Sivu 1/2

Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 06 Elo 2008 15:36
Kirjoittaja BMWR1100R
R 1100 R:n oik. puolen jakoketju pitää kovaa räpätystä käynnistettäessä moottori kylmänä. Ääni kuuluu n. puoli minuuttia ja sitten äkkiä katoaa täysin. Irroitin hydraulisen säätimen enkä totea siinä mitään vikaa. Tosin jousen pituudelle en löydä ohjearvoa. Ihmettelen ettei hydraulisessa kiristimessä ole mitään lukitusta vaan sammutettaessa moottori, paineet häviää ja kiristin pääsee tyhjäksi öljystä? Onkhan kellään kokemusta vastaavasta viasta? Pyörällä ajettu 87000 km, huollettu säännöllisesti, öljynä Mobil 1 RF 5W-50.

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 06 Elo 2008 21:57
Kirjoittaja Pekkavee
BMWR1100R kirjoitti:Pyörällä ajettu 87000 km, huollettu säännöllisesti, öljynä Mobil 1 RF 5W-50.
Höh, laita sinne kunnon öljyä.
Suurimmat kilinät loppuu oitis.
Toi 5W-50 on ihan liian litkua kylmänä.

20W-50 öljy on paras tuohon pyörään.
Nesteeltä löytyy hyvä öljy Neste Special 20W-50 ja
Shelliltä kanssa Shell x100 Super 20W-50 ( Prisma mm. myy )
Noita "vanhan auton" öljyjä on kyllä vähän vaikea löytää kaupoista tai Nesteen asemilta.
Ne on myös halpoja. :) :) :)

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 06 Elo 2008 22:02
Kirjoittaja Pekkavee
Tuolla on tarinaa R1100 pyörän huollosta.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Ohjeet sopii suoraan myös tuohon R1100R pyörään.

Taisi siellä jollain sivulla olla asiaa myös näistä öljyjutuista.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 06 Elo 2008 22:32
Kirjoittaja Pekkavee
BMW suosittelee tuohon nimenomaan 20W-50 öljyä ihan ohjekirjankin mukaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 12 Elo 2008 23:15
Kirjoittaja Kulkuri
Pekkavee kirjoitti:
BMWR1100R kirjoitti:Pyörällä ajettu 87000 km, huollettu säännöllisesti, öljynä Mobil 1 RF 5W-50.
Höh, laita sinne kunnon öljyä.
Suurimmat kilinät loppuu oitis.
Toi 5W-50 on ihan liian litkua kylmänä.

20W-50 öljy on paras tuohon pyörään.
Nesteeltä löytyy hyvä öljy Neste Special 20W-50 ja
Shelliltä kanssa Shell x100 Super 20W-50 ( Prisma mm. myy )
Noita "vanhan auton" öljyjä on kyllä vähän vaikea löytää kaupoista tai Nesteen asemilta.
Ne on myös halpoja. :) :) :)

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Miten niin liian litkua? Minulla on R1100RT ja moottorissa Neste 1 5W-50. Ajettu nyt 49750 km, ei kuluta, ei savuta eikä kilise. Ainakin minulle on tärkeää varmistaa kunnon voitelu kylmäkäynnistyksessä ja kuumassa ajossa. Synteettinen 5W-50 hoitaa molemmat asiat. Edellisellä K 100 RS 16v ajoin 181000 km ja samat öljyt, eikä mitään ongelmia.
Kulkuri

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 13 Elo 2008 08:26
Kirjoittaja Kurahousu
Niinkuin Pekka sanoi, liian litkua öljyä. Jos haluat että rahina loppuu kylmäkäynnistyksessä niin vaihda sinne uuden malliset hydrauliset säätimet, sellaset joissa ei ole jousta lainkaan. En nyt muista mistä mallista lähtien ne tuli paremmiksi.

