Vanhan ärrän lyhyet jalkatapit
Vanhan ärrän lyhyet jalkatapit
Näin talvella tulee käytyä tuontuosta tallissa kuiva/ kylmäharjoittelemassa ajoa Bemun selässä. Jo viime kesänä kiinnitin huomiota ahtaseen jalkatilaan siinä tapin ja kaasutimen välissä. Mitä lie sakemanni miettinyt suunnitellessaan.
Kokeeksi laitoin putkenpätkät jalkatappien päälle siten, että tappien pituus tavallaan kasvoi reilun viisi senttiä. Sillä konstilla jalkaa ei tarvitse pitää tapin nokalla kuten vakiossa. Jalan asento on paljon rennompi, kun sen pystyy pitämään suorassa. Katselin muitakin pyöriä ja todentotta...kaikissa niissä näkyy tappi kuluneen ulkopäästään...eikä asfalttia vasten vaan yläpuolelta.
Mielipiteitä? Taidan alkaa väkertämään omaani tappien pidennyksiä ellei niitä peräti ole valmiina jossain tehtynä.
Kokeeksi laitoin putkenpätkät jalkatappien päälle siten, että tappien pituus tavallaan kasvoi reilun viisi senttiä. Sillä konstilla jalkaa ei tarvitse pitää tapin nokalla kuten vakiossa. Jalan asento on paljon rennompi, kun sen pystyy pitämään suorassa. Katselin muitakin pyöriä ja todentotta...kaikissa niissä näkyy tappi kuluneen ulkopäästään...eikä asfalttia vasten vaan yläpuolelta.
Mielipiteitä? Taidan alkaa väkertämään omaani tappien pidennyksiä ellei niitä peräti ole valmiina jossain tehtynä.
- Heimari
- Viestit: 114
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
- Moottoripyörän malli: R 100/7T
- Paikkakunta: Karkku
Mclean puhuu asiaa. Saappaiden pohjatkin kuluvat keskeltä pistemäisesti puhki kun jalkapohjat lepäävät tapin päissä.
Onko mahdollista että tästä on kärsitty 30 vuotta eikä kukaan ole huomannut korjata virhettä?
Tosin, jos tappi on pitkä, kuinka jalan liikerata muuttuu vaihdettaesssa saappaankärkeä vaihdepolkimen yläpuolelta alapuolelle?
Pitääkö polkimiakin jatkaa sivusuunnassa? Silloinhan jalat olisivat taas tapin kärjillä ja jalkatappeja pitäisi jatkaa...jne....
Talvella on kiva miettiä asioita teoreettisesti
T: Heimari
Onko mahdollista että tästä on kärsitty 30 vuotta eikä kukaan ole huomannut korjata virhettä?
Tosin, jos tappi on pitkä, kuinka jalan liikerata muuttuu vaihdettaesssa saappaankärkeä vaihdepolkimen yläpuolelta alapuolelle?
Pitääkö polkimiakin jatkaa sivusuunnassa? Silloinhan jalat olisivat taas tapin kärjillä ja jalkatappeja pitäisi jatkaa...jne....
Talvella on kiva miettiä asioita teoreettisesti
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Kyllä
Onhan se boxeri RS:n kabiini ahtaanpuoleinen jos vertaa vaikka K 12 LT-pyörään. On tullut pidettyä liikenteessä molempia yhtaikaa mutta en koe vanhaa R:ää ongelmalliseksi miltään osin. Siinä istutaan kyllä supussa ja ronttosilla on pieni tila kaasareitten takana mutta se kuuluu kuvioon.
Vanhalla RS:llä pistelee väsymättä lähes samat huikoset per päivä kuin isolla LT:llä. Jäseniä ei tarvitse venytellä ja ojennella ajorupeaman välillä kummassakaan. Kuskin tilat on kyllä suunniteltu todella huolella vanhuksessakin. Itse olen 184 pitkä ja istun siinä kuin valettuna ja se on ainakin minulle passeli vakioasetuksillakin.
Vanhalla RS:llä pistelee väsymättä lähes samat huikoset per päivä kuin isolla LT:llä. Jäseniä ei tarvitse venytellä ja ojennella ajorupeaman välillä kummassakaan. Kuskin tilat on kyllä suunniteltu todella huolella vanhuksessakin. Itse olen 184 pitkä ja istun siinä kuin valettuna ja se on ainakin minulle passeli vakioasetuksillakin.
Vaan minäpä en aio kärsiä. Hyvääkin voi parantaa eli aloitin eilen suunnittelemaan jatkoja tappeihin. Oma arvioni on, että semmonen reippaan viiden sentin jatko tappeihin riittää. Vaihde- ja jarrupedaaleille en aio tehdä mitään. Saattaa mennä oikein hifistelyksi mutta mitäpä emme uhraisi harrastukselle.
Tuosta ajoasennosta vielä. Kyllä saksalainen on miettinyt asennon mutta siitä huolimatta asensin syksyllä mopooni ohjaustangolle korokkeet...riserit...oikein "self handmade-sellaiset". 7cm ylös ja 8cm taakse. Pyörässäni oli semmonen melkein suora tanko. Kyllä nyt vanha selkä nauttii, kun vielä koivillekin tulee "Lebensraumia".
Tuosta ajoasennosta vielä. Kyllä saksalainen on miettinyt asennon mutta siitä huolimatta asensin syksyllä mopooni ohjaustangolle korokkeet...riserit...oikein "self handmade-sellaiset". 7cm ylös ja 8cm taakse. Pyörässäni oli semmonen melkein suora tanko. Kyllä nyt vanha selkä nauttii, kun vielä koivillekin tulee "Lebensraumia".
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12