Tuulilasi-infoa
Lähetetty: 22 Maalis 2008 16:31
Tuulilasi lienee eräs herkimmin vaihdettavista osista ainakin LT:ssä, mutta näkyypä noita vaihdettavan useasti myös Gessuihin ja uusin GT-malleihinkin. Eli mitä suurempi merkitys tuulilasilla on pyörän kokonaisaerodynamiikkaan, sen herkemmin sen myös odotetaan olevan hyvä ja tarjoavan mahdollisimman pyörteettömän ja hyvän suojan niin kuskille kuin matkustajallekin. Seuraavassa keskityn erityisesti LT:n tuulilasiproblematiikkaan, mutta mahdolliset hankinnat onnistuvat samaa reittiä myöten myös muihin pyöriin.
Tehtaalta LT:t tulevat nykyään varustettuina matalalla ns. Euro Cut lasilla. BMW:llä on myös korkea lasi, joka oli eräässä vaiheessa ensiasennuslasina – ainakin Amerikan malleissa.
Matalan lasin ongelmana on – niin, sen mataluus! Tuuli riepottaa kuskia ja matkustajaa erityisesti ja kun lasin nostaa ylös, menee sen kulma samalla hyvin pystyksi. Tästä seuraa siten armoton takatuuli / niskaveto. Korkealla BMW-lasilla ongelma on samansuuntainen, mutta ei ehkä yhtä paha.
Tarviketuulilaseja valmistaa ainakin
http://www.parabellum.com/stores/showde ... 31&CATID=1
http://www.ceebaileys.com/bmw/
http://www.ztechnik.com/products/index.html
ja AT-Plexi Kiuruvedellä (atplexi@saunalahti.fi)
Myös Laminar-Lip http://www.laminarlip.com/k1200lt.php pyrkii samaan, eli pienentämään tuulen pyörteilyä kuskin ja matkustajan kypärässä. Näitä myy Suomessa ainakin Baehr Oy.
Omat kokemukseni rajoittuvat BMW:n matalan tehdaslasin lisäksi CeeBaileyn eri malleihin sekä kokeiluun Laminar-lip:illä varustettuun korkeaan BMW:n orkkislasiin.
Keskeisin ero BMW:n ja esim CeeBaileyn lasien välillä on yläreunan muoto. BMW-lasin yläreuna on suora tai jatkaa lasin ”kulmakertoimella” loppuun asti kun taas CB:n lasin yläreuna on nekattu ylöspäin. Sama efekti kuin Laminar-lipillä, siis. Näin ollen lasin yli voi katsoa ilman, että tuuli on heti silmillä.
Myös ns. sivuwingit ovat CB-lasien ominaisuus. Ne ovat lasin sivuihin lisätyt levikkeet, jotka ohjaavat tuulen pois kuskin käsivarsilta ja olkapäiltä.
Mitoituksista ja tyypeistä
Yleinen ”resepti” CeeBaileyn laseja LT:hen tilattaessa on esim. CB #2, -3, Euro Cut, with wings, no tint.
Tuo CB #2 tarkoittaa, että kyse on heidän LT-lasista tyyppiä numero 2. Heillä on myös tyyppi 1, mutta se on hyvin lähellä BMW:n originaalilasia profiililtaan.
Tuo ”-3” tarkoittaa, että lasi on kolme tuumaa lyhyempi kuin BMW:n KORKEA tehdaslasi. Käytännössä eri lasien korkeuden mittaaminen niiden keskilinjaa myöten ja tämän mitan vertailu on vaarallista. Lasien sivuprofiili kun on tuosta yläreunan nekkauksesta (tai sen puutteesta johtuen) kovin erilainen.
Käytäntö on osoittanut, että tuo -3 tuumainen lasi sopii kuljettajille, joiden pituus on 180 – 185 senttiä. -2 tuumainen käy pidemmille ja mallistosta löytyy pituuksia aina +4 tuumaisiin asti. Tehtaan nettisivuista poiketen heiltä saa myös lyhyempiäkin malleja kuin sivuilla mainittu -4 tuumaa lyhennetty.