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 13 Elo 2008 10:06
Kirjoittaja Ismo Vaara
5W-50 on paras öljy olosuhteisiin, kun aamulla starttaa hotellin pihasta on -30 astetta ja keskipäivällä aurinko paahtaa jo yli +40 astetta! Näitä olosuhteita taitaa olla lähinnä Marsissa? Ehkä kannattaa kiinnittää huomio johonkin muuhun öljyn ominaisuuteen, kuin mahdollisimman laajaan käyttölämpötilaskaalaan?
Maailmassa ei olisi muita kuin 5W-50 öljyjä jos ne hakkaisivat muut viskositeettiluokan öljyt kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Kun lisäaineistetaan öljyä johonkin käyttötarkoitukseen, useinmiten joku muu ominaisuus kärsii.
Tää on vähän sama juttu, kun kuvitellaan että yli 300kmh kulkevassa pyörässä olisi myös ehdottomasti parhaat ajo-ominaisuudet 80kmh vauhdissa. :wink:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 13 Elo 2008 15:51
Kirjoittaja Kurahousu
Tollasta infoa olin joskus aiheesta löytänyt ja kirjottanut tonne matkaendurot -sivuille:

Vuodest 05 on uudempaa mallia tarjolla ja siitäkin on sitten 07 tehty uusi versio. Jos rahina ottaa hermoon niin tuolta saa vaihtoon tarvittavat ohjeet:

http://www.advrider.com/forums/showthre ... in+tension

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 13 Elo 2008 20:41
Kirjoittaja Pekkavee
Kulkuri kirjoitti:Edellisellä K 100 RS 16v ajoin 181000 km ja samat öljyt, eikä mitään ongelmia.
Kulkuri
K100 RS on ihan erilainen moottorikontruktio kuin R-Bemari.
Sen öljytarpeet on varmaan ihan erilaiset kuin R-Bemarin.

R-Bemari on boxeri eli melkein kuin KuplaVolkkarin moottorin lyhennetty versio.
Moottorissa omat öljyt, kuiva kytkin siinä välissä ja sitten vaihteistossa ihan omat vaihteistoöljyt.
20W-50 on paras öljy siihen Suomen olosuhteissa.

Onneksi noita öljyjä on tarjolla hyvin erilaisiin moottoreihin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 13 Elo 2008 22:20
Kirjoittaja Kulkuri
Ismo Vaara kirjoitti:5W-50 on paras öljy olosuhteisiin, kun aamulla starttaa hotellin pihasta on -30 astetta ja keskipäivällä aurinko paahtaa jo yli +40 astetta! Näitä olosuhteita taitaa olla lähinnä Marsissa? Ehkä kannattaa kiinnittää huomio johonkin muuhun öljyn ominaisuuteen, kuin mahdollisimman laajaan käyttölämpötilaskaalaan?
Maailmassa ei olisi muita kuin 5W-50 öljyjä jos ne hakkaisivat muut viskositeettiluokan öljyt kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Kun lisäaineistetaan öljyä johonkin käyttötarkoitukseen, useinmiten joku muu ominaisuus kärsii.
Tää on vähän sama juttu, kun kuvitellaan että yli 300kmh kulkevassa pyörässä olisi myös ehdottomasti parhaat ajo-ominaisuudet 80kmh vauhdissa. :wink:
En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.

Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?

Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.

Kulkuri

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 13 Elo 2008 23:59
Kirjoittaja Pekkavee
Kulkuri kirjoitti: Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.

Kulkuri
Jaa mistä sitä öljyä noin halvalla saa. Motonetissä maksaa ainakin 21.90 4 litran pönttö.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-1004
Boxerissa on boxerin välykset ja muu tekniikka.
On siinä eroa K moottoriin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 14 Elo 2008 11:02
Kirjoittaja Kulkuri
Pekkavee kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti: Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.

Kulkuri
Jaa mistä sitä öljyä noin halvalla saa. Motonetissä maksaa ainakin 21.90 4 litran pönttö.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-1004
Boxerissa on boxerin välykset ja muu tekniikka.
On siinä eroa K moottoriin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Hinta on 50€ 20 litran astiassa helmikuulta, on edullista Motonetin hintaan nähden. Ostan sitä aina astian kerrallaan kun on 2 turbo Saabia ja 1 Saab ruisku 16v, 1 Transporter turbo diesel ja RT, yksi astia riittää yhteen öljynvaihtoon per ajoneuvo.
Kulkuri

