Sivu 1/2
K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 09:41
Kirjoittaja MarkoJ
Elikkäs vuosimallin -84 K100:ssa alkaa mittaristossa oleva jarrujen merkkivalo ajaessa ensin himmeästi loimottelemaan ja välillä äityy sitten palamaan kokonaan.
Jompaakumpaa jarrua käytettäessä valo sammuu hetkiseksi, joskus pidemmäksikin aikaa alkaessaan taas jossainkohtaa oireilemaan. Valo siis sammuu, kun käynnistyksen jälkeen kuittaa kummankin jarrun.
Jarruvalopolttimo on ok. Jarruvalokatkaisijat ovat ilmeisesti ok (jarruvalo syttyy ja sammuu kahvaa/poljinta käytettäessä, ainakin paikallaan ollessa, ajettaessa ei itse näe ja kaveria ei ole tullut värvättyä katsomaan), tosin en ole vielä saanut testattua niitä toisilla komponenteilla, ilmeisesti pitää tilata tarkistusta varten uudet, kun ei käytettyinä tunnu löytyvän. Eivät nuo poskettoman hintaisia kyllä ole merkkiliikkeestäkään, ainoastaan toimitusajat närästävät.
Mitä ja miten tämän vuosimallin pyörässä tuo järjestelmä tarkistaa? Katkaisijoille ei tule kuin kaksi piuhaa, joten niissä ei paljoa älykkyyttä majaile.
Ko mallissahan ei ole ABS:ia, joten hakua käytettäessä en suoraan tähän vaivaan vinkkiä löytänyt.
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 10:28
Kirjoittaja Ismo Vaara
Maavika. Jokin toinen toiminto mittaristossa maadoittuu ko.valon kautta.
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 12:12
Kirjoittaja ssutinen
Mulla oli -84 K100RT:ssä sellainen vika, että varoitusvalo ei aina kuittautunut jarruja käyttämällä ennenkuin oli ajanut jonkin aikaa. Ja valo saattoi syttyä uudelleen taas kesken ajon.
Vika löytyi relelaatikossa olevasta lamppujen tarkastuselimestä, jossa oli löysä juotos takajarrun piuhan liittimen ja piirilevyn välillä. Samainen vika aiheutti mystistä akun tyhjentymistä, joka sekin loppui kuin seinään juotoksen korjauksella.
§
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 12:38
Kirjoittaja MarkoJ
ssutinen kirjoitti:Vika löytyi relelaatikossa olevasta lamppujen tarkastuselimestä, jossa oli löysä juotos takajarrun piuhan liittimen ja piirilevyn välillä.
Pitääpä alkaa tuota paikallistamaan. Mittariston maavikaakaan ei tosin tässävaiheessa suljeta pois, mutta nimenomaan takajarrun katkaisija on ollut itsellä tutkinnan alla; joskus tuntuu, että takajarrupoljinta painelemalla ongelma on poistunut pidemmäksi aikaa.
Harrastepyöräksihän tämä hankittiin, täyttää siis tarkoituksensa 100%:sti!
EDIT: Kunnossa oli kaikki juotokset,
mutta: takajarruvalokatkaisijan liitin, josta johto muuttuu harmaa-vihreäksi matkalla tuolle boksille oli hapettunut pahasti. Putsailin ja laitoin tilkkasen CRC:tä, katsotaan myöhemmin oliko tuosta merkittävää apua. Ei siis vielä oireillut, mutta eipä tuo oireillut ennenkään joka kerta, joten ei tehdä vielä laulua aiheesta...
BTW: Onko muuten kukaan viritellyt pikaliittimiä bensaletkuille? Helpottaisi montaa hommaa...
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 18:39
Kirjoittaja Moto Guzzi
Mulla pikku probleema kanssa, varoitusvalo paloi startatessa eikä sammunut kuittailuista, mutta jarruvalo toimi etujarrulla, ei takajarrua polkiessa, jarruvalokatkaisin löysällä, jelppi kummasti kun tiukkasi 11mm kiintoavaimella löysät pois.
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 18:50
Kirjoittaja näkki
Mullon (k100 -84) sama vika höystettynä sillä erikoipiirteellä että takajarrua painettaessa nopeusmittari joskus pompsahtaa tuonne 180:iin/h. Toisina päivinä taas toimii ja kuittaantuu sammuksiin aivan normaalisti. Tässä tapauksessa vika lienee noissa mittariston juotoksissa..?
Kerro sit kun löydät sen vian, niin saattaa avittaa vähän meikäläistäkin se tieto.
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 19:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
MarkoJ kirjoitti:ssutinen kirjoitti:BTW: Onko muuten kukaan viritellyt pikaliittimiä bensaletkuille? Helpottaisi montaa hommaa...