Käytännössä kuljettajan selän pituus sekä ajotottumukset vaikuttavat myös valittavaan tuulilasiin. Toiset tykkää nähdä kokonaan lasin yli, toiset tykkää ajaa sen takana ja myös niin, että matkustajakin saa suojaa lasista. CB:n laseja on tullut Suomeen jo sen verran runsaasti, että niistä löytyy kokemuksia jo moneltakin kuljettajalta. Sokkona ei tarvitse lasiostoksille lähteä…
”Euro Cut” puolestaan tarkoittaa lasin yläreunan muotoa, joka tässä tapauksessa on suorempi kuin ”Standard Cut” –lasissa, jossa muoto muistuttaa hieman pyöreätä skootterilasia. Sekä Standard- että Euro Cut –lasien korkeus on keskilinjalta mitattuna kuitenkin sama eli periaatteessa Eurolasin ylänurkat tulevat hieman ylemmäksi ja tarjoavat näin hieman enemmän tuulensuojaa olkapäille.
”With wings” tarkoittaa, että lasissa on nuo aiemmin mainitut sivuwingit. Lasit voi tilata myös wingittöminä.
”No tint” tarkoittaa, että lasi on kirkas. Tarjolla on myös viittä eri sävytystä niitä haluaville.
Lasien materiaaleista
BMW:n originaalilasit valmisteaan polykarbonaatista, samoin Z-Technikin lasit. Muut lasit ovat akryyliä. Yleisesti tiedetään, että polykarbonaatti on kovempaa (ja hankalammin muokattavaa) kuin akryyli. Jotkut pitävät akryylilasia jopa turvallisuusriskinä. Itse en ole koskaan kuullut akryyli- (tai minkään muunkaan) tuulilasin särkymisestä ns. normaaleissa tilanteissa. Ja normaali tilanne voi olla esimerkiksi lintuun törmääminen, jollainen on sattunut omallekin kohdalle. Akryylilasi ei mennyt miksikään. Ei myöskään tilanteessa, jossa huolimattomuuttani kaadoin pyöräni nojaamaan vieressä ollutta autoa päin ja pyörän paino oli pitkälle jo vääntyneen tuulilasin varassa. Tästäkin selvittiin ilman sen kummempia vaurioita.
Lasien tilaaminen kimpassa
CeeBaileyn nettisivujen kautta jokainen voi itse tilata lasinsa ja toimitusaika riippuu kulloisestakin sesongista. Parista viikosta pariin kuukauteen.
Kimppatilaukset, joissa saadaan sekä rahtisäästöjä että myös ylimääräinen 10% alennus on hoidettu seuraavasti:
• Kaksi tai useampia tilaajia lyöttäytyy kimppaan ja aluksi he sopivat siitä kenen luottokortilla ostos tehdään.
• Kun tästä on sovittu ja kun tilattavat tavarat ovat selvinneet, allekirjoittanut toimittaa tilauksen sähköpostitse CeeBaileyn yhteyshenkilölle.
• Sieltä tulee takaisin proformalasku, josta käy ilmi tilauksen kokonaissumma rahteineen.
• Jos tuo on OK, lähetän tilaajalle telefaxpohjan, johon hän täyttää omat luottokorttitietonsa sekä faksaa paperin Kaliforniaan. Sieltä tulee sähköpostikuittaus faksin saapumisesta ja vasta tuolloin alkaa tilauksen käsittely ja tuotteiden valmistus.
• Aikanaan FedExiltä tulee tilaajalle ilmoitus tavaroiden saapumisesta maahan.
• Tilaaja toimittaa aiemmin mainitun proformalaskun FedExille, joka määrittää tullin ja alvin. Nämä tilaaja voi maksaa joko verkkopankkiin FedExin tilille tai valtuuttaa heidät veloittamaan summan luottokortilta.
• Tämän jälkeen tavarat tuodaan kotiin joka jälkeen kimppaan osallistuneiden tulee ratkaista tavaroiden jakelu kimpan jäsenille.
Käytäntö on osoittanut, että kolmekin LT:n lasia tulee samassa laatikossa ja lisänä vielä mahtuu sisäkasseja ynnä muuta tavaraa. Eri pyörämallien lasien pakkaaminen samaan laatikkoon saattaa olla ongelmallista lasien kovin erilaisten muotojen vuoksi. Tämä voidaan kysyä tapauskohtaisesti.
