Sivu 1/1

'83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 04 Elo 2008 09:43
Kirjoittaja HeikkiL
Potilas '83 K100RS ja oireena kehno käynti kylmänä. Koneen lämmettyä RS pelaa, kuin ajatus.

Äkkiä mieleen tulisi särkynyt lämpötila-anturi, joka ei älyä ruiskulle ilmottaa rikastuksen tarpeesta, kun kuvittelee että sitä lämpöistä konetta pyöritellään... Mutta onko muita vaihtoehtoja, mitä lähtisi katsastamaan?

Myyjä kyllä lupasi hoitaa asian kuntoon syksymmällä omaan piikkiinsä, kun huollossa kiireet helpottavat, mutta toki lupasivat myös varaosan, jos itse askartelen-paskartelen vian pois päiväjärjestyksestä. On vain keljussa paikassa tuo anturi, kun edestä pitäisi purkaa katteita ja irrottaa syyläri + laskea nesteet. Pyörä ollut viime vuodet ilmeisen vähällä käytöllä (esim. eturengas, jossa vielä reilu puolet pintaa jäljellä, on paistettu leiman mukaan '00...) ja sentään 25-vuotias, joten hapettumia, hapertumia sun muita löytynee jatkossakin - talvella sähköjen ja bensa- & alipaineletkujen läpikäynti ja uusaus ohjelmassa ennen kuin uskaltaa Juuroopan reissun käydä heittämässä. Sinällään tuntuu jo myös hassulta, että K-sarjalaisetkin saavuttaneet vanhan museoajoneuvoikärajan - sen verran moderni peli kuitenkin (helppo verrata aikalaiseen italoon, kun tallissa nököttää myös vuotta vanhempi Guzzi; tekniikka ja muotoilu kuin eri planeetalta...). Tai sitten sitä on itsekin jo vanha... :D

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 04 Elo 2008 10:17
Kirjoittaja ssutinen
Itselläni on -84 K100RT. Mikä on tuo lämpötila-anturi, joka ilmoittaa rikastuksen tarpeesta? Minun pyörässä on mekaaninen vipu rikastimelle.

§

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 04 Elo 2008 10:31
Kirjoittaja HeikkiL
ssutinen kirjoitti:Itselläni on -84 K100RT. Mikä on tuo lämpötila-anturi, joka ilmoittaa rikastuksen tarpeesta? Minun pyörässä on mekaaninen vipu rikastimelle.

§
Se vipuhan ei sinällään rikasta, vaan nostaa vain koneen kierroksia.

EDIT: Anturi kuvassa osanro 28.

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 04 Elo 2008 10:49
Kirjoittaja ssutinen
Ok, hyvä tietää. Mutta kai siinä jonkinlainen manuaalinen ryyppy on kun vivun liikkeen ääripäässä on en_nyt_muista_miten_nimetty asento?

§

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 08 Elo 2008 08:53
Kirjoittaja HeikkiL
Jätän kylmäkäyntihäiriöt suosiolla myyjän hoidettavaksi; eipähän mene palikoiden maksu omasta pussista (ja tietämys koneistakin heillä paljon parempi). Infoan syksymmällä, mikä oli vikana (olettaen, että se vika löytyy...).

Tähän mennessä tehty:
- sytytysboxi kokeiltu toisesta vastaavasta
- läppärunkojen synkkaus
- seokset säädetty
- sähköliitokset käyty läpi
- moottorin etupään HAL-anturi vaihdettu
- sulakerasian pohja / releet käyty läpi
- maadoitukset

Äkkiä arvellen vielä olisi muutama vaihtoehto eli tuo e.m. lämpöanturi, kaasun asentotunnistin, puolat / tulpanjohdot, hapertuneet alipaineletkut / imukurkut, alhainen bensapaine... Siinähän tuota listaa jo olisikin! Kovasti tuota vikaa rajaa se seikka, että lämmin kone pelaa kuin unelma ja oireet vain kylmällä koneella (kun lämpömittari alkaa huidella yli +80'C lukemissa, voi jo ajatella liikkeellelähtöä ilman kengurubensaa). Samalla arvelin vaihdattaa joka tapauksessa kaikki ruiskun kumiosat (bensa + alipaine), jotta olisi yksi murhenaihe vähempänä - tuskin ne 25-vuotiaat letkut nyt enää aivan priimakunnossa ovat...

