Vaihdatteko kaasu- ja kytkinvaijerin määräajoin vai sitten kun se katkeaa??
Uusi kardaani ostetaan kun vanha rupeaa ääntelemään, vai tarkastatteko sen vuosittain?
Venttiiliohjurit vaihdetaan kun näet takana savua, vai onko aihetta paneutua asiaan tietyn kilometrilukeman jälkeen?
Täydentäkää Keksikää lisää.
Tarkoitus olisi ajella "vanhuksella" lähes yhtä huolettomin mielin kuin miltei uudella.
P.S. Tämä osastojako näin pienessä piirissä on edelleen mielestäni turhaa.
Mihin tämänkin luokittelisit?
T: Heimari
Milloin vaihdatte kuluvia osia?
- Heimari
- Viestit: 114
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
- Moottoripyörän malli: R 100/7T
- Paikkakunta: Karkku
Milloin vaihdatte kuluvia osia?
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Kyllähän se taitaa usein olla niin että osia vaihdellaan vasta sitten kun ne antaa merkkejä vaihdon tarpeesta tai lopullisesti menee rikki... Itse myönnän kuuluvani tähän porukkaan
PS. jos ei halua luokitella viestiään niin laittaa sitten vaikka tonne yleiseen keskusteluun
PS. jos ei halua luokitella viestiään niin laittaa sitten vaikka tonne yleiseen keskusteluun
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Riippuu vähän mistä on kyse.
Kardaanin ristikot oon ruvennu vaihtaan aina 40 000km välein kun oon huomannut siihen olevan tarvetta.
Etupyörän kuulalaakerit vaihdoin suotta (140 000 ajettu), mutta eipä sit tarvi vaihtaa niitä tienpäällä, niinkuin kaverin kerran... Vanhemmissahan ne kartiorullat ei taida särkyä koskaan, jos vaan muistaa joskus rasvata.
Perän laakeritkin vaihdatin ennenkuin leviävät, ne kun kuulemma ei paljoa etukäteen ilmoittele. Tämä tosin ei koske sinua, vaan paralever-perää.
Elikkä aika paljon koetan ennakoida, koska keskellä ajokautta huolto on aika stressaavaa, varsinkin se odottelu.
Muuten kaasukahvan kulmavaihdetta kannattaa rasvata ettei hampaat kulu, mutta ei liikaa, ettei rasvaa mene vaijereihin. Varsinkin vaseliini vaijerissa on kiusallista kylmällä kelillä!
Kardaanin ristikot oon ruvennu vaihtaan aina 40 000km välein kun oon huomannut siihen olevan tarvetta.
Etupyörän kuulalaakerit vaihdoin suotta (140 000 ajettu), mutta eipä sit tarvi vaihtaa niitä tienpäällä, niinkuin kaverin kerran... Vanhemmissahan ne kartiorullat ei taida särkyä koskaan, jos vaan muistaa joskus rasvata.
Perän laakeritkin vaihdatin ennenkuin leviävät, ne kun kuulemma ei paljoa etukäteen ilmoittele. Tämä tosin ei koske sinua, vaan paralever-perää.
Elikkä aika paljon koetan ennakoida, koska keskellä ajokautta huolto on aika stressaavaa, varsinkin se odottelu.
Muuten kaasukahvan kulmavaihdetta kannattaa rasvata ettei hampaat kulu, mutta ei liikaa, ettei rasvaa mene vaijereihin. Varsinkin vaseliini vaijerissa on kiusallista kylmällä kelillä!
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Milloin vaihdatte kuluvia osia?
Monolever ja sitä vanhemmat kardaanit kestää isältä pojalle. 2v paralever endurolla liikkuessani pidän matkassani ristikkoniveltä(16,80€, saa autotarvikeliikkeestä). Jos reissussa hajoaa täytyy etsiä vain mig-hitsauskone ja matka taas jatkuu. Myös kestää yhtä hyvin kuin orkkis.Heimari kirjoitti: Uusi kardaani ostetaan kun vanha rupeaa ääntelemään, vai tarkastatteko sen vuosittain?
Venttiiliohjurit vaihdetaan kun näet takana savua, vai onko aihetta paneutua asiaan tietyn kilometrilukeman jälkeen?
T: Heimari
Venttiilinohjureita ei TODELLAKAAN vaihdeta silloin kun 2v kone alkaa savuttamaan. Savutus ei ole venttiilinohjureiden kuluneisuuden merkki 2v malleissa, eihän niissä ole edes stefaa venttiilinvarressa! Alipaineventtiili moottorinlohkossa pitää huolen siitä ettei öljy kulje palotilaan, oli ohjuri vaikka "milliä" väljä. Väljä ohjuri ei varoittele mitenkään esim. äänellä tai savutuksella, vaan irroittaa venttiilinlautasen -varresta. Väljällä ohjurilla ajettaessa venttiili ei enää palaudu keskelle seetirengasta ja lautanen irtoaa "nitkuttamalla" ajan kanssa.
Suosittelen ohjureiden tarkistuttamista moottorikoneistamossa aina, kun kannet on irti ja remonttia viimeistään 100tkm:n välein.
Kukkopoikain neulalaakeri
Vaihdoin kerran oikeanpuoleiseen pyttyyn kukkopoikain neulalaakerit. Yksi laakeri oli hajonnut ja osa neuloista oli päässyt putoamaan. Minkaanlaista epänormaalia ääntä ei kuulunut ja huomasin asian kun otin kopan pois tarkastaakseni venttiilin välykset. Koneella ei oltu ajettu kuin vajaa 60 tuhatta. Niin, pyörä monoperäinen R 100 RS.
Vanhan R80:n perän vetokruunu ja takapyörän sisällä oleva boorirengas on minusta kulutusosiin laskettavaa kamaa...ainakin, jos rasvauksesta ei ole huolehdittu.
Vaihdoin ko.osat syksyllä. Se vetokruununkin vaihto onnistuu, kun ajatuksella tekee. Perää ei tarvi edes irrottaa paikaltaan. Onnistui hyvin ja perästä tuli täysin äänetön.
Vetorenkaan niitit kannattaa puristaa kiinni hydrauliprässillä ja sopivilla tuurnilla. Perän hammassovitus ei muutu, jos huolehtii perän laipan tiivisteen paksuuden samaksi, kuin alkuperäinen jne.
Vaihdoin ko.osat syksyllä. Se vetokruununkin vaihto onnistuu, kun ajatuksella tekee. Perää ei tarvi edes irrottaa paikaltaan. Onnistui hyvin ja perästä tuli täysin äänetön.
Vetorenkaan niitit kannattaa puristaa kiinni hydrauliprässillä ja sopivilla tuurnilla. Perän hammassovitus ei muutu, jos huolehtii perän laipan tiivisteen paksuuden samaksi, kuin alkuperäinen jne.