Eli kuten edellä kuvatusta käy ilmi, tilaus tapahtuu kimpan edusmiehen nimissä ja luotokortilla. Meikäläisen rooli on vain välittää tieto ja toimia linkkinä ja varmistaa, että pyydetyt hinnat ja rahdit ovat linjassa aiempien toimitusten kanssa. Teen hommaa siis harrastuspohjalta.
Terv. pozo
Tehtaalta LT:t tulevat nykyään varustettuina matalalla ns. Euro Cut lasilla. BMW:llä on myös korkea lasi, joka oli eräässä vaiheessa ensiasennuslasina – ainakin Amerikan malleissa.
Matalan lasin ongelmana on – niin, sen mataluus! Tuuli riepottaa kuskia ja matkustajaa erityisesti ja kun lasin nostaa ylös, menee sen kulma samalla hyvin pystyksi. Tästä seuraa siten armoton takatuuli / niskaveto. Korkealla BMW-lasilla ongelma on samansuuntainen, mutta ei ehkä yhtä paha.
Tarviketuulilaseja valmistaa ainakin
http://www.parabellum.com/stores/showde ... 31&CATID=1
http://www.ceebaileys.com/bmw/
http://www.ztechnik.com/products/index.html
ja AT-Plexi Kiuruvedellä (atplexi@saunalahti.fi)
Myös Laminar-Lip http://www.laminarlip.com/k1200lt.php pyrkii samaan, eli pienentämään tuulen pyörteilyä kuskin ja matkustajan kypärässä. Näitä myy Suomessa ainakin Baehr Oy.
Omat kokemukseni rajoittuvat BMW:n matalan tehdaslasin lisäksi CeeBaileyn eri malleihin sekä kokeiluun Laminar-lip:illä varustettuun korkeaan BMW:n orkkislasiin.
Keskeisin ero BMW:n ja esim CeeBaileyn lasien välillä on yläreunan muoto. BMW-lasin yläreuna on suora tai jatkaa lasin ”kulmakertoimella” loppuun asti kun taas CB:n lasin yläreuna on nekattu ylöspäin. Sama efekti kuin Laminar-lipillä, siis. Näin ollen lasin yli voi katsoa ilman, että tuuli on heti silmillä.
Myös ns. sivuwingit ovat CB-lasien ominaisuus. Ne ovat lasin sivuihin lisätyt levikkeet, jotka ohjaavat tuulen pois kuskin käsivarsilta ja olkapäiltä.
Mitoituksista ja tyypeistä
Yleinen ”resepti” CeeBaileyn laseja LT:hen tilattaessa on esim. CB #2, -3, Euro Cut, with wings, no tint.
Tuo CB #2 tarkoittaa, että kyse on heidän LT-lasista tyyppiä numero 2. Heillä on myös tyyppi 1, mutta se on hyvin lähellä BMW:n originaalilasia profiililtaan.
Tuo ”-3” tarkoittaa, että lasi on kolme tuumaa lyhyempi kuin BMW:n KORKEA tehdaslasi. Käytännössä eri lasien korkeuden mittaaminen niiden keskilinjaa myöten ja tämän mitan vertailu on vaarallista. Lasien sivuprofiili kun on tuosta yläreunan nekkauksesta (tai sen puutteesta johtuen) kovin erilainen.
Käytäntö on osoittanut, että tuo -3 tuumainen lasi sopii kuljettajille, joiden pituus on 180 – 185 senttiä. -2 tuumainen käy pidemmille ja mallistosta löytyy pituuksia aina +4 tuumaisiin asti. Tehtaan nettisivuista poiketen heiltä saa myös lyhyempiäkin malleja kuin sivuilla mainittu -4 tuumaa lyhennetty.
Käytännössä kuljettajan selän pituus sekä ajotottumukset vaikuttavat myös valittavaan tuulilasiin. Toiset tykkää nähdä kokonaan lasin yli, toiset tykkää ajaa sen takana ja myös niin, että matkustajakin saa suojaa lasista. CB:n laseja on tullut Suomeen jo sen verran runsaasti, että niistä löytyy kokemuksia jo moneltakin kuljettajalta. Sokkona ei tarvitse lasiostoksille lähteä…
”Euro Cut” puolestaan tarkoittaa lasin yläreunan muotoa, joka tässä tapauksessa on suorempi kuin ”Standard Cut” –lasissa, jossa muoto muistuttaa hieman pyöreätä skootterilasia. Sekä Standard- että Euro Cut –lasien korkeus on keskilinjalta mitattuna kuitenkin sama eli periaatteessa Eurolasin ylänurkat tulevat hieman ylemmäksi ja tarjoavat näin hieman enemmän tuulensuojaa olkapäille.
