Rohinaa

R-sarjan pyörät
joukoo
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Syys 2008 18:55
Moottoripyörän malli: BMW r80

Rohinaa

Viesti Kirjoittaja joukoo »

Kyseessä monoperäinen r80, vm.-86. Tuli 100t täyteen.
Samalla alkoi vaihteistosta kuulumaan ylimääräista rohinaa,
vai lieneekö korva liikaa herkistynyt vanhan kanssa.
Ajossa, varsinkin pienillä kierroksilla, alle 3000 rpm kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa
rohina kuuluu.
Keskituella 1-vaihde ei äännä. 4 ja varsinkin 5-vaihteeella rohina on voimakkainta.
Laskin kuumana öljyt pois, magneettipropussa oli melkoisesti metallijauhoa.
Öljyssä sitä erottui myös.
Öljynvaihdon olen tehnyt aina n.5000km välein.
Edessä lienee vähintäänkin laakerointi?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Rohinaa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Viimeinen hetki vaihtaa laakerit! Jos ajat vielä, lohkot hajoaa herkästi, joko laakereiden hirttäessä kiinni, tai kuulien tunkiessa vääriin paikkoihin.
Laakerisarjoja ja tiivisteitä löytyy hyllystä.
Muista mitata päittäisvälykset!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
joukoo
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Syys 2008 18:55
Moottoripyörän malli: BMW r80

Re: Rohinaa

Viesti Kirjoittaja joukoo »

Vielä askarruttaa semmoinen, että ajossa ja keskituella kytkimen irrottaminen
poistaa ylimääräisen äänen, ehkä siihen tarvitaan kuormitusta.
Takarenkaasta käsin pyörittämällä kytkin pohjassa kumpaankaan suuntaan ei kuulu
mitään öljyttömänäkään.
Mietteissä on ollut hankkia talven aikana Power Kit, joka toisi lisämukavuutta
kaksin matkatessa sinänsä mukavaan peliin ja pitemmän 5 vaihteen hammaspyörän
laittaminen aukasuttaa kuitenkin laatikon.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Rohinaa

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moron. Jos jollain lukijalla on tuo pitkä viitonen niin käyttökokemukset kiinnostaa.
T.Ile
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Rohinaa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

joukoo kirjoitti:Vielä askarruttaa semmoinen, että ajossa ja keskituella kytkimen irrottaminen
poistaa ylimääräisen äänen, ehkä siihen tarvitaan kuormitusta.
Takarenkaasta käsin pyörittämällä kytkin pohjassa kumpaankaan suuntaan ei kuulu
mitään öljyttömänäkään.
Mietteissä on ollut hankkia talven aikana Power Kit, joka toisi lisämukavuutta
kaksin matkatessa sinänsä mukavaan peliin ja pitemmän 5 vaihteen hammaspyörän
laittaminen aukasuttaa kuitenkin laatikon.
Jos magneetissa on jo paljon töhnää ja rousketta kuuluu, on se jo pelkästään hyvä syy avata kansi ja katsoa, mitä se on syönyt.

Power kit: Pelkkää ylistystä ja suitsutusta jokaisesta myydystä...

Pitkä viitonen: Perustuu ns. siirrettyyn hammaspyörän moduliin, toimii! Omallani jo kymmeniä tuhansia, asiakkaillani ehkä jo satatuhatta tai yli...?

PS: GS:n omistajille kerron, että lyhyt ykönen toimii yhtähyvin kuin piiitkä viitooneen!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: Rohinaa

Viesti Kirjoittaja mclean »

Paljonko ns. pitkä viitonen on tavallista pitempi? Kiinnostaa ne hammasluvut. Sinänsähän se moduulinsiirto ei muuta välitystä ellei edes jomman kumman pyörän hammaslukukin muutu.

Ja mitä tuon välitysmuutoksen hammaspyörä/-pyörät suurinpiirtein maksavat?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Rohinaa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

mclean kirjoitti:Paljonko ns. pitkä viitonen on tavallista pitempi? Kiinnostaa ne hammasluvut. Sinänsähän se moduulinsiirto ei muuta välitystä ellei edes jomman kumman pyörän hammaslukukin muutu.

Ja mitä tuon välitysmuutoksen hammaspyörä/-pyörät suurinpiirtein maksavat?
Hammaslukua en muista mutta vitonen on 5% pidempi ja ykkönen 5% lyhempi kuin alkuperäinen.
Hinnat noin 150€/ ratas.
Kunkku kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti: PS: GS:n omistajille kerron, että lyhyt ykönen toimii yhtähyvin kuin piiitkä viitooneen!
Lyhyen ykkösen toimivuudesta tai vaadittavan muutoksen määrästä/laadusta en tiedä, mutta asiaa se kyllä olisi. Kerrohan Ismo lisää.
Vain yksi ratas vaihdetaan kummassakin tapauksessa. Toimii hyvin, on ollut jo vuosia omassa gessussa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin