Sivu 1/1
R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 21 Touko 2008 09:32
Kirjoittaja js54
Onkohan pyörässäni liian laiha tyhjäkäyntiseos, koska pyörä "ampuu" pakoputkeen jonkun verran moottorijarrutuksessa? Entä mikä mahtaisi olla oikea neulan korkeus? Nyt neulat ovat ylimmässä asennossa. Onko tämä tarpeen, koska joku "joka-alan-asiantuntija" sanoi, että kone saattaa käydä laihalla, koska pakoputkissa ei ole fylliä (=vähemmän vastapainetta) ? Kaasuttimet on säädetty kohdilleen alipainemittareilla, kone käy hyvin tyhjäkäyntiä ja veto on hyvä.
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 21 Touko 2008 15:18
Kirjoittaja Heimari
Minulla vastaava putkeen ampuminen loppui bingien synkronoinnin jälkeen..
T: Heimari
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 21 Touko 2008 21:40
Kirjoittaja mclean
Tee synkkaus letkumittarilla joka venttiilinsäädön yms. jälkeen. Ko.mittari on kaikkein tarkin eikä maksa juur mitään.
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 27 Touko 2008 01:57
Kirjoittaja js54
niin, tietäisikö joku faktaa noista neulojen korkeudesta..?
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 27 Touko 2008 11:46
Kirjoittaja Ismo Vaara
js54 kirjoitti:niin, tietäisikö joku faktaa noista neulojen korkeudesta..?
Vois tietääkin, jos olis tietoo onko kuristettu, minkä maan vientimalli...
Mutta kerropas kaasareiden numerot. Stanssaus on kurkussa 64/32/...jotain?
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 27 Touko 2008 14:29
Kirjoittaja ilmari
Moro. Neulan korkeuteen en osaa sanoa mitään mutta tuosta synkronoinnista ois kysyttävää. Tähän asti olen säätänyt kaasarit pytty kerrallaan eli tulpan johto pois ja läpän rajoitinpultilla säätänyt molemmille puolille tyhjäkäynnin n.800 kierrokseen. Sitten säätö vaijereilla siten, että läpät ovat yhtäaikaa täysin auki. Harrastaako muut tuota metodia?
Tein myös sen U-putki letkumittarin mutta sen kanssa meni hermot...
T.Ile
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 27 Touko 2008 15:35
Kirjoittaja Heimari
Hae hermot takaisin, minne ne nyt menikin ja yritä uudelleen.
Se nyt vaan on hyvä tapa säätää kaasarit.
Missä kohtaa meni hermo?
T: Heimari
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 27 Touko 2008 15:59
Kirjoittaja mclean
Tosiaan hermo kannattaa hakea takaisin ja laittaa letkumittari kuntoon. Laita sinne letkuun sopivan vahvuista öljyä. Itse laitoin kakstahtiöljyä ja lisäksi molempiin letkunhaaroihin migin suuttimen vaimentamaan. Nuo vimppana mainitut eivät ole pakollisia, jos öljy on sopivaa.
Kokemukseni mukaan tuolla tyhjäkäynnin erikseen säädöllä saa kauniimman tyhjäkäynnin mutta sitten, jos mittaa alipaineet, ne eivät ole tarkkaan samat. Siinä on sitten lähellä tuo hermojuttu.
Erillissäädön neuvoo muuten tekemään saksankielinen Verlagin BMW-korjausopas.
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 27 Touko 2008 17:25
Kirjoittaja ilmari
Öljynä käytin legendaarista Rally Formulaa, missä saattoi tulla ensimmäinen erhe. Tuo letkun vaimennus olisi varmasti ollut asiaa. Mutta hermot meni siinä että: Kun mopon pani käyntiin niin öljy kuohasi ja kupli. Kun öljy viimein rauhottui ja pääsin säätämään kaasareita niin nestepatsaiden ollessa tasapainossa tyhjäkäynti kasvoi liian suureksi (lähes 2000rpm). Jos taas tyhjäkäynnin sai tarpeeksi matalaksin niin oikean puolen läppä ei enää vastannut "toppiruuviin".
Osakaasulla synkkaus oli helpompaa, n. 3000 kierroksessa vasen oli oikeaa korkeampana ja 4000 kierroksella ne olivatkin tasan! Ja sitten, kun kaasun erehtyi löysään liian hätäisesti niin mopo imaisi öljyn yleensä vasemmale puolelle. Ja sokerina pohjalla tuuli kaatoi letkulankun ja öljyä valui pihakiveykselle. Siksi meni hermot!
Tuo letkuhässäkkä on varmasti tarkka menetelmä synkkaukseen mutta vaatii vissiin harjoittelua.
T.Ile
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 28 Touko 2008 02:57
Kirjoittaja js54
Ismo Vaara kirjoitti:js54 kirjoitti:niin, tietäisikö joku faktaa noista neulojen korkeudesta..?
Vois tietääkin, jos olis tietoo onko kuristettu, minkä maan vientimalli...
Mutta kerropas kaasareiden numerot. Stanssaus on kurkussa 64/32/...jotain?
Kyseessä on Suomipyörä, eli ei kuristettu. Kaasarit: 64/32/307. Synkkasin kaasarit Allrightin alipainemittareilla. Mittareissa on mukana pienet venttiilit, joilla saa viisareista turhan värinän tasattua. Sen jälkeen säätäminen oli helppoa.
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 28 Touko 2008 09:11
Kirjoittaja Ismo Vaara
js54 kirjoitti:Ismo Vaara kirjoitti:js54 kirjoitti:niin, tietäisikö joku faktaa noista neulojen korkeudesta..?
Vois tietääkin, jos olis tietoo onko kuristettu, minkä maan vientimalli...
Mutta kerropas kaasareiden numerot. Stanssaus on kurkussa 64/32/...jotain?
Kyseessä on Suomipyörä, eli ei kuristettu. Kaasarit: 64/32/307. Synkkasin kaasarit Allrightin alipainemittareilla. Mittareissa on mukana pienet venttiilit, joilla saa viisareista turhan värinän tasattua. Sen jälkeen säätäminen oli helppoa.
Oolsprait! Tuo 64/32/307 on vasen kaasari, oikealla pitäisi olla 64/32/308.
Main jet 148
Needle jet 2,64
Jet needle 46-241
Needle clip position-grooves from top 4th
Idle jet 45
Pilot mixture screw-turns out from fully closed 1/2
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 28 Touko 2008 12:29
Kirjoittaja js54
Kiitokset tiedoista! Vielä jäi epäselväksi toi tyhjäkäyntiseos. Tarkoittaako "Pilot mixture screw-turns out from fully closed 1/2" sitä, että seos säätyy tuon 1/2 kierroksen alueella? Vai jotain muuta? Ruuvia avaten seos rikastuu..?
Re: R65 -81 tyhjäkäyntiseos ja neulan korkeus
Lähetetty: 28 Touko 2008 14:28
Kirjoittaja Ismo Vaara
js54 kirjoitti:Kiitokset tiedoista! Vielä jäi epäselväksi toi tyhjäkäyntiseos. Tarkoittaako "Pilot mixture screw-turns out from fully closed 1/2" sitä, että seos säätyy tuon 1/2 kierroksen alueella? Vai jotain muuta? Ruuvia avaten seos rikastuu..?
Ei, vaan se jousikuormitteinen "ilmaruuvi", joka on kurkun alapuolelta säädettävissä, kuuluu olla puoli kierrosta auki, täysin suljetusta.
Purku-puhdistus-kasaus-vakiosäädöt... Johan Bingittää!