Sivu 1/2

Mikä tämä on?

Lähetetty: 29 Syys 2008 19:00
Kirjoittaja MarkoJ
Kuva

Öljynpaineanturin vieressä moottorin alla, mikä?

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 29 Syys 2008 20:29
Kirjoittaja hukki
Lämpömittarin anturiksi veikkaisin.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 05:06
Kirjoittaja MarkoJ
hukki kirjoitti:Lämpömittarin anturiksi veikkaisin.
Ei se varmaan se ole; tuohon tulee paksu musta piuha virtalukon pohjasta.
Värikoodista ei apua, kun on jossainkohtaa tullut varmaan korvaava piuha originaalin tilalle.

Realoemistakaan ei äkkiseltään löytynyt apua.

EDIT: Tip-over sensori? Oliko tuohon aikaan jo sellaisia?

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 07:38
Kirjoittaja Ismo Vaara
"Oma viritys". Siinä kuulusi olla jäädytysnesteen tyhjennysproppu.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 07:40
Kirjoittaja ssutinen
Mikä pyörä tässä on kyseessä?

§

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 07:57
Kirjoittaja MarkoJ
Ismo Vaara kirjoitti:"Oma viritys". Siinä kuulusi olla jäädytysnesteen tyhjennysproppu.
Realoemin mukaan juuri näin. Tuossa kuitenkin on jokin selkeästi oikealla kierteellä oleva ja jonkinverran virtaa vaativa laitos, päätellen johdon paksuudesta. Näyttäisi vielä vahvasti olevan + -johto, koska nappaa kipinää maata vasten testatessa (joojoo, vahinko se oli; luulin, että tuo toimisi kuten öljynpaineen anturi ja ajattelin kokeilla, mikä valo/muu toiminne käynnistyy sen tehdessä maadoitus). Jos ja kun tuo on +, niin en keksi muuta selitystä kuin jokin solenoidi?

Täytynee vaihtaa jäähdytysnesteet tuota kautta ja katsoa, mitä sieltä oikein tulee esille.
ssutinen kirjoitti:Mikä pyörä tässä on kyseessä?
K100, -84.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 08:59
Kirjoittaja Ismo Vaara
Veikkaan, että johto on maajohto, joka maadoittaa jonkun + kytketyn laitteen heti kun nesteen lämpötilaon nousuut tiettyyn astemäärään. Virtalukko sitten katkaisee yhteyden maahan vaikka neste olisi vielä ajon jälkeenkin niin kuumaa, että maadoitus toimii. Muuta järkevää käyttöä en keksi.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 09:45
Kirjoittaja MarkoJ
Ismo Vaara kirjoitti:Virtalukko sitten katkaisee yhteyden maahan vaikka neste olisi vielä ajon jälkeenkin niin kuumaa, että maadoitus toimii. Muuta järkevää käyttöä en keksi.
Pitääpä katsoa, mistä nastasta virtalukosta tuo piuha lähtee; oli samassa jonkin toisen johdon kanssa. Kuvamuisti sanoisi toisen johdon olleen keltainen, mutta tuon voin tarkistaa illalla.
Muita piuhoja tuolle ei mene.

Pitää yrittää ennättää illalla myös irroittamaan tuo vekotin, toivottavasti ei ole hapettunut niin kiinni, että katkeaa...

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 17:24
Kirjoittaja MarkoJ
MarkoJ kirjoitti:Pitääpä katsoa, mistä nastasta virtalukosta tuo piuha lähtee; oli samassa jonkin toisen johdon kanssa. Kuvamuisti sanoisi toisen johdon olleen keltainen, mutta tuon voin tarkistaa illalla.
Menee vihreän johdon kanssa samaan. Haynes (on muuten todella suositeltava hankinta, jos aikoo vähääkään sähköjen kanssa pelata...) kertoo tuon menevän virtalukolta "emergency shut-off switchille" oikeaan kahvaan.
MarkoJ kirjoitti:Pitää yrittää ennättää illalla myös irroittamaan tuo vekotin
Tähän ei valitettavasti aikataulu tänään veny, joten jännitettävää riittää vielä tulevaisuuteenkin...

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 17:55
Kirjoittaja hukki
Tuo minun arvaukseni perustuu siihen tietoon että omassa k100LT:ssäni on lämpömittarin anturi juuri tuossa paikassa.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 19:41
Kirjoittaja MarkoJ
hukki kirjoitti:Tuo minun arvaukseni perustuu siihen tietoon että omassa k100LT:ssäni on lämpömittarin anturi juuri tuossa paikassa.
Orgis vai jälkiasennus?
Mulla menee Haynes:in (on se muuten hyvä... ;) ) mukaisesti sen värinen johto sinne syylarin kupeeseen, joten ko. anturi lienee siellä. Tässä laitteessahan ei ole lämpömittaria, vain ohjaus flektille ja merkkivalolle.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 30 Syys 2008 19:51
Kirjoittaja hukki
Alkuperäinen mittari ja anturi, mutta jälkiasennuksena. Anturi on erikoisen lyhyt ja pienikokoinen, koska muuten se ottaa vesipumppuun kiinni.

Laita yv:nä sähköpostiosoitteesi, niin laitan sinulle yhden pdf-dokumentin aiheesta.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 01 Loka 2008 10:21
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kyllä muuten on lämpötilamittarin anturi. Löytyy varaosaluettelostakin, kun etsii lämpömittarin kohdasta, eikä vesi/öljypumpusta.

Moottorin ohjaukseen on toinen anturi toisaalla. Tämä on vain mittaria varten.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 01 Loka 2008 10:40
Kirjoittaja MarkoJ
Ismo Vaara kirjoitti:Kyllä muuten on lämpötilamittarin anturi. Löytyy varaosaluettelostakin, kun etsii lämpömittarin kohdasta, eikä vesi/öljypumpusta.
RS:n ja LT:n kohdalta näemmä joo.
Seuraava kysymys:
Senkö hiton takia se on kytketty virtalukon pohjaan paksulla kaapelilla? :shock:

Pakko tuo on irroittaa ja katsoa...

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 03 Loka 2008 08:57
Kirjoittaja MarkoJ
Noniin...

Illalla sain aikaiseksi tuon anturin irroittamisen ja ei se ole mitään muuta kuin anturi; ei liikkuvia osia.
Kiitos Hukille ja hänen laittamalleen dokumentille tuomioksi tuli joskus menneisyydessä väärälle uralle lähtenyt ja vaiheeseen jäänyt lämpömittarin asennus. Nyttemmin purettu pois.
Jahka joskus saa pyörän kasaan, niin näkee lähteekö vielä käyntiin... ;)

Nesteet olivat kirkkaat, eikä välttämättä olisi tarvinnut vaihtaa, mutta kun jarrunesteet ja öljyt olivat surkeassa kunnossa, niin mielen rauhoittamiseksi tuli sitten vaihdettua nekin. Saipahan samalla ihmeteltyä tuota mystistä anturiakin.

Abiko-liittimiä on lähtenyt tähän mennessä kouranpohjallinen ja ne ovat korvautuneet juotoksilla ja kutistesukalla. Pitää vielä vetää johdot uudestaan nippuun vulkanoituvalla teipillä, niin pääsee koekytkemään ja toteamaan, että tuo jarrun merkkivalo sekoilee edelleen... :roll: BMW ja jarrujen merkkivalo eivät vaan tunnu olevan tarkoitettuja toisilleen.

Pikaliittimet bensaletkuihin ovat ilmeisesti jo matkalla, joten saa tässä yhteydessä laiteltua nekin.