Ja kun olen ollut taas vuoden kilttinä, niin voi hyvällä omallatunnolla alkaa suunnittelemaan kirjettä Joulupukille; onko ehdotuksia, mikä takaiskari olisi pätevä KooSatkuun? Hagon olisi edukas, Wilbersillä hinta- / laatusuhde kohdallaan ja Öhlins sekä Bitubo jo naurettavissa hinnoissa. Samalla pitää vaihtaa myös etuvieterit, mutta niissä ei liene niin paljon eroa valmistajan kesken. Tosin öljyistä voisi udella, että parantuuko keula 7.5W-litkuilla? Alunperin lienee 5W? Telefixin etupään jäykistimestäkin vielä haaveillut...

PS ssutinen: Juu, kyllä siinä käsihanikassa lukee "Choke", mutta tosiasiassa se vain raottaa kaasuläppiä ja nostaa koneen kierroksia. Seoksiin sillä ei ole vaikutusta.

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 08 Elo 2008 09:04
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mitenkäs noi läppärunkojen synkkaus ja seosten säätö on oikein tehty?

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 08 Elo 2008 09:19
Kirjoittaja HeikkiL
Ismo Vaara kirjoitti:Mitenkäs noi läppärunkojen synkkaus ja seosten säätö on oikein tehty?
En minä, vaan R.M. Heinon Tampesterin huolto :wink:

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 08 Elo 2008 09:33
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ajattelin vaan, että noita läppärunkoja EI SAA mennä synkkaamaan. Sen vuoksi niissä ruuveissa on tehtaan jäljiltä sitä sinistä lakkaa.
Myllymaan Repakaan ei kerran saanut läppiä kohdilleen asiakkaan ruuvaamisen jäljiltä, vaan ostatti multa sormeilemattoman läppärunkopaketin. Jo pelitti! :roll:

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 17 Elo 2008 15:09
Kirjoittaja Moto Guzzi
HeikkiL kirjoitti:Potilas '83 K100RS ja oireena kehno käynti kylmänä. Koneen lämmettyä RS pelaa, kuin ajatus.

Äkkiä mieleen tulisi särkynyt lämpötila-anturi, joka ei älyä ruiskulle ilmottaa rikastuksen tarpeesta, kun kuvittelee että sitä lämpöistä konetta pyöritellään... Mutta onko muita vaihtoehtoja, mitä lähtisi katsastamaan?

Myyjä kyllä lupasi hoitaa asian kuntoon syksymmällä omaan piikkiinsä, kun huollossa kiireet helpottavat, mutta toki lupasivat myös varaosan, jos itse askartelen-paskartelen vian pois päiväjärjestyksestä. On vain keljussa paikassa tuo anturi, kun edestä pitäisi purkaa katteita ja irrottaa syyläri + laskea nesteet. Pyörä ollut viime vuodet ilmeisen vähällä käytöllä (esim. eturengas, jossa vielä reilu puolet pintaa jäljellä, on paistettu leiman mukaan '00...) ja sentään 25-vuotias, joten hapettumia, hapertumia sun muita löytynee jatkossakin - talvella sähköjen ja bensa- & alipaineletkujen läpikäynti ja uusaus ohjelmassa ennen kuin uskaltaa Juuroopan reissun käydä heittämässä. Sinällään tuntuu jo myös hassulta, että K-sarjalaisetkin saavuttaneet vanhan museoajoneuvoikärajan - sen verran moderni peli kuitenkin (helppo verrata aikalaiseen italoon, kun tallissa nököttää myös vuotta vanhempi Guzzi; tekniikka ja muotoilu kuin eri planeetalta...). Tai sitten sitä on itsekin jo vanha... :D
Itselläni k100 -84 ja tallissa myös SPIII vuodelta -89 ja kyllä tuo BMW on eri planeetalta. Mutta oma charmi on aina kun italiaanon jyräyttää käyntiin, paluu takaisin kivikaudelle. Mutta vanhojahan tässä ollaan itsekin. :D

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 18 Syys 2008 15:03
Kirjoittaja HeikkiL
RS pajalla eikä sielläkään vielä tietoa / taitoa vikapaikasta eikä ehjäyksestä. Jos pyörä ei lämpimänä toimisi niin mukavasti, niin olisin jo vaatimassa kaupanpurkua sun muuta. Noh, jospa sen saisi kuntoon ensi kevääksi...

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 23 Syys 2008 11:00
Kirjoittaja HeikkiL
Vika korjautui sillä perinteisellä tavalla eli RS vaihtui '92 RS:ään. Heikompi perä ja kone, mutta jospa sillä ajelisi muutaman kymppitonnin...

Re: '83 K100 kehno käynti kylmänä

Lähetetty: 23 Syys 2008 20:26
Kirjoittaja Moto Guzzi
Onnea uudemmalle vain, toivottavasti pelittää. Ei kai ne huonoja ole nuo uudemmatkaan. :D