Nikasil sylinterit

R-sarjan pyörät
Jokke
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Elo 2007 17:16

Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja Jokke »

Pystyykö päältä näkemään ja jos niin miten onko 2v-koneessa nikasil-sylinterit vai ei?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Hah! Todella hyvä kysymys! Hypistelin valurautaisia ja nikasilpyttyjä tovin, mutta en pysty vieläkään sanomaan varmasti, mikä on mikä, ulkoapäin!
Varmasti vain tiedän, että: R50, R60, R75, R90 pyttyjä ei ole koskaan tehty nikasil-pinnalla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
js54
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Touko 2006 04:20
Moottoripyörän malli: r65
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja js54 »

"Cast sleeves were discarded in favor of Nikasil coating for the cylinders, and the intake and exhaust valves were enlarged to improve breathing. Oil pan capacity was also increased."
Jos ymmärsin oikein, niin r65 81-> olis..?
http://auto.howstuffworks.com/1981-bmw-r65.htm
Jokke
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Elo 2007 17:16

Re: Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja Jokke »

Haa!
Löysin joskus (mistäköhan?) tallentamastani dokumentista seuraavanlaisen tiedon:
”Nikasil-Zylinder (erkennbar an erhaben gegossenen Hubraum-Kennzahlen)“
Elikkästen "erotettavissa niihin valetuista tilavuusnumeroista".
En ole tommosia nähnyt, täytyy vissiin peilillä kattoa alapuoletkin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jokke kirjoitti:Haa!
Löysin joskus (mistäköhan?) tallentamastani dokumentista seuraavanlaisen tiedon:
”Nikasil-Zylinder (erkennbar an erhaben gegossenen Hubraum-Kennzahlen)“
Elikkästen "erotettavissa niihin valetuista tilavuusnumeroista".
En ole tommosia nähnyt, täytyy vissiin peilillä kattoa alapuoletkin.
Tilavuusnumerot on stanssattu pytyn juureen vastapuolelle työntötankoja, elikkäs yläpuolelle.
Nikasil-pytyt on kai stanssattu kaksinumeroisina, esim 10 ja valurautaiset vain 1 (1000cc).
Näin näyttäisi olevan ainakin näissä pytyissä mitä mulla on. Satavarma en siis voi olla.

Toinen mikä on stanssattu pytyn juureen on halkaisijan kategoria: A,B, tai C. B on toleranssi mihin on tähdätty, mutta A:lle ja C:lle on tehty niihin sopivat männät. Mäntärikon jälkeen tämä on otettava huomioon uutta mäntää tilatessa.

Lisäksi on vielä mäntien ja kiertokankien painokategoriat maalitäplineen ja....
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Jokke
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Elo 2007 17:16

Re: Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja Jokke »

Löytyihän ne merkit. Vasemmassa pytyssä valettu "10" ja oikeassa stanssattu. Ja B-kirjaimet kanssa. Aina sitä oppii.
blackfoot
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Kesä 2012 22:01
Moottoripyörän malli: BMW R 65

Re: Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja blackfoot »

Miten tulkita R65 -85? Sylinterissä merkintä 6.5 :?: . Tulkitaanko tämä yksi vai kaksi numeroiseksi kun piste on välissä?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Nikasil sylinterit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

blackfoot kirjoitti:Miten tulkita R65 -85? Sylinterissä merkintä 6.5 :?: . Tulkitaanko tämä yksi vai kaksi numeroiseksi kun piste on välissä?
-81 vuosimalleissa ja siitä eteenpäin oli kaikissa jo Nikasil-pytyt.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin