Sivu 1/1

Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 16 Elo 2008 16:59
Kirjoittaja kaliffi
Joskus olen kuullut väitettävän että ruiskuvehkeissä pölttoainepumpun ulina tietää pikapuoliin pumpun hajoamista. Näin auto- ja mp puolella. Autossani Bmw (kuinka muuten) pumppu volisee aivan selvästi ja on tehnyt niin jo 150 000 kilometriä. Still going strong...

Kaverini K 1100 RS:n pumppu myös ulisee aivan selvästi mutta omassa K 1100 LT:ssä ei kuulu niin minkaanlaista ääntä. Onko muilla havaintoja vastaavasta ja onko kenelläkään tarvinnut vaihtaa pumppua?

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 17 Elo 2008 14:40
Kirjoittaja Moto Guzzi
Itseäni huoletti myös joku ihmeellinen ääni tankista kun viime toukokuussa menin ja ostin vanhan K satasen. Mittarissa reilu satatuhatta silloin. Ääni oli sellainen jotenkin ratiseva releen räpsytys, mutta en ole antanut sen häiritä, pitempien matkojen jälkeen ääni oli poissa, mutta kuuluu toisinaan myös nyt, ja ilmeisesti myös ajossa koko ajan vaikkei sitä ajaessa kuulekaan, tyhjäkäynnillä selvemmin ja kierroksia nostettaessa, hiljenee hiukan tai katoaa täysin, tullakseen taas takaisin. No, nyt olen ajanut itse lomamatkat sun muut ajot kesän aikana, yli 8000km, ääni on tallella, ja pyörä pelaa kuin vain vanha k-satanen voi, eli tuskin edes uudet toimivat huolettomammin. Luotan tuohon pyörään 100%:sesti.
Keväällä vaihtoivat tankkiin kaikki kumiosat eiköhän siellä kaikki kunnossa ole. Kävin keväällä katsomassa myös toista pyörää, ja ellen ihan väärin muista piti pumppu samanlaista raksuttavaa ääntä, josta myös myyjälle mainitsin. Mutta koska ei ollut bmw:n asiantuntijoita liikekään, eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata. :?:
Niin tosiaan oma pyöräni on K100 RS -84

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 19 Elo 2008 17:09
Kirjoittaja Ismo Vaara
Bensan paluuletkun takaiskuventtiili tankissa siellä vaan narskuttaa. On vanhuuttaan kulunut tiiviste pois, metalli-metallia vasten alkaa äänet kuulumaan. Ei vaarallista mutta joskus ääni voi olla häiritsevän kova.

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 19 Elo 2008 18:50
Kirjoittaja Moto Guzzi
Kiitoksia vastauksesta. Taidan katsella sinne uutta venttiiliä, alkaa olemaan sitä luokkaa tuo raksutus että hivenen häiritsee jo, muuten hiljaisessa pyörässä. 8)

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 10 Helmi 2009 21:02
Kirjoittaja okie
Aloin tämän topikin vuoksi tarkemmin tutkimaan, mistä oman K100 ajoittainen pienissä nopeuksissa kuuluva resonanssimainen ääni johtuu. Ensin epäilin jäähdyttimen säleikön resonanssia, mutta se ei lie ollut syy. Ääni kuuluikin polttoainetankista. Irroitin polttoainepumpun ja tutkin muut tankin sisällä olevat osat mutta en löytänyt pumpun lisäksi kuin suodattimen ja letkut, en paluuputken takaiskuventtiiliä. Tarkemmin mietittyäni, onko sellainen edes tarpeen/mahdollinen, mielestäni yksisuuntaventtiilin pitäisi olla pumpussa tai ruiskusuuttimille menevässä putkessa. Pumpun alaosassa näytti olevan jonkinlainen jousikuormitteinen ylipaineventtiili. Nyt pitäisi selvittä onko ko. pumppu äänen lähde ja kannattaisiko se uusia, kulkua asia ei haittaa. Se on vaan kallis BMW:n varaosana eikä samanlaista taida olla kuin jossain Ducati-mallissa, tuskin halvempi. :)
Käytettyjä on esim. eBaylla myynnissä mutta mistä tietää sellaisen kunnon?

