Sivu 1/1

Rohinaa

Lähetetty: 21 Syys 2008 22:07
Kirjoittaja joukoo
Kyseessä monoperäinen r80, vm.-86. Tuli 100t täyteen.
Samalla alkoi vaihteistosta kuulumaan ylimääräista rohinaa,
vai lieneekö korva liikaa herkistynyt vanhan kanssa.
Ajossa, varsinkin pienillä kierroksilla, alle 3000 rpm kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa
rohina kuuluu.
Keskituella 1-vaihde ei äännä. 4 ja varsinkin 5-vaihteeella rohina on voimakkainta.
Laskin kuumana öljyt pois, magneettipropussa oli melkoisesti metallijauhoa.
Öljyssä sitä erottui myös.
Öljynvaihdon olen tehnyt aina n.5000km välein.
Edessä lienee vähintäänkin laakerointi?

Re: Rohinaa

Lähetetty: 22 Syys 2008 09:19
Kirjoittaja Ismo Vaara
Viimeinen hetki vaihtaa laakerit! Jos ajat vielä, lohkot hajoaa herkästi, joko laakereiden hirttäessä kiinni, tai kuulien tunkiessa vääriin paikkoihin.
Laakerisarjoja ja tiivisteitä löytyy hyllystä.
Muista mitata päittäisvälykset!

Re: Rohinaa

Lähetetty: 22 Syys 2008 19:53
Kirjoittaja joukoo
Vielä askarruttaa semmoinen, että ajossa ja keskituella kytkimen irrottaminen
poistaa ylimääräisen äänen, ehkä siihen tarvitaan kuormitusta.
Takarenkaasta käsin pyörittämällä kytkin pohjassa kumpaankaan suuntaan ei kuulu
mitään öljyttömänäkään.
Mietteissä on ollut hankkia talven aikana Power Kit, joka toisi lisämukavuutta
kaksin matkatessa sinänsä mukavaan peliin ja pitemmän 5 vaihteen hammaspyörän
laittaminen aukasuttaa kuitenkin laatikon.

Re: Rohinaa

Lähetetty: 22 Syys 2008 20:14
Kirjoittaja ilmari
Moron. Jos jollain lukijalla on tuo pitkä viitonen niin käyttökokemukset kiinnostaa.
T.Ile

Re: Rohinaa

Lähetetty: 22 Syys 2008 22:33
Kirjoittaja Ismo Vaara
joukoo kirjoitti:Vielä askarruttaa semmoinen, että ajossa ja keskituella kytkimen irrottaminen
poistaa ylimääräisen äänen, ehkä siihen tarvitaan kuormitusta.
Takarenkaasta käsin pyörittämällä kytkin pohjassa kumpaankaan suuntaan ei kuulu
mitään öljyttömänäkään.
Mietteissä on ollut hankkia talven aikana Power Kit, joka toisi lisämukavuutta
kaksin matkatessa sinänsä mukavaan peliin ja pitemmän 5 vaihteen hammaspyörän
laittaminen aukasuttaa kuitenkin laatikon.
Jos magneetissa on jo paljon töhnää ja rousketta kuuluu, on se jo pelkästään hyvä syy avata kansi ja katsoa, mitä se on syönyt.

Power kit: Pelkkää ylistystä ja suitsutusta jokaisesta myydystä...

Pitkä viitonen: Perustuu ns. siirrettyyn hammaspyörän moduliin, toimii! Omallani jo kymmeniä tuhansia, asiakkaillani ehkä jo satatuhatta tai yli...?

PS: GS:n omistajille kerron, että lyhyt ykönen toimii yhtähyvin kuin piiitkä viitooneen!

Re: Rohinaa

Lähetetty: 20 Loka 2008 15:03
Kirjoittaja mclean
Paljonko ns. pitkä viitonen on tavallista pitempi? Kiinnostaa ne hammasluvut. Sinänsähän se moduulinsiirto ei muuta välitystä ellei edes jomman kumman pyörän hammaslukukin muutu.

Ja mitä tuon välitysmuutoksen hammaspyörä/-pyörät suurinpiirtein maksavat?

Re: Rohinaa

Lähetetty: 20 Loka 2008 18:12
Kirjoittaja Ismo Vaara
mclean kirjoitti:Paljonko ns. pitkä viitonen on tavallista pitempi? Kiinnostaa ne hammasluvut. Sinänsähän se moduulinsiirto ei muuta välitystä ellei edes jomman kumman pyörän hammaslukukin muutu.

Ja mitä tuon välitysmuutoksen hammaspyörä/-pyörät suurinpiirtein maksavat?
Hammaslukua en muista mutta vitonen on 5% pidempi ja ykkönen 5% lyhempi kuin alkuperäinen.
Hinnat noin 150€/ ratas.
Kunkku kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti: PS: GS:n omistajille kerron, että lyhyt ykönen toimii yhtähyvin kuin piiitkä viitooneen!
Lyhyen ykkösen toimivuudesta tai vaadittavan muutoksen määrästä/laadusta en tiedä, mutta asiaa se kyllä olisi. Kerrohan Ismo lisää.
Vain yksi ratas vaihdetaan kummassakin tapauksessa. Toimii hyvin, on ollut jo vuosia omassa gessussa.