Sivu 1/2
R100GS kartaani
Lähetetty: 14 Syys 2008 12:34
Kirjoittaja Mikki
Kertokaas ny mulle, miten ootte pärjäilly R100GS: kartaanien kanssa. Pahimmillaan oon kuullu niitä hajonneen n. 30000km ajettuna, mulla levis eka 52000 ajettuna.
Laiteltiin silloin siihen ite uudet ristikot ja tasapainotettiin Vorssan moottorikoneistamossa. Nyt on neljännet ristikot menossa ja viime talvena huomasin että kardaanissa oleva kumi on antanut periksi: Ristikot eivät enää ole samassa linjassa. Tämä lienee vaikuttanut nyt sen, että kartaani on alkanut kropiseen vaikka ristikoilla on ajettu vain 6000km.
Lienee aika hommata ihan uusi. Mistä ootte keppejä ostaneet ja mihin hintoihin?
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 14 Syys 2008 20:48
Kirjoittaja MAV
50 ... 100 tkm on kuulemma se normaali ikä R100GS:n kardaaneille. Itse totesin että käsin tuntuvaa välystä oli nivelissä n. 60 000 km kohdalla, joten vaihdoin uuden ja jätin vanhan hätävaraksi. Uusi oli yhtä väljän tuntuinen jo 30 000 ajettuna, mutta ei se siitä kovin nopeasti lisää väljentynyt. Uudemmalla kardaanilla oli ajettu 60 000 kun myin pyörän pois, en tiedä onko vielä pitänyt vaihtaa.
Ristikot pystyy tietysti vaihtamaan vanhaan akseliin, mutta saako mistään riittävän laatuluokan niveliä irrallaan? Ristikot ovat samaa kokoa kun jossain auton ohjausakselissa, mutta ohjauakselinivel tuskin kestää montaa tuhatta kardaanissa.
Kardaanin kumivaimennin on myös rajallisen ikäinen ja kun kumi antaa periksi nivelet kiertyvät eri kulmiin. Jotkut ovat kokeilleet pitää kardaanitunnelissa öljyä ja tämä ilmeisesti tuhoaa kumivaimentimen nopeasti.
Itse hankin kardaanin Myllymaan Repalta mutta tuskin se paljon kalliimpi on suoraan BMW-kauppiaalta ostettuna. Repalla on ollut myös kunnostettuja vaihtokardaaneja, joita taitaa löytyä myös muutamilta saksalaisliikkeiltä.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 09:20
Kirjoittaja Ismo Vaara
MAV kirjoitti:50 ... 100 tkm on kuulemma se normaali ikä R100GS:n kardaaneille. Itse totesin että käsin tuntuvaa välystä oli nivelissä n. 60 000 km kohdalla, joten vaihdoin uuden ja jätin vanhan hätävaraksi. Uusi oli yhtä väljän tuntuinen jo 30 000 ajettuna, mutta ei se siitä kovin nopeasti lisää väljentynyt. Uudemmalla kardaanilla oli ajettu 60 000 kun myin pyörän pois, en tiedä onko vielä pitänyt vaihtaa.
Ristikot pystyy tietysti vaihtamaan vanhaan akseliin, mutta saako mistään riittävän laatuluokan niveliä irrallaan? Ristikot ovat samaa kokoa kun jossain auton ohjausakselissa, mutta ohjauakselinivel tuskin kestää montaa tuhatta kardaanissa.
Kardaanin kumivaimennin on myös rajallisen ikäinen ja kun kumi antaa periksi nivelet kiertyvät eri kulmiin. Jotkut ovat kokeilleet pitää kardaanitunnelissa öljyä ja tämä ilmeisesti tuhoaa kumivaimentimen nopeasti.
Itse hankin kardaanin Myllymaan Repalta mutta tuskin se paljon kalliimpi on suoraan BMW-kauppiaalta ostettuna. Repalla on ollut myös kunnostettuja vaihtokardaaneja, joita taitaa löytyä myös muutamilta saksalaisliikkeiltä.
GMB 802-ST1948 kardaanin nivelristi kulkee aina mukana varalta. Maksoi muistaakseni 16,80€. Siinä on se etu, että sen saa keskitettyä kardaanin haarukoiden ulkopinnan mukaan. Migillä vain hitsataan prikka tms. reijän päälle. Jokainen kyläseppä osaa homman!
On myös kokeiltu ja kestää jopa sivarin vetoa kymmeniä tuhansia.
Mitä haittaa on kardaanin nivelten kiertymisestä eri kulmiin? Kääntyyhän molemmat nivelet joka suuntaan!
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 17:08
Kirjoittaja Mikki
Niinpä. En sitä puuseppänä tiedä, mutta ne jotka näitä ammattimiähinä korjaavatten (lisäävät ainetta, että saa koneistettua lukkorenkaan uran), eivät sellaisia kuulemma korjaa jossa ristikot eivät ole täysin samalla linjalla. Ymmärsin ristikoiden jotenkin "muljuttavan" (koska kyseessä ei ole vakionopeus-nivel)? toisensa rikki???
Tässäpä teille viisaille taas oiva keskustelun aihe?
Mutta nyt:
Tars saara toinen kardaani-aihio korjattavaksi, mieluusti sellainen jonka kumiosaa ei ole pehmitetty öljyssä (mulla on ollu koko ajan öljyt kardaanitunnelissa, siksi kenties kumi on antanut periksi). Tai sit vaan ostettava uus. Ismonkaan sivuilla ei näkyny olevan...
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 19:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Niinpä. En sitä puuseppänä tiedä, mutta ne jotka näitä ammattimiähinä korjaavatten (lisäävät ainetta, että saa koneistettua lukkorenkaan uran), eivät sellaisia kuulemma korjaa jossa ristikot eivät ole täysin samalla linjalla. Ymmärsin ristikoiden jotenkin "muljuttavan" (koska kyseessä ei ole vakionopeus-nivel)? toisensa rikki???Tässäpä teille viisaille taas oiva keskustelun aihe?Mutta nyt:Tars saara toinen kardaani-aihio korjattavaksi, mieluusti sellainen jonka kumiosaa ei ole pehmitetty öljyssä (mulla on ollu koko ajan öljyt kardaanitunnelissa, siksi kenties kumi on antanut periksi). Tai sit vaan ostettava uus. Ismonkaan sivuilla ei näkyny olevan...
Eikö katajasta saakkaan hätävarakardaania!?
Bemarin kardaanissa on turha hienostella. Uus risti, prikka migillä heppiin ja menoks! On niin monta kaveria jo kokeillut, että toimii paremmin kuin orggis. Neulat tarvikelaakerissa on hiukan(1,5mm?) jopa pidemmät!
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä maksaa sellaisen materiaalin lisäys, johon saa vielä aarporattua uuden lukkorenkaanuran? Veikkaan, että homma maksaa enemmän kuin uusi kardaani. Ja eihän siinä ole tilaa kardaanin pyöriä, jos siihen ympätään vielä ylimääräinen lukkorengas!? Hitsattua prikkaakin saa joskus viilailla!
Jos joku löytää vielä niitä tarvikeristikoita, joissa oli rasvanippa, ilmoittautukoon täällä!
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 19:52
Kirjoittaja Mikki
Talvella just laiton sellaiset tarvike ristikot, mutta niiden rasvanipat ei mahtunut oleen paikallaan, maksoi mustaakseni 11.20€ kappale.
Esim. Motoren Israel tekee sellaisia korjauksia, hinta tais olla alle 300. Uusi niiden sivuilla 500€.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 19:54
Kirjoittaja Mikki
Tavaratelineen oon muuten joskus tehnykki Bemariin Karikasniemeläisestä vaivaiskoivusta. Kesti paremmin kuin alkuperäinen!
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 20:00
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Talvella just laiton sellaiset tarvike ristikot, mutta niiden rasvanipat ei mahtunut oleen paikallaan, maksoi mustaakseni 11.20€ kappale.
Joo ei ne mahdukaan, mutta ne kun ruuvaa huollossa kiinni niin on paljon helpompi rasvata. Sitten taas ajoon pois, keskipakoisvoima huolehtii voitelusta!
Mikä osanumero? Mistä niitä saa?
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 20:08
Kirjoittaja Mikki
Mittojen mukaan hain vaan tosta paikallisesta varaosa kaupasta.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 20:13
Kirjoittaja Mikki
Paraleverkardanwellenüberholung Paraleverkardanwellenüberholung
Nr./No.: 261885
259,00 EUR
incl. 19 % Tax excl.Shipping costs
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 20:22
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Talvella just laiton sellaiset tarvike ristikot, mutta niiden rasvanipat ei mahtunut oleen paikallaan, maksoi mustaakseni 11.20€ kappale.
Näitä just mä tarkoitin. Mistä niitä vielä saa? Varaosanumero?
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 20:31
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Mittojen mukaan hain vaan tosta paikallisesta varaosa kaupasta.
Gääk! Mä en oo enää vuosiin löytänyt!
UUSI KURISTUSOTE varaosamyyjään ja katsotaan kuinka käy!
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 20:34
Kirjoittaja Mikki
Numeroista ei tietookaa, mittojen mukaan hain. Mutta merkki tais olla GMB? ja paikka oli Kiviniityn Liikekeskus, Vammala.
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 15 Syys 2008 20:36
Kirjoittaja Mikki
Waanhaa warastoo Tyrwäällä?
Re: R100GS kartaani
Lähetetty: 20 Syys 2008 14:40
Kirjoittaja Mikki
Ei se vika sitten siinä mun korjaamassa kardaanissa ollukkaa, sain illalla uuden paikalleen ja sama kahvimyllyn ääni sielä vaan kropisee. No onpa nyt hyllyssä varalla kojattu kartaani.
Kyllä sen kropinankin nyt paikallistaa ihan selvästi sinne vaihteistoon, mutta en vaan olisi sitä halunnu uskoa, kun just talvella se rempattiin. Pitäis varmaan vaihtaa Jaappanialaiseen laatuun