Toimii hyvin.
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 11 Syys 2008 21:38
Kirjoittaja Pekkavee
Tuolta löytyy pikaliittimet.
http://www.suomenpikaliitin.fi/
Sieltä itsekin ostin.
Hyvä homma, helpottaa huoltoja yms.
Bemareissa taitaa olla nykyisin jo vakiona.
Pekka
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 12 Syys 2008 07:25
Kirjoittaja MarkoJ
Täytyypä kysellä, kiitos vinkistä. Osannevat neuvoa, mikä malli sopii ruiskun letkuihin.
Päivällä voisi tietty käydä paikallisessa hydrauliikka/pneumatiikkaliikkeessä kyselemässä samaa asiaa, voi löytyä vastaus sieltäkin.
Eipä auttanut liittimen puhdistus, taas aamulla alkoi valo himmeästi hehkumaan.
Tosin nyt oli uutena ominaisuutena se, ettei valo kuittaantunut jarruja käytettäessä ennenkuin vähän matkaa ajettua päätti ihan itsekseen sammua.
Valon välkytellessä tällä kertaa etujarrua painettaessa se sammui; pitänee varuiksi putsailla myös sieltä johtoliitokset.
Takajarrun katkaisija tuli luonnollisesti ensimmäisenä katsottua, kun vikaa aloin selvittämään. Sen tiukkuus ja polkimessa olevan ruuvin "kalibrointi". Tuo katkaisijan runko on muuten sitten stanssattu jotain messinkiseoslevystä, eikä kestä juurikaan momentteja lyttäytymättä/murtumatta.
Maaongelmat pyörivät vielä mielessä; voihan se maatto olla pielessä mittariston ulkopuoleltakin, valo kun välkehtii vähän niinkuin moottorin resonanssin tahtiin. Sen sijaan mittariston koputtelu ei muuta tilannetta mitenkään.
Tässä kun tuli mietittyä, niin moottori sammuksissa virrat päällä en ole koskaan saanut tuota valoa sekoilemaan, vaan se kuittaantuu ja toimii ok...
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 29 Syys 2008 19:09
Kirjoittaja MarkoJ
Tänään homma eteni tuon osalta ja antoivat jo hinnatkin. Josko vaikka saisi tilauksenkin aikaiseksi...
MarkoJ kirjoitti:Maaongelmat pyörivät vielä mielessä; voihan se maatto olla pielessä mittariston ulkopuoleltakin
Joopa joo. Jarrumerkkivalon viimeisin oireinkarnaatio on sen syttyminen laitettaessa ajovalot päälle ja sammuminen jonkin ajan kuluttua...
Koska Saarelan lipat havahduttivat huomaamaan, että tottavie; lehtiä ja muuta kyönää on teillä jo senverran, että on omalta kohdalta aika aloittaa syystoimet, niin aloitin ne purkamalla kaikki johtosarjat esille.
Työtä näköjään riittää sitten moneksi illaksi; tankin alta paljastui melkoinen abiko-helvetti, joka on ilmeisesti peruja pyörän raaserimmasta menneisyydestä; tankoa madallettaessa on sitten pitänyt pätkiä piuhat lyhyemmiksi...
Mm. oikean kahvan maattokaapeli oli tilkuttu oikein huolella useamman liittimen voimin.
Palataanhan tuossa pimeämmällä vuodenajalla asiaan, jahka olen uusinut/juottanut kaapelit uusiin kuosiin, josko vaikka noilla olisi ongelmiin jotain vaikutuksia.
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 05 Loka 2008 12:58
Kirjoittaja MarkoJ
MarkoJ kirjoitti:Palataanhan tuossa pimeämmällä vuodenajalla asiaan, jahka olen uusinut/juottanut kaapelit uusiin kuosiin, josko vaikka noilla olisi ongelmiin jotain vaikutuksia.
Villakoiran ydin alkaa löytymään: jossainkohtaa mittariston sisälle on päässyt jonkinverran vettä ja se on aiheuttanut melkoiset hapettumat vähän joka puolelle, pahimmat mittaristolle tulevien johtojen liittimiin. Muovissa kiinniolevien liitintappien ja muovi/kuparisen johdinliuskan välit ovat hapettuneet ja kontaktit sitten heittelevät niitä käännellessä. Lisäksi mittariston joidenkin valojen kannat ja samaisen johdinliuskan kontaktipinnat ovat syöpyneet/hapettuneet, jopa niin pahasti, ettei kuparia ole paljoakaan jäljellä.