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 14 Elo 2008 14:56
Kirjoittaja Kurahousu
Itse olen gessuun laittanut Shellin X-100 Superia, 20W-50, ja viimeksi taisi 4 litraa maksaa 7 euroa minimanista. Ei kuluta ja vaihtoväliä pidän lyhyenä, eihän se ole edes lähellä tankkaamisen hintaa.
Mun mopo onkin vanha ja raihnanen, 140tkm kurapoluilla kidutettu, niin siinä ei varmaan ohkaset öljyt pysyis sisällä ja koitan välttää pakkasilla ajelua, eihän se ainakaan eteläsuomessa ole vaikeeta, pari pakkaspäivää vuodessa. Vaihteisto- ja peräöljy taitaa kovemmilla pakkasilla olemaan nihkeitä ennen moottoriöljyä.
Voihan se olla että kiristin ei lopeta rahinaa vaikka hieman paksumpaakin öljyä olis sisällä, jos öljyt kuiteskin kerkee sieltä pois valumaan kun pitää kaikkia saabeja käydä ulkoiluttamassa :wink: , ei auta muu kuin vaihtaa uudet kiristimet jos haluaa käynnistysrahinasta eroon. Eihän se rahina sinänsä mitään haittaa, on vaan ikävän kuulosta.

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 15 Elo 2008 11:57
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kulkuri kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:5W-50 on paras öljy olosuhteisiin, kun aamulla starttaa hotellin pihasta on -30 astetta ja keskipäivällä aurinko paahtaa jo yli +40 astetta! Näitä olosuhteita taitaa olla lähinnä Marsissa? Ehkä kannattaa kiinnittää huomio johonkin muuhun öljyn ominaisuuteen, kuin mahdollisimman laajaan käyttölämpötilaskaalaan?
Maailmassa ei olisi muita kuin 5W-50 öljyjä jos ne hakkaisivat muut viskositeettiluokan öljyt kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Kun lisäaineistetaan öljyä johonkin käyttötarkoitukseen, useinmiten joku muu ominaisuus kärsii.
Tää on vähän sama juttu, kun kuvitellaan että yli 300kmh kulkevassa pyörässä olisi myös ehdottomasti parhaat ajo-ominaisuudet 80kmh vauhdissa. :wink:
En ole missään vaiheessa väittänyt ajaneeni Marsissa, enkä -30 tai +40 lämpötiloissa.
12.5.2008 aamulla lähtiessäni Roklandista läheltä Fauskea, -7 astetta, ja 16.5.2008 Storlienista hotellista aamulla lähtiessä -4 astetta, ja 3.6.2008 Oslon iltapäiväruuhkassa yli tunti +26, eli mielestäni on perusteita öljyvalinnalleni. Voisitko asiantuntijana informoida minua tyhmää, että mitkä tärkeät ominaisuudet puuttuvat kyseisestä öljystä laajasta viskositeetista johtuen, jotta osaisin valita "oikean" öljyn loppuelämäni taipaleille? Toisaalta taitaa jo informaatio olla myöhäistä, kun olen ajanut yli 17 vuotta ja yli 250000 km synteettisillä, ja R1100RT:kin jo yli 50000 km, joten ilmeisesti Bemussa on jokin vika kun ei kuluta, ei savuta eikä kilise.

Sarkasitiseen huomautukseesi voisi sanoa, että jos BMW on paras pyörä niin mihin tarvitaan muita merkkejä?

Pekalle tiedoksi: ainakin minun K100:ssa oli kuiva kytkin ja eri öljyt moottorillle ja vaihteistolle, ja öljyn hinnasta sen verran että Neste 1 maksaa 2,50 € joten öljynvaihdon hinta öjyn osalta on 9,375 € Ojalan laskuopin mukaan.

Kulkuri
Hyvä jos olet löytänyt toimivan synteettisen. Itse en suostu niitä käyttämään. 500km kokeilu sai uuden pyörän tiivisteet vuotamaan kuin kastelukannu. Monet asiakkaat ovat valittaneet savutuksesta ja öljyvuodoista synt. käytettäessä, tiedä sitten?
Mun pointti asiassa oli se, ettei pelkkä viskositeettiluokka, tai synteettisyys, tee öljystä sen parempaa.

Kyllä bemarit kestää, jopa öljyistä huolimatta. Mun vanhalla LT:llä on ajettu kuulemma jo yli 350tkm ja se on saanut jos jonkinlaisia öljyjä.
Mitenkä mä olen tullut toimeen ilman synteettisiä öljyjä? Yli puolimiljoonaa kilsaa on takana 29 vuoden aikana. Talviajoa Suomessa alle-30 ja Saharassa yli +40. Sama pyörä on vieläkin n. 150tkm ajettuna.

Re: Jakoketjun kiristin R1100R

Lähetetty: 15 Elo 2008 12:37
Kirjoittaja kaliffi