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 11 Helmi 2009 07:52
Kirjoittaja Ismo Vaara
okie kirjoitti: Tarkemmin mietittyäni, onko sellainen edes tarpeen/mahdollinen, mielestäni yksisuuntaventtiilin pitäisi olla pumpussa tai ruiskusuuttimille menevässä putkessa.
Uudemmissa K-malleissa on eri systeemi, eikä ollenkaan vanhuuttaan "narskuttavaa" venttiiliä. Sulla on varmaan mittaristossa vain yksi bensan merkkivalo, kahden sijaan?

Kaliffin alkuperäiseen kysymykseen K1100:sten ääntelyyn vastaukseni ei käy, mutta nimim. Moto Guzzin K100 -84:een käy kyllä.

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 11 Helmi 2009 17:58
Kirjoittaja okie
Vanhempi malli on kyseessä, kaksi merkkivaloa polttoaineelle 8 ja 4 litraa.
Käsitykseni mukaan pumpussa on oltava yksisuuntaventtiili koska sitä ei ole ruiskusuuttimille menevässä putkistossa, regulaattori on paluuputkessa ja sen vaihdoinkin viime kesänä koska se jumitti ja polttoainetta kului paljon. Ajattelin nyt talven aikana tehdä jotain sille äänelle ja toinen mitä suunnittelen on oikean polttoainemittarin asentaminen, koska 4 litran valo yllätti toimimattomuudellaan viime kesänä tietyin seurauksin....

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 12 Helmi 2009 08:16
Kirjoittaja MarkoJ
okie kirjoitti:toinen mitä suunnittelen on oikean polttoainemittarin asentaminen, koska 4 litran valo yllätti toimimattomuudellaan viime kesänä tietyin seurauksin....
Itsellä myös K100 kahdella merkkivalolla ja diac:eilla (?) tehdyllä anturilla. Toimii jos on toimiakseen.
PA-mittarin asentaminen on pyörinyt mielessä ja mikäli tuota projektia lähdet viemään eteenpäin, niin mielenkiinnolla ottaisin infoa vastaan.

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 12 Helmi 2009 13:49
Kirjoittaja Ismo Vaara
Se uusi venttiili sinne tankinpohjaan maksaa 8,63 USD, joten kovin paljon ei kannata itse remontoida...

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 12 Helmi 2009 18:32
Kirjoittaja okie
Motobins UK:lla näyttäisi olevan bensamittarianturi K-malleihin, kuvasta vaan ei pysty päättelemään miten se kävisi merkkivaloanturin tilalle vai tulisiko se täysin eri paikkaan ja miten johdotukset? Mittari ja johtosarjakin sieltä löytyisi eikä bensapumppukaan olisi kovin kallis. Tietty verot tulisi lisäksi mutta rahti Brittein saarilta Suomeen on todella kallista.
Löytyisikö Mäntsälästä jotain apuja näiden osien saannin suhteen?

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 12 Helmi 2009 19:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
okie kirjoitti:Motobins UK:lla näyttäisi olevan bensamittarianturi K-malleihin, kuvasta vaan ei pysty päättelemään miten se kävisi merkkivaloanturin tilalle vai tulisiko se täysin eri paikkaan ja miten johdotukset? Mittari ja johtosarjakin sieltä löytyisi eikä bensapumppukaan olisi kovin kallis. Tietty verot tulisi lisäksi mutta rahti Brittein saarilta Suomeen on todella kallista.
Löytyisikö Mäntsälästä jotain apuja näiden osien saannin suhteen?
Motobinsin omistaja Paul Binswanger kävi muuten kylässä pari viikkoa sitten! Kauppasi koko käytettyjen varaosien varastoa mulle. Täytyy varmaan lentää katsomaan paikanpäälle?
Olen kyllä tekemässä tilausta sieltä lähiaikoina.
Mutta... toi vanhanmallin bensatankki ei käy bensamittarille. Pitäisi olla uudempi, missa on säätövastus valmiina tankin sisällä. Tuu vaihtaan tankkia vaan! Uusi maksaa muistaakseni toista tonnia! :shock:
Belarus traktorissa on muuten maailman paras ja kestävin polttoainemittari. Tankin kyljessä kulkee läpinäkyvä letku, mistä pääsee näkemään nestepinnan.

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 12 Helmi 2009 19:59
Kirjoittaja okie
Pitäisiköhän tulla onkimaan tielle? :)
Ajoin viime kesänä Nummisista Onkimaantien kautta Hanko-Porvoo-tielle etsien BMW-kylttejä mutta taisin kääntyä sitten liian aikaisin eräästä risteyksestä vasemmalle....
BTW: ei ole pahitteeksi testata pyörän ja omaa käyttäytymistä soratiellä, loppupätkä olikin mukavaa asfalttimutkatietä.

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 13 Helmi 2009 08:02
Kirjoittaja MarkoJ
Ismo Vaara kirjoitti:Mutta... toi vanhanmallin bensatankki ei käy bensamittarille. Pitäisi olla uudempi, missa on säätövastus valmiina tankin sisällä.
Tuo on tietty helppo tapa saada vastus paikalleen, harmittaa vain kun orig-tankki on kokolailla moitteeton...
Luonnollisesti tarvitaan myös mittari, mutta mistä? Johdotukset lienee melko helppo viritellä johtokaavion mukaan. Mites muuten johtoliitokset pumpulle, ovatko kuinkakin erilaiset, vai onko käytetty samaa läpivientiä kuin vanhemmassa mallissa?
Ismo Vaara kirjoitti:Belarus traktorissa on muuten maailman paras ja kestävin polttoainemittari. Tankin kyljessä kulkee läpinäkyvä letku, mistä pääsee näkemään nestepinnan.
Hankala lie vauhdissa katsella...? Muuten takuuvarmasti toimivin ratkaisu.

Re: Pensapumpun vonkuminen

Lähetetty: 13 Helmi 2009 09:27
Kirjoittaja Ismo Vaara
okie kirjoitti:Pitäisiköhän tulla onkimaan tielle? :)
Ajoin viime kesänä Nummisista Onkimaantien kautta Hanko-Porvoo-tielle etsien BMW-kylttejä mutta taisin kääntyä sitten liian aikaisin eräästä risteyksestä vasemmalle....
BTW: ei ole pahitteeksi testata pyörän ja omaa käyttäytymistä soratiellä, loppupätkä olikin mukavaa asfalttimutkatietä.
Käännyit n.300m liian aikaisin. Tervetuloa tonkimaan Numibian Rodlandiin! (Numibia=Numminen. Rodland=Onkimaa :wink: )
MarkoJ kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:Mutta... toi vanhanmallin bensatankki ei käy bensamittarille. Pitäisi olla uudempi, missa on säätövastus valmiina tankin sisällä.
Tuo on tietty helppo tapa saada vastus paikalleen, harmittaa vain kun orig-tankki on kokolailla moitteeton...
Luonnollisesti tarvitaan myös mittari, mutta mistä? Johdotukset lienee melko helppo viritellä johtokaavion mukaan. Mites muuten johtoliitokset pumpulle, ovatko kuinkakin erilaiset, vai onko käytetty samaa läpivientiä kuin vanhemmassa mallissa?
Johtojen liitin on muistaakseni samanlainen, mutta mekanismin läpivienti on eri. WC-mallinen "säätövastus-koho" vaatii neliskanttisen reijän o-rengasuralla ja neljällä kierrereijällä.

Osta kolhuinen tankki sekä mekanismi ja hitsauta tarvittava pala reikineen omaan tankkiisi.