Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

R-sarjan pyörät
jarvensi_mo
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Loka 2008 17:54
Moottoripyörän malli: R1150RS

Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja jarvensi_mo »

Toistavuotta RS:n tyytyväinen omistaja , kilometrejä vaan ei taaskaan kuin 4t vaikka ei pitäisi mitään niin kiireitä olla mutta. Vanhan tavan mukaan olen ajatellut talveksi öljyt +suodattimen vaihtaa vaikka on lämmin talli. Pyörän myyjä Mototripissä suositteli mineraaliöljyjä, viime syksynä mielestäni Castrolin öljyt sellaiset vaihdoin, mutta nyt öljykauppias sanoi niiden olevan synteettiset. Hyvin niillä 4t meni jos 1 dl lisäsin jotta tuli hyvä mieli joskus syyskuussa.Nyt katselin Valvolinella olevan mineraaliöljyjä 20-50W.Tämän pyörän ostin sillä mielellä 50:nä että tätä sitten ei enää vaihdeta, että neuvokaa onko merkitystä öljyillä.
Huopa
Viestit: 17
Liittynyt: 24 Huhti 2008 18:50

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja Huopa »

Hyviähän nää kaikki nykyöljyt on,itte käytän synteettistä 20w-50 öljyä
koska uskon sen kestävän paremmin kovaa kuumuutta jota öljyt joutuu
kestään kesäkuumalla kun oikein pirusti piiskataan :twisted: !! Mun vanha
R 100RS vm.78 haukkaa jo pikkusen öljyä mutta se johtunee väljistä
venttiilienohjureista eikä öljylaadusta. Pistä sitä Castrollia vaan sinne
moottoriis ku tuntuu noin hyvin pysyvän koneessa,se on hyvä valinta!!
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Boxeri-Bemarille paras on mineraali autoöljy. 20W-50 Suomen olosuhteissa.
Ihan BMW ohjekirjan suosittelema öljy. :D :D :D
Pyörässä on kuiva kytkin ja vaihdelaatikossa omat vaihdeöljyt ( 80W90). Ihan niin kuin Kuplavolkkareissa.
Ei se tarvitse mitään moottoripyöräöljyjä ( Castrol, Valvoline tjms. ), joissa on vaikka mitä lisäaineita märkäkytkimiä varten. Ja hintaa roimasti.
Itse olen käyttänyt esim. Neste Special 20W-50 öljyä ja Shell X100 20W-50 öljyjä. Yli 70.000 km ja toimii erinomaisesti.

Ja hinnat on halvat. Juuri ostin Shell X100 20W-50 öljyä 4 litran pöntön, maksoi 10.74 AD Varaosamaailmassa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Tästä öljyasiasta on kyllä tuhat eri mielipidettä mm. netissä.
Viimeksi muokannut Pekkavee, 30 Loka 2008 21:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Huopa
Viestit: 17
Liittynyt: 24 Huhti 2008 18:50

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja Huopa »

-Joo kyllä makuja on monia,villeimmät käyttää jopa
raskaankaluston dieselöljyä Boxsereissa ja hyvin pelittää :lol: !!!
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Huopa kirjoitti:-Joo kyllä makuja on monia,villeimmät käyttää jopa
raskaankaluston dieselöljyä Boxsereissa ja hyvin pelittää :lol: !!!
Joo Delvac on kova sana.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kunkku kirjoitti:Mitäs Pekka tarkoitit noilla "Suomen olosuhteilla"? Eikös asian voi ajatella niin, ettei se öljy ymmärrä eri maista mitään, että sille merkitsee vain lämpötila? :wink:
Minusta oli uskomatonta, että GS piti moottorin lämmöt normaalina jopa Death Valleyn 45c lämmössä. Ja jos lämmöt pysyvät normaaleina, eikös silloin voi hyvällä omalla tunnolla käyttää "normaalia" öljyä? Kylmyys on sitten tietysti kokonaan toinen juttu.
No ohjekirjan mukaan toi 20W-50 öljy käy lämpötiloihin -10 asteesta C - yli 30 astetta C.
Kyllä Suomen ajolämpötilat mahtuu noihin rajoihin.
Kai se yli 30 astetta C sitten menee aika ylös, jos se toimii vielä tuolla Death Valleyssäkin.
Hyvä juttu :D :D :D

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Huopa kirjoitti:Mun vanha R 100RS vm.78 haukkaa jo pikkusen öljyä mutta se johtunee väljistä
venttiilienohjureista eikä öljylaadusta.
Ei johdu venttiilinohjureista. Jos sitä kautta öljyä menee palotilaan, syy on huonosti toimivasta/rikkoutuneesta kampikammion alipaineventtiilistä. Eihän 2v boxerin venttiilinohjureissa edes ole stefoja em. syystä.
Kulumisen vuoksi ohjurit suositellaan vaihdettavan/korjattavan(k-liner) viimeistään 100 tkm:n välein.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
jarvensi_mo
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Loka 2008 17:54
Moottoripyörän malli: R1150RS

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja jarvensi_mo »

Kiitos palautteesta, tuota normaalia öljyä olen itsekin harkinnut. Ei tuo merkittävä kustannus ole kerta vuoteen, mutta ajan hengessä täytyy säästää ja pidättäytyä kaikesta jotta saadaan lama aikaan.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Jaahas, legendaarinen öljykeskustelu... Mitä olen sivusta seurannut öljykeskusteluja auto- ja mopofoorumeilla niin jokaisella käyttäjällä löytyy oma tekninen tietämys ja vankkumaton mielipide oikeista öljyistä. Ja tietääkseni kukaan ei ole onnistunut ostamaan öljyä, josta joku osapuoli ei pääse v**********n. Mutta kyllä voitelu on tärkeää moottorin toiminnan kannalta.


Talviterveisin Ile.
MustaRS
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:24

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja MustaRS »

R1100RS täys-synteettinen moottoriöljy. Ei mitään ongelmia. Huoltotiedoista v.1996 ollut synteettiset!. Ei bemussa mitään MP öljyjä tarvita, kytkin kun on KUIVA. Parasta silti!
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Mineraali vai synteettinen öljy bokseriin

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Mp-kauppias tarjoaa sitä mistä saa parhaimman katteen. Niin ja tietenkin ostaa ensin sellaisen tynnyrin josta saa kunnon katteen. Itse olen kallistunut Motulin esteripohjaisiin öljyihin. Ovat jonkin verran kalliimpia mutta ei ainakaan öljyn suhteen tarvitse olla huolissaan vaikka vaihtoväli on pitkä. Toinen iso etu on se että pysyy tiivisteet ja stefat kunnossa.
Vastaa Viestiin