”With wings” tarkoittaa, että lasissa on nuo aiemmin mainitut sivuwingit. Lasit voi tilata myös wingittöminä.
”No tint” tarkoittaa, että lasi on kirkas. Tarjolla on myös viittä eri sävytystä niitä haluaville.
Lasien materiaaleista
BMW:n originaalilasit valmisteaan polykarbonaatista, samoin Z-Technikin lasit. Muut lasit ovat akryyliä. Yleisesti tiedetään, että polykarbonaatti on kovempaa (ja hankalammin muokattavaa) kuin akryyli. Jotkut pitävät akryylilasia jopa turvallisuusriskinä. Itse en ole koskaan kuullut akryyli- (tai minkään muunkaan) tuulilasin särkymisestä ns. normaaleissa tilanteissa. Ja normaali tilanne voi olla esimerkiksi lintuun törmääminen, jollainen on sattunut omallekin kohdalle. Akryylilasi ei mennyt miksikään. Ei myöskään tilanteessa, jossa huolimattomuuttani kaadoin pyöräni nojaamaan vieressä ollutta autoa päin ja pyörän paino oli pitkälle jo vääntyneen tuulilasin varassa. Tästäkin selvittiin ilman sen kummempia vaurioita.
Lasien tilaaminen kimpassa
CeeBaileyn nettisivujen kautta jokainen voi itse tilata lasinsa ja toimitusaika riippuu kulloisestakin sesongista. Parista viikosta pariin kuukauteen.
Kimppatilaukset, joissa saadaan sekä rahtisäästöjä että myös ylimääräinen 10% alennus on hoidettu seuraavasti:
• Kaksi tai useampia tilaajia lyöttäytyy kimppaan ja aluksi he sopivat siitä kenen luottokortilla ostos tehdään.
• Kun tästä on sovittu ja kun tilattavat tavarat ovat selvinneet, allekirjoittanut toimittaa tilauksen sähköpostitse CeeBaileyn yhteyshenkilölle.
• Sieltä tulee takaisin proformalasku, josta käy ilmi tilauksen kokonaissumma rahteineen.
• Jos tuo on OK, lähetän tilaajalle telefaxpohjan, johon hän täyttää omat luottokorttitietonsa sekä faksaa paperin Kaliforniaan. Sieltä tulee sähköpostikuittaus faksin saapumisesta ja vasta tuolloin alkaa tilauksen käsittely ja tuotteiden valmistus.
• Aikanaan FedExiltä tulee tilaajalle ilmoitus tavaroiden saapumisesta maahan.
• Tilaaja toimittaa aiemmin mainitun proformalaskun FedExille, joka määrittää tullin ja alvin. Nämä tilaaja voi maksaa joko verkkopankkiin FedExin tilille tai valtuuttaa heidät veloittamaan summan luottokortilta.
• Tämän jälkeen tavarat tuodaan kotiin joka jälkeen kimppaan osallistuneiden tulee ratkaista tavaroiden jakelu kimpan jäsenille.
Käytäntö on osoittanut, että kolmekin LT:n lasia tulee samassa laatikossa ja lisänä vielä mahtuu sisäkasseja ynnä muuta tavaraa. Eri pyörämallien lasien pakkaaminen samaan laatikkoon saattaa olla ongelmallista lasien kovin erilaisten muotojen vuoksi. Tämä voidaan kysyä tapauskohtaisesti.
Eli kuten edellä kuvatusta käy ilmi, tilaus tapahtuu kimpan edusmiehen nimissä ja luotokortilla. Meikäläisen rooli on vain välittää tieto ja toimia linkkinä ja varmistaa, että pyydetyt hinnat ja rahdit ovat linjassa aiempien toimitusten kanssa. Teen hommaa siis harrastuspohjalta.
Terv. pozo