R80/7 kulkuvarat..
R80/7 kulkuvarat..
Kokeilin eka kertaa Bemuni kulkuvaroja.Hyssss...älkää kertoko kenellekään. Mutta huolestuttaa. Pyörä otti eteensä n.140 todellista kuski normaaliasennossa eli pystyssä. Mittarin olen säätänyt GPS:llä näyttämään oikein 100-120 nopeuksissa.
Eikö tuo ole aika vähän 55 hepalle? Pyörä vetää reippaasti noin 110-115 asti ja siitä ylös päin minusta veto on vähän hengetöntä...ihan kuin olis vähän jopa aaltoillut se veto. Vai onko tuo normaali suorituskyky mokomalle?
Eikö tuo ole aika vähän 55 hepalle? Pyörä vetää reippaasti noin 110-115 asti ja siitä ylös päin minusta veto on vähän hengetöntä...ihan kuin olis vähän jopa aaltoillut se veto. Vai onko tuo normaali suorituskyky mokomalle?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Mietin samaa. En tullut tarkasti huomioineeksi kierroksia. Täytyy illalla käydä oikein GPS:n kanssa kaahaamassa ja laittamassa kierroksia ja oikeita nopeuksia ylös.
Säädin mittarin siirtämällä neulaa. Jousen säätöihin en kajonnut. Nyt mittari näyttää kaupunkinopeuksilla selkeästi liian vähän ja hyvin tarkasti oikein n. 80..100-alueella. Jos virhe kehittyy vähänkään lineaarisesti, pitäisi mittarin näytön mieluummin kasvaa liikaa, kun nopeus kasvaa...kai.
Tuo kierrosluku/ GPS-nopeus/mittarinäyttönopeus-vertailu kertoo varmaan paljon. Ainahan on mahdollista, että mittari jopa takertelee. Pyörä nimittäin on joskus kipattu todella rumasti nurin päätellen mittarikuoren halkeamista ja naarmuista muuallakin. Kytkimen luistosta ei mielestäni ollut kyse. Ja perstuntuma kyydistä oli kyllä ihan vauhdilta tuntuva.
Säädin mittarin siirtämällä neulaa. Jousen säätöihin en kajonnut. Nyt mittari näyttää kaupunkinopeuksilla selkeästi liian vähän ja hyvin tarkasti oikein n. 80..100-alueella. Jos virhe kehittyy vähänkään lineaarisesti, pitäisi mittarin näytön mieluummin kasvaa liikaa, kun nopeus kasvaa...kai.
Tuo kierrosluku/ GPS-nopeus/mittarinäyttönopeus-vertailu kertoo varmaan paljon. Ainahan on mahdollista, että mittari jopa takertelee. Pyörä nimittäin on joskus kipattu todella rumasti nurin päätellen mittarikuoren halkeamista ja naarmuista muuallakin. Kytkimen luistosta ei mielestäni ollut kyse. Ja perstuntuma kyydistä oli kyllä ihan vauhdilta tuntuva.
Kyllä se
Nimittäin tuo huippunopeus. Olen aina ihmetellyt motoristi- ja autopiireissäkin tuota älytöntä p...an puhumista. Varsinkin huippu nopeudet ovat se alue josta kuulee aivan älyttömiä.
Olen nähnyt väitettävän että Honda CX 500 isolla Vetterin katteella ja laukkuvarustuksella ja vielä kaksi päällä kulkee 185...oikeampi nopeus olisi maksimissaan 140. 70-luvun kolmepuolikkaat kulki todellista reilusti alle 150. Honda vain n. 135 vaikka tehdas lupasi 175. Yamaha R 5 kulki n. 140 jos oli kapea tanko...jos oli vastatuuli ei sitäkään.
Sitten on nuo Saksan halki ajajat jotka puhuvat aivan älyttömiä. Jos saat Saksan halki ajossa keskinopeuden 200, liikut suhteellisen nopealla matkailulentokoneella ja siis ilmailet. Sakemannit sanoo että Tippa-Rellu on baanalla yhtä nopea kuin Porsche, ja näin oli jo 80-luvun alussa siis silloin kun rautaesirippu oli kiinni ja tiet vetivät...
