietoa Pekka.
Pyysin Motonetistä käyttöturvallisuustiedotteen tuosta 20w-50 öljystä ja sen mukaan valmistaja on tuo Eurol.
Eli olettaisin että erittäin laadukasta öljyä tuon pitäisi olla.

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 25 Huhti 2014 13:58
Kirjoittaja C-A-D
R100gspd kirjoitti:...Nämä( kin) ominaisuudet ovat hyvin puutteellisia alkupään api luokkien öljyissä.
Kaikella kunnioituksella "Höpsis".

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 25 Huhti 2014 14:01
Kirjoittaja R100gspd
Motoxin kauppanimi on Motox Bediga 20w50 sg/ cd . valmistaja on Eurol ja sijaitsee alankomaissa.
Molemmat apiluokat ovat vanhentuneet ja poistettu käytöstä. Lisäaineistuksesta tiedotteessa kerrotaan että sinkkiä ja fosforia on 0,5-1,5 paino % . Nämä siis ovat ympäristömyrkkyjä. Tuotteen myrkyllisyys on todettu eläinkokeilla rotilla sisäisesti ja kaneilla ulkoisesti. Ei ole edes osittain luonnossa hajoava tuote. Motox ei ole kierrätysöljy. Nämä tiedot ilmenevät käyttöturvatiedotteesta, tehtaan omasta teknisestä tiedotteessa sanotaan että lisäainepitoisuutta ei voida mitata joten herää kysymys api luokitusta varten annettujen tietojen todenperäisyydestä. Nykynormein mitattuna ei voida todellakaan puhua laatuöljystä,pelkkää perusöljyä riittämättömällä lisäaineistuksella moottorin suojaamiseksi.Eipä muuten ollut luonnon kannaltakaan paras ratkaisu. Jotenkin sitä toivoisi että kun milloin mikäkin tuote nimitetään parhaaksi niin olisi suotavaa että väitteen esittäjä tietäisi edes jotain kehumastaan tuotteesta.

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 25 Huhti 2014 14:27
Kirjoittaja R100gspd
C-A-D kirjoitti:
R100gspd kirjoitti:...Nämä( kin) ominaisuudet ovat hyvin puutteellisia alkupään api luokkien öljyissä.
Kaikella kunnioituksella "Höpsis".
Ole hyvä ja perustele faktoilla miksi voiteluaineiden kehitys on mielestäsi pysähtynyt 80-90 lukujen vaihteen tienoille ?

Re: Moottoriöljyistä

Lähetetty: 25 Huhti 2014 15:07
Kirjoittaja C-A-D
Mä en oikeasti jaksa tätä uskovaisten vääntöä. Pistä ihan mitä haluat mopoos. Niin minäkin teen.