R65 -81 perän tiiviste

R-sarjan pyörät
Avatar
js54
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Touko 2006 04:20
Moottoripyörän malli: r65
Paikkakunta: Kokemäki

R65 -81 perän tiiviste

Viesti Kirjoittaja js54 »

R65 -81 perän tiiviste/ stefa vuotaa vähän jarrun akselin juuresta. Pystyykö em. tiivarin vaihtamaan perää purkamatta? Vuodosta on haittaa, koska kun pyörä on sivujalalla, oljyä valuu jarrukengille... Entä miten saisin tarkastettua vetopyörien hampaiden kunnon? Lienee kuluva osa?
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: R65 -81 perän tiiviste

Viesti Kirjoittaja mclean »

Avaa perä rohkeasti sieltä jarrun puolelta. Laipan mutterit auki ja osat syliin. Siellä ei ole mitään silmille singahtavaa ja kokoonpano käy yhtä sutjakasti, kuin purku. Laita vaan osat ja prikat tarkasti samaan paikkaan, kuin purettaessa oli. Laipan tiiviste on paksuudeltaan kriittinen eli hammaskosketus muuttuu, jos tiivisteen joutuu uusimaan ja paperi on väärää paksuutta. Paperin paksuuden voi mitata helposti työntömitalla kun ottaa mittauskohdaksi tiivisteen puristumattoman kohdan. Sieltä löytyy semmosia. Sitten vaan marssit varaosaliikkeeseen ja ostat vastaavaa paperia. Papereita löytyy tasakympeille ja väliinkin. Tietysti voit ostaa uudenkin tiivisteen, jos ei ole kokemusta/taitoa tiivisteen itsenaputteluun.
Perän kuluneisuuden voit arvioida tunnustelemalla hammasvälystä kiertosuunnassa liikuttelemalla. Tämä ihan perää purkamatta. Välystä pitää olla mutta ihan vaan juuri erottuva määrä. Välys tuntuu parhaiten, kun lasket öljyt pois ja huuhtelet perän vielä vaikka polttoöljyllä tai bensalla.
Se mahdollisesti kuluneen vetokruununkin uusinta onnistuu "selfmade" mutta vaatii jo hiukan asennetta ja työkaluja....sorvi, prässi, mig, mittausvälineitä...Mitään salatiedettä siihenkään ei näyttänyt sisältyvän. Osat vaikkapa Ismo Vaaralta. Se vetorengas tuli helpoiten netillä Englannista. Kotimainen merkkiliike ei saanut selville kahdessa viikossa, onko heillä sitä osaa. Englannista se tuli postilaatikkoon kolmessa päivässä. Vetorenkaan niitit muuten kiinnitetään prässillä ja tuurnilla...siis ei vasaralla.
Avatar
js54
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Touko 2006 04:20
Moottoripyörän malli: r65
Paikkakunta: Kokemäki

Re: R65 -81 perän tiiviste

Viesti Kirjoittaja js54 »

Jaahas, nostin takapyörän ilmaan ja pyöritin takarengasta hiljalleen edestakaisin toinen hanska kardaanilla (siinä nivelen suojakumilla). Välystä tuntuu olevan. Mittasin työntömitalla vanteen pyörimän matkan huohottimen kohdalla olevaan kohoumaan nähden. Liekö liikaa välystä, kun tästä kohdasta vanne ehtii liikkua n.9mm, ennenkuin liike tuntuu kardaanissa? Perä sökö? Voiko lyödä ajossa jumiin? Vaihdoin tässä taannoin öljyt perään ja puhtaalta näyttivät n.7000km ajon jäljiltä.
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Re: R65 -81 perän tiiviste

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Siinähän on mukana sekä perän, vetokruunun että kardaaninivelen välykset joten lienee vaikea sanoa missä välys on tai onko sitä kuitenkaan liikaa jos jokaisessa on välystä vähän. :?
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R65 -81 perän tiiviste

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

js54 kirjoitti:R65 -81 perän tiiviste/ stefa vuotaa vähän jarrun akselin juuresta. Pystyykö em. tiivarin vaihtamaan perää purkamatta? Vuodosta on haittaa, koska kun pyörä on sivujalalla, oljyä valuu jarrukengille... Entä miten saisin tarkastettua vetopyörien hampaiden kunnon? Lienee kuluva osa?
Pystyy toki vaihtamaan. Jos akseli/reikä ei ole kovin kulunut, riittää vakio o-renkaiden vaihto. jos kuluneisuutta on enemmän, täytyy vaihtaa paksummat o-renkaat tai tehdä lisää tiivisteuria.

Jos vetokruunun hampaat ovat kuluneet harjasta teräväksi, korjaus on tehtävä heti.
Korjaussarjaa (118€)löytyy kyllä. http://www.finnbike.com/boxer Tätä ei saa BMW-liikkeistä! :wink:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin