Sivu 1/1

CAN-väylä

Lähetetty: 04 Helmi 2008 17:52
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kertokaapas viisaat tyhmälle, mitä hyötyä CAN-väylästä on? Ducatilla väitetään yli kolmen kilon painonsäästöä johdotuksissa. Onko BMW antanut tietoa mistään syystä vaihtaa perinteinen johtosarja CAN-väylään?

Lähetetty: 04 Helmi 2008 20:20
Kirjoittaja Ismo Vaara
No ei se CAN-väylän ominaisuus ole että voi ajella ilman valoja, se on valokatkaisijan ominaisuus.
Onko CAN-väylää helppo korjata? Siis, jos se sattuu menemään poikki.

Lähetetty: 06 Helmi 2008 19:20
Kirjoittaja mclean
Ei hätiä mitiä niin kauan, kun sinä päätät valojen toiminnasta eikä ne ala elämään omaa elämäänsä.
Minulla on työkaveri, jonka uudehko Mersu 270CDIjne..alkoi elää itsekseen. Joinakin aamuina Mesen CAN-väylä päätti, ettei aamulla lähdetäkään, joskus Mersu lukitsi takaluukun itsekseen, toisinaan Mersu avasi pakkasella kaikki ikkunat eikä suostunut sulkemaan niitä jne, jne...
Laatumerkin maahantuoja antoi remonttien jälkeen, kun asia ei parantunut, neuvon, että Mersusta pitää ottaa välillä akunkaapeli irti, jotta systeemi resetoituu. Kaveri oli sitä mieltä, että kun hän ostaa 65000euron auton, hänen ei kuulu edes tietää missä akku sijaitsee. Auto meni vaihtoon ja nyt hänellä on suurinpiirtein vastaava Bemari. Jotta ei ihan offiksi mene niin Bemun CAN-väylät kuulemma tottelee paremmin kuljettajaa.

Lähetetty: 06 Helmi 2008 21:08
Kirjoittaja Hanski
Ismo Vaara kirjoitti:No ei se CAN-väylän ominaisuus ole että voi ajella ilman valoja, se on valokatkaisijan ominaisuus.
Onko CAN-väylää helppo korjata? Siis, jos se sattuu menemään poikki.
Eihän tuo CAN-väylä varsinaisesti mitään magiaa ole. Alla olevasta linkistä kun lukee 4 ensimmäistä sivua niin pääsee riittävästi jyvälle.http://opetus.stadia.fi/savolainen/Mobi ... Alanen.pdf

Fiksu systeemihän tuo on erityisesti vikadiagnostiikkansa vuoksi, mutta aiheuttaa tietty tällaiselle tavalliselle tallaajalle ongelmia, kun ilman lukijaa ei ongelmista jyvälle pääse.

Itse tuo "väylähän" ei ole kuin 2kpl tavallista sähköjohtoa.

Lähetetty: 07 Helmi 2008 09:26
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kiitos Hanski hyvästä linkistä.

Pikkuhiljaa aletaan lähestyä -30 luvun tekniikkaa, enää siis kaksi johtoa takavaloille ja ohjaustankoon. Mun -38 R71:ssä meenee kuitenkin vain yksi! :twisted: Takavalolle +johto ja ohjaustankoon torven maadoitus.