Itse olin vähän samanlaisessa tilanteessa muutama viikko sitten. Pyöriä ollut jo kolmattakymmentä vuotta, joista kaksi BMW:täkin, tosin boxereita. K100/K75 oli nuoruusvuosina hintansa ansiosta saavuttamaton kohde ja vanhemmiten mielenkiinto kohdistui muihin malleihin, mutta kyllä se "Lentävä tiiliskivi" on aina takaraivossa kummitellut, varsinkin kun perustekniikka on pomminvarmaa (kone muistuttaa paremminkin autonmoottoria mitoitukseltaan ja selkeydeltään) ja muotoilu omaan silmään ajattoman tyylikästä.
Työpaikanvaihdossa poltin kesälomani ja muutenkin tänä suvena pitänyt niin kiirettä, että katsoin parhaimmaksi hommautua eroon tuoreesta GS-Adventuresta (terveisiä vain uudelle omistajalle, todennäköisesti kuuluu kerhoon, kun vaihtopyöräkin oli R1200RT!) ja "alaspäinpäivittää" kalustoa. Japanilaistekniikka ei oikeastaan tullut kyseeseen, koska oltiin etsimässä vanhempaa peliä (tekniikka muuttuu itäpyörissä "joka vuosi", eikä hermo kestä odotella kuukausia jotain pikkuosaa Hamamatsusta). Vaihtoehtoina loppujen lopuksi BMW ja Guzzi (Guzzin tekniikkaan miellyin Guzzi-projektini tiimoilla; tekniikka samantapaista maatiaismallia, kuin ilmajäähtyvissä R-Bemuissakin). Lopuksi arvelin, että germaanisähköt kuitenkin vievät voiton Guzzin italialaisista (vaikka nekin suurelta osin Boschilta kotoisin...) ja eikun K100:n etsintään.
RS-malli on aina miellyttänyt silmää eniten, joten se oli ykkösvaihtoehto. Katteiden altahan nämä ovat aikalailla samaa tavaraa, paitsi RS:ssä on hivenen pitempi kokonaisvälitys. Nettiä tuli selattua vikojen ja niiden löytämisen opetteluksi ja kavereilta kyseltyä K-infoa. Ja mitä jäi käteen?
- Kardaanin boorit kuluvat hoitamattomina ('83 - 02/'86 -mallit lienevät kestävimpiä, koska näissä vielä kunnolla koneistetut boorit)
- Öljy-/vesipumpun tiivisteet vuotavat
- Kytkinakseli vaatii ajoittaista voitelua
- Nopeusmittarivikoja; sekä anturissa perämurikassa että itse mittarissa
- Äänenvaimentimen lämpösuoja kilisee ja kolisee
- Alusta on kaikissa tuonikäisissä ajoneuvoissa jo ehtoopuolella. Korjausapu löytyy WP, Wilbers, Öhlins, Hagon -osastolta; takaiskari uusiksi ja keulaan uudet jouset ja öljyt sekä Telefixin haarukkatuki
- '83-'85 -mallit vaativat silloin tällöin lorauksen lyijynkorvikelisäainetta bensatankkiin
Nämä yleisimmät viat, mitkä vastaan tulivat eivätkä loppupeleissä edes vaikeita tai kamalanhintaisia korjata. Itse perustekniikka on erittäin kestävää!
Ja nyt voivat sitten K-omistajat kertoa ihan oikeaa tietoa tämän MuTu:n jatkoksi...
Muutama linkki lontoonmurteella:
K100 FAQ
K-Bike Buyer's Guide
K-Tech IBMWR:n sivuilta
Flying Brick
J.K. Ai ostinko sitten mitään K-pyörää? Jo vain! Siistikuntoisen ja ryhdikkään '83 K100RS:n.