Elvyttäminen näyttää aika toivottomalta, joten täytynee alkaa metsästämään ehjää mittaristoa tai elimenluovuttajaksi sopivaa yksilöä.
Saapi tarjota, jos löytyy...
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 05 Loka 2008 14:58
Kirjoittaja Ismo Vaara
MarkoJ kirjoitti:Saapi tarjota, jos löytyy...
Löytyy, löytyy... 040-5524515
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 06 Loka 2008 18:45
Kirjoittaja MarkoJ
Tänään saapuivat perille. Homma sujui mutkattomasti, kiitokset hyvästä vinkistä. Nämä mallit ovat vieläpä sellaiset, jotka sulkevat liittimen kummankin puolen irroitettaessa; nerokasta!
Ismo Vaara kirjoitti:Löytyy, löytyy... 040-5524515
Mittariston osalta on myös edetty; eilen aloin vanhana tinuri/wräppärinä perkaamaan katkoksia ja sainkin toimintaa elvytettyä melko pitkälle.
Kuitenkin soitto ylläolevaan numeroon tarjosi senverran hyväntuntuisen etenemisvaihtoehdon, että nyt odotellaan jännittyneinä seuraavan paketin saapumista...
Havaittua nykyisestä mittaristosta:
-kalvon sisään rakennetut johtimet ovat useasta kohtaa poikki, etenkin siinä siltalepareessa, joka kuljettaa mm. mittariston maat ja plussat vasemmalta oikealle (ne, jotka ovat ko. mittariston avanneet tietänevät...) oli liki joka johdin katki siten, että asennon muuttuessa yhteys joko oli tai ei. Tuo aiheutti jo osan sekoiluista.
Lisäksi mittaristolle tulevien johtojen liitinnastat aiheuttivat katkoksia johtuen hapettumista ja niiden löystymisistä.
Vielä jokin yhteys jäi ehjäämättä, koskapa pitkien merkkivalo alkaa hehkumaan himmeästi jo parkkien päällä ollessa ja tod.näk. tuo sitten aiheuttaa vielä jarrujen merkkivalon sekoilua.
Odotellaan tuota em. pakettia ja palataan sen jälkeen asiaan, miten homma etenee.
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 06 Loka 2008 20:35
Kirjoittaja Pekkavee
MarkoJ kirjoitti:
Tänään saapuivat perille. Homma sujui mutkattomasti, kiitokset hyvästä vinkistä. Nämä mallit ovat vieläpä sellaiset, jotka sulkevat liittimen kummankin puolen irroitettaessa; nerokasta!
Joo, ne kannattaakin asentaa siten, että toinen on oikeinpäin ja toinen "ylösalaisin".
Tällöin ei koskaan mene letkut sekaisin.
Ainakin, jos letkut ovat vierekkäin niin kuin minulla GS:ssä
Pekka
Re: K100 ja jarrun merkkivalo (ei ABS)
Lähetetty: 04 Marras 2008 17:30
Kirjoittaja MarkoJ
Noniin, nyt on homma edennyt senverran, että on jotain kerrottavaakin.
Foorumilta löytyi kaikkien tuntema kauppamies, jolla oli sattumalta tarvittava piirilevy irtaallaan ja kaupat tehtiin.
Virheetön ei tuokaan ollut, mutta nyt oli kaksi tuusattaviksi, joten saattoi kokeilla korjaustoimenpiteitä vähän huolettomammin.
Kummassakin oli sama vika: jossain kohtaa matkaa oli mittaristolle tulevien liitinten alla tiivisteen virkaa tekevä kumilätkä falskannut ja korroosio oli päässyt iskemään tuon kalvon ja liitintappien väliin. Helposti mittaamalla todettavia kontaktivikoja.
Koska muovisen kalvon sisältämä kupariliuska oli joistain kohti jopa syöpynyt kokonaan pois, piti etsiä jostain johtimen reitin varrelta sopiva juotoskohta ja vetää liitinpinniltä uusi johto.
Kuvassa muutama harjoitusmalliksi vedetty piuha on jo paikallaan ja hyvin erottuvat myös mainitut syöpymätkin:
Kaikkiaan seitsemän pinniä oli sellaisia, että kontaktia ei ollut ollenkaan, tai sitten se vaihteli pinniä heilutellessa.
Nyt valot pelittävät (syttyi jopa jokunen uusi mittarivalokin...) ja varalla on toinen levy kunnosteltavaksi talven mittaan. Siinä on ekstrana pari poikkinaista maattoliuskaakin.
Samalla kun mittari oli auki, tuli vielä uusittua kaikki polttimotkin. Laiska kun on, niin ei jaksa availla moneen kertaan.
Kiitokset kaikille kommentoineille ja vinkkejä antaneille.