Olen nähnyt väitettävän että Honda CX 500 isolla Vetterin katteella ja laukkuvarustuksella ja vielä kaksi päällä kulkee 185...oikeampi nopeus olisi maksimissaan 140. 70-luvun kolmepuolikkaat kulki todellista reilusti alle 150. Honda vain n. 135 vaikka tehdas lupasi 175. Yamaha R 5 kulki n. 140 jos oli kapea tanko...jos oli vastatuuli ei sitäkään.
Sitten on nuo Saksan halki ajajat jotka puhuvat aivan älyttömiä. Jos saat Saksan halki ajossa keskinopeuden 200, liikut suhteellisen nopealla matkailulentokoneella ja siis ilmailet. Sakemannit sanoo että Tippa-Rellu on baanalla yhtä nopea kuin Porsche, ja näin oli jo 80-luvun alussa siis silloin kun rautaesirippu oli kiinni ja tiet vetivät...
Lisäisin vielä
Das Motorradin testin mukaan paljon kehuttu Tuutti-Honda kulki tankilla maaten 197 kmh. Tuutissakaan ei tarvinnut säädöt olla paljon pielessä kun mittarinopeus jäi alle 180 kmh:n. Omassa 71-Tuutissani oli Ricmanin kilpakate ja kapeat Brevettaton sarvet. Se kulki mittarin mukaan tasan 200 ja senkin pitkällä suoralla joten ei se mikään raketti ollut. Eipä ollut vesi-Susnakaan. Toisen sukupolven 63 heppainen Sakemannimalli kulki 180. Kauhupeliksi mainostettu 750 kolmisiipinen Kawa kulki Das Motorradin mukaan 185 eli ei kovinkaan paljon 74 heppaiseksi. Tosin sarvet siinä oli kuin Leghornissa konsanaan...Ajoin kerran kaverini 6-pyttyisen CBX Hondan kanssa kilpaa (rikos on jo vanhentunut) CBX ei pärjännyt edes Tuutilleni. Bensa isolle Hondalle kyllä kelpasi. Vähänkin reippaammassa vauhdissa kulutus oli 10 litraa sadalle...Toki CBX kulkee todellista hieman yli 200 kun kone on säädöissä ja kunnossa...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Lisäisin vielä
Ohoh! Missä testissä tuutti noin kovaa kulki? Ettei ollut paras noteeraus alamäessä?kaliffi kirjoitti:Das Motorradin testin mukaan paljon kehuttu Tuutti-Honda kulki tankilla maaten 197 kmh.
Kävinpä minäkin päivittämässä 90/6 mittarivirheen.
Virhe oli kaikilla nopeuksilla navigaattorilla tarkistaen 5km/h. Mittari jämähti kuitenkin nopeuteen n. 135 km/h kun oikea nopeus oli jo kymppiä suurempi. Nopeuteen 120 km/h mittari kyllä pysyi mukana (näytti 125).
En testannut huippuja mutta tohon 145:een vauhti nousi nopeasti. Ja pystyssä istuen ja tasamaalla tietysti. Puristukset kummassakin pöntössä ovat 11 bar startilla kierrättäen ja kaasu levällään. Painemittari voi tietysti näyttää väärin.
Virhe oli kaikilla nopeuksilla navigaattorilla tarkistaen 5km/h. Mittari jämähti kuitenkin nopeuteen n. 135 km/h kun oikea nopeus oli jo kymppiä suurempi. Nopeuteen 120 km/h mittari kyllä pysyi mukana (näytti 125).
En testannut huippuja mutta tohon 145:een vauhti nousi nopeasti. Ja pystyssä istuen ja tasamaalla tietysti. Puristukset kummassakin pöntössä ovat 11 bar startilla kierrättäen ja kaasu levällään. Painemittari voi tietysti näyttää väärin.
Re: R80/7 kulkuvarat..
Noniiiiin. Nyt on tehty tiedettä R80/7:n kulkemisesta. Rakensin systeemin, joka otti digikuvan GPS-navigaattorista ja samaan kuvaan kierroslukumittarista ja nopeusmittarista. Kuvista sai helposti otettua lukuparit, jotka sitten laitoin Exeliin ja niistä graafinen esitys. Siitä sitten exelin automaattinen lineaarinen trendiviiva paikalleen. Uskomattoman hyvin luvut asettuvat suoralle, kun huomioidaan GPS:n ilman desimaalittoman lukeman aiheuttama n. +/- 1km/h tarkkuus ja kierroslukumittarin virheet ja sen lukuvirheet.
Lukupareja, joissa ensimmäinen on todellinen GPS-nopeus ja toinen on kierrosluku pyörän mittarin mukaan...5.vaihteella:
79/3700 80/3750 90/4100 96/4400 120/5250 154/6500
Yli 160km/h TODELLISTA nopeutta ei R80 saavuttane vakiokuntoisena??
Jos laatimani nopeusviivan jatkaa suorana 180:iin, on kierrosluku siinä tarkalleen 7500 eli ko. koneen suurimman tehon kierrosluku.
Mittarivirheet olivat sitten erillinen stoori. Nimittäin viisarisäätöni jälkeen mittari näyttää 60:stä ylöspäin uskomattoman tarkasti ja lineaarisesti. Virhe näytti olevan koko alueella lukematarkkuuden rajoissa arviolta +/- 2km/h.
Lukupareja, joissa ensimmäinen on todellinen GPS-nopeus ja toinen on kierrosluku pyörän mittarin mukaan...5.vaihteella:
79/3700 80/3750 90/4100 96/4400 120/5250 154/6500
Yli 160km/h TODELLISTA nopeutta ei R80 saavuttane vakiokuntoisena??
Jos laatimani nopeusviivan jatkaa suorana 180:iin, on kierrosluku siinä tarkalleen 7500 eli ko. koneen suurimman tehon kierrosluku.
Mittarivirheet olivat sitten erillinen stoori. Nimittäin viisarisäätöni jälkeen mittari näyttää 60:stä ylöspäin uskomattoman tarkasti ja lineaarisesti. Virhe näytti olevan koko alueella lukematarkkuuden rajoissa arviolta +/- 2km/h.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R80/7 kulkuvarat..
Laki Saksassa on erittäin tiukka tehtaan ilmoittamien huippunopeusarvojen suhteen, johtuen kait vapaanopeusteistä ja katsastusmääräyksistä. Heittoa saa olla vain muutama prosentti (3%?).
Tehdas ilmoittaa 80/7:n huippunopeudeksi 165 km/h istuen ja 172 km/h maaten. 55 heppaisella versiolla vastaavat luvut ovat: 177 ja 182.
Jos kulkua ei tunnu olevan, Siebenrock 1000cc Powerkitti, jo kulkee ja kestää. Edullisesti. Pienellä bensalla!
Tehdas ilmoittaa 80/7:n huippunopeudeksi 165 km/h istuen ja 172 km/h maaten. 55 heppaisella versiolla vastaavat luvut ovat: 177 ja 182.
Jos kulkua ei tunnu olevan, Siebenrock 1000cc Powerkitti, jo kulkee ja kestää. Edullisesti. Pienellä bensalla!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R80/7 kulkuvarat..
80/7:n moottorin suurin SALLITTU kierrosluku on 7400! Korkein teho on 7250 kierroksella ja 55 heppaisella tasan 7000 kierroksella.mclean kirjoitti:Jos laatimani nopeusviivan jatkaa suorana 180:iin, on kierrosluku siinä tarkalleen 7500 eli ko. koneen suurimman tehon kierrosluku.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R80/7 kulkuvarat..
Tehtaan omien käppyröiden mukaan... TÄSMÄLLEEN OIKEIN! Ja 55 heppainen kulkee 180 km/h 7200 kierroksella.mclean kirjoitti:Jos laatimani nopeusviivan jatkaa suorana 180:iin, on kierrosluku siinä tarkalleen 7500 eli ko. koneen suurimman tehon kierrosluku.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R80/7 kulkuvarat..
Bemuni muuten on tuo 55hv:n versio eli jotain häikkää kulussa vielä lienee. Huipusta puuttuu parikymppiä. Eihän sitä mihinkään tarvi mutta tieto sinänsä on itseisarvo. Siis ensin kone kuntoon ja vasta sitten Siebenrockia kehiin.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R80/7 kulkuvarat..
Ja hei... kolkyt